Quasi vivo : : Lebendigkeit in der italienischen Kunst der Frühen Neuzeit / / Frank Fehrenbach.

"Liveliness" is the dominant topos in the art and discourse on art of the early modern era. It is characterized by a paradox, since the works only seem to live. But what is also reflected in the fascination with almost living works at the same time is the impossibility of drawing rigid lin...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Title is part of eBook package: De Gruyter DG Plus DeG Package 2021 Part 1
VerfasserIn:
Place / Publishing House:Berlin ;, Boston : : De Gruyter, , [2020]
©2021
Year of Publication:2020
Language:German
Series:Naturbilder / Images of Nature , 5
Online Access:
Physical Description:1 online resource (588 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Table of Contents:
  • Frontmatter
  • Inhaltsverzeichnis
  • Vorwort
  • Il dipinto pone più dubbio… Einleitung
  • … qual cosa certo è difficilissima Grabmäler des 13. bis 15. Jahrhunderts
  • In vivo marmo morte. Zu Michelangelos Medici-Grabmälern von San Lorenzo
  • Homo nudus vivus. Zur Anothomia (1345) des Guido da Vigevano
  • Il corpo […] al continuo muore e al continuo rinasce. Leonardo da Vincis Anatomie des lebendigen Körpers
  • … et erubuit. Oberflächen der Skulptur
  • Viva ne la unione de i colori. Das Leben der Farben
  • E quanti ce ne sono stati che hanno dato vita alle loro figure coi colori, ne’ morti […]? Vasaris Transgressionen
  • Cresce per mancar. Michelangelos Ungeborene
  • Rationes seminales. Die Strada-Bildnisse von Tizian und Tintoretto
  • La leggiadra e lasciva imitazione del vivo. Erotische Bilder
  • Ponto de luz ou realço. Glanz und Blick
  • In qualche modo vive. Blumenmalerei
  • Tra vivo e spento. Marinos Bildgedichte
  • Colpi vitali. Berninis Licht
  • Paratus ad agendum. Der Fürst als Bild und Betrachter
  • Epilog: Bravi i morti! Emphasen des Lebens in Goethes Italienischer Reise
  • Bibliographie
  • Personenregister
  • Bildnachweis