Pop und Ironie : : Popdiskurs und Popliteratur um 1980 und 2000 / / Christoph Rauen.
Irony is a key feature of the pop literature around 2000 and of theoretically ambitious music journalism around 1980. But whereas the pop program of the 1980s still was integrated into emancipatory concepts of 'counterculture', this meaningful context has since then declined noticeably. As...
Saved in:
Superior document: | Title is part of eBook package: De Gruyter DGBA Literary and Cultural Studies 2000 - 2014 |
---|---|
VerfasserIn: | |
Place / Publishing House: | Berlin ;, Boston : : De Gruyter, , [2010] ©2011 |
Year of Publication: | 2010 |
Language: | German |
Series: | Studien und Texte zur Sozialgeschichte der Literatur ,
123 |
Online Access: | |
Physical Description: | 1 online resource (241 p.) |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
9783110234664 |
---|---|
ctrlnum |
(DE-B1597)113971 (OCoLC)979588609 |
collection |
bib_alma |
record_format |
marc |
spelling |
Rauen, Christoph, author. aut http://id.loc.gov/vocabulary/relators/aut Pop und Ironie : Popdiskurs und Popliteratur um 1980 und 2000 / Christoph Rauen. Berlin ; Boston : De Gruyter, [2010] ©2011 1 online resource (241 p.) text txt rdacontent computer c rdamedia online resource cr rdacarrier text file PDF rda Studien und Texte zur Sozialgeschichte der Literatur , 0174-4410 ; 123 Dissertation LMU München 2007. Frontmatter -- Inhalt -- 1. Einleitung -- 2. Dreimal ›Ironie‹: ›Entpflichtung‹, Inversion, Relativierung -- 3. Normalisierte Abweichung: ›Massenboheme‹ in den1960er/70er Jahren -- 4. Die »Sprache des Pop« um 1980: Lizenz zur Inhaltslosigkeit -- 5. Wege in die »Ironiefalle«: Automatisierung und Entpolitisierung -- 6. »Ironic-Hell«. Popliteratur um 2000 -- 7. Fazit -- Backmatter restricted access http://purl.org/coar/access_right/c_16ec online access with authorization star Irony is a key feature of the pop literature around 2000 and of theoretically ambitious music journalism around 1980. But whereas the pop program of the 1980s still was integrated into emancipatory concepts of 'counterculture', this meaningful context has since then declined noticeably. As a consequence, problematic aspects of an unlimited ironic treatment of the relationship to the world come to the fore. But what to do if no alternatives are within reach? This focus of this study is on the answers Diedrich Diederichsen, Rainald Goetz, Christian Kracht, Florian Illies and Benjamin von Stuckrad-Barre give to this question. „Vortäuschen, verstecken, Unsinn erzählen“ - Pop beruht wesentlich auf Ironie als einer Form deklarierter Verstellung. Das gilt für die Popliteratur um 2000 wie für den theoretisch ambitionierten Musikjournalismus um 1980. Doch in den dazwischen liegenden Jahrzehnten haben sich die gesellschaftlichen und diskursiven Kontexte des Pop-Programms deutlich gewandelt. Waren die spielerischen Inversionen der Popmusikjournalisten noch in emanzipatorische Konzepte von ›Gegenkultur‹ eingebettet, so verblasst dieser sinngebende Rahmen nicht erst seit dem Ende des Kalten Krieges. Damit rücken nicht nur problematische Züge einer unbegrenzten ›Ironisierung‹ des Weltverhältnisses in den Vordergrund, auch die strukturellen Grundlagen der Distinktionsverfahren des Pop werden klarer erkennbar: Das dynamische Wechselverhältnis zwischen avancierten Teilkulturen und anpassungswilliger ›Mehrheitskultur‹ sorgt für ständige Entwertung exzentrischer Positionen und motiviert so die Suche nach neuen Ausdrucks- und Abgrenzungsmitteln. Auch die postmoderne Ironieästhetik ist nicht gegen Popularisierung und Banalisierung gefeit. Was aber tun, wenn keine Alternativen greifbar scheinen? Im Mittelpunkt der Studie stehen Antworten, die Texte von Diedrich Diederichsen, Rainald Goetz, Christian Kracht und anderen auf diese Frage geben. Issued also in print. Mode of access: Internet via World Wide Web. In German. Description based on online resource; title from PDF title page (publisher's Web site, viewed 28. Feb 2023) German literature 