Dr.

Björn R. Tammen

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(+43 1) 51581 – 3712

E-Mail
bjoern.tammen(at)oeaw.ac.at

 

… received his doctoral degree from Cologne University in 1997. His research interests encompass a broad range of subjects from the Middle Ages to the twentieth century. He serves as editor-in-chief of Imago Musicae: International Yearbook of Musical Iconography, and as chair of the Study Group ‘Musical Iconography’ of the International Musicological Society.

End of 2006 he joined the research unit Musicology, where he is senior researcher and project leader. Current work includes a multidisciplinary study of the Penitential Psalms, one of the most splendid 16th-century illuminated choirbooks, and a census of images of music for Austrian music history, to be implemented in the online version of the Austrian Encyclopedia of Music.

Full CV

Publications

  • Tammen, Björn R. (2023) Hörenswert – sehenswert – bildwürdig? Musikdarstellungen und ihre Akteure zwischen "Klangräumen" und "Bildräumen" des Spätmittelalters. In: Müller, Harald; Jaspert, Nikolas (Hrsg.), Klangräume des Mittelalters In Reihe: Vorträge und Forschungen 94 / Konstanzer Arbeitskreis für Mittelalterliche Geschichte; Ostfildern: Thorbecke-Verlag, S. 53–74.
  • Tammen, Björn R. (Hrsg.) (2021) Imago Musicae: International Yearbook of Musical Iconography, vol. 31/32 (2021). Lucca: Libreria Musicale Italiana (244 Seiten).
  • Tammen, Björn R. (2021) Envisaging marriage: towards the artistic and intellectual microcosm of a Wittelsbach chapel singer in 1568. Imago Musicae, Bd. 31/32, S. 99–135.
  • Tammen, Björn R. (2021) MusikBildIdentitäten – Sondierungen eines Musikikonographen zwischen Basler Konzil und Wiener Gemeindebau. In: Gruber, Gernot; Boisits, Barbara; Tammen, Björn R. (Hrsg.), Musik – Identität – Raum: Perspektiven auf die österreichische Musikgeschichte (Wiener Musikwissenschaftliche Beiträge 27); Wien-Köln-Weimar: Böhlau, S. 221–287.
  • Gruber, Gernot; Boisits, Barbara; Tammen, Björn R. (Hrsg.) (2021) Musik – Identität – Raum: Perspektiven auf die österreichische Musikgeschichte. Wien-Köln-Weimar: Böhlau (321 Seiten).
  • Tammen, Björn R. (2020) Finalstrategien? Lassos "Laudes Domini" und Mielichs Illustrationen zu den Psalmen 148 und 150. In: Gottdang, Andrea; Schmid, Bernhold (Hrsg.), Andacht – Repräsentation – Gelehrsamkeit. Der Bußpsalmencodex Albrechts V. (Schriftenreihe der Bayerischen Staatsbibliothek 8); Wiesbaden: Harrassowitz, S. 493-521.

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Lectures

  • Tammen, Björn R. (22.01.2024) Die ‚Kunst der Buße‘ – oder: Annotationsstrategien für ein frühneuzeitliches theatrum sapientiae. Vortrag bei: Digitale Annotation im geschichtswissenschaftlichen Kontext: Methoden, Techniken, Standards und Tools (Übung Methodenkurs, Institut für Germanistik, Universität Wien), Wien/AUSTRIA.

  • Tammen, Björn R. (21.11.2023) Annotatio – Declaratio – Interpretatio. Vortrag bei: Research Lunch 98, Wien/AUSTRIA.

  • Tammen, Björn R. (27.07.2023) Unterstreichungen in campo aperto – oder: einer Handbibliothek des Samuel Quicchelberg für den 'Bußpsalmencodex' auf der Spur?. Vortrag bei: 51st Medieval & Renaissance Music Conference (MedRen Munich 2023), München/GERMANY.

  • Tammen, Björn R. (13.10.2022) Kulturelles Erbe im Forschungsdesign eines Musikikonographen – Persönliches und Polemisches. Vortrag bei: Standortbestimmung Kulturelles Erbe: Herausforderungen und Potenziale, Wien/AUSTRIA.

  • Tammen, Björn R. (24.08.2022) Toward a digital research environment of the Penitential Psalms. Vortrag bei: Music Across Borders – 21st Quinquennial IMS Congress (IMS2022) (International Musicological Society), Athens/GREECE.

  • Tammen, Björn R. (05.07.2019) Issues of context related to Ulrich von Württemberg. Vortrag bei: 47th Medieval & Renaissance Music Conference, Roundtable "Der Kastalische Brunnen" (Schola Cantorum Basiliensis), Basel/SWITZERLAND.

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