Thomas Bernhard : : language, history, subjectivity / / edited by Katya Krylova, Ernest Schonfield.

Thomas Bernhard, one of the most significant post-war European writers, continues to fascinate. The twenty essays in this bilingual volume offer new readings of the Austrian writer's works via three interconnected strands: language, history and subjectivity. In Austria, Bernhard was often viewe...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Amsterdamer Beiträge zur neueren Germanistik ; volume 95
TeilnehmendeR:
Place / Publishing House:Leiden ;, Boston : : Brill,, 2023.
Year of Publication:2023
Language:English
Series:Amsterdamer Beiträge zur neueren Germanistik ; volume 95.
Physical Description:1 online resource (xiv, 382 pages).
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id 993610539404498
ctrlnum (CKB)5690000000155876
(NjHacI)995690000000155876
(EXLCZ)995690000000155876
collection bib_alma
record_format marc
spelling Thomas Bernhard : language, history, subjectivity / edited by Katya Krylova, Ernest Schonfield.
Thomas Bernhard
Leiden ; Boston : Brill, 2023.
1 online resource (xiv, 382 pages).
text txt rdacontent
computer c rdamedia
online resource cr rdacarrier
Amsterdamer Beiträge zur neueren Germanistik ; volume 95
Description based on publisher supplied metadata and other sources.
Thomas Bernhard, one of the most significant post-war European writers, continues to fascinate. The twenty essays in this bilingual volume offer new readings of the Austrian writer's works via three interconnected strands: language, history and subjectivity. In Austria, Bernhard was often viewed as an enfant terrible. Yet after his death in 1989, he has increasingly undergone what novelist Alexander Schimmelbusch calls a 'Mozartisation'. Against this background, the volume refocuses attention on Bernhard's works themselves, underlining why these continue to be subversive and compelling. The essays in this volume address Bernhard's creative linguistic interventions; his theatrical verve; his literary persona; and his response to the traumatic historical legacy which continues to shape Austrian subjectivities long after 1945.
Includes bibliographical references (pages 355-376) and index.
Acknowledgements -- Abbreviations -- Notes on Contributors -- Introduction -- Katya Krylova and Ernest Schonfield -- 1. Zuga¨nge zu Thomas Bernhard: Grundsa¨tzliches und Perso¨nliches zu seinem Werk -- Manfred Mittermayer -- Part 1: Bernhard's Poetics -- 2. Syntaxa¨sthetik oder: die Kunst des Ku¨nstlichen, das Ku¨nstliche in der Kunst. Zu einem Pha¨nomen bei Thomas Bernhard / Ru¨diger Go¨rner -- 3. Thomas Bernhards Sprachfluchten: Wege aus der Unzula¨nglichkeit der Sprache / Susanne Lorenz -- 4. Walking with Thomas Bernhard: a Reading of Gehen as a Redemptive Text / Daniel Steuer -- Part 2: Bernhard's Early Fiction -- 5. Bernhard's Frost and the Philosophy of Pessimism / Ritchie Robertson -- 6. Ungenach und "alles, was mit Ungenach zusammenha¨ngt" - Preka¨re