Menschengesichte : : Max Picards literarische Physiognomik / / Karsten Lichau.

Karsten Lichau explores the strains and breaks in Picard’s early works (1914–1933). The focus is on a literary trope that was both controversial and illuminative: the human countenance. This study combines close textual readings with contextualization in cultural history, opening new perspectives on...

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Bibliographic Details
Superior document:Title is part of eBook package: De Gruyter DGBA Literary and Cultural Studies 2000 - 2014
VerfasserIn:
Place / Publishing House:Berlin ;, Boston : : De Gruyter (A), , [2014]
©2014
Year of Publication:2014
Language:German
Series:Deutsche Literatur. Studien und Quellen , 13
Online Access:
Physical Description:1 online resource (520 p.)
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Table of Contents:
  • Frontmatter
  • Inhaltsverzeichnis
  • Danksagung
  • L/Z
  • Einleitung: Gesichter und Gesichte. Physiognomik und Literatur
  • Teil I: Felder, Laufbahnen, Kontexte. Bourdieu und der New Historicism
  • 1. Pierre Bourdieus Theorie literarischer Praxis
  • 2. Picards Der Bürger
  • 3. Austauschbeziehungen. Feldtheorie und New Historicism im Vergleich
  • Teil II: „Gesichte vor dem Weltende“. Picards Frühwerk und Der letzte Mensch
  • 4. Reaktionäre Transgressionen. Der letzte Mensch zwischen Groteske und Apokalypse
  • 5. Picards Gesichte im Kontext des literarischen Feldes
  • 6. Austauschverhältnisse. Picard zwischen den drei Kulturen
  • Teil III: Das Menschengesicht
  • Nach den Gesichten. Vor dem Angesicht
  • 7. „Das Menschengesicht“ und seine paradoxen Harmonien
  • 8. Literarische Kontexte. Der Nachexpressionismus
  • 9. Austauschbeziehungen zwischen Protestantismus, Katholizismus und Judentum
  • Schluss: Der Autor und das Gesicht
  • Abbildungsnachweis
  • Literaturverzeichnis