Die Umsetzung schulischer Inklusion nach der UN-Behindertenrechtskonvention in den deutschen Bundesländern

The study examines the current state of implementation of the UN Convention on the Rights of People with Disabilities (CRPD) with regard to the inclusion of children with special needs in mainstream schools in the German states. It provides a comprehensive structural analysis of this area.Article 24...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Recht und Gesellschaft - Law and Society Band 15
:
Year of Publication:2021
Language:German
Series:Recht und Gesellschaft - Law and Society Band 15
Physical Description:1 electronic resource (333 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id 993544615404498
ctrlnum (CKB)5490000000111237
(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/80935
(EXLCZ)995490000000111237
collection bib_alma
record_format marc
spelling Steinmetz, Sebastian auth
Die Umsetzung schulischer Inklusion nach der UN-Behindertenrechtskonvention in den deutschen Bundesländern
Baden-Baden Nomos Verlagsgesellschaft mbH & Co. KG 2021
1 electronic resource (333 p.)
text txt rdacontent
computer c rdamedia
online resource cr rdacarrier
Recht und Gesellschaft - Law and Society Band 15
The study examines the current state of implementation of the UN Convention on the Rights of People with Disabilities (CRPD) with regard to the inclusion of children with special needs in mainstream schools in the German states. It provides a comprehensive structural analysis of this area.Article 24 of the convention obliges the signatory states to guarantee an inclusive education system at all levels. In order to examine the extent to which the German states (Länder) implement this requirement in law and practice in their school systems, empirically measurable indicators were formed on the basis of the provisions of the CRPD.Even more than 10 years after ratification of the CRPD, the majority of the German states still face major challenges. Only a few German states are currently undergoing a process of transformation, which is why the majority of children and young people with special educational needs continue to be trained in special and segregated structures.
Die Studie untersucht den derzeitigen Umsetzungsstand der UN-BRK im Bereich schulische Inklusion in den deutschen Bundesländern. Sie liefert damit eine umfassende Strukturanalyse in diesem Bereich. Art. 24 der Konvention verpflichtet die Vertragsstaaten zur Gewährleistung eines inklusiven Bildungssystems. Um zu prüfen, inwiefern die Länder diese Anforderung rechtlich und praktisch umsetzen, wurden auf Basis des Normtextes der UN-BRK empirisch messbare Indikatoren gebildet. Auch mehr als 10 Jahre nach Ratifizierung der UN-BRK steht die Mehrheit der deutschen Bundesländer vor großen Herausforderungen. Ein Transformationsprozess findet bisher nur in wenigen Bundesländern statt, weshalb weiterhin überwiegend Kinder und Jugendlichen mit sonderpädagogischen Förderbedarf in Sonderstrukturen beschult werden.
German
JNL, LNDC bicssc
BRK, UN-Behindertenrechtskonvention, Behinderung, Inklusion, Schule, Umsetzung, Menschenrechte, Bildungsrecht
3-8487-8053-4
Wrase, Michael auth
Helbig, Marcel auth
Döttinger, Ina auth
language German
format eBook
author Steinmetz, Sebastian
spellingShingle Steinmetz, Sebastian
Die Umsetzung schulischer Inklusion nach der UN-Behindertenrechtskonvention in den deutschen Bundesländern
Recht und Gesellschaft - Law and Society
author_facet Steinmetz, Sebastian
Wrase, Michael
Helbig, Marcel
Döttinger, Ina
author_variant s s ss
author2 Wrase, Michael
Helbig, Marcel
Döttinger, Ina
author2_variant m w mw
m h mh
i d id
author_sort Steinmetz, Sebastian
title Die Umsetzung schulischer Inklusion nach der UN-Behindertenrechtskonvention in den deutschen Bundesländern
title_full Die Umsetzung schulischer Inklusion nach der UN-Behindertenrechtskonvention in den deutschen Bundesländern
title_fullStr Die Umsetzung schulischer Inklusion nach der UN-Behindertenrechtskonvention in den deutschen Bundesländern
title_full_unstemmed Die Umsetzung schulischer Inklusion nach der UN-Behindertenrechtskonvention in den deutschen Bundesländern
title_auth Die Umsetzung schulischer Inklusion nach der UN-Behindertenrechtskonvention in den deutschen Bundesländern
title_new Die Umsetzung schulischer Inklusion nach der UN-Behindertenrechtskonvention in den deutschen Bundesländern
title_sort die umsetzung schulischer inklusion nach der un-behindertenrechtskonvention in den deutschen bundesländern
series Recht und Gesellschaft - Law and Society
series2 Recht und Gesellschaft - Law and Society
publisher Nomos Verlagsgesellschaft mbH & Co. KG
publishDate 2021
physical 1 electronic resource (333 p.)