Erbschaften bei Thomas Bernhard / Simon Schoch -- Part 3: Bernhard's Plays -- 7. Die Unausweichlichkeit der anderen: Thomas Bernhards und Jean-Paul Sartres Dreiecksdramen / Juliane Werner -- 8. Thomas Bernhard und die "deutsche Seele": Identita¨t und Erinnerung in Vor dem Ruhestand / Nikolaios Koskinas -- 9. O¨sterreichbeschimpfung, Publikumsbeschimpfung und Selbstbeschimpfung im Theater Thomas Bernhards / Adrien Bessire -- 10. Hass als handlungsleitende Negativemotion in Thomas Bernhards Der Theatermacher und Heldenplatz / Patrick Siegmann -- Part 4: Bernhard's Later Fiction -- 11. Alte Meister: a Woman Reader Fights Back / Elizabeth Boa -- 12. "ich ha¨tte u¨ber diese meine Wortscho¨pfung im Augenblick auflachen ko¨nnen" - Thomas Bernhards subversive Mimikry diskursiver Begriffssprache in der Prosakomo¨die Alte Meister / Beate Sommerfeld -- 13. Thomas Bernhards Bezugnahmen auf Nikolaj Gogol / Victoria Boldina -- 14. Erza¨hlen aus Verstimmung. Historische und a¨sthetische Subjektivita¨t in Thomas Bernhards Auslo¨schung. Ein Zerfall / Stefan Hajduk -- 15. Murau, Gambetti and the Discourse of the Analyst in Auslo¨schung / Jack Davis -- 16. "Mehr nicht!": Zu Thomas Bernhards Erza¨hlung Goethe schtirbt / Hans-Walter Schmidt-Hannisa -- Part 5: Bernhard's Persona -- 17. The Human behind the Hyperbole: Bernhard's Self-Staging in Meine Preise, Ein Kind and Wittgensteins Neffe / Byron Spring -- 18. Selbstverachtung bei Thomas Bernhard und Elfriede Jelinek / Sheila Dickson -- 19. Thomas Bernhard-im Interview - eine Analyse von Drei Tage (1970) und Monologe auf Mallorca (1981) / Anita Tuta -- 20. "Zur Kenntlichkeit entstellt": Thomas Bernhards postume, o¨sterreichische Karriere / Martin Huber -- Bibliography -- Index.
Art appreciation.
Authors, Austrian.
Bernhard, Thomas.
Krylova, Katya, editor.
Schonfield, Ernest, editor.
90-04-54579-4
Amsterdamer Beiträge zur neueren Germanistik ; volume 95.
language English
format eBook
author2 Krylova, Katya,
Schonfield, Ernest,
author_facet Krylova, Katya,
Schonfield, Ernest,
author2_variant k k kk
e s es
author2_role TeilnehmendeR
TeilnehmendeR
title Thomas Bernhard : language, history, subjectivity /
spellingShingle Thomas Bernhard : language, history, subjectivity /
Amsterdamer Beiträge zur neueren Germanistik ;
Acknowledgements -- Abbreviations -- Notes on Contributors -- Introduction -- Katya Krylova and Ernest Schonfield -- 1. Zuga¨nge zu Thomas Bernhard: Grundsa¨tzliches und Perso¨nliches zu seinem Werk -- Manfred Mittermayer -- Part 1: Bernhard's Poetics -- 2. Syntaxa¨sthetik oder: die Kunst des Ku¨nstlichen, das Ku¨nstliche in der Kunst. Zu einem Pha¨nomen bei Thomas Bernhard / Ru¨diger Go¨rner -- 3. Thomas Bernhards Sprachfluchten: Wege aus der Unzula¨nglichkeit der Sprache / Susanne Lorenz -- 4. Walking with Thomas Bernhard: a Reading of Gehen as a Redemptive Text / Daniel Steuer -- Part 2: Bernhard's Early Fiction -- 5. Bernhard's Frost and the Philosophy of Pessimism / Ritchie