Marginale Zeichentechniken : : Pause, Abklatsch, Cut&Paste als ästhetische Strategien in der Vormoderne / / hrsg. von Iris Brahms.

Motoric--mechanical drawing techniques like tracing, copying, and cut and paste are among the fundamental workshop practices of the pre-modern era. They were also used in the training of renowned artists like Leonardo, Dürer, Michelangelo, and Rubens in order to modify designs, expand the supply of...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Title is part of eBook package: De Gruyter DG Plus DeG Package 2022 Part 1
MitwirkendeR:
HerausgeberIn:
Place / Publishing House:Berlin ;, Boston : : De Gruyter, , [2022]
©2022
Year of Publication:2022
Language:German
Online Access:
Physical Description:1 online resource (256 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Table of Contents:
  • Frontmatter
  • Inhaltsverzeichnis / Contents
  • EINFÜHRUNG
  • Marginalisiert = marginal. Randständige Zeichentechniken in Praxis, Theorie und Forschung
  • PAUSE – KONTUR
  • Version – Kopie – zeichnerische Nachschöpfung? Zu zwei Zeichnungen von Cristofano Allori
  • Die Pauskopie im Corpus der Rembrandt-Zeichnungen. Neue Erkenntnisse aus kunsthistorischer und kunsttechnologischer Sicht
  • Brotkrumen – als Zeichenmaterial und schöpferisches Mittel? Zu Phänomenologie, Praxis und theoretischem (Nicht‑)Diskurs von Auslöschungen und Überarbeitungen in Zeichnungen des 17. Jahrhunderts
  • Fallstudien aus der Staatlichen Graphischen Sammlung München
  • Wenn die Rückseite zur Hauptsache wird. Beobachtungen zur Zeichnung Allegorie der Wollust von Crispijn de Passe d. Ä.
  • Pricked Lines, Repetition and the Art Market: The Stoning of Saint Stephen by Luca Cambiaso’s Workshop
  • ABKLATSCH – SPIEGELUNG
  • Abklatsche wie sie im Buche stehen. Zur Phänomenologie der Nachnutzung
  • The Mirror of Process: Nicolaes Berchem and the Rise of Counterproof Drawing Practices in the Netherlands
  • “Des deux cotés”: The Lateral Reversal of Images as Aesthetic Strategy and Epistemic Concern in Early Eighteenth-century French Counterproofs and Prints
  • Fallstudien aus der Staatlichen Graphischen Sammlung München
  • Der Abklatsch zur Vorbereitung von Mezzotinto-Arbeiten? Jan van Somer kopiert Pierre Lombarts Kupferstichserie der Countesses
  • Counterproofs. Reversing and sharing drawings
  • CUT&PASTE – VERWANDLUNGEN
  • Zwischen Klappvariante und Klebekorrektur: Überlegungen zur Papiermontage in der italienischen Zeichnung um 1600
  • Pasted Quadratura Drawings. A Focus on the Collection of the Prints and Drawings Department in the Louvre Museum
  • From Marginal to Central: Processes of Cutting, Pasting and Assembling in Jacques-Louis David’s Drawing Practices
  • AUSBLICK
  • Zeichnen als Darstellen. Inwendige Komplexitäten in Zeichnungen
  • Bildnachweise