(De-)Professionalisierung durch Schulpraxis : Rekonstruktionen zum Studierendenhabitus und zu studentischen Entwicklungsaufgaben

When looking at the process of extending the practical phases within teachers’ training, the question of its impact on students’ professionalisation becomes increasingly important. The given study distances itself from normative positions promoting an unquestioned positive effect of these practical...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Dokumentarische Schulforschung
:
Year of Publication:2023
Language:German
Series:Dokumentarische Schulforschung
Physical Description:1 electronic resource (302 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id 993573677904498
ctrlnum (CKB)5580000000492997
(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/95632
(EXLCZ)995580000000492997
collection bib_alma
record_format marc
spelling Kahlau, Joana auth
(De-)Professionalisierung durch Schulpraxis Rekonstruktionen zum Studierendenhabitus und zu studentischen Entwicklungsaufgaben
Bad Heilbrunn Verlag Julius Klinkhardt 2023
1 electronic resource (302 p.)
text txt rdacontent
computer c rdamedia
online resource cr rdacarrier
Dokumentarische Schulforschung
When looking at the process of extending the practical phases within teachers’ training, the question of its impact on students’ professionalisation becomes increasingly important. The given study distances itself from normative positions promoting an unquestioned positive effect of these practical experiences. Instead, the focus will be on the question if or to what extent practical experiences lead to a process of professionalization for future teachers. In order to tackle this question, narrative interviews have been conducted with students in teachers training who have signed in for a so-called “Studien-Praxis-Projekt”, wherein these students cooperate with teachers working on a specific problem regarding school and lesson planning development. The interviews, which have been analysed using the documentary method, provide new insights into two different areas, the student’s habitus – as a transitional phase between the pupil’s and the teacher’s habitus – and specific developmental tasks of students in teachers training. Furthermore, the results illustrate a correlation between a specific student habitus on the one hand and the way students deal with developmental tasks on the other hand. Not only can we draw conclusions about the different types of professionalisation from these data, but also it is possible to deduce the potential of professionalization for these different types. In conclusion, one can define subject-based competence as the centre of, reflection as the means and a so-called ‘in between’ as the place of students’ professionalisation.
Vor dem Hintergrund der Ausweitung schulischer Praxisphasen im Lehramtsstudium erlangt die Frage nach deren professionalisierungsförderlichem Charakter immer mehr Bedeutsamkeit. Die vorliegende Arbeit nimmt Abstand von normativen Positionen zur generell positiven Wirkung von Praxiserfahrungen und fragt, inwiefern sich Studierende in Schulpraxisprojekten professionalisieren. Dazu wurden narrativ-fundierte Interviews mit Lehramtsstudierenden geführt, die sich für ein sog. „Studien-Praxis-Projekt“ entschieden haben, in welchem sie mit Lehrkräften an gemeinsamen Projekten der Schul- und Unterrichtsentwicklung arbeiteten. Die Interviews wurden mithilfe der Dokumentarischen Methode ausgewertet und liefern einerseits Erkenntnisse zum Studierendenhabitus als Transitionsphase zwischen dem Schüler*innen- und dem Lehrer*innenhabitus und andererseits zu studentischen Entwicklungsaufgaben in Schulpraxisphasen. Hierbei zeigte sich in Form einer Professionalisierungstypologie ein Zusammenhang zwischen den rekonstruierten Studierendenhabitūs und den Modi der Anforderungsbearbeitung von Entwicklungsaufgaben. Diese liefert nicht nur Antworten auf die Frage nach Typen studentischer Professionalisierung, sondern auch nach deren Professionalisierungspotentialen. Im Anschluss daran kann Fachlichkeit als Gegenstand, Reflexion als Medium und ein „Dazwischen“ als Ort studentischer Professionalisierung verstanden werden.