Robertson -- 6. Ungenach und "alles, was mit Ungenach zusammenha¨ngt" - Preka¨re Erbschaften bei Thomas Bernhard / Simon Schoch -- Part 3: Bernhard's Plays -- 7. Die Unausweichlichkeit der anderen: Thomas Bernhards und Jean-Paul Sartres Dreiecksdramen / Juliane Werner -- 8. Thomas Bernhard und die "deutsche Seele": Identita¨t und Erinnerung in Vor dem Ruhestand / Nikolaios Koskinas -- 9. O¨sterreichbeschimpfung, Publikumsbeschimpfung und Selbstbeschimpfung im Theater Thomas Bernhards / Adrien Bessire -- 10. Hass als handlungsleitende Negativemotion in Thomas Bernhards Der Theatermacher und Heldenplatz / Patrick Siegmann -- Part 4: Bernhard's Later Fiction -- 11. Alte Meister: a Woman Reader Fights Back / Elizabeth Boa -- 12. "ich ha¨tte u¨ber diese meine Wortscho¨pfung im Augenblick auflachen ko¨nnen" - Thomas Bernhards subversive Mimikry diskursiver Begriffssprache in der Prosakomo¨die Alte Meister / Beate Sommerfeld -- 13. Thomas Bernhards Bezugnahmen auf Nikolaj Gogol / Victoria Boldina -- 14. Erza¨hlen aus Verstimmung. Historische und a¨sthetische Subjektivita¨t in Thomas Bernhards Auslo¨schung. Ein Zerfall / Stefan Hajduk -- 15. Murau, Gambetti and the Discourse of the Analyst in Auslo¨schung / Jack Davis -- 16. "Mehr nicht!": Zu Thomas Bernhards Erza¨hlung Goethe schtirbt / Hans-Walter Schmidt-Hannisa -- Part 5: Bernhard's Persona -- 17. The Human behind the Hyperbole: Bernhard's Self-Staging in Meine Preise, Ein Kind and Wittgensteins Neffe / Byron Spring -- 18. Selbstverachtung bei Thomas Bernhard und Elfriede Jelinek / Sheila Dickson -- 19. Thomas Bernhard-im Interview - eine Analyse von Drei Tage (1970) und Monologe auf Mallorca (1981) / Anita Tuta -- 20. "Zur Kenntlichkeit entstellt": Thomas Bernhards postume, o¨sterreichische Karriere / Martin Huber -- Bibliography -- Index.
title_sub language, history, subjectivity /
title_full Thomas Bernhard : language, history, subjectivity / edited by Katya Krylova, Ernest Schonfield.
title_fullStr Thomas Bernhard : language, history, subjectivity / edited by Katya Krylova, Ernest Schonfield.
title_full_unstemmed Thomas Bernhard : language, history, subjectivity / edited by Katya Krylova, Ernest Schonfield.
title_auth Thomas Bernhard : language, history, subjectivity /
title_alt Thomas Bernhard
title_new Thomas Bernhard :
title_sort thomas bernhard : language, history, subjectivity /
series Amsterdamer Beiträge zur neueren Germanistik ;
series2 Amsterdamer Beiträge zur neueren Germanistik ;
publisher Brill,
publishDate 2023
physical 1 online resource (xiv, 382 pages).
