Quasi vivo : : Lebendigkeit in der italienischen Kunst der Frühen Neuzeit / / Frank Fehrenbach.

"Liveliness" is the dominant topos in the art and discourse on art of the early modern era. It is characterized by a paradox, since the works only seem to live. But what is also reflected in the fascination with almost living works at the same time is the impossibility of drawing rigid lin...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Title is part of eBook package: De Gruyter DG Plus DeG Package 2021 Part 1
VerfasserIn:
Place / Publishing House:Berlin ;, Boston : : De Gruyter, , [2020]
©2021
Year of Publication:2020
Language:German
Series:Naturbilder / Images of Nature , 5
Online Access:
Physical Description:1 online resource (588 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Other title:Frontmatter --
Inhaltsverzeichnis --
Vorwort --
Il dipinto pone più dubbio… Einleitung --
… qual cosa certo è difficilissima Grabmäler des 13. bis 15. Jahrhunderts --
In vivo marmo morte. Zu Michelangelos Medici-Grabmälern von San Lorenzo --
Homo nudus vivus. Zur Anothomia (1345) des Guido da Vigevano --
Il corpo […] al continuo muore e al continuo rinasce. Leonardo da Vincis Anatomie des lebendigen Körpers --
… et erubuit. Oberflächen der Skulptur --
Viva ne la unione de i colori. Das Leben der Farben --
E quanti ce ne sono stati che hanno dato vita alle loro figure coi colori, ne’ morti […]? Vasaris Transgressionen --
Cresce per mancar. Michelangelos Ungeborene --
Rationes seminales. Die Strada-Bildnisse von Tizian und Tintoretto --
La leggiadra e lasciva imitazione del vivo. Erotische Bilder --
Ponto de luz ou realço. Glanz und Blick --
In qualche modo vive. Blumenmalerei --
Tra vivo e spento. Marinos Bildgedichte --
Colpi vitali. Berninis Licht --
Paratus ad agendum. Der Fürst als Bild und Betrachter --
Epilog: Bravi i morti! Emphasen des Lebens in Goethes Italienischer Reise --
Bibliographie --
Personenregister --
Bildnachweis
Summary:"Liveliness" is the dominant topos in the art and discourse on art of the early modern era. It is characterized by a paradox, since the works only seem to live. But what is also reflected in the fascination with almost living works at the same time is the impossibility of drawing rigid lines of demarcation between the living and the dead. Here, art explores what also occupied natural philosophy at the time in an experimental way. The book examines the transitions between living and dead in case studies, for instance, based on early tombs, anatomical renderings, and sculptural monochromy as well as on the history of coloring, Vasari’s teleology, Michelangelo's non-finito, and Titian's portraits. What come into play are eroticism, monetary theory, the luster of eyes, and still-lifes, and also visual poetry, princely triumphal processions, and light and sculpture in the Baroque.
„Lebendigkeit" ist der dominante Topos in Kunst und Kunstdiskurs der Frühen Neuzeit. Er ist durch ein Paradox gekennzeichnet, denn die Werke leben nur scheinbar. In der Faszinationskraft beinah lebendiger Werke spiegelt sich aber die Unmöglichkeit, starre Grenzlinien zwischen tot und lebendig zu ziehen. Die Kunst erkundet hier experimentell, was auch die zeitgenössische Naturphilosophie beschäftigt. Das Buch untersucht die Übergänge zwischen lebendig und tot in Fallstudien, etwa zu frühen Grabmälern, anatomischen Darstellungen und skulpturaler Monochromie; zur Koloritgeschichte, Vasaris Teleologie, Michelangelos non-finito und Tizians Porträts. Es geht um Erotik, Geldtheorie, Augenglanz und Stilleben, um Bildgedichte, fürstliche Triumpheinzüge und Licht und Skulptur im Barock.
Format:Mode of access: Internet via World Wide Web.
ISBN:9783110622164
9783110750706
9783110704655
9783110704518
ISSN:2367-1955 ;
DOI:10.1515/9783110622164
Access:restricted access
Hierarchical level:Monograph
Statement of Responsibility: Frank Fehrenbach.