20th century History and criticism. Irony in literature. Popular culture in literature. Popular literature Germany History and criticism. Ironie / i.d. Literatur. Musikkritik. Pop-Kultur. Popliteratur. LITERARY CRITICISM / European / German. bisacsh Irony / in Literature. Pop Culture. Title is part of eBook package: De Gruyter DGBA Literary and Cultural Studies 2000 - 2014 9783110637854 ZDB-23-GLC Title is part of eBook package: De Gruyter E-BOOK GESAMTPAKET / COMPLETE PACKAGE 2010 9783110233544 ZDB-23-DGG Title is part of eBook package: De Gruyter E-BOOK PAKET LINGUISTIK UND LITERATURWISSENSCHAFT 2010 9783110233605 ZDB-23-DGA print 9783110234657 https://doi.org/10.1515/9783110234664 https://www.degruyter.com/isbn/9783110234664 Cover https://www.degruyter.com/document/cover/isbn/9783110234664/original |
language |
German |
format |
Thesis eBook |
author |
Rauen, Christoph, Rauen, Christoph, |
spellingShingle |
Rauen, Christoph, Rauen, Christoph, Pop und Ironie : Popdiskurs und Popliteratur um 1980 und 2000 / Studien und Texte zur Sozialgeschichte der Literatur , Frontmatter -- Inhalt -- 1. Einleitung -- 2. Dreimal ›Ironie‹: ›Entpflichtung‹, Inversion, Relativierung -- 3. Normalisierte Abweichung: ›Massenboheme‹ in den1960er/70er Jahren -- 4. Die »Sprache des Pop« um 1980: Lizenz zur Inhaltslosigkeit -- 5. Wege in die »Ironiefalle«: Automatisierung und Entpolitisierung -- 6. »Ironic-Hell«. Popliteratur um 2000 -- 7. Fazit -- Backmatter |
author_facet |
Rauen, Christoph, Rauen, Christoph, |
author_variant |
c r cr c r cr |
author_role |
VerfasserIn VerfasserIn |
author_sort |
Rauen, Christoph, |
title |
Pop und Ironie : Popdiskurs und Popliteratur um 1980 und 2000 / |
title_sub |
Popdiskurs und Popliteratur um 1980 und 2000 / |
title_full |
Pop und Ironie : Popdiskurs und Popliteratur um 1980 und 2000 / Christoph Rauen. |
title_fullStr |
Pop und Ironie : Popdiskurs und Popliteratur um 1980 und 2000 / Christoph Rauen. |
title_full_unstemmed |
Pop und Ironie : Popdiskurs und Popliteratur um 1980 und 2000 / Christoph Rauen. |
title_auth |
Pop und Ironie : Popdiskurs und Popliteratur um 1980 und 2000 / |
title_alt |
Frontmatter -- Inhalt -- 1. Einleitung -- 2. Dreimal ›Ironie‹: ›Entpflichtung‹, Inversion, Relativierung -- 3. Normalisierte Abweichung: ›Massenboheme‹ in den1960er/70er Jahren -- 4. Die »Sprache des Pop« um 1980: Lizenz zur Inhaltslosigkeit -- 5. Wege in die »Ironiefalle«: Automatisierung und Entpolitisierung -- 6. »Ironic-Hell«. Popliteratur um 2000 -- 7. Fazit -- Backmatter |
title_new |
Pop und Ironie : |
title_sort |
pop und ironie : popdiskurs und popliteratur um 1980 und 2000 / |
series |
Studien und Texte zur Sozialgeschichte der Literatur , |
series2 |
Studien und Texte zur Sozialgeschichte der Literatur , |
publisher |
De Gruyter, |
publishDate |
2010 |
physical |
1 online resource (241 p.) Issued also in print. |
contents |
Frontmatter -- Inhalt -- 1. Einleitung -- 2. Dreimal ›Ironie‹: ›Entpflichtung‹, Inversion, Relativierung -- 3. Normalisierte Abweichung: ›Massenboheme‹ in den1960er/70er Jahren -- 4. Die »Sprache des Pop« um 1980: Lizenz zur Inhaltslosigkeit -- 5. Wege in die »Ironiefalle«: Automatisierung und Entpolitisierung -- 6. »Ironic-Hell«. Popliteratur um 2000 -- 7. Fazit -- Backmatter |
isbn |
9783110234664 9783110637854 9783110233544 9783110233605 9783110234657 |
issn |
0174-4410 ; |
geographic_facet |
Germany |
era_facet |
20th century |
url |
https://doi.org/10.1515/9783110234664 https://www.degruyter.com/isbn/9783110234664 https://www.degruyter.com/document/cover/isbn/9783110234664/original |
illustrated |
Not Illustrated |
dewey-hundreds |
300 - Social sciences |
dewey-tens |
300 - Social sciences, sociology & anthropology |
dewey-ones |
306 - Culture & institutions |
dewey-full |
306.09 |
dewey-sort |
3306.09 |
dewey-raw |
306.09 |
dewey-search |
306.09 |
doi_str_mv |
10.1515/9783110234664 |
oclc_num |
979588609 |
work_keys_str_mv |
AT rauenchristoph popundironiepopdiskursundpopliteraturum1980und2000 |
status_str |