contents Acknowledgements -- Abbreviations -- Notes on Contributors -- Introduction -- Katya Krylova and Ernest Schonfield -- 1. Zuga¨nge zu Thomas Bernhard: Grundsa¨tzliches und Perso¨nliches zu seinem Werk -- Manfred Mittermayer -- Part 1: Bernhard's Poetics -- 2. Syntaxa¨sthetik oder: die Kunst des Ku¨nstlichen, das Ku¨nstliche in der Kunst. Zu einem Pha¨nomen bei Thomas Bernhard / Ru¨diger Go¨rner -- 3. Thomas Bernhards Sprachfluchten: Wege aus der Unzula¨nglichkeit der Sprache / Susanne Lorenz -- 4. Walking with Thomas Bernhard: a Reading of Gehen as a Redemptive Text / Daniel Steuer -- Part 2: Bernhard's Early Fiction -- 5. Bernhard's Frost and the Philosophy of Pessimism / Ritchie Robertson -- 6. Ungenach und "alles, was mit Ungenach zusammenha¨ngt" - Preka¨re Erbschaften bei Thomas Bernhard / Simon Schoch -- Part 3: Bernhard's Plays -- 7. Die Unausweichlichkeit der anderen: Thomas Bernhards und Jean-Paul Sartres Dreiecksdramen / Juliane Werner -- 8. Thomas Bernhard und die "deutsche Seele": Identita¨t und Erinnerung in Vor dem Ruhestand / Nikolaios Koskinas -- 9. O¨sterreichbeschimpfung, Publikumsbeschimpfung und Selbstbeschimpfung im Theater Thomas Bernhards / Adrien Bessire -- 10. Hass als handlungsleitende Negativemotion in Thomas Bernhards Der Theatermacher und Heldenplatz / Patrick Siegmann -- Part 4: Bernhard's Later Fiction -- 11. Alte Meister: a Woman Reader Fights Back / Elizabeth Boa -- 12. "ich ha¨tte u¨ber diese meine Wortscho¨pfung im Augenblick auflachen ko¨nnen" - Thomas Bernhards subversive Mimikry diskursiver Begriffssprache in der Prosakomo¨die Alte Meister / Beate Sommerfeld -- 13. Thomas Bernhards Bezugnahmen auf Nikolaj Gogol / Victoria Boldina -- 14. Erza¨hlen aus Verstimmung. Historische und a¨sthetische Subjektivita¨t in Thomas Bernhards Auslo¨schung. Ein Zerfall / Stefan Hajduk -- 15. Murau, Gambetti and the Discourse of the Analyst in Auslo¨schung / Jack Davis -- 16. "Mehr nicht!": Zu Thomas Bernhards Erza¨hlung Goethe schtirbt / Hans-Walter Schmidt-Hannisa -- Part 5: Bernhard's Persona -- 17. The Human behind the Hyperbole: Bernhard's Self-Staging in Meine Preise, Ein Kind and Wittgensteins Neffe / Byron Spring -- 18. Selbstverachtung bei Thomas Bernhard und Elfriede Jelinek / Sheila Dickson -- 19. Thomas Bernhard-im Interview - eine Analyse von Drei Tage (1970) und Monologe auf Mallorca (1981) / Anita Tuta -- 20. "Zur Kenntlichkeit entstellt": Thomas Bernhards postume, o¨sterreichische Karriere / Martin Huber -- Bibliography -- Index.
isbn 90-04-54585-9
90-04-54579-4
callnumber-first P - Language and Literature
callnumber-subject PT - European, Asian and African Literature
callnumber-label PT2662
callnumber-sort PT 42662 E7 T466 42023
illustrated Not Illustrated
dewey-hundreds 800 - Literature
dewey-tens 830 - German & related literatures
dewey-ones 838 - German miscellaneous writings
dewey-full 838.91409
dewey-sort 3838.91409
dewey-raw 838.91409
dewey-search 838.91409
work_keys_str_mv AT krylovakatya thomasbernhardlanguagehistorysubjectivity
AT schonfieldernest thomasbernhardlanguagehistorysubjectivity
AT krylovakatya thomasbernhard
AT schonfieldernest thomasbernhard
status_str n
ids_txt_mv (CKB)5690000000155876
(NjHacI)995690000000155876
(EXLCZ)995690000000155876
carrierType_str_mv cr
hierarchy_parent_title Amsterdamer Beiträge zur neueren Germanistik ; volume 95
hierarchy_sequence volume 95.
