Mag. Dr.

Adriana De Feo

Telephone
(+43 1) 51581 – 7285

E-Mail
adriana.defeo(at)oeaw.ac.at

 

... was graduated in 2005 from the University of Bologna with a thesis on musical drama. In 2012 she completed her PhD in musicology at the Mozarteum University Salzburg with a dissertation on Mozart’s serenatas in the context of the eighteenth century ("Mozarts Serenate im Spiegel der Gattungsentwicklung"). From 2009 to 2015 she was a researcher at the Salzburg Mozarteum Foundation for the critical edition and database of Mozart’s librettos ("Digitale Mozart Edition"). From 2017 to 2022 she was a research associate at the University of Vienna for the critical edition of Apostolo Zeno’s "Poesie drammatiche" (edited together with Alfred Noe: Böhlau 2021). Her research interests and publications (published by Bärenreiter, Böhlau, Brepols, Classiques Garnier, Libreria Musicale Italiana) primarily concern the libretto and Italian opera in the seventeenth and eighteenth centuries.

Since December 2022 she is head of the FWF stand-alone project Pietro Pariati’s librettos from Venice to Vienna: The complete critical edition of his sacred and profane texts for music at the Austrian Academy of Sciences (Department of Musicology).

Full CV

Publications

  • De Feo, Adriana (2023) Extemporanea theatri in universitate Benedictino-Salisburgensi exhibitio (1678) und das barocke Theaterleben in Salzburg. In: Sigrid Brandt, Thomas Wozonig (Hrsg.), Wie sich Salzburg inszeniert. Vom Werden einer Musiktheaterstadt; Wien: Hollitzer, S. 31-64.
  • (2021) Apostolo Zeno. Poesie drammatiche, Parte I: Venezia e oltre (1696-1717), vol. 1: Da “Gl’inganni felici” (1696) a “Temistocle” (1701), edizione critica cura di Adriana De Feo e Alfred Noe.; Wien: Böhlau.
  • De Feo, Adriana (2021) Apostolo Zeno poeta per musica: i drammi del periodo veneziano., S. 15‒35.
  • De Feo, Adriana; Noe, Alfred (2021) Apostolo Zeno. Poesie drammatiche, Parte I: Venezia e oltre (1696-1717), vol. 2: Da “Venceslao” (1703) ad “Alessandro Severo” (1717), edizione critica a cura di Adriana De Feo e Alfred Noe.; Wien: Böhlau.
  • De Feo, Adriana (2021) Il casato di Hannover a Venezia e le scritture per Apostolo Zeno e Girolamo Frigimelica Roberti. In: Ciliberti, Galliano (Hrsg.), Music Patronage in Italy; Turnhout: Brepols, S. 165−189.
  • De Feo, Adriana (2019) “Don Chisciotte in Sierra Morena” (Vienna, 1719) e la collaborazione tra Zeno e Pariati. In: Nadia Amendola, Alessandro Cosentino, Giacomo Sciommeri (Hrsg.), Music, Individuals and Contexts: Dialectical Interactions; Roma: Società Editrice di Musicologia - UniversItalia, S. 95−106.
  • De Feo, Adriana (2018) I libretti encomiastici di Giovanni Andrea Moniglia: dalle corti di Firenze e Vienna ai teatri veneziani. In: Rasch, Rudolf (Hrsg.), Music and Power in the Baroque Era; Brepols: Turnhout, S. 19−38.
  • De Feo, Adriana (2018) Quelques considérations au sujet de la représentation de la souffrance dans le livret d’opéra entre les XVIIe et XVIIIe siècles. In: Gianico, Marilina; Faure, Michel (Hrsg.), Raconter la douleur - La souffrance en Europe (XVIIe-XVIIIe siècles); Classiques Garnier: Paris, S. 89−100.
  • De Feo, Adriana (2017) “L’isola disabitata”: una Serenata salisburghese di Luigi Gatti. In: Lattanzi, Alessandro (Hrsg.), Luigi Gatti (1740–1817). La musica a Mantova e a Salisburgo tra Sette e Ottocento; Lucca: Libreria Musicale Italiana, S. 91‒116.
  • De Feo, Adriana (2017) Selbstdarstellung und höfische Repräsentation: dramatische Sujets zur Glorifizierung der Habsburgerdynastie in der barocken Librettistik. In: Telesko, Werner (Hrsg.), Die Repräsentation der Habsburg-Lothringischen Dynastie in Musik, visuellen Medien und Architektur, ca. 1618–1918; Wien: Böhlau, S. 115‒134.
  • De Feo, Adriana (2016) Die dramatische Serenata im 18. Jahrhundert in Venedig und nördlich der Alpen. In: Meine, Sabine; Strohmann, Nicole K.; Weißmann, Tobias C. (Hrsg.), Musik und Vergnügen am Hohen Ufer. Fest- und Kulturtransfer zwischen Hannover und Venedig in der Frühen Neuzeit; Regensburg: Schnell & Steiner, S. 303‒319.
  • De Feo, Adriana (2015) Venedig und Salzburg als Traditionsstätten der Serenata. Selbstdarstellung als Verbindung von irdischer und göttlicher Macht. In: Hochradner, Thomas; Hannesschläger, Ingonda; Ammerer, Gerhard (Hrsg.), Von Venedig nach Salzburg. Spurenlese eines vielschichtigen Transfers; Wien: Hollitzer, S. 201‒222.
  • De Feo, Adriana (2014) Digitale Mozart-Edition: progetti e contenuti. Actum Luce - Rivista di Studi Lucchesi, Bd. XLIII/2; 2014: Recondita armonia − Gli archivi della musica. Atti del Convegno Internazionale di Studi (Lucca, 26-28 giugno 2014), S. 85‒106.
  • De Feo, Adriana (2014) Mitridate nell’opera in musica e il più immediato antecedente del “Mitridate, re di Ponto” di CignaSanti/Mozart. Mozart-Jahrbuch (2012), S. 179‒225.
  • Cividini, Iacopo; De Feo, Adriana; Kelnreiter, Franz (2014) Zu einer „offenen“ Ausgabe: Die Online-Edition der Libretti zu Mozarts Opern in der Digitalen Mozart Edition. Mozart-Jahrbuch (2013), S. 17‒26.
  • De Feo, Adriana; Hochradner, Thomas (2014) Giuseppe Francesco Lolli, Prügelknabe und Wegbereiter?. In: Neumayr, Eva; Laubhold, Lars E. (Hrsg.), Keine Chance für Mozart – Fürsterzbischof Hieronymus Colloredo und sein letzter Hofkapellmeister Luigi Gatti (1740‒1817) - Symposiumsbericht; Lucca: Libreria Musicale Italiana, S. 201‒221.
  • De Feo, Adriana (2013) "Lucio Silla" und der Typus der Opera seria. In: Leisinger, Ulrich; Fischer, Michael; Honsig-Erlenburg, Johannes (Hrsg.), Mozarts Lucio Silla ‒ Ein frühes Meisterwerk; Salzburg: Pustet Verlag, S. 61‒72.
  • De Feo, Adriana (2012) Zur Rezeption des Ascanio-Sujets in der barocken Librettistik. Mozart-Jahrbuch (2009/2010), S. 149‒186.

