Konsum und Kreativität / / hrsg. von Dirk Hohnsträter.

Cultural studies concerned with consumerism have long been overshadowed by a cultural critique that regarded consumers as seduced and passive rather than as creative and inventive. But in fact, the treatment of purchasable goods encompasses strange practices, such as the curating and combining of pr...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Title is part of eBook package: De Gruyter DG Plus eBook-Package 2015
MitwirkendeR:
HerausgeberIn:
Place / Publishing House:Bielefeld : : transcript Verlag, , [2016]
©2015
Year of Publication:2016
Edition:1. Aufl.
Language:German
Series:Konsumästhetik ; 1
Online Access:
Physical Description:1 online resource (198 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Other title:Frontmatter --
Einleitung --
Similia similibus curentur --
Aneignung und Domestikation --
Konsum, Boheme, kreative Klasse --
Das Warenhaus als Kunstwerk? --
Kreatives Spektakel: Ein Festzug der Gewerbe 1929 --
Material und Form --
Kunstsammler als ,role model' für kreative Konsumenten --
Der Museumsshop oder: Vom kreativen Wert der Dinge --
Ambivalente Kreativität. Die Onlinebildkarriere von Haarfärbeprodukten --
Der Zauberstab: ein Quell der Freude für jede gute Hausfrau --
Autoren
Summary:Cultural studies concerned with consumerism have long been overshadowed by a cultural critique that regarded consumers as seduced and passive rather than as creative and inventive. But in fact, the treatment of purchasable goods encompasses strange practices, such as the curating and combining of products and their redesigning appropriation - be it with subversive, personalizing, or artistic intentions. Furthermore, consumers are increasingly involved in product development as co-creators. The contributions to this volume address these creative aspects of consumption and are supplemented by a conversation with the sculptor Thomas Rentmeister on his artistic treatment of consumer goods.
Kulturwissenschaftliche Konsumforschung befand sich lange Zeit im Schatten einer Kulturkritik, die Konsumenten eher als verführt und passiv denn als kreativ und erfinderisch verstand. Tatsächlich umfasst der Umgang mit käuflichen Dingen jedoch eigensinnige Praktiken, etwa das Kuratieren und Kombinieren von Produkten und deren umgestaltende Aneignung - sei es in subversiver, personalisierender oder künstlerischer Absicht. Darüber hinaus treten Verbraucher zunehmend bereits bei der Produktgestaltung ko-kreativ in Erscheinung.Die Beiträge des Bandes widmen sich diesen kreativen Aspekten des Konsums und werden von einem Gespräch mit dem Bildhauer Thomas Rentmeister über dessen künstlerischen Umgang mit Konsummaterialien ergänzt.
Format:Mode of access: Internet via World Wide Web.
ISBN:9783839428658
9783110700985
9783110439687
9783110438741
9783110489842
DOI:10.1515/9783839428658?locatt=mode:legacy
Access:restricted access
Hierarchical level:Monograph
Statement of Responsibility: hrsg. von Dirk Hohnsträter.