Thomas Bernhard : : language, history, subjectivity / / edited by Katya Krylova, Ernest Schonfield.

Thomas Bernhard, one of the most significant post-war European writers, continues to fascinate. The twenty essays in this bilingual volume offer new readings of the Austrian writer's works via three interconnected strands: language, history and subjectivity. In Austria, Bernhard was often viewe...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Amsterdamer Beiträge zur neueren Germanistik ; volume 95
TeilnehmendeR:
Place / Publishing House:Leiden ;, Boston : : Brill,, 2023.
Year of Publication:2023
Language:English
Series:Amsterdamer Beiträge zur neueren Germanistik ; volume 95.
Physical Description:1 online resource (xiv, 382 pages).
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Table of Contents:
  • Acknowledgements
  • Abbreviations
  • Notes on Contributors
  • Introduction
  • Katya Krylova and Ernest Schonfield
  • 1. Zuga¨nge zu Thomas Bernhard: Grundsa¨tzliches und Perso¨nliches zu seinem Werk
  • Manfred Mittermayer
  • Part 1: Bernhard's Poetics
  • 2. Syntaxa¨sthetik oder: die Kunst des Ku¨nstlichen, das Ku¨nstliche in der Kunst. Zu einem Pha¨nomen bei Thomas Bernhard / Ru¨diger Go¨rner
  • 3. Thomas Bernhards Sprachfluchten: Wege aus der Unzula¨nglichkeit der Sprache / Susanne Lorenz
  • 4. Walking with Thomas Bernhard: a Reading of Gehen as a Redemptive Text / Daniel Steuer
  • Part 2: Bernhard's Early Fiction
  • 5. Bernhard's Frost and the Philosophy of Pessimism / Ritchie Robertson
  • 6. Ungenach und "alles, was mit Ungenach zusammenha¨ngt" - Preka¨re Erbschaften bei Thomas Bernhard / Simon Schoch
  • Part 3: Bernhard's Plays
  • 7. Die Unausweichlichkeit der anderen: Thomas Bernhards und Jean-Paul Sartres Dreiecksdramen / Juliane Werner
  • 8. Thomas Bernhard und die "deutsche Seele": Identita¨t und Erinnerung in Vor dem Ruhestand / Nikolaios Koskinas
  • 9. O¨sterreichbeschimpfung, Publikumsbeschimpfung und Selbstbeschimpfung im Theater Thomas Bernhards / Adrien Bessire
  • 10. Hass als handlungsleitende Negativemotion in Thomas Bernhards Der Theatermacher und Heldenplatz / Patrick Siegmann
  • Part 4: Bernhard's Later Fiction
  • 11. Alte Meister: a Woman Reader Fights Back / Elizabeth Boa
  • 12. "ich ha¨tte u¨ber diese meine Wortscho¨pfung im Augenblick auflachen ko¨nnen" - Thomas Bernhards subversive Mimikry diskursiver Begriffssprache in der Prosakomo¨die Alte Meister / Beate Sommerfeld
  • 13. Thomas Bernhards Bezugnahmen auf Nikolaj Gogol / Victoria Boldina
  • 14. Erza¨hlen aus Verstimmung. Historische und a¨sthetische Subjektivita¨t in Thomas Bernhards Auslo¨schung. Ein Zerfall / Stefan Hajduk
  • 15. Murau, Gambetti and the Discourse of the Analyst in Auslo¨schung / Jack Davis
  • 16. "Mehr nicht!": Zu Thomas Bernhards Erza¨hlung Goethe schtirbt / Hans-Walter Schmidt-Hannisa
  • Part 5: Bernhard's Persona
  • 17. The Human behind the Hyperbole: Bernhard's Self-Staging in Meine Preise, Ein Kind and Wittgensteins Neffe / Byron Spring
  • 18. Selbstverachtung bei Thomas Bernhard und Elfriede Jelinek / Sheila Dickson
  • 19. Thomas Bernhard-im Interview - eine Analyse von Drei Tage (1970) und Monologe auf Mallorca (1981) / Anita Tuta
  • 20. "Zur Kenntlichkeit entstellt": Thomas Bernhards postume, o¨sterreichische Karriere / Martin Huber
  • Bibliography
  • Index.