German
Teacher training bicssc
Professionsforschung, studentische Professionalisierung in Praxisphasen, Studierendenhabitus, Entwicklungsaufgaben, Schul- und Unterrichtsentwicklung, Dokumentarische Methode, professionalism, professionalisation of students in practical phases, students’ habitus, developmental tasks, school and lesson planning development, documentary method
3-7815-2544-9
language German
format eBook
author Kahlau, Joana
spellingShingle Kahlau, Joana
(De-)Professionalisierung durch Schulpraxis Rekonstruktionen zum Studierendenhabitus und zu studentischen Entwicklungsaufgaben
Dokumentarische Schulforschung
author_facet Kahlau, Joana
author_variant j k jk
author_sort Kahlau, Joana
title (De-)Professionalisierung durch Schulpraxis Rekonstruktionen zum Studierendenhabitus und zu studentischen Entwicklungsaufgaben
title_sub Rekonstruktionen zum Studierendenhabitus und zu studentischen Entwicklungsaufgaben
title_full (De-)Professionalisierung durch Schulpraxis Rekonstruktionen zum Studierendenhabitus und zu studentischen Entwicklungsaufgaben
title_fullStr (De-)Professionalisierung durch Schulpraxis Rekonstruktionen zum Studierendenhabitus und zu studentischen Entwicklungsaufgaben
title_full_unstemmed (De-)Professionalisierung durch Schulpraxis Rekonstruktionen zum Studierendenhabitus und zu studentischen Entwicklungsaufgaben
title_auth (De-)Professionalisierung durch Schulpraxis Rekonstruktionen zum Studierendenhabitus und zu studentischen Entwicklungsaufgaben
title_new (De-)Professionalisierung durch Schulpraxis
title_sort (de-)professionalisierung durch schulpraxis rekonstruktionen zum studierendenhabitus und zu studentischen entwicklungsaufgaben
series Dokumentarische Schulforschung
series2 Dokumentarische Schulforschung
publisher Verlag Julius Klinkhardt
publishDate 2023
physical 1 electronic resource (302 p.)
isbn 3-7815-5984-X
3-7815-2544-9
illustrated Not Illustrated
work_keys_str_mv AT kahlaujoana deprofessionalisierungdurchschulpraxisrekonstruktionenzumstudierendenhabitusundzustudentischenentwicklungsaufgaben
status_str n
ids_txt_mv (CKB)5580000000492997
(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/95632
(EXLCZ)995580000000492997
carrierType_str_mv cr
hierarchy_parent_title Dokumentarische Schulforschung
is_hierarchy_title (De-)Professionalisierung durch Schulpraxis Rekonstruktionen zum Studierendenhabitus und zu studentischen Entwicklungsaufgaben
container_title Dokumentarische Schulforschung
_version_ 1796652572887482368
fullrecord <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><collection xmlns="http://www.loc.gov/MARC21/slim"><record><leader>04500nam-a2200313z--4500</leader><controlfield tag="001">993573677904498</controlfield><controlfield tag="005">20231214141223.0</controlfield><controlfield tag="006">m o d </controlfield><controlfield tag="007">cr|mn|---annan</controlfield><controlfield tag="008">202212s2023 xx |||||o ||| 0|ger d</controlfield><datafield tag="020" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">3-7815-5984-X</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(CKB)5580000000492997</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/95632</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(EXLCZ)995580000000492997</subfield></datafield><datafield tag="041" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">deu</subfield></datafield><datafield tag="100" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Kahlau, Joana</subfield><subfield code="4">auth</subfield></datafield><datafield tag="245" ind1="1" ind2="0"><subfield code="a">(De-)Professionalisierung durch Schulpraxis</subfield><subfield code="b">Rekonstruktionen zum Studierendenhabitus und zu studentischen Entwicklungsaufgaben</subfield></datafield><datafield tag="260" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Bad Heilbrunn</subfield><subfield code="b">Verlag Julius Klinkhardt</subfield><subfield code="c">2023</subfield></datafield><datafield tag="300" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">1 electronic resource (302 p.)