(De-)Professionalisierung durch Schulpraxis : Rekonstruktionen zum Studierendenhabitus und zu studentischen Entwicklungsaufgaben

When looking at the process of extending the practical phases within teachers’ training, the question of its impact on students’ professionalisation becomes increasingly important. The given study distances itself from normative positions promoting an unquestioned positive effect of these practical...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Dokumentarische Schulforschung
:
Year of Publication:2023
Language:German
Series:Dokumentarische Schulforschung
Physical Description:1 electronic resource (302 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
LEADER 04500nam-a2200313z--4500
001 993573677904498
005 20231214141223.0
006 m o d
007 cr|mn|---annan
008 202212s2023 xx |||||o ||| 0|ger d
020 |a 3-7815-5984-X 
035 |a (CKB)5580000000492997 
035 |a (oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/95632 
035 |a (EXLCZ)995580000000492997 
041 0 |a deu 
100 1 |a Kahlau, Joana  |4 auth 
245 1 0 |a (De-)Professionalisierung durch Schulpraxis  |b Rekonstruktionen zum Studierendenhabitus und zu studentischen Entwicklungsaufgaben 
260 |a Bad Heilbrunn  |b Verlag Julius Klinkhardt  |c 2023 
300 |a 1 electronic resource (302 p.) 
336 |a text  |b txt  |2 rdacontent 
337 |a computer  |b c  |2 rdamedia 
338 |a online resource  |b cr  |2 rdacarrier 
490 1 |a Dokumentarische Schulforschung 
520 |a When looking at the process of extending the practical phases within teachers’ training, the question of its impact on students’ professionalisation becomes increasingly important. The given study distances itself from normative positions promoting an unquestioned positive effect of these practical experiences. Instead, the focus will be on the question if or to what extent practical experiences lead to a process of professionalization for future teachers. In order to tackle this question, narrative interviews have been conducted with students in teachers training who have signed in for a so-called “Studien-Praxis-Projekt”, wherein these students cooperate with teachers working on a specific problem regarding school and lesson planning development. The interviews, which have been analysed using the documentary method, provide new insights into two different areas, the student’s habitus – as a transitional phase between the pupil’s and the teacher’s habitus – and specific developmental tasks of students in teachers training. Furthermore, the results illustrate a correlation between a specific student habitus on the one hand and the way students deal with developmental tasks on the other hand. Not only can we draw conclusions about the different types of professionalisation from these data, but also it is possible to deduce the potential of professionalization for these different types. In conclusion, one can define subject-based competence as the centre of, reflection as the means and a so-called ‘in between’ as the place of students’ professionalisation. 
520 |a Vor dem Hintergrund der Ausweitung schulischer Praxisphasen im Lehramtsstudium erlangt die Frage nach deren professionalisierungsförderlichem Charakter immer mehr Bedeutsamkeit. Die vorliegende Arbeit nimmt Abstand von normativen Positionen zur generell positiven Wirkung von Praxiserfahrungen und fragt, inwiefern sich Studierende in Schulpraxisprojekten professionalisieren. Dazu wurden narrativ-fundierte Interviews mit Lehramtsstudierenden geführt, die sich für ein sog. „Studien-Praxis-Projekt“ entschieden haben, in welchem sie mit Lehrkräften an gemeinsamen Projekten der Schul- und Unterrichtsentwicklung arbeiteten. Die Interviews wurden mithilfe der Dokumentarischen Methode ausgewertet und liefern einerseits Erkenntnisse zum Studierendenhabitus als Transitionsphase zwischen dem Schüler*innen- und dem Lehrer*innenhabitus und andererseits zu studentischen Entwicklungsaufgaben in Schulpraxisphasen. Hierbei zeigte sich in Form einer Professionalisierungstypologie ein Zusammenhang zwischen den rekonstruierten Studierendenhabitūs und den Modi der Anforderungsbearbeitung von Entwicklungsaufgaben. Diese liefert nicht nur Antworten auf die Frage nach Typen studentischer Professionalisierung, sondern auch nach deren Professionalisierungspotentialen. Im Anschluss daran kann Fachlichkeit als Gegenstand, Reflexion als Medium und ein „Dazwischen“ als Ort studentischer Professionalisierung verstanden werden. 
546 |a German 
650 7 |a Teacher training  |2 bicssc 
653 |a Professionsforschung, studentische Professionalisierung in Praxisphasen, Studierendenhabitus, Entwicklungsaufgaben, Schul- und Unterrichtsentwicklung, Dokumentarische Methode, professionalism, professionalisation of students in practical phases, students’ habitus, developmental tasks, school and lesson planning development, documentary method 
776 |z 3-7815-2544-9 
906 |a BOOK 
ADM |b 2024-01-13 05:04:33 Europe/Vienna  |f system  |c marc21  |a 2022-12-05 16:10:45 Europe/Vienna  |g false 
AVE |i DOAB Directory of Open Access Books  |P DOAB Directory of Open Access Books  |x https://eu02.alma.exlibrisgroup.com/view/uresolver/43ACC_OEAW/openurl?u.ignore_date_coverage=true&portfolio_pid=5341822640004498&Force_direct=true  |Z 5341822640004498  |b Available  |8 5341822640004498