Die Umsetzung schulischer Inklusion nach der UN-Behindertenrechtskonvention in den deutschen Bundesländern
The study examines the current state of implementation of the UN Convention on the Rights of People with Disabilities (CRPD) with regard to the inclusion of children with special needs in mainstream schools in the German states. It provides a comprehensive structural analysis of this area.Article 24...
Saved in:
Superior document: | Recht und Gesellschaft - Law and Society Band 15 |
---|---|
: | |
Year of Publication: | 2021 |
Language: | German |
Series: | Recht und Gesellschaft - Law and Society
Band 15 |
Physical Description: | 1 electronic resource (333 p.) |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
993544615404498 |
---|---|
ctrlnum |
(CKB)5490000000111237 (oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/80935 (EXLCZ)995490000000111237 |
collection |
bib_alma |
record_format |
marc |
spelling |
Steinmetz, Sebastian auth Die Umsetzung schulischer Inklusion nach der UN-Behindertenrechtskonvention in den deutschen Bundesländern Baden-Baden Nomos Verlagsgesellschaft mbH & Co. KG 2021 1 electronic resource (333 p.) text txt rdacontent computer c rdamedia online resource cr rdacarrier Recht und Gesellschaft - Law and Society Band 15 The study examines the current state of implementation of the UN Convention on the Rights of People with Disabilities (CRPD) with regard to the inclusion of children with special needs in mainstream schools in the German states. It provides a comprehensive structural analysis of this area.Article 24 of the convention obliges the signatory states to guarantee an inclusive education system at all levels. In order to examine the extent to which the German states (Länder) implement this requirement in law and practice in their school systems, empirically measurable indicators were formed on the basis of the provisions of the CRPD.Even more than 10 years after ratification of the CRPD, the majority of the German states still face major challenges. Only a few German states are currently undergoing a process of transformation, which is why the majority of children and young people with special educational needs continue to be trained in special and segregated structures. Die Studie untersucht den derzeitigen Umsetzungsstand der UN-BRK im Bereich schulische Inklusion in den deutschen Bundesländern. Sie liefert damit eine umfassende Strukturanalyse in diesem Bereich. Art. 24 der Konvention verpflichtet die Vertragsstaaten zur Gewährleistung eines inklusiven Bildungssystems. Um zu prüfen, inwiefern die Länder diese Anforderung rechtlich und praktisch umsetzen, wurden auf Basis des Normtextes der UN-BRK empirisch messbare Indikatoren gebildet. Auch mehr als 10 Jahre nach Ratifizierung der UN-BRK steht die Mehrheit der deutschen Bundesländer vor großen Herausforderungen. Ein Transformationsprozess findet bisher nur in wenigen Bundesländern statt, weshalb weiterhin überwiegend Kinder und Jugendlichen mit sonderpädagogischen Förderbedarf in Sonderstrukturen beschult werden. German JNL, LNDC bicssc BRK, UN-Behindertenrechtskonvention, Behinderung, Inklusion, Schule, Umsetzung, Menschenrechte, Bildungsrecht 3-8487-8053-4 Wrase, Michael auth Helbig, Marcel auth Döttinger, Ina auth |
language |
German |
format |
eBook |
author |
Steinmetz, Sebastian |
spellingShingle |
Steinmetz, Sebastian Die Umsetzung schulischer Inklusion nach der UN-Behindertenrechtskonvention in den deutschen Bundesländern Recht und Gesellschaft - Law and Society |
author_facet |
Steinmetz, Sebastian Wrase, Michael Helbig, Marcel Döttinger, Ina |
author_variant |
s s ss |
author2 |
Wrase, Michael Helbig, Marcel Döttinger, Ina |
author2_variant |
m w mw m h mh i d id |
author_sort |
Steinmetz, Sebastian |
title |
Die Umsetzung schulischer Inklusion nach der UN-Behindertenrechtskonvention in den deutschen Bundesländern |
title_full |
Die Umsetzung schulischer Inklusion nach der UN-Behindertenrechtskonvention in den deutschen Bundesländern |
title_fullStr |
Die Umsetzung schulischer Inklusion nach der UN-Behindertenrechtskonvention in den deutschen Bundesländern |
title_full_unstemmed |
Die Umsetzung schulischer Inklusion nach der UN-Behindertenrechtskonvention in den deutschen Bundesländern |
title_auth |
Die Umsetzung schulischer Inklusion nach der UN-Behindertenrechtskonvention in den deutschen Bundesländern |
title_new |
Die Umsetzung schulischer Inklusion nach der UN-Behindertenrechtskonvention in den deutschen Bundesländern |
title_sort |
die umsetzung schulischer inklusion nach der un-behindertenrechtskonvention in den deutschen bundesländern |
series |
Recht und Gesellschaft - Law and Society |
series2 |
Recht und Gesellschaft - Law and Society |
publisher |
Nomos Verlagsgesellschaft mbH & Co. KG |
publishDate |
2021 |
physical |
1 electronic resource (333 p.) |
isbn |
3-7489-2440-2 3-8487-8053-4 |
illustrated |
Not Illustrated |
work_keys_str_mv |
AT steinmetzsebastian dieumsetzungschulischerinklusionnachderunbehindertenrechtskonventionindendeutschenbundeslandern AT wrasemichael dieumsetzungschulischerinklusionnachderunbehindertenrechtskonventionindendeutschenbundeslandern AT helbigmarcel dieumsetzungschulischerinklusionnachderunbehindertenrechtskonventionindendeutschenbundeslandern AT dottingerina dieumsetzungschulischerinklusionnachderunbehindertenrechtskonventionindendeutschenbundeslandern |
status_str |
n |
ids_txt_mv |
(CKB)5490000000111237 (oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/80935 (EXLCZ)995490000000111237 |
carrierType_str_mv |
cr |
hierarchy_parent_title |
Recht und Gesellschaft - Law and Society Band 15 |
is_hierarchy_title |
Die Umsetzung schulischer Inklusion nach der UN-Behindertenrechtskonvention in den deutschen Bundesländern |
container_title |
Recht und Gesellschaft - Law and Society Band 15 |
author2_original_writing_str_mv |
