Centerpiece of the research project is MS 2129 of the music collection of the Austrian National Library in Vienna. The lavishly decorated choirbook consisting of only fifteen folios of imposing size, was produced by Richard of Genoa, singer and scribe of the Wittelsbach music chapel in Munich, for the 1568 wedding of William V of Bavaria and Renata of Lorraine. The only musical piece it contains is the tripartite motet Gratia sola Dei which Orlando di Lasso had composed for that occasion. Particular attention is given to the predominantly Old Testament image cycles accompanying the musical text, undoubtedly inspired by Hans Mielich’s illustrations to the famous Penitential Psalms.
MS 2129 was studied from a multidisciplinary perspective in 2016 within the conference series Troja – Kolloquium und Jahrbuch für Renaissancemusik (with financial support from the Fritz Thyssen Foundation). The proceedings – including a catalog of all motifs and pertinent inscriptions – is now available as open access publication. It forms the starting point for further research on the sixteenth-century illuminated choir books produced for the Wittelsbach dynasty, which today are among the most valuable holdings of the Bavarian State Library in Munich.
Tammen, Björn R. (04.07.2019) Envisaging marriage, betrothing music and painting. The artistic and intellectual cosmos of Richard of Genova in 'Vienna 2129'. Vortrag bei: 47th Medieval & Renaissance Music Conference (Schola Cantorum Basiliensis), Basel/SWITZERLAND.
Tammen, Björn R. (12.01.2019) Aktivierung der Musik – oder: visuelle Stimuli in Chorbüchern der Renaissance. Vortrag bei: Mehr als nur berührende Musik – Musizierpraktiken in Mittelalter und Früher Neuzeit (Institut für Musikwissenschaft), Regensburg/GERMANY.
Tammen, Björn R. (30.11.2017) Ambivalent attitudes towards the Five Senses in counter-reformation Munich: the case of Hans Mielich and Orlande de Lassus’s Penitential Psalms (c. 1565/70). Vortrag bei: Imaginando los placeres de la música: entre lo mundano y lo espiritual (Universidad Complutense), Madrid/SPAIN.
Tammen, Björn R. (27.04.2017) Finalstrategien? Lassos Laudes Domini und Mielichs Illustrationen zu den Psalmen 148 und 150. Vortrag bei: Andacht – Repräsentation – Gelehrsamkeit. Der Bußpsalmencodex Albrechts V. (Bayerische Akademie der Wissenschaften), München/GERMANY.
Tammen, Björn R. (23.04.2016) Die Erzählung von Tobias und Sara: 'Fragwürdiges' zu Richard von Genua und Mus.ms. B der Bayerischen Staatsbibliothek. Vortrag bei: Autopsie eines Gesamtkunstwerks. Das Chorbuch der Münchner Jahrhunderthochzeit von 1568 (Institut für kunst- und musikhistorische Forschungen), Wien/AUSTRIA <http://www.oeaw.ac.at/fileadmin/subsites/Institute/IKM/PDF/Autopsie-eines-Gesamtkunstwerks.pdf>.
Tammen, Björn R. (23.04.2016) Thematische Einführung. Vortrag bei: Autopsie eines Gesamtkunstwerks. Das Chorbuch der Münchner Jahrhunderthochzeit von 1568 (Institut für kunst- und musikhistorische Forschungen), Wien/AUSTRIA <http://www.oeaw.ac.at/fileadmin/subsites/Institute/IKM/PDF/Autopsie-eines-Gesamtkunstwerks.pdf>.
Tammen, Björn R. (08.04.2016) Gratia sola Dei and the idiosyncrasies of 'images with music' in Roland de Lassus's wedding motet for Munich 1568. Vortrag bei: Il libro ‘dipinto’. Immagini del libro tra basso medioevo e prima età moderna (Università di Bologna, Dipartimento Beni Culturali), Ravenna/ITALY <http://www.beniculturali.unibo.it/it/eventi/il-libro-2018dipinto2019.-immagini-del-libro-tra-basso-medioevo-e-prima-eta-moderna>.
Tammen, Björn R. (18.03.2016) Orlando di Lasso, Richard von Genua und die Federzeichnungen in A-Wn 2129: Spin-off der Mielich-Codices oder eigenständiges Kollaborativprojekt?. Vortrag bei: Für Auge und Ohr: Die Chorbücher der Bayerischen Staatsbibliothek (Bayerische Staatsbibliothek), München/GERMANY.
2013–2021