Menschengesichte : : Max Picards literarische Physiognomik / / Karsten Lichau.
Karsten Lichau explores the strains and breaks in Picard’s early works (1914–1933). The focus is on a literary trope that was both controversial and illuminative: the human countenance. This study combines close textual readings with contextualization in cultural history, opening new perspectives on...
Saved in:
Superior document: | Title is part of eBook package: De Gruyter DGBA Literary and Cultural Studies 2000 - 2014 |
---|---|
VerfasserIn: | |
Place / Publishing House: | Berlin ;, Boston : : De Gruyter (A), , [2014] ©2014 |
Year of Publication: | 2014 |
Language: | German |
Series: | Deutsche Literatur. Studien und Quellen ,
13 |
Online Access: | |
Physical Description: | 1 online resource (520 p.) |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Table of Contents:
- Frontmatter
- Inhaltsverzeichnis
- Danksagung
- L/Z
- Einleitung: Gesichter und Gesichte. Physiognomik und Literatur
- Teil I: Felder, Laufbahnen, Kontexte. Bourdieu und der New Historicism
- 1. Pierre Bourdieus Theorie literarischer Praxis
- 2. Picards Der Bürger
- 3. Austauschbeziehungen. Feldtheorie und New Historicism im Vergleich
- Teil II: „Gesichte vor dem Weltende“. Picards Frühwerk und Der letzte Mensch
- 4. Reaktionäre Transgressionen. Der letzte Mensch zwischen Groteske und Apokalypse
- 5. Picards Gesichte im Kontext des literarischen Feldes
- 6. Austauschverhältnisse. Picard zwischen den drei Kulturen
- Teil III: Das Menschengesicht
- Nach den Gesichten. Vor dem Angesicht
- 7. „Das Menschengesicht“ und seine paradoxen Harmonien
- 8. Literarische Kontexte. Der Nachexpressionismus
- 9. Austauschbeziehungen zwischen Protestantismus, Katholizismus und Judentum
- Schluss: Der Autor und das Gesicht
- Abbildungsnachweis
- Literaturverzeichnis