n |
ids_txt_mv |
(DE-B1597)113971 (OCoLC)979588609 |
carrierType_str_mv |
cr |
hierarchy_parent_title |
Title is part of eBook package: De Gruyter DGBA Literary and Cultural Studies 2000 - 2014 Title is part of eBook package: De Gruyter E-BOOK GESAMTPAKET / COMPLETE PACKAGE 2010 Title is part of eBook package: De Gruyter E-BOOK PAKET LINGUISTIK UND LITERATURWISSENSCHAFT 2010 |
is_hierarchy_title |
Pop und Ironie : Popdiskurs und Popliteratur um 1980 und 2000 / |
container_title |
Title is part of eBook package: De Gruyter DGBA Literary and Cultural Studies 2000 - 2014 |
_version_ |
1806144279234478080 |
fullrecord |
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><collection xmlns="http://www.loc.gov/MARC21/slim"><record><leader>05603nam a22008535i 4500</leader><controlfield tag="001">9783110234664</controlfield><controlfield tag="003">DE-B1597</controlfield><controlfield tag="005">20230228123812.0</controlfield><controlfield tag="006">m|||||o||d||||||||</controlfield><controlfield tag="007">cr || ||||||||</controlfield><controlfield tag="008">230228t20102011gw fo d z ger d</controlfield><datafield tag="019" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(OCoLC)984688081</subfield></datafield><datafield tag="019" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(OCoLC)987953155</subfield></datafield><datafield tag="019" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(OCoLC)992472403</subfield></datafield><datafield tag="019" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(OCoLC)999374198</subfield></datafield><datafield tag="020" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">9783110234664</subfield></datafield><datafield tag="024" ind1="7" ind2=" "><subfield code="a">10.1515/9783110234664</subfield><subfield code="2">doi</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(DE-B1597)113971</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(OCoLC)979588609</subfield></datafield><datafield tag="040" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">DE-B1597</subfield><subfield code="b">eng</subfield><subfield code="c">DE-B1597</subfield><subfield code="e">rda</subfield></datafield><datafield tag="041" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">ger</subfield></datafield><datafield tag="044" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">gw</subfield><subfield code="c">DE</subfield></datafield><datafield tag="072" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">LIT004170</subfield><subfield code="2">bisacsh</subfield></datafield><datafield tag="082" ind1="0" ind2="4"><subfield code="a">306.09</subfield><subfield code="2">22</subfield></datafield><datafield tag="084" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GO 25516</subfield><subfield code="2">rvk</subfield><subfield code="0">(DE-625)rvk/43219:13559</subfield></datafield><datafield tag="100" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Rauen, Christoph, </subfield><subfield code="e">author.</subfield><subfield code="4">aut</subfield><subfield code="4">http://id.loc.gov/vocabulary/relators/aut</subfield></datafield><datafield tag="245" ind1="1" ind2="0"><subfield code="a">Pop und Ironie :</subfield><subfield code="b">Popdiskurs und Popliteratur um 1980 und 2000 /</subfield><subfield code="c">Christoph Rauen.</subfield></datafield><datafield tag="264" ind1=" " ind2="1"><subfield code="a">Berlin ;</subfield><subfield code="a">Boston : </subfield><subfield code="b">De Gruyter, </subfield><subfield code="c">[2010]</subfield></datafield><datafield tag="264" ind1=" " ind2="4"><subfield code="c">©2011</subfield></datafield><datafield tag="300" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">1 online resource (241 p.)