Weisheitsunterricht bei Ben Sira : Lehrkonzepte im Sirachbuch und ihre Relevanz für heutiges Lernen im Religionsunterricht / Katja Tesch, Ulrich Berges, Martin Ebner

The dissertation is dealing with the questions of how Ben Sira passed the wisdom of saying in his Sirach book (200 BC) on and which suggestions for the current religious education they offer.First of all, the most important research positions for the controversial evaluation of the existence of scho...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
VerfasserIn:
HerausgeberIn:
Year of Publication:2013
Edition:1st ed.
Language:German
Series:Bonner Biblische Beiträge - Band 169
Physical Description:1 online resource (210 p.)
Notes:Description based upon print version of record.
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
LEADER 04146cam a2200649 c 4500
001 993584888504498
005 20220221094418.0
006 m o d |
007 cr -n---------
008 220221s2013 gw o ||| 0 ger d
020 |a 3-7370-0108-1 
020 |a 3-8470-0108-6 
024 3 |a 9783847001089 
035 |a (CKB)2560000000104220 
035 |a (EBL)1219858 
035 |a (SSID)ssj0001188746 
035 |a (PQKBManifestationID)11649909 
035 |a (PQKBTitleCode)TC0001188746 
035 |a (PQKBWorkID)11124912 
035 |a (PQKB)10728800 
035 |a (MiAaPQ)EBC1219858 
035 |a (V&R Unipress)9783847001089 
035 |a (EXLCZ)992560000000104220 
040 |a MiAaPQ  |c MiAaPQ  |d MiAaPQ 
041 |a ger 
050 4 |a BS1765.54  |b .T47 2013 
072 7 |a QRM  |2 thema 
072 7 |a 8542  |2 wsb 
082 0 0 |a 229.406 
100 1 |8 1\u  |a Tesch, Katja  |c Dr.  |4 aut 
245 1 0 |a Weisheitsunterricht bei Ben Sira  |b Lehrkonzepte im Sirachbuch und ihre Relevanz für heutiges Lernen im Religionsunterricht  |c Katja Tesch, Ulrich Berges, Martin Ebner 
246 2 3 |a Tesch,Weisheitsunterricht bei Ben Sira 
250 |a 1st ed. 
260 |a Göttingen  |b V&R Unipress  |c 2013 
300 |a 1 online resource (210 p.) 
336 |a text  |b txt 
337 |a computer  |b c 
338 |a online resource  |b cr 
490 0 |a Bonner Biblische Beiträge  |v Band 169 
500 |a Description based upon print version of record. 
505 0 |a Title Page; Copyright; Table of Contents; Body; Abkürzungen; Vorwort; Einführung und Fragestellung; 1. Zur neueren Forschungsgeschichte; 1.1 Zum altorientalischen und antiken Schul- und Bildungswesen: Die Situation in Israel/Judäa; 1.1.1 Biblische Belege; 1.1.2 Archäologische Belege; 1.1.3 Analogieschlüsse; 1.1.4 Jüdische Bildungsorte in hellenistischer Zeit; 1.1.5 Zur bisherigen Erforschung des Unterrichts von Ben Sira; 1.1.6 Konsequenzen für die weitere Untersuchung; 1.2 Der Text des Sirachbuches; 1.2.1 Der Textbefund; 1.2.1.1 Die hebräischen Textzeugen; 1.2.1.2 Die antiken Übersetzungen 
505 8 |a 2.3 Fazit zu den Textanalysen2.4 Das Lehrcurriculum in Ben Siras Unterricht; 2.5 Resümee: Konzepte weisheitlichen Lehrens im Sirachbuch - das Erbe eines antiken jüdischen Lehrers; 3. Zur Relevanz der Konzepte weisheitlichen Lehrens im Sirachbuch für heutiges Lernen im Religionsunterricht; 3.1 Zwei aktuelle bibeldidaktische Ansätze; 3.1.1 Baldermann: Emotionales Lernen; 3.1.2 Oberthür: Religionspädagogik der Frage - Philosophieren mit Kindern im Religionsunterricht; 3.2 Eine Erweiterung der vorgestellten Ansätze: Förderung ethischer Kompetenzen durch weisheitliches Spruchgut 
505 8 |a 3.3 Konkretionen an drei Textbeispielen für die Grundschule 
546 |a German 
504 |a Includes bibliographical references and index. 
520 |a The dissertation is dealing with the questions of how Ben Sira passed the wisdom of saying in his Sirach book (200 BC) on and which suggestions for the current religious education they offer.First of all, the most important research positions for the controversial evaluation of the existence of schools in ancient Judea are traced. Furthermore, the hypothesis is formed that certain paragraphs of the Sirach book belong to a category of "teaching manuscripts" including aphorisms that were recited and prosaically clarified by the teacher.In the second part of the dissertation the detected proofs for this form of texts are translated, analyzed and interpreted in means of the use by Ben Sira's teaching. The original didactic function as "teaching manuscripts" becomes apparent in all analyzed texts. Altogether they show the outline of Ben Sira's teaching curriculum.The third section asks which lessons todays religious education can learn from the contents and forms of ancient wisdom-based teaching. It is shown that up-to-date bible didactical approaches (exemplarily Baldermann and Oberthür) can be extended meaningfully into the direction of ethic competences by using Ben Sira's wisdom of saying. 
545 0 |8 1\u  |a Dr. Katja Tesch studierte Evangelische Theologie und Mathematik für das Lehramt an Realschulen an der Technischen Universität Braunschweig. Von 2008 bis 2012 war sie dort Mitarbeiterin am Seminar für Evangelische Theologie und Religionspädagogik. 
545 0 |8 2\u  |a Prof. Dr. Ulrich Berges lehrt alttestamentliche Wissenschaft an der katholisch-theologischen Fakultät der Universität Bonn. 
545 0 |8 3\u  |a Dr. theol. Martin Ebner ist Professor für die Exegese des Neuen Testaments an der Rheinischen Friedrich-Wilhelms-Universität Bonn. 
502 |b Doctoral Thesis  |c Universtität Braunschweig  |d 2012 
650 4 |a Baldermann 
650 4 |a Ben Sira 
650 4 |a Ethik 
650 4 |a Israel (Altertum) /Religion 
650 4 |a Lernen 
650 4 |a Oberthür 
650 4 |a Religionspädagogik 
650 4 |a Religionsunterricht 
650 4 |a Schule 
650 4 |a Sirach 
650 4 |a Sirach (Buch) /Text 
650 4 |a Weisheit 
776 |z 3-8471-0108-0 
700 1 |8 2\u  |a Berges, Ulrich  |c Prof. Dr.  |d 1958-  |e editor  |4 edt 
700 1 |8 3\u  |a Ebner, Martin  |c Prof. Dr.  |d 1956-  |e editor  |4 edt 
830 0 |a Bonner Biblische Beiträge - Band 169 
906 |a BOOK 
ADM |b 2024-02-15 02:45:40 Europe/Vienna  |f system  |c marc21  |a 2013-07-14 08:52:39 Europe/Vienna  |g false 
AVE |i Vandenhoeck & Ruprecht Journals  |P Vandenhoeck And Ruprecht Complete  |x https://eu02.alma.exlibrisgroup.com/view/uresolver/43ACC_OEAW/openurl?u.ignore_date_coverage=true&portfolio_pid=5344097010004498&Force_direct=true  |Z 5344097010004498  |b Available  |8 5344097010004498