Marginale Zeichentechniken : : Pause, Abklatsch, Cut&Paste als ästhetische Strategien in der Vormoderne / / hrsg. von Iris Brahms.

Motoric--mechanical drawing techniques like tracing, copying, and cut and paste are among the fundamental workshop practices of the pre-modern era. They were also used in the training of renowned artists like Leonardo, Dürer, Michelangelo, and Rubens in order to modify designs, expand the supply of...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Title is part of eBook package: De Gruyter DG Plus DeG Package 2022 Part 1
MitwirkendeR:
HerausgeberIn:
Place / Publishing House:Berlin ;, Boston : : De Gruyter, , [2022]
©2022
Year of Publication:2022
Language:German
Online Access:
Physical Description:1 online resource (256 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
LEADER 08126nam a22009735i 4500
001 9783110987799
003 DE-B1597
005 20230529101353.0
006 m|||||o||d||||||||
007 cr || ||||||||
008 230529t20222022gw fo d z ger d
010 |a 2022942853 
020 |a 9783110987799 
024 7 |a 10.1515/9783110987799  |2 doi 
035 |a (DE-B1597)633832 
035 |a (OCoLC)1344539542 
040 |a DE-B1597  |b eng  |c DE-B1597  |e rda 
041 0 |a ger 
044 |a gw  |c DE 
072 7 |a ART033000  |2 bisacsh 
245 0 0 |a Marginale Zeichentechniken :  |b Pause, Abklatsch, Cut&Paste als ästhetische Strategien in der Vormoderne /  |c hrsg. von Iris Brahms. 
264 1 |a Berlin ;  |a Boston :   |b De Gruyter,   |c [2022] 
264 4 |c ©2022 
300 |a 1 online resource (256 p.) 
336 |a text  |b txt  |2 rdacontent 
337 |a computer  |b c  |2 rdamedia 
338 |a online resource  |b cr  |2 rdacarrier 
347 |a text file  |b PDF  |2 rda 
505 0 0 |t Frontmatter --   |t Inhaltsverzeichnis / Contents --   |t EINFÜHRUNG --   |t Marginalisiert = marginal. Randständige Zeichentechniken in Praxis, Theorie und Forschung --   |t PAUSE – KONTUR --   |t Version – Kopie – zeichnerische Nachschöpfung? Zu zwei Zeichnungen von Cristofano Allori --   |t Die Pauskopie im Corpus der Rembrandt-Zeichnungen. Neue Erkenntnisse aus kunsthistorischer und kunsttechnologischer Sicht --   |t Brotkrumen – als Zeichenmaterial und schöpferisches Mittel? Zu Phänomenologie, Praxis und theoretischem (Nicht‑)Diskurs von Auslöschungen und Überarbeitungen in Zeichnungen des 17. Jahrhunderts --   |t Fallstudien aus der Staatlichen Graphischen Sammlung München --   |t Wenn die Rückseite zur Hauptsache wird. Beobachtungen zur Zeichnung Allegorie der Wollust von Crispijn de Passe d. Ä. --   |t Pricked Lines, Repetition and the Art Market: The Stoning of Saint Stephen by Luca Cambiaso’s Workshop --   |t ABKLATSCH – SPIEGELUNG --   |t Abklatsche wie sie im Buche stehen. Zur Phänomenologie der Nachnutzung --   |t The Mirror of Process: Nicolaes Berchem and the Rise of Counterproof Drawing Practices in the Netherlands --   |t “Des deux cotés”: The Lateral Reversal of Images as Aesthetic Strategy and Epistemic Concern in Early Eighteenth-century French Counterproofs and Prints --   |t Fallstudien aus der Staatlichen Graphischen Sammlung München --   |t Der Abklatsch zur Vorbereitung von Mezzotinto-Arbeiten? Jan van Somer kopiert Pierre Lombarts Kupferstichserie der Countesses --   |t Counterproofs. Reversing and sharing drawings --   |t CUT&PASTE – VERWANDLUNGEN --   |t Zwischen Klappvariante und Klebekorrektur: Überlegungen zur Papiermontage in der italienischen Zeichnung um 1600 --   |t Pasted Quadratura Drawings. A Focus on the Collection of the Prints and Drawings Department in the Louvre Museum --   |t From Marginal to Central: Processes of Cutting, Pasting and Assembling in Jacques-Louis David’s Drawing Practices --   |t AUSBLICK --   |t Zeichnen als Darstellen. Inwendige Komplexitäten in Zeichnungen --   |t Bildnachweise 
506 0 |a restricted access  |u http://purl.org/coar/access_right/c_16ec  |f online access with authorization  |2 star 
520 |a Motoric--mechanical drawing techniques like tracing, copying, and cut and paste are among the fundamental workshop practices of the pre-modern era. They were also used in the training of renowned artists like Leonardo, Dürer, Michelangelo, and Rubens in order to modify designs, expand the supply of motifs, and produce new artworks. In the art theory of the time, however, they were largely ignored or even disparaged. It is only possible to take note of a few positions that show appreciation for these techniques until the decisive ennoblement of copying in the eighteenth century. The discrepancy between the importance of drawing techniques in practice and the addressing of them in art theory was overlooked for a long time. This volume thus strives to provide an indispensable new perspective in research on drawing and includes transdisciplinary contexts as well as aspects relating to art technologies and philosophy. 