isbn 3-7489-2440-2
3-8487-8053-4
illustrated Not Illustrated
work_keys_str_mv AT steinmetzsebastian dieumsetzungschulischerinklusionnachderunbehindertenrechtskonventionindendeutschenbundeslandern
AT wrasemichael dieumsetzungschulischerinklusionnachderunbehindertenrechtskonventionindendeutschenbundeslandern
AT helbigmarcel dieumsetzungschulischerinklusionnachderunbehindertenrechtskonventionindendeutschenbundeslandern
AT dottingerina dieumsetzungschulischerinklusionnachderunbehindertenrechtskonventionindendeutschenbundeslandern
status_str n
ids_txt_mv (CKB)5490000000111237
(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/80935
(EXLCZ)995490000000111237
carrierType_str_mv cr
hierarchy_parent_title Recht und Gesellschaft - Law and Society Band 15
is_hierarchy_title Die Umsetzung schulischer Inklusion nach der UN-Behindertenrechtskonvention in den deutschen Bundesländern
container_title Recht und Gesellschaft - Law and Society Band 15
author2_original_writing_str_mv noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
_version_ 1796648854050832387
fullrecord <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><collection xmlns="http://www.loc.gov/MARC21/slim"><record><leader>03069nam-a2200349z--4500</leader><controlfield tag="001">993544615404498</controlfield><controlfield tag="005">20231214141222.0</controlfield><controlfield tag="006">m o d </controlfield><controlfield tag="007">cr|mn|---annan</controlfield><controlfield tag="008">202205s2021 xx |||||o ||| 0|ger d</controlfield><datafield tag="020" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">3-7489-2440-2</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(CKB)5490000000111237</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/80935</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(EXLCZ)995490000000111237</subfield></datafield><datafield tag="041" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">deu</subfield></datafield><datafield tag="100" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Steinmetz, Sebastian</subfield><subfield code="4">auth</subfield></datafield><datafield tag="245" ind1="1" ind2="0"><subfield code="a">Die Umsetzung schulischer Inklusion nach der UN-Behindertenrechtskonvention in den deutschen Bundesländern</subfield></datafield><datafield tag="260" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Baden-Baden</subfield><subfield code="b">Nomos Verlagsgesellschaft mbH &amp; Co. KG</subfield><subfield code="c">2021</subfield></datafield><datafield tag="300" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">1 electronic resource (333 p.)</subfield></datafield><datafield tag="336" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">text</subfield><subfield code="b">txt</subfield><subfield code="2">rdacontent</subfield></datafield><datafield tag="337" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">computer</subfield><subfield code="b">c</subfield><subfield code="2">rdamedia</subfield></datafield><datafield tag="338" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">online resource</subfield><subfield code="b">cr</subfield><subfield code="2">rdacarrier</subfield></datafield><datafield tag="490" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Recht und Gesellschaft - Law and Society</subfield><subfield code="v">Band 15</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">The study examines the current state of implementation of the UN Convention on the Rights of People with Disabilities (CRPD) with regard to the inclusion of children with special needs in mainstream schools in the German states. It provides a comprehensive structural analysis of this area.Article 24 of the convention obliges the signatory states to guarantee an inclusive education system at all levels. In order to examine the extent to which the German states (Länder) implement this requirement in law and practice in their school systems, empirically measurable indicators were formed on the basis of the provisions of the CRPD.Even more than 10 years after ratification of the CRPD, the majority of the German states still face major challenges. Only a few German states are currently undergoing a process of transformation, which is why the majority of children and young people with special educational needs continue to be trained in special and segregated structures.</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Die Studie untersucht den derzeitigen Umsetzungsstand der UN-BRK im Bereich schulische Inklusion in den deutschen Bundesländern. Sie liefert damit eine umfassende Strukturanalyse in diesem Bereich. Art. 24 der Konvention verpflichtet die Vertragsstaaten zur Gewährleistung eines inklusiven Bildungssystems. Um zu prüfen, inwiefern die Länder diese Anforderung rechtlich und praktisch umsetzen, wurden auf Basis des Normtextes der UN-BRK empirisch messbare Indikatoren gebildet. Auch mehr als 10 Jahre nach Ratifizierung der UN-BRK steht die Mehrheit der deutschen Bundesländer vor großen Herausforderungen. Ein Transformationsprozess findet bisher nur in wenigen Bundesländern statt, weshalb weiterhin überwiegend Kinder und Jugendlichen mit sonderpädagogischen Förderbedarf in Sonderstrukturen beschult werden.</subfield></datafield><datafield tag="546" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">German</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">JNL, LNDC</subfield><subfield code="2">bicssc</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">BRK, UN-Behindertenrechtskonvention, Behinderung, Inklusion, Schule, Umsetzung, Menschenrechte, Bildungsrecht</subfield></datafield><datafield tag="776" ind1=" " ind2=" "><subfield code="z">3-8487-8053-4</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Wrase, Michael</subfield><subfield code="4">auth</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Helbig, Marcel</subfield><subfield code="4">auth</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Döttinger, Ina</subfield><subfield code="4">auth</subfield></datafield><datafield tag="906" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">BOOK</subfield></datafield><datafield tag="ADM" ind1=" " ind2=" "><subfield code="b">2023-12-15 06:07:52 Europe/Vienna</subfield><subfield code="f">system</subfield><subfield code="c">marc21</subfield><subfield code="a">2021-11-13 21:31:57 Europe/Vienna</subfield><subfield code="g">false</subfield></datafield><datafield tag="AVE" ind1=" " ind2=" "><subfield code="i">DOAB Directory of Open Access Books</subfield><subfield code="P">DOAB Directory of Open Access Books</subfield><subfield code="x">https://eu02.alma.exlibrisgroup.com/view/uresolver/43ACC_OEAW/openurl?u.ignore_date_coverage=true&amp;portfolio_pid=5337727140004498&amp;Force_direct=true</subfield><subfield code="Z">5337727140004498</subfield><subfield code="b">Available</subfield><subfield code="8">5337727140004498</subfield></datafield></record></collection>