Handbuch Informationskompetenz / / hrsg. von Wilfried Sühl-Strohmenger.
Information Competence is a key qualification in the knowledge society of the 21st century – for all ages and for all levels of education, from the school, university and research, to adult and senior citizen education. The growing volume of available digital media presents a great challenge: how do...
Saved in:
Superior document: | Title is part of eBook package: De Gruyter DGBA Library Information Science 2000 - 2014 |
---|---|
MitwirkendeR: | |
HerausgeberIn: | |
Place / Publishing House: | Berlin ;, Boston : : De Gruyter Saur, , [2012] ©2012 |
Year of Publication: | 2012 |
Language: | German |
Online Access: | |
Physical Description: | 1 online resource (583 p.) |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
LEADER | 13151nam a22013215i 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | 9783110255188 | ||
003 | DE-B1597 | ||
005 | 20211129102213.0 | ||
006 | m|||||o||d|||||||| | ||
007 | cr || |||||||| | ||
008 | 211129t20122012gw fo d z ger d | ||
019 | |a (OCoLC)1002233198 | ||
019 | |a (OCoLC)1004868563 | ||
019 | |a (OCoLC)1011439139 | ||
019 | |a (OCoLC)979838357 | ||
019 | |a (OCoLC)987933958 | ||
019 | |a (OCoLC)992453962 | ||
019 | |a (OCoLC)999355408 | ||
020 | |a 9783110255188 | ||
024 | 7 | |a 10.1515/9783110255188 |2 doi | |
035 | |a (DE-B1597)123607 | ||
035 | |a (OCoLC)796384248 | ||
040 | |a DE-B1597 |b eng |c DE-B1597 |e rda | ||
041 | 0 | |a ger | |
044 | |a gw |c DE | ||
072 | 7 | |a LAN025000 |2 bisacsh | |
245 | 0 | 0 | |a Handbuch Informationskompetenz / |c hrsg. von Wilfried Sühl-Strohmenger. |
264 | 1 | |a Berlin ; |a Boston : |b De Gruyter Saur, |c [2012] | |
264 | 4 | |c ©2012 | |
300 | |a 1 online resource (583 p.) | ||
336 | |a text |b txt |2 rdacontent | ||
337 | |a computer |b c |2 rdamedia | ||
338 | |a online resource |b cr |2 rdacarrier | ||
347 | |a text file |b PDF |2 rda | ||
505 | 0 | 0 | |t Frontmatter -- |t Inhalt -- |t Horizonte der Informationskompetenz -- |t Informationskompetenz und die Herausforderungen der digitalen Wissensgesellschaft -- |t Informationskompetenz und Information Literacy -- |t Informationskompetenz in einer neuen Informationskultur -- |t Informationskompetenz als Schlüsselqualifikation für Lebenslanges Lernen -- |t Informationskompetenz, Informationsfreiheit, Informationsethik -- |t Informationskompetenz und Recht -- |t Wissensordnung -- |t Informationskompetenz und persönliches Wissensmanagement -- |t Informationskompetenz und Bibliothekskataloge -- |t Informationskompetenz und das Potenzial der Internetsuchmaschinen -- |t Mit Wikipedia zu mehr Informationskompetenz -- |t Sichtweisen auf Informationskompetenz -- |t Informations- und wissenspsychologische Fundierung der Informationskompetenz -- |t Wissensmanagement und Informationskompetenz -- |t Informationskompetenz und Lernen mit Multimedia und Hypermedia -- |t Das Konzept der Informationskompetenz in der Bibliotheks- und Informationswissenschaft : Herausforderungen und Perspektiven -- |t Informations- und Medienkompetenz aus Sicht der Kommunikations- und Medienwissenschaft -- |t Informationskompetenz in der schulischen Bildung -- |t Leseförderung als Grundlage für den Erwerb von Informationskompetenz -- |t Wie fördert die Öffentliche Bibliothek die Informationskompetenz von Schülerinnen und Schülern nachhaltig? -- |t Informationskompetenz für Seminarkurse und den Fachunterricht an Gymnasien -- |t Informationskompetenz in der Lehrer(fort)bildung -- |t Informationskompetenz und Schulbibliotheken: Beispiele aus Südtirol -- |t Informationskompetenz im Studium -- |t Standards der Informationskompetenz für Studierende -- |t Förderung von Informationskompetenz als Schlüsselqualifikation: Modell Freiburg im Breisgau (BOK-Bereich) -- |t Einbindung der Informationskompetenzförderung in die Studiengänge – das Beispiel der Universitätsbibliothek München (Ludwig-Maximilians-Universität München) -- |t Einbindung von Informationskompetenzförderung in das Studium an der Fachhochschule (Hochschule für Angewandte Wissenschaften) -- |t Informationskompetenz und Literaturverwaltung -- |t Das Schreiben der Anderen – Informationskompetenz und Plagiarismus -- |t Informationskompetenz für Fortgeschrittene -- |t Informationskompetenz in der Wissenschaft -- |t Informationskompetenz für Doktoranden und Wissenschafter -- |t Theologische Informationskompetenz -- |t Informationskompetenz in den Geistes- und Kulturwissenschaften: das Beispiel Anglistik und Amerikanistik -- |t Informationskompetenz in den Sozialund Wirtschaftswissenschaften -- |t Juristische Informationskompetenz -- |t Didaktik, Methodik -- |t Lernförderliche Lehrstrategien für Veranstaltungen zur Informationskompetenz an Hochschulbibliotheken -- |t Blended Learning in der Vermittlung von Informationskompetenz. Fallbeispiel Medizin -- |t Online-Tutorials zur Förderung von Informationskompetenz: das Beispiel LOTSE -- |t Lernerfolgskontrolle, Evaluierung und Messung der Informationskompetenz -- |t Lehr-Lernort Bibliothek im Wandel -- |t Informationskompetenz und neue Lerninfrastrukturen in der Hochschulbibliothek -- |t Learning Library: Welche pädagogisch-didaktischen Qualifikationen brauchen Bibliothekarinnen? -- |t Kernaufgabe „Teaching Library“: Organisatorische Verankerung und Gestaltung des Serviceportfolios von Hochschulbibliotheken -- |t Räumliche und gestalterische Anforderungen an Bibliotheken als Lehr- und Lernort zur Förderung von Informationskompetenz -- |t Lernarrangements in Bibliotheken – Support für informelles Lernen -- |t Informationskompetenz in Deutschland, Österreich, Südtirol und der Schweiz -- |t Entwicklungsstand und Perspektiven der Informationskompetenz in Deutschland -- |t Entwicklungsstand und Perspektiven der Informationskompetenz in der Schweiz -- |t Informationskompetenz in Österreich -- |t Informationskompetenz in Südtirol: Entwicklungsstand und Perspektiven -- |t Der Beitrag der regionalen und nationalen Vernetzung zur effizienten Vermittlung von Informationskompetenz in Hochschulen -- |t Vermittlung von Informationskompetenz in der bibliothekarisch-orientierten Hochschulausbildung -- |t Zusammenfassung, Schluss -- |t Zukunftsfähigkeit des Konzepts der Informationskompetenz und weiterer Forschungsbedarf -- |t Abkürzungen -- |t Index |
506 | 0 | |a restricted access |u http://purl.org/coar/access_right/c_16ec |f online access with authorization |2 star | |
520 | |a Information Competence is a key qualification in the knowledge society of the 21st century – for all ages and for all levels of education, from the school, university and research, to adult and senior citizen education. The growing volume of available digital media presents a great challenge: how do we search for and evaluate information? This handbook provides a comprehensive overview of theory and practice in the context of library, information and education science, and at the same time serves as a textbook for the teaching of information competence. Open publication | ||
520 | |a Informationskompetenz ist eine Schlüsselqualifikation in der Wissensgesellschaft des 21. Jahrhunderts - für alle Alters- und Bildungsstufen, von Schule, Universität und Wissenschaft bis hin zur Erwachsenen- und Seniorenbildung. Die wachsende Menge an digital verfügbaren Medien stellt eine große Herausforderung dar: Wie sucht und bewertet man Informationen? Dieses Handbuch bietet einen Gesamtüberblick über Theorie und Praxis im Rahmen von Bibliotheks-, Informations- und Erziehungswissenschaft und dient gleichzeitig als Lehrbuch zur Vermittlung von Informationskompetenz. Leseprobe öffnen | ||
538 | |a Mode of access: Internet via World Wide Web. | ||
546 | |a In German. | ||
588 | 0 | |a Description based on online resource; title from PDF title page (publisher's Web site, viewed 29. Nov 2021) | |
650 | 4 | |a Informationskompetenz. | |
650 | 7 | |a LANGUAGE ARTS & DISCIPLINES / Library & Information Science / General. |2 bisacsh | |
653 | |a Information Competence. | ||
700 | 1 | |a Beberweil, Katharina, |e contributor. |4 ctb |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb | |
700 | 1 | |a Dannenberg, Detlev, |e contributor. |4 ctb |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb | |
700 | 1 | |a Drechsler, Barbara, |e contributor. |4 ctb |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb | |
700 | 1 | |a Franke, Fabian, |e contributor. |4 ctb |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb | |
700 | 1 | |a Frasnelli, Elisabeth, |e contributor. |4 ctb |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb | |
700 | 1 | |a Fritz, Markus, |e contributor. |4 ctb |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb | |
700 | 1 | |a Gapski, Harald, |e contributor. |4 ctb |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb | |
700 | 1 | |a Gläser, Christine, |e contributor. |4 ctb |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb | |
700 | 1 | |a Gust von Loh, Sonja, |e contributor. |4 ctb |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb | |
700 | 1 | |a Hanke, Ulrike, |e contributor. |4 ctb |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb | |
700 | 1 | |a Hapke, Thomas, |e contributor. |4 ctb |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb | |
700 | 1 | |a Hartmann, Werner, |e contributor. |4 ctb |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb | |
700 | 1 | |a Henkel, Thomas, |e contributor. |4 ctb |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb | |
700 | 1 | |a Ingold, Marianne, |e contributor. |4 ctb |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb | |
700 | 1 | |a Keller-Loibl, Kerstin, |e contributor. |4 ctb |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb | |
700 | 1 | |a Koepernik, Claudia, |e contributor. |4 ctb |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb | |
700 | 1 | |a Kohl-Frey, Oliver, |e contributor. |4 ctb |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb | |
700 | 1 | |a Krauß-Leichert, Ute, |e contributor. |4 ctb |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb | |
700 | 1 | |a Lach, Karin, |e contributor. |4 ctb |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb | |
700 | 1 | |a Lewandowski, Dirk, |e contributor. |4 ctb |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb | |
700 | 1 | |a Malo, Markus, |e contributor. |4 ctb |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb | |
700 | 1 | |a Mangold, Roland, |e contributor. |4 ctb |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb | |
700 | 1 | |a Moser, Eva, |e contributor. |4 ctb |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb | |
700 | 1 | |a Müller, Andreas, |e contributor. |4 ctb |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb | |
700 | 1 | |a Ohlhoff, Ralf, |e contributor. |4 ctb |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb | |
700 | 1 | |a Orde, Heike vom, |e contributor. |4 ctb |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb | |
700 | 1 | |a Plötzner, Rolf, |e contributor. |4 ctb |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb | |
700 | 1 | |a Raffelt, Albert, |e contributor. |4 ctb |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb | |
700 | 1 | |a Reinmann, Gabi, |e contributor. |4 ctb |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb | |
700 | 1 | |a Renner, Jens, |e contributor. |4 ctb |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb | |
700 | 1 | |a Rohrmoser, Manuela, |e contributor. |4 ctb |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb | |
700 | 1 | |a Rösch, Hermann, |e contributor. |4 ctb |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb | |
700 | 1 | |a Schubnell, Brigitte, |e contributor. |4 ctb |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb | |
700 | 1 | |a Seyder, Medea, |e contributor. |4 ctb |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb | |
700 | 1 | |a Siems, Renke, |e contributor. |4 ctb |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb | |
700 | 1 | |a Stang, Richard, |e contributor. |4 ctb |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb | |
700 | 1 | |a Steiner, Katrin, |e contributor. |4 ctb |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb | |
700 | 1 | |a Steinhauer, Eric W., |e contributor. |4 ctb |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb | |
700 | 1 | |a Straub, Martina, |e contributor. |4 ctb |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb | |
700 | 1 | |a Stöber, Thomas, |e contributor. |4 ctb |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb | |
700 | 1 | |a Stöcklin, Nando, |e contributor. |4 ctb |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb | |
700 | 1 | |a Söllner, Konstanze, |e contributor. |4 ctb |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb | |
700 | 1 | |a Sühl-Strohmenger, Wilfried, |e contributor. |4 ctb |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb | |
700 | 1 | |a Sühl-Strohmenger, Wilfried, |e editor. |4 edt |4 http://id.loc.gov/vocabulary/relators/edt | |
700 | 1 | |a Tappenbeck, Inka, |e contributor. |4 ctb |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb | |
700 | 1 | |a Vogt, Renate, |e contributor. |4 ctb |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb | |
700 | 1 | |a Wein, Franziska, |e contributor. |4 ctb |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb | |
700 | 1 | |a Werner, Klaus Ulrich, |e contributor. |4 ctb |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb | |
700 | 1 | |a Wiesenmüller, Heidrun, |e contributor. |4 ctb |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb | |
700 | 1 | |a Winkler, Gerda, |e contributor. |4 ctb |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb | |
700 | 1 | |a Zemanek, Michaela, |e contributor. |4 ctb |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb | |
773 | 0 | 8 | |i Title is part of eBook package: |d De Gruyter |t DGBA Library Information Science 2000 - 2014 |z 9783110636246 |o ZDB-23-GLI |
773 | 0 | 8 | |i Title is part of eBook package: |d De Gruyter |t E-BOOK GESAMTPAKET / COMPLETE PACKAGE 2012 |z 9783110288995 |o ZDB-23-DGG |
773 | 0 | 8 | |i Title is part of eBook package: |d De Gruyter |t E-BOOK PAKET LIBRARY AND INFORMATION SCIENCE 2012 |z 9783110288933 |o ZDB-23-DGB |
776 | 0 | |c print |z 9783110254730 | |
856 | 4 | 0 | |u https://doi.org/10.1515/9783110255188 |
856 | 4 | 0 | |u https://www.degruyter.com/isbn/9783110255188 |
856 | 4 | 2 | |3 Cover |u https://www.degruyter.com/document/cover/isbn/9783110255188/original |
912 | |a EBA_BACKALL | ||
912 | |a EBA_CL_LB | ||
912 | |a EBA_DGALL | ||
912 | |a EBA_EBKALL | ||
912 | |a EBA_SSHALL | ||
912 | |a GBV-deGruyter-alles | ||
912 | |a PDA11SSHE | ||
912 | |a PDA5EBK | ||
912 | |a ZDB-23-DGB |b 2012 | ||
912 | |a ZDB-23-DGG |b 2012 | ||
912 | |a ZDB-23-GLI |c 2000 |d 2014 |