Geschlechtlichkeit und pädagogisches Handlungswissen : Eine rekonstruktive Studie zum schulischen Raum des Sicht- und Sagbaren

How is gender perceived, communicated and shaped by teachers? The study is dedicated to dealing with gender in the field of school from a power-critical perspective. For this purpose, the concept of gender fiction is developed theoretically and tested reconstructively-empirically on the basis of pho...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Schriftenreihe der DGfE-Kommission Qualitative Bildungs- und Biographieforschung
:
Year of Publication:2022
Language:German
Series:Schriftenreihe der DGfE-Kommission Qualitative Bildungs- und Biographieforschung
Physical Description:1 electronic resource (261 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Other title:Geschlechtlichkeit und pädagogisches Handlungswissen
Geschlechtlichkeit und pädagogisches Handlungswissen
Summary:How is gender perceived, communicated and shaped by teachers? The study is dedicated to dealing with gender in the field of school from a power-critical perspective. For this purpose, the concept of gender fiction is developed theoretically and tested reconstructively-empirically on the basis of photo group discussions with teachers. At the end, the plea is made for the pluralisation of gender fictions in teacher education to expand the professional-pedagogical repertoire of action.
Wie wird Geschlechtlichkeit durch Lehrer*innen wahrgenommen, vermittelt und geprägt? Das Buch widmet sich dem Umgang mit Geschlechtlichkeit im Handlungsfeld Schule aus einer machtkritischen Perspektive. Zu diesem Zweck wird das Konzept der Genderfiktion theoretisch entwickelt und anhand von Fotogruppendiskussionen mit Lehrer*innen rekonstruktiv-empirisch erprobt. Am Ende steht das Plädoyer für die Pluralisierung von Genderfiktionen in der Lehrer*innenbildung zur Erweiterung des professionell-pädagogischen Handlungsrepertoires
ISBN:3847417657
Hierarchical level:Monograph