Die Umsetzung schulischer Inklusion nach der UN-Behindertenrechtskonvention in den deutschen Bundesländern

The study examines the current state of implementation of the UN Convention on the Rights of People with Disabilities (CRPD) with regard to the inclusion of children with special needs in mainstream schools in the German states. It provides a comprehensive structural analysis of this area.Article 24...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Recht und Gesellschaft - Law and Society Band 15
:
Year of Publication:2021
Language:German
Series:Recht und Gesellschaft - Law and Society Band 15
Physical Description:1 electronic resource (333 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
LEADER 03069nam-a2200349z--4500
001 993544615404498
005 20231214141222.0
006 m o d
007 cr|mn|---annan
008 202205s2021 xx |||||o ||| 0|ger d
020 |a 3-7489-2440-2 
035 |a (CKB)5490000000111237 
035 |a (oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/80935 
035 |a (EXLCZ)995490000000111237 
041 0 |a deu 
100 1 |a Steinmetz, Sebastian  |4 auth 
245 1 0 |a Die Umsetzung schulischer Inklusion nach der UN-Behindertenrechtskonvention in den deutschen Bundesländern 
260 |a Baden-Baden  |b Nomos Verlagsgesellschaft mbH & Co. KG  |c 2021 
300 |a 1 electronic resource (333 p.) 
336 |a text  |b txt  |2 rdacontent 
337 |a computer  |b c  |2 rdamedia 
338 |a online resource  |b cr  |2 rdacarrier 
490 1 |a Recht und Gesellschaft - Law and Society  |v Band 15 
520 |a The study examines the current state of implementation of the UN Convention on the Rights of People with Disabilities (CRPD) with regard to the inclusion of children with special needs in mainstream schools in the German states. It provides a comprehensive structural analysis of this area.Article 24 of the convention obliges the signatory states to guarantee an inclusive education system at all levels. In order to examine the extent to which the German states (Länder) implement this requirement in law and practice in their school systems, empirically measurable indicators were formed on the basis of the provisions of the CRPD.Even more than 10 years after ratification of the CRPD, the majority of the German states still face major challenges. Only a few German states are currently undergoing a process of transformation, which is why the majority of children and young people with special educational needs continue to be trained in special and segregated structures. 
520 |a Die Studie untersucht den derzeitigen Umsetzungsstand der UN-BRK im Bereich schulische Inklusion in den deutschen Bundesländern. Sie liefert damit eine umfassende Strukturanalyse in diesem Bereich. Art. 24 der Konvention verpflichtet die Vertragsstaaten zur Gewährleistung eines inklusiven Bildungssystems. Um zu prüfen, inwiefern die Länder diese Anforderung rechtlich und praktisch umsetzen, wurden auf Basis des Normtextes der UN-BRK empirisch messbare Indikatoren gebildet. Auch mehr als 10 Jahre nach Ratifizierung der UN-BRK steht die Mehrheit der deutschen Bundesländer vor großen Herausforderungen. Ein Transformationsprozess findet bisher nur in wenigen Bundesländern statt, weshalb weiterhin überwiegend Kinder und Jugendlichen mit sonderpädagogischen Förderbedarf in Sonderstrukturen beschult werden. 
546 |a German 
650 7 |a JNL, LNDC  |2 bicssc 
653 |a BRK, UN-Behindertenrechtskonvention, Behinderung, Inklusion, Schule, Umsetzung, Menschenrechte, Bildungsrecht 
776 |z 3-8487-8053-4 
700 1 |a Wrase, Michael  |4 auth 
700 1 |a Helbig, Marcel  |4 auth 
700 1 |a Döttinger, Ina  |4 auth 
906 |a BOOK 
ADM |b 2023-12-15 06:07:52 Europe/Vienna  |f system  |c marc21  |a 2021-11-13 21:31:57 Europe/Vienna  |g false 
AVE |i DOAB Directory of Open Access Books  |P DOAB Directory of Open Access Books  |x https://eu02.alma.exlibrisgroup.com/view/uresolver/43ACC_OEAW/openurl?u.ignore_date_coverage=true&portfolio_pid=5337727140004498&Force_direct=true  |Z 5337727140004498  |b Available  |8 5337727140004498