</subfield></datafield><datafield tag="336" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">text</subfield><subfield code="b">txt</subfield><subfield code="2">rdacontent</subfield></datafield><datafield tag="337" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">computer</subfield><subfield code="b">c</subfield><subfield code="2">rdamedia</subfield></datafield><datafield tag="338" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">online resource</subfield><subfield code="b">cr</subfield><subfield code="2">rdacarrier</subfield></datafield><datafield tag="347" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">text file</subfield><subfield code="b">PDF</subfield><subfield code="2">rda</subfield></datafield><datafield tag="490" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">Studien und Texte zur Sozialgeschichte der Literatur ,</subfield><subfield code="x">0174-4410 ;</subfield><subfield code="v">123</subfield></datafield><datafield tag="502" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Dissertation</subfield><subfield code="c">LMU München</subfield><subfield code="d">2007.</subfield></datafield><datafield tag="505" ind1="0" ind2="0"><subfield code="t">Frontmatter -- </subfield><subfield code="t">Inhalt -- </subfield><subfield code="t">1. Einleitung -- </subfield><subfield code="t">2. Dreimal ›Ironie‹: ›Entpflichtung‹, Inversion, Relativierung -- </subfield><subfield code="t">3. Normalisierte Abweichung: ›Massenboheme‹ in den1960er/70er Jahren -- </subfield><subfield code="t">4. Die »Sprache des Pop« um 1980: Lizenz zur Inhaltslosigkeit -- </subfield><subfield code="t">5. Wege in die »Ironiefalle«: Automatisierung und Entpolitisierung -- </subfield><subfield code="t">6. »Ironic-Hell«. Popliteratur um 2000 -- </subfield><subfield code="t">7. Fazit -- </subfield><subfield code="t">Backmatter</subfield></datafield><datafield tag="506" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">restricted access</subfield><subfield code="u">http://purl.org/coar/access_right/c_16ec</subfield><subfield code="f">online access with authorization</subfield><subfield code="2">star</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Irony is a key feature of the pop literature around 2000 and of theoretically ambitious music journalism around 1980. But whereas the pop program of the 1980s still was integrated into emancipatory concepts of 'counterculture', this meaningful context has since then declined noticeably. As a consequence, problematic aspects of an unlimited ironic treatment of the relationship to the world come to the fore. But what to do if no alternatives are within reach? This focus of this study is on the answers Diedrich Diederichsen, Rainald Goetz, Christian Kracht, Florian Illies and Benjamin von Stuckrad-Barre give to this question.</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">„Vortäuschen, verstecken, Unsinn erzählen“ - Pop beruht wesentlich auf Ironie als einer Form deklarierter Verstellung. Das gilt für die Popliteratur um 2000 wie für den theoretisch ambitionierten Musikjournalismus um 1980. Doch in den dazwischen liegenden Jahrzehnten haben sich die gesellschaftlichen und diskursiven Kontexte des Pop-Programms deutlich gewandelt. Waren die spielerischen Inversionen der Popmusikjournalisten noch in emanzipatorische Konzepte von ›Gegenkultur‹ eingebettet, so verblasst dieser sinngebende Rahmen nicht erst seit dem Ende des Kalten Krieges. Damit rücken nicht nur problematische Züge einer unbegrenzten ›Ironisierung‹ des Weltverhältnisses in den Vordergrund, auch die strukturellen Grundlagen der Distinktionsverfahren des Pop werden klarer erkennbar: Das dynamische Wechselverhältnis zwischen avancierten Teilkulturen und anpassungswilliger ›Mehrheitskultur‹ sorgt für ständige Entwertung exzentrischer Positionen und motiviert so die Suche nach neuen Ausdrucks- und Abgrenzungsmitteln. Auch die postmoderne Ironieästhetik ist nicht gegen Popularisierung und Banalisierung gefeit. Was aber tun, wenn keine Alternativen greifbar scheinen? Im Mittelpunkt der Studie stehen Antworten, die Texte von Diedrich Diederichsen, Rainald Goetz, Christian Kracht und anderen auf diese Frage geben.</subfield></datafield><datafield tag="530" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Issued also in print.