Lectures

  • De Feo, Adriana (16.12.2023) Un’opera per Filippo V di Spagna: “Il Giustino” di Giulio Convò e Domenico Scarlatti (Napoli 1703). Vortrag bei: Musica e potere in Italia meridionale (XVII-XVIII secolo), 14-16 dezember 2023 (Università degli Studi di Palermo, Società Italiana di Musicologia), Palermo/ITALY.

  • De Feo, Adriana (18.11.2023) Zeno in Handel’s hands: On the poetic and dramatic adaptations in pasticcios for the London stage. Vortrag bei: Thirteenth Handel Institute Conference, 17-19 November 2023, London/UNITED KINGDOM.

  • De Feo, Adriana (08.11.2023) Die Wiener Libretti Apostolo Zenos in der Vertonung durch Antonio Caldara (1718-1729). Vortrag bei: Antonio Caldara from Venice to Vienna, 7-11 November 2023 (Universität für Musik und darstellende Kunst Wien), Wien/AUSTRIA.

  • De Feo, Adriana (28.10.2023) L’apprendistato di un librettista: il caso del “Sidonio” di Pietro Pariati (Venezia 1706). Vortrag bei: XXX Convegno annuale della Società Italiana di Musicologia, 27-29 Oktober 2023 (Conservatorio di Musica “Vincenzo Bellini”), Catania/ITALY.

  • De Feo, Adriana (16.09.2023) “Le nozze di Aurora” (Vienna 1722), “La pubblica felicità” e “Il trionfo d’amore” (Monaco 1722): sui codici celebrativi nei libretti encomiastici di Pietro Pariati. Vortrag bei: Entità naturali e sovrannaturali nell’opera italiana, 16-17 September 2023 (Czech Academy of Sciences, National heritage Institute State castle Český Krumlov), Český Krumlov/CZECH REPUBLIC.

  • De Feo, Adriana (16.05.2023) „Es ist nach dem französ: so wie der Plan es verlangte, übersetzt.“ Das Libretto zu Mozarts “Idomeneo” und seine Vorlage. Vortrag bei: … zufrieden wie ein König“ – Produktionsbedingungen von W. A. Mozarts Idomeneo in München und Wien (Universität für Musik und darstellende Kunst Wien), Wien/AUSTRIA.

To top