</subfield></datafield><datafield tag="336" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">text</subfield><subfield code="b">txt</subfield><subfield code="2">rdacontent</subfield></datafield><datafield tag="337" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">computer</subfield><subfield code="b">c</subfield><subfield code="2">rdamedia</subfield></datafield><datafield tag="338" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">online resource</subfield><subfield code="b">cr</subfield><subfield code="2">rdacarrier</subfield></datafield><datafield tag="490" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Dokumentarische Schulforschung</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">When looking at the process of extending the practical phases within teachers’ training, the question of its impact on students’ professionalisation becomes increasingly important. The given study distances itself from normative positions promoting an unquestioned positive effect of these practical experiences. Instead, the focus will be on the question if or to what extent practical experiences lead to a process of professionalization for future teachers. In order to tackle this question, narrative interviews have been conducted with students in teachers training who have signed in for a so-called “Studien-Praxis-Projekt”, wherein these students cooperate with teachers working on a specific problem regarding school and lesson planning development. The interviews, which have been analysed using the documentary method, provide new insights into two different areas, the student’s habitus – as a transitional phase between the pupil’s and the teacher’s habitus – and specific developmental tasks of students in teachers training. Furthermore, the results illustrate a correlation between a specific student habitus on the one hand and the way students deal with developmental tasks on the other hand. Not only can we draw conclusions about the different types of professionalisation from these data, but also it is possible to deduce the potential of professionalization for these different types. In conclusion, one can define subject-based competence as the centre of, reflection as the means and a so-called ‘in between’ as the place of students’ professionalisation.</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Vor dem Hintergrund der Ausweitung schulischer Praxisphasen im Lehramtsstudium erlangt die Frage nach deren professionalisierungsförderlichem Charakter immer mehr Bedeutsamkeit. Die vorliegende Arbeit nimmt Abstand von normativen Positionen zur generell positiven Wirkung von Praxiserfahrungen und fragt, inwiefern sich Studierende in Schulpraxisprojekten professionalisieren. Dazu wurden narrativ-fundierte Interviews mit Lehramtsstudierenden geführt, die sich für ein sog. „Studien-Praxis-Projekt“ entschieden haben, in welchem sie mit Lehrkräften an gemeinsamen Projekten der Schul- und Unterrichtsentwicklung arbeiteten. Die Interviews wurden mithilfe der Dokumentarischen Methode ausgewertet und liefern einerseits Erkenntnisse zum Studierendenhabitus als Transitionsphase zwischen dem Schüler*innen- und dem Lehrer*innenhabitus und andererseits zu studentischen Entwicklungsaufgaben in Schulpraxisphasen. Hierbei zeigte sich in Form einer Professionalisierungstypologie ein Zusammenhang zwischen den rekonstruierten Studierendenhabitūs und den Modi der Anforderungsbearbeitung von Entwicklungsaufgaben. Diese liefert nicht nur Antworten auf die Frage nach Typen studentischer Professionalisierung, sondern auch nach deren Professionalisierungspotentialen. Im Anschluss daran kann Fachlichkeit als Gegenstand, Reflexion als Medium und ein „Dazwischen“ als Ort studentischer Professionalisierung verstanden werden.</subfield></datafield><datafield tag="546" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">German</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">Teacher training</subfield><subfield code="2">bicssc</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Professionsforschung, studentische Professionalisierung in Praxisphasen, Studierendenhabitus, Entwicklungsaufgaben, Schul- und Unterrichtsentwicklung, Dokumentarische Methode, professionalism, professionalisation of students in practical phases, students’ habitus, developmental tasks, school and lesson planning development, documentary method</subfield></datafield><datafield tag="776" ind1=" " ind2=" "><subfield code="z">3-7815-2544-9</subfield></datafield><datafield tag="906" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">BOOK</subfield></datafield><datafield tag="ADM" ind1=" " ind2=" "><subfield code="b">2024-01-13 05:04:33 Europe/Vienna</subfield><subfield code="f">system</subfield><subfield code="c">marc21</subfield><subfield code="a">2022-12-05 16:10:45 Europe/Vienna</subfield><subfield code="g">false</subfield></datafield><datafield tag="AVE" ind1=" " ind2=" "><subfield code="i">DOAB Directory of Open Access Books</subfield><subfield code="P">DOAB Directory of Open Access Books</subfield><subfield code="x">https://eu02.alma.exlibrisgroup.com/view/uresolver/43ACC_OEAW/openurl?u.ignore_date_coverage=true&amp;portfolio_pid=5341822640004498&amp;Force_direct=true</subfield><subfield code="Z">5341822640004498</subfield><subfield code="b">Available</subfield><subfield code="8">5341822640004498</subfield></datafield></record></collection>