Quasi vivo : : Lebendigkeit in der italienischen Kunst der Frühen Neuzeit / / Frank Fehrenbach.

"Liveliness" is the dominant topos in the art and discourse on art of the early modern era. It is characterized by a paradox, since the works only seem to live. But what is also reflected in the fascination with almost living works at the same time is the impossibility of drawing rigid lin...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Title is part of eBook package: De Gruyter DG Plus DeG Package 2021 Part 1
VerfasserIn:
Place / Publishing House:Berlin ;, Boston : : De Gruyter, , [2020]
©2021
Year of Publication:2020
Language:German
Series:Naturbilder / Images of Nature , 5
Online Access:
Physical Description:1 online resource (588 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
LEADER 05683nam a22007215i 4500
001 9783110622164
003 DE-B1597
005 20230228123812.0
006 m|||||o||d||||||||
007 cr || ||||||||
008 230228t20202021gw fo d z ger d
020 |a 9783110622164 
024 7 |a 10.1515/9783110622164  |2 doi 
035 |a (DE-B1597)500447 
035 |a (OCoLC)1226680206 
040 |a DE-B1597  |b eng  |c DE-B1597  |e rda 
041 0 |a ger 
044 |a gw  |c DE 
050 4 |a N6911  |b .F394 2021 
072 7 |a ART015080  |2 bisacsh 
084 |a LH 61100  |q SEPA  |2 rvk  |0 (DE-625)rvk/94210: 
100 1 |a Fehrenbach, Frank,   |e author.  |4 aut  |4 http://id.loc.gov/vocabulary/relators/aut 
245 1 0 |a Quasi vivo :  |b Lebendigkeit in der italienischen Kunst der Frühen Neuzeit /  |c Frank Fehrenbach. 
264 1 |a Berlin ;  |a Boston :   |b De Gruyter,   |c [2020] 
264 4 |c ©2021 
300 |a 1 online resource (588 p.) 
336 |a text  |b txt  |2 rdacontent 
337 |a computer  |b c  |2 rdamedia 
338 |a online resource  |b cr  |2 rdacarrier 
347 |a text file  |b PDF  |2 rda 
490 0 |a Naturbilder / Images of Nature ,  |x 2367-1955 ;  |v 5 
505 0 0 |t Frontmatter --   |t Inhaltsverzeichnis --   |t Vorwort --   |t Il dipinto pone più dubbio… Einleitung --   |t … qual cosa certo è difficilissima Grabmäler des 13. bis 15. Jahrhunderts --   |t In vivo marmo morte. Zu Michelangelos Medici-Grabmälern von San Lorenzo --   |t Homo nudus vivus. Zur Anothomia (1345) des Guido da Vigevano --   |t Il corpo […] al continuo muore e al continuo rinasce. Leonardo da Vincis Anatomie des lebendigen Körpers --   |t … et erubuit. Oberflächen der Skulptur --   |t Viva ne la unione de i colori. Das Leben der Farben --   |t E quanti ce ne sono stati che hanno dato vita alle loro figure coi colori, ne’ morti […]? Vasaris Transgressionen --   |t Cresce per mancar. Michelangelos Ungeborene --   |t Rationes seminales. Die Strada-Bildnisse von Tizian und Tintoretto --   |t La leggiadra e lasciva imitazione del vivo. Erotische Bilder --   |t Ponto de luz ou realço. Glanz und Blick --   |t In qualche modo vive. Blumenmalerei --   |t Tra vivo e spento. Marinos Bildgedichte --   |t Colpi vitali. Berninis Licht --   |t Paratus ad agendum. Der Fürst als Bild und Betrachter --   |t Epilog: Bravi i morti! Emphasen des Lebens in Goethes Italienischer Reise --   |t Bibliographie --   |t Personenregister --   |t Bildnachweis 
506 0 |a restricted access  |u http://purl.org/coar/access_right/c_16ec  |f online access with authorization  |2 star 
520 |a "Liveliness" is the dominant topos in the art and discourse on art of the early modern era. It is characterized by a paradox, since the works only seem to live. But what is also reflected in the fascination with almost living works at the same time is the impossibility of drawing rigid lines of demarcation between the living and the dead. Here, art explores what also occupied natural philosophy at the time in an experimental way. The book examines the transitions between living and dead in case studies, for instance, based on early tombs, anatomical renderings, and sculptural monochromy as well as on the history of coloring, Vasari’s teleology, Michelangelo's non-finito, and Titian's portraits. What come into play are eroticism, monetary theory, the luster of eyes, and still-lifes, and also visual poetry, princely triumphal processions, and light and sculpture in the Baroque. 
520 |a „Lebendigkeit" ist der dominante Topos in Kunst und Kunstdiskurs der Frühen Neuzeit. Er ist durch ein Paradox gekennzeichnet, denn die Werke leben nur scheinbar. In der Faszinationskraft beinah lebendiger Werke spiegelt sich aber die Unmöglichkeit, starre Grenzlinien zwischen tot und lebendig zu ziehen. Die Kunst erkundet hier experimentell, was auch die zeitgenössische Naturphilosophie beschäftigt. Das Buch untersucht die Übergänge zwischen lebendig und tot in Fallstudien, etwa zu frühen Grabmälern, anatomischen Darstellungen und skulpturaler Monochromie; zur Koloritgeschichte, Vasaris Teleologie, Michelangelos non-finito und Tizians Porträts. Es geht um Erotik, Geldtheorie, Augenglanz und Stilleben, um Bildgedichte, fürstliche Triumpheinzüge und Licht und Skulptur im Barock. 
530 |a Issued also in print. 
538 |a Mode of access: Internet via World Wide Web. 
546 |a In German. 
588 0 |a Description based on online resource; title from PDF title page (publisher's Web site, viewed 28. Feb 2023) 
650 0 |a Art, Italian  |x Themes, motives. 
650 0 |a Art, Renaissance  |z Italy. 
650 0 |a Christian art and symbolism  |z Italy  |x Themes, motives. 
650 0 |a Life in art. 
650 0 |a Religious art  |z Italy  |x Themes, motives. 
650 0 |a Renaissance  |z Italy. 
650 7 |a ART / History / Renaissance.  |2 bisacsh 
773 0 8 |i Title is part of eBook package:  |d De Gruyter  |t DG Plus DeG Package 2021 Part 1  |z 9783110750706 
773 0 8 |i Title is part of eBook package:  |d De Gruyter  |t EBOOK PACKAGE Arts 2020  |z 9783110704655  |o ZDB-23-DPK 
773 0 8 |i Title is part of eBook package:  |d De Gruyter  |t EBOOK PACKAGE COMPLETE 2020  |z 9783110704518  |o ZDB-23-DGG 
776 0 |c print  |z 9783110374438 
856 4 0 |u https://doi.org/10.1515/9783110622164 
856 4 0 |u https://www.degruyter.com/isbn/9783110622164 
856 4 2 |3 Cover  |u https://www.degruyter.com/document/cover/isbn/9783110622164/original 
912 |a 978-3-11-075070-6 DG Plus DeG Package 2021 Part 1  |b 2021 
912 |a EBA_CL_MUAR 
912 |a EBA_DGALL 
912 |a EBA_EBKALL 
912 |a EBA_SSHALL 
912 |a GBV-deGruyter-alles 
912 |a PDA11SSHE 
912 |a PDA5EBK 
912 |a ZDB-23-DGG  |b 2020 
912 |a ZDB-23-DPK  |b 2020