520 |a Motorisch-mechanische Zeichentechniken wie Pause, Abklatsch und Cut&Paste gehören zu den elementaren Werkstattpraktiken der Vormoderne. Sie wurden ebenso in der Ausbildung wie von renommierten Künstler:innen wie Leonardo, Dürer, Michelangelo und Rubens eingesetzt, um Entwürfe zu verändern, den Motivvorrat zu erweitern und neue Kunstwerke herzustellen. In der damaligen Kunsttheorie waren sie jedoch weitgehend unbedacht oder gar herabgesetzt. Nur wenige Positionen der Wertschätzung bis hin zur entschiedenen Nobilitierung von Abklatschen im 18. Jahrhundert sind zu verzeichnen. Die Diskrepanz zwischen der Bedeutung der Zeichentechniken in der Praxis und ihrer Thematisierung in der Kunsttheorie blieb lange unbeachtet. Der vorliegende Band unternimmt in dieser Hinsicht eine unverzichtbare Neuperspektivierung der Zeichnungsforschung und bindet dabei transdisziplinäre Kontexte wie kunsttechnologische und philosophische Gesichtspunkte ein. 
530 |a Issued also in print. 
538 |a Mode of access: Internet via World Wide Web. 
546 |a In German. 
588 0 |a Description based on online resource; title from PDF title page (publisher's Web site, viewed 29. Mai 2023) 
650 4 |a Abklatsch. 
650 4 |a Cut&Paste. 
650 4 |a Dürer. 
650 4 |a Kunsttheorie. 
650 4 |a Leonardo. 
650 4 |a Michelangelo. 
650 4 |a Zeichnung. 
650 4 |a Ästhetik. 
650 7 |a ART / Techniques / Pen & Ink Drawing.  |2 bisacsh 
653 |a Drawing. 
653 |a Dürer. 
653 |a Michelangelo, Leonardo. 
653 |a aesthetics. 
653 |a art theory. 
653 |a art. 
653 |a cut and paste. 
700 1 |a Bosio, Stefano de,   |e contributor.  |4 ctb  |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb 
700 1 |a Brahms, Iris,   |e contributor.  |4 ctb  |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb 
700 1 |a Brahms, Iris,   |e editor.  |4 edt  |4 http://id.loc.gov/vocabulary/relators/edt 
700 1 |a Damm, Heiko,   |e contributor.  |4 ctb  |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb 
700 1 |a Fucci, Robert,   |e contributor.  |4 ctb  |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb 
700 1 |a Häberle, Armin,   |e contributor.  |4 ctb  |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb 
700 1 |a Ketelsen, Thomas,   |e contributor.  |4 ctb  |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb 
700 1 |a Klusik-Eckert, Jacqueline,   |e contributor.  |4 ctb  |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb 
700 1 |a Mancini, Federica,   |e contributor.  |4 ctb  |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb 
700 1 |a Mayer, Tamar,   |e contributor.  |4 ctb  |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb 
700 1 |a Nanobashvili, Nino,   |e contributor.  |4 ctb  |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb 
700 1 |a Schubbach, Arno,   |e contributor.  |4 ctb  |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb 
700 1 |a Steinhardt-Hirsch, Claudia,   |e contributor.  |4 ctb  |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb 
700 1 |a Wagini, Susanne,   |e contributor.  |4 ctb  |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb 
700 1 |a Wintermann, Carsten,   |e contributor.  |4 ctb  |4 https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb 
773 0 8 |i Title is part of eBook package:  |d De Gruyter  |t DG Plus DeG Package 2022 Part 1  |z 9783110766820 
773 0 8 |i Title is part of eBook package:  |d De Gruyter  |t EBOOK PACKAGE Arts 2022  |z 9783110992809  |o ZDB-23-DPK 
773 0 8 |i Title is part of eBook package:  |d De Gruyter  |t EBOOK PACKAGE COMPLETE 2022  |z 9783110994810  |o ZDB-23-DGG 
776 0 |c print  |z 9783110663655 
856 4 0 |u https://doi.org/10.1515/9783110987799 
856 4 0 |u https://www.degruyter.com/isbn/9783110987799 
856 4 2 |3 Cover  |u https://www.degruyter.com/document/cover/isbn/9783110987799/original 
912 |a 978-3-11-076682-0 DG Plus DeG Package 2022 Part 1  |b 2022 
912 |a EBA_CL_MUAR 
912 |a EBA_DGALL 
912 |a EBA_EBKALL 
912 |a EBA_SSHALL 
912 |a GBV-deGruyter-alles 
912 |a PDA11SSHE 
912 |a PDA5EBK 
912 |a ZDB-23-DGG  |b 2022 
912 |a ZDB-23-DPK  |b 2022