is_hierarchy_title Thomas Bernhard : language, history, subjectivity /
container_title Amsterdamer Beiträge zur neueren Germanistik ; volume 95
author2_original_writing_str_mv noLinkedField
noLinkedField
_version_ 1803345214720442368
fullrecord <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><collection xmlns="http://www.loc.gov/MARC21/slim"><record><leader>04711nam a2200385 i 4500</leader><controlfield tag="001">993610539404498</controlfield><controlfield tag="005">20240126070045.0</controlfield><controlfield tag="006">m o d </controlfield><controlfield tag="007">cr |||||||||||</controlfield><controlfield tag="008">240126s2023 ne ob 001 0 eng d</controlfield><datafield tag="020" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">90-04-54585-9</subfield></datafield><datafield tag="024" ind1="7" ind2=" "><subfield code="a">10.1163/9789004545854</subfield><subfield code="2">doi</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(CKB)5690000000155876</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(NjHacI)995690000000155876</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(EXLCZ)995690000000155876</subfield></datafield><datafield tag="040" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">NjHacI</subfield><subfield code="b">eng</subfield><subfield code="e">rda</subfield><subfield code="c">NjHacl</subfield></datafield><datafield tag="050" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">PT2662.E7</subfield><subfield code="b">.T466 2023</subfield></datafield><datafield tag="082" ind1="0" ind2="4"><subfield code="a">838.91409</subfield><subfield code="2">23</subfield></datafield><datafield tag="245" ind1="0" ind2="0"><subfield code="a">Thomas Bernhard :</subfield><subfield code="b">language, history, subjectivity /</subfield><subfield code="c">edited by Katya Krylova, Ernest Schonfield.</subfield></datafield><datafield tag="246" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Thomas Bernhard</subfield></datafield><datafield tag="264" ind1=" " ind2="1"><subfield code="a">Leiden ;</subfield><subfield code="a">Boston :</subfield><subfield code="b">Brill,</subfield><subfield code="c">2023.</subfield></datafield><datafield tag="300" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">1 online resource (xiv, 382 pages).</subfield></datafield><datafield tag="336" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">text</subfield><subfield code="b">txt</subfield><subfield code="2">rdacontent</subfield></datafield><datafield tag="337" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">computer</subfield><subfield code="b">c</subfield><subfield code="2">rdamedia</subfield></datafield><datafield tag="338" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">online resource</subfield><subfield code="b">cr</subfield><subfield code="2">rdacarrier</subfield></datafield><datafield tag="490" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Amsterdamer Beiträge zur neueren Germanistik ;</subfield><subfield code="v">volume 95</subfield></datafield><datafield tag="588" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Description based on publisher supplied metadata and other sources.</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Thomas Bernhard, one of the most significant post-war European writers, continues to fascinate. The twenty essays in this bilingual volume offer new readings of the Austrian writer's works via three interconnected strands: language, history and subjectivity. In Austria, Bernhard was often viewed as an enfant terrible. Yet after his death in 1989, he has increasingly undergone what novelist Alexander Schimmelbusch calls a 'Mozartisation'. Against this background, the volume refocuses attention on Bernhard's works themselves, underlining why these continue to be subversive and compelling. The essays in this volume address Bernhard's creative linguistic interventions; his theatrical verve; his literary persona; and his response to the traumatic historical legacy which continues to shape Austrian subjectivities long after 1945.</subfield></datafield><datafield tag="504" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Includes bibliographical references (pages 355-376) and index.