</subfield></datafield><datafield tag="538" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Mode of access: Internet via World Wide Web.</subfield></datafield><datafield tag="546" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">In German.</subfield></datafield><datafield tag="588" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">Description based on online resource; title from PDF title page (publisher's Web site, viewed 28. Feb 2023)</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="0"><subfield code="a">German literature</subfield><subfield code="y">20th century</subfield><subfield code="x">History and criticism.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="0"><subfield code="a">Irony in literature.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="0"><subfield code="a">Popular culture in literature.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="0"><subfield code="a">Popular literature</subfield><subfield code="z">Germany</subfield><subfield code="x">History and criticism.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Ironie / i.d. Literatur.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Musikkritik.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Pop-Kultur.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Popliteratur.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">LITERARY CRITICISM / European / German.</subfield><subfield code="2">bisacsh</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Irony / in Literature.</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Pop Culture.</subfield></datafield><datafield tag="773" ind1="0" ind2="8"><subfield code="i">Title is part of eBook package:</subfield><subfield code="d">De Gruyter</subfield><subfield code="t">DGBA Literary and Cultural Studies 2000 - 2014</subfield><subfield code="z">9783110637854</subfield><subfield code="o">ZDB-23-GLC</subfield></datafield><datafield tag="773" ind1="0" ind2="8"><subfield code="i">Title is part of eBook package:</subfield><subfield code="d">De Gruyter</subfield><subfield code="t">E-BOOK GESAMTPAKET / COMPLETE PACKAGE 2010</subfield><subfield code="z">9783110233544</subfield><subfield code="o">ZDB-23-DGG</subfield></datafield><datafield tag="773" ind1="0" ind2="8"><subfield code="i">Title is part of eBook package:</subfield><subfield code="d">De Gruyter</subfield><subfield code="t">E-BOOK PAKET LINGUISTIK UND LITERATURWISSENSCHAFT 2010</subfield><subfield code="z">9783110233605</subfield><subfield code="o">ZDB-23-DGA</subfield></datafield><datafield tag="776" ind1="0" ind2=" "><subfield code="c">print</subfield><subfield code="z">9783110234657</subfield></datafield><datafield tag="856" ind1="4" ind2="0"><subfield code="u">https://doi.org/10.1515/9783110234664</subfield></datafield><datafield tag="856" ind1="4" ind2="0"><subfield code="u">https://www.degruyter.com/isbn/9783110234664</subfield></datafield><datafield tag="856" ind1="4" ind2="2"><subfield code="3">Cover</subfield><subfield code="u">https://www.degruyter.com/document/cover/isbn/9783110234664/original</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">EBA_BACKALL</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">EBA_CL_LT</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">EBA_CL_SN</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">EBA_DGALL</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">EBA_EBKALL</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">EBA_SSHALL</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV-deGruyter-alles</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">PDA11SSHE</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">PDA5EBK</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">ZDB-23-DGA</subfield><subfield code="b">2010</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">ZDB-23-DGG</subfield><subfield code="b">2010</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">ZDB-23-GLC</subfield><subfield code="c">2000</subfield><subfield code="d">2014</subfield></datafield></record></collection> |