Kunst, Raum, Autorschaft : : Der Nachlass des US-amerikanischen Malers C.H. Phillips (1889-1975) aus autorgeografischer Perspektive / / Alexia Pooth.
Although space and authorship are virulent, the two concepts have not been combined until now. Approaching her topic from an »author geography« angle, Alexia Pooth for the first time connects the process of becoming and rendering as an artist with the production of spaces such as stage, landscape, i...
Saved in:
Superior document: | Title is part of eBook package: De Gruyter EBOOK PACKAGE Arts and Architecture 2014 |
---|---|
VerfasserIn: | |
Place / Publishing House: | Bielefeld : : transcript Verlag, , [2014] ©2014 |
Year of Publication: | 2014 |
Edition: | 1. Aufl. |
Language: | German |
Series: | Image ;
62 |
Online Access: | |
Physical Description: | 1 online resource (422 p.) |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Other title: | Frontmatter -- Inhaltsverzeichnis -- Vorwort -- I. Einleitung -- II. Landscape – Self-taught. Der Autodidakt Clifford Holmead Phillips und das dynamische ›Gefüge Landschaft‹ in den USA der Zwischenkriegszeit -- III. Autorfeld. Die Figur Clifford Holmead Phillips im Kreuzungspunkt von Erzählungen, Räumlichkeiten und (Selbst-)Stilisierungen -- IV. Eingeräumtes oder die Materialisierung von Raumbildern am Ort – Phillips’ Interieur in der Münchner Seestraße Nr. 5, 1931-1933 -- V. Abschluss: »Was den Maler macht, das ist und bleibt das Gefühl für Raum« -- Lebensdaten und Reisestationen – Rekonstruktion eines Lebenslaufes -- Ausstellungen -- Textdokumente: Zeitungen, Briefe, Besprechungen -- Das OEuvre − Aufbewahrungsorte -- Literatur -- Abbildungen -- Backmatter |
---|---|
Summary: | Although space and authorship are virulent, the two concepts have not been combined until now. Approaching her topic from an »author geography« angle, Alexia Pooth for the first time connects the process of becoming and rendering as an artist with the production of spaces such as stage, landscape, interior, and region.The starting point for this reflection is the self-taught U.S. artist Charles Henry Phillips (1889-1975). By reference to his estates situated in the U.S. and Europe, the study focalizes stylization and placement processes of art and artistry and traces the local myths and codes which contribute to training and assessment of authorship. Obwohl Raum und Autorschaft viel diskutiert werden, ist eine Verbindung beider Konzepte bisher kaum erfolgt. Unter dem theorieaffinen Ansatz der Autorgeografie verbindet Alexia Pooth erstmals das Zum-Künstler-Machen und -Gemacht-Werden mit der Produktion von Räumlichkeit (Stadt, Landschaft, Innenraum, Nation). Ausgangspunkt für dieses kritische Nachdenken ist der US-amerikanische »self-taught artist« Clifford Holmead Phillips (1889-1975). Anhand seines in den USA und Europa situierten Nachlasses fokussiert die Studie Stilisierungs- und Platzierungsprozesse von Kunst und Künstlerschaft und spürt den Mythen und Sprechperspektiven nach, die 'vor Ort' zur Ausbildung von Autorschaft beitragen. |
Format: | Mode of access: Internet via World Wide Web. |
ISBN: | 9783839424650 9783110369595 9783110369526 9783111025223 9783110489842 9783110401226 |
DOI: | 10.1515/transcript.9783839424650?locatt=mode:legacy |
Access: | restricted access |
Hierarchical level: | Monograph |
Statement of Responsibility: | Alexia Pooth. |