noLinkedField noLinkedField noLinkedField |
_version_ |
1796648854050832387 |
fullrecord |
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><collection xmlns="http://www.loc.gov/MARC21/slim"><record><leader>03069nam-a2200349z--4500</leader><controlfield tag="001">993544615404498</controlfield><controlfield tag="005">20231214141222.0</controlfield><controlfield tag="006">m o d </controlfield><controlfield tag="007">cr|mn|---annan</controlfield><controlfield tag="008">202205s2021 xx |||||o ||| 0|ger d</controlfield><datafield tag="020" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">3-7489-2440-2</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(CKB)5490000000111237</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/80935</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(EXLCZ)995490000000111237</subfield></datafield><datafield tag="041" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">deu</subfield></datafield><datafield tag="100" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Steinmetz, Sebastian</subfield><subfield code="4">auth</subfield></datafield><datafield tag="245" ind1="1" ind2="0"><subfield code="a">Die Umsetzung schulischer Inklusion nach der UN-Behindertenrechtskonvention in den deutschen Bundesländern</subfield></datafield><datafield tag="260" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Baden-Baden</subfield><subfield code="b">Nomos Verlagsgesellschaft mbH & Co. KG</subfield><subfield code="c">2021</subfield></datafield><datafield tag="300" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">1 electronic resource (333 p.)</subfield></datafield><datafield tag="336" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">text</subfield><subfield code="b">txt</subfield><subfield code="2">rdacontent</subfield></datafield><datafield tag="337" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">computer</subfield><subfield code="b">c</subfield><subfield code="2">rdamedia</subfield></datafield><datafield tag="338" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">online resource</subfield><subfield code="b">cr</subfield><subfield code="2">rdacarrier</subfield></datafield><datafield tag="490" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Recht und Gesellschaft - Law and Society</subfield><subfield code="v">Band 15</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">The study examines the current state of implementation of the UN Convention on the Rights of People with Disabilities (CRPD) with regard to the inclusion of children with special needs in mainstream schools in the German states. It provides a comprehensive structural analysis of this area.Article 24 of the convention obliges the signatory states to guarantee an inclusive education system at all levels. In order to examine the extent to which the German states (Länder) implement this requirement in law and practice in their school systems, empirically measurable indicators were formed on the basis of the provisions of the CRPD.Even more than 10 years after ratification of the CRPD, the majority of the German states still face major challenges. Only a few German states are currently undergoing a process of transformation, which is why the majority of children and young people with special educational needs continue to be trained in special and segregated structures.</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Die Studie untersucht den derzeitigen Umsetzungsstand der UN-BRK im Bereich schulische Inklusion in den deutschen Bundesländern. Sie liefert damit eine umfassende Strukturanalyse in diesem Bereich. Art. 24 der Konvention verpflichtet die Vertragsstaaten zur Gewährleistung eines inklusiven Bildungssystems. Um zu prüfen, inwiefern die Länder diese Anforderung rechtlich und praktisch umsetzen, wurden auf Basis des Normtextes der UN-BRK empirisch messbare Indikatoren gebildet. Auch mehr als 10 Jahre nach Ratifizierung der UN-BRK steht die Mehrheit der deutschen Bundesländer vor großen Herausforderungen. Ein Transformationsprozess findet bisher nur in wenigen Bundesländern statt, weshalb weiterhin überwiegend Kinder und Jugendlichen mit sonderpädagogischen Förderbedarf in Sonderstrukturen beschult werden.</subfield></datafield><datafield tag="546" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">German</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">JNL, LNDC</subfield><subfield code="2">bicssc</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">BRK, UN-Behindertenrechtskonvention, Behinderung, Inklusion, Schule, Umsetzung, Menschenrechte, Bildungsrecht</subfield></datafield><datafield tag="776" ind1=" " ind2=" "><subfield code="z">3-8487-8053-4</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Wrase, Michael</subfield><subfield code="4">auth</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Helbig, Marcel</subfield><subfield code="4">auth</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Döttinger, Ina</subfield><subfield code="4">auth</subfield></datafield><datafield tag="906" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">BOOK</subfield></datafield><datafield tag="ADM" ind1=" " ind2=" "><subfield code="b">2023-12-15 06:07:52 Europe/Vienna</subfield><subfield code="f">system</subfield><subfield code="c">marc21</subfield><subfield code="a">2021-11-13 21:31:57 Europe/Vienna</subfield><subfield code="g">false</subfield></datafield><datafield tag="AVE" ind1=" " ind2=" "><subfield code="i">DOAB Directory of Open Access Books</subfield><subfield code="P">DOAB Directory of Open Access Books</subfield><subfield code="x">https://eu02.alma.exlibrisgroup.com/view/uresolver/43ACC_OEAW/openurl?u.ignore_date_coverage=true&portfolio_pid=5337727140004498&Force_direct=true</subfield><subfield code="Z">5337727140004498</subfield><subfield code="b">Available</subfield><subfield code="8">5337727140004498</subfield></datafield></record></collection> |