</subfield></datafield><datafield tag="505" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">Acknowledgements -- Abbreviations -- Notes on Contributors -- Introduction -- Katya Krylova and Ernest Schonfield -- 1. Zuga¨nge zu Thomas Bernhard: Grundsa¨tzliches und Perso¨nliches zu seinem Werk -- Manfred Mittermayer -- Part 1: Bernhard's Poetics -- 2. Syntaxa¨sthetik oder: die Kunst des Ku¨nstlichen, das Ku¨nstliche in der Kunst. Zu einem Pha¨nomen bei Thomas Bernhard / Ru¨diger Go¨rner -- 3. Thomas Bernhards Sprachfluchten: Wege aus der Unzula¨nglichkeit der Sprache / Susanne Lorenz -- 4. Walking with Thomas Bernhard: a Reading of Gehen as a Redemptive Text / Daniel Steuer -- Part 2: Bernhard's Early Fiction -- 5. Bernhard's Frost and the Philosophy of Pessimism / Ritchie Robertson -- 6. Ungenach und "alles, was mit Ungenach zusammenha¨ngt" - Preka¨re Erbschaften bei Thomas Bernhard / Simon Schoch -- Part 3: Bernhard's Plays -- 7. Die Unausweichlichkeit der anderen: Thomas Bernhards und Jean-Paul Sartres Dreiecksdramen / Juliane Werner -- 8. Thomas Bernhard und die "deutsche Seele": Identita¨t und Erinnerung in Vor dem Ruhestand / Nikolaios Koskinas -- 9. O¨sterreichbeschimpfung, Publikumsbeschimpfung und Selbstbeschimpfung im Theater Thomas Bernhards / Adrien Bessire -- 10. Hass als handlungsleitende Negativemotion in Thomas Bernhards Der Theatermacher und Heldenplatz / Patrick Siegmann -- Part 4: Bernhard's Later Fiction -- 11. Alte Meister: a Woman Reader Fights Back / Elizabeth Boa -- 12. "ich ha¨tte u¨ber diese meine Wortscho¨pfung im Augenblick auflachen ko¨nnen" - Thomas Bernhards subversive Mimikry diskursiver Begriffssprache in der Prosakomo¨die Alte Meister / Beate Sommerfeld -- 13. Thomas Bernhards Bezugnahmen auf Nikolaj Gogol / Victoria Boldina -- 14. Erza¨hlen aus Verstimmung. Historische und a¨sthetische Subjektivita¨t in Thomas Bernhards Auslo¨schung. Ein Zerfall / Stefan Hajduk -- 15. Murau, Gambetti and the Discourse of the Analyst in Auslo¨schung / Jack Davis -- 16. "Mehr nicht!": Zu Thomas Bernhards Erza¨hlung Goethe schtirbt / Hans-Walter Schmidt-Hannisa -- Part 5: Bernhard's Persona -- 17. The Human behind the Hyperbole: Bernhard's Self-Staging in Meine Preise, Ein Kind and Wittgensteins Neffe / Byron Spring -- 18. Selbstverachtung bei Thomas Bernhard und Elfriede Jelinek / Sheila Dickson -- 19. Thomas Bernhard-im Interview - eine Analyse von Drei Tage (1970) und Monologe auf Mallorca (1981) / Anita Tuta -- 20. "Zur Kenntlichkeit entstellt": Thomas Bernhards postume, o¨sterreichische Karriere / Martin Huber -- Bibliography -- Index.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="0"><subfield code="a">Art appreciation.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="0"><subfield code="a">Authors, Austrian.</subfield></datafield><datafield tag="600" ind1="1" ind2="0"><subfield code="a">Bernhard, Thomas.</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Krylova, Katya,</subfield><subfield code="e">editor.</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Schonfield, Ernest,</subfield><subfield code="e">editor.</subfield></datafield><datafield tag="776" ind1=" " ind2=" "><subfield code="z">90-04-54579-4</subfield></datafield><datafield tag="830" ind1=" " ind2="0"><subfield code="a">Amsterdamer Beiträge zur neueren Germanistik ;</subfield><subfield code="v">volume 95.</subfield></datafield><datafield tag="906" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">BOOK</subfield></datafield><datafield tag="ADM" ind1=" " ind2=" "><subfield code="b">2024-07-01 02:32:24 Europe/Vienna</subfield><subfield code="f">system</subfield><subfield code="c">marc21</subfield><subfield code="a">2023-07-04 13:45:39 Europe/Vienna</subfield><subfield code="g">false</subfield></datafield><datafield tag="AVE" ind1=" " ind2=" "><subfield code="i">Brill</subfield><subfield code="P">EBA Brill All</subfield><subfield code="x">https://eu02.alma.exlibrisgroup.com/view/uresolver/43ACC_OEAW/openurl?u.ignore_date_coverage=true&amp;portfolio_pid=5346900790004498&amp;Force_direct=true</subfield><subfield code="Z">5346900790004498</subfield><subfield code="b">Available</subfield><subfield code="8">5346900790004498</subfield></datafield></record></collection>