Reflexion und Reflexivität im Kontext Grundschule : Perspektiven für Forschung, Lehrer:innenbildung und Praxis

With the end of the 19th century, a debate about the normal and the abnormal also emerged within pedagogy, especially by reference to psychiatric and juridical discourses. Supported by new administrative statistics, discourses and dispositives emerged that aimed not least at normalizing social devia...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Jahrbuch Grundschulforschung
HerausgeberIn:
Sonstige:
Year of Publication:2022
Language:German
Series:Jahrbuch Grundschulforschung
Physical Description:1 electronic resource (316 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id 993567747704498
ctrlnum (CKB)5860000000094886
(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/93879
(EXLCZ)995860000000094886
collection bib_alma
record_format marc
spelling Gläser, Eva edt
Reflexion und Reflexivität im Kontext Grundschule Perspektiven für Forschung, Lehrer:innenbildung und Praxis
Reflexion und Reflexivität im Kontext Grundschule
Bad Heilbrunn Verlag Julius Klinkhardt 2022
1 electronic resource (316 p.)
text txt rdacontent
computer c rdamedia
online resource cr rdacarrier
Jahrbuch Grundschulforschung
With the end of the 19th century, a debate about the normal and the abnormal also emerged within pedagogy, especially by reference to psychiatric and juridical discourses. Supported by new administrative statistics, discourses and dispositives emerged that aimed not least at normalizing social deviance. This volume traces various discourses on the production of the pedagogical (a)normal between 1900 and 1970 and thus provides an important contribution to difference-theoretical analyses from the perspective of the history of education.
Mit dem ausgehenden 19. Jahrhundert entstand auch innerhalb der Pädagogik, insbesondere durch Bezugnahme auf psychiatrische und juridische Diskurse, eine Debatte um das Normale und das Anormale. Gestützt auf neue verwaltungswissenschaftliche Statistiken entstanden Diskurse und Dispositive, die nicht zuletzt darauf abzielten soziale Abweichungen zu normalisieren. Der vorliegende Band zeichnet verschiedene Diskurse zur Hervorbringung des pädagogischen (A)normalen zwischen 1900 und 1970 nach und liefert damit einen wichtigen Beitrag zu differenztheoretischen Analysen aus bildungshistorischer Perspektive.
German
Schools bicssc
Teacher training bicssc
Bildungsgeschichte; Hilfsschulen; Professionsforschung; Jugendgericht; Inklusionsforschung; Normative Ordnungen; Kategorisierung; Jugenddeliquenz; Sonderpädagogik; Schweiz
3-7815-2525-2
Poschmann, Julia edt
Büker, Petra edt
Miller, Susanne edt
Gläser, Eva oth
Poschmann, Julia oth
Büker, Petra oth
Miller, Susanne oth
language German
format eBook
author2 Poschmann, Julia
Büker, Petra
Miller, Susanne
Gläser, Eva
Poschmann, Julia
Büker, Petra
Miller, Susanne
author_facet Poschmann, Julia
Büker, Petra
Miller, Susanne
Gläser, Eva
Poschmann, Julia
Büker, Petra
Miller, Susanne
author2_variant e g eg
j p jp
p b pb
s m sm
author2_role HerausgeberIn
HerausgeberIn
HerausgeberIn
Sonstige
Sonstige
Sonstige
Sonstige
title Reflexion und Reflexivität im Kontext Grundschule Perspektiven für Forschung, Lehrer:innenbildung und Praxis
spellingShingle Reflexion und Reflexivität im Kontext Grundschule Perspektiven für Forschung, Lehrer:innenbildung und Praxis
Jahrbuch Grundschulforschung
title_sub Perspektiven für Forschung, Lehrer:innenbildung und Praxis
title_full Reflexion und Reflexivität im Kontext Grundschule Perspektiven für Forschung, Lehrer:innenbildung und Praxis
title_fullStr Reflexion und Reflexivität im Kontext Grundschule Perspektiven für Forschung, Lehrer:innenbildung und Praxis
title_full_unstemmed Reflexion und Reflexivität im Kontext Grundschule Perspektiven für Forschung, Lehrer:innenbildung und Praxis
title_auth Reflexion und Reflexivität im Kontext Grundschule Perspektiven für Forschung, Lehrer:innenbildung und Praxis
title_alt Reflexion und Reflexivität im Kontext Grundschule
title_new Reflexion und Reflexivität im Kontext Grundschule
title_sort reflexion und reflexivität im kontext grundschule perspektiven für forschung, lehrer:innenbildung und praxis
series Jahrbuch Grundschulforschung
series2 Jahrbuch Grundschulforschung
publisher Verlag Julius Klinkhardt
publishDate 2022
physical 1 electronic resource (316 p.)
isbn 3-7815-5965-3
3-7815-2525-2
illustrated Not Illustrated
work_keys_str_mv AT glasereva reflexionundreflexivitatimkontextgrundschuleperspektivenfurforschunglehrerinnenbildungundpraxis
AT poschmannjulia reflexionundreflexivitatimkontextgrundschuleperspektivenfurforschunglehrerinnenbildungundpraxis
AT bukerpetra reflexionundreflexivitatimkontextgrundschuleperspektivenfurforschunglehrerinnenbildungundpraxis
AT millersusanne reflexionundreflexivitatimkontextgrundschuleperspektivenfurforschunglehrerinnenbildungundpraxis
AT glasereva reflexionundreflexivitatimkontextgrundschule
AT poschmannjulia reflexionundreflexivitatimkontextgrundschule
AT bukerpetra reflexionundreflexivitatimkontextgrundschule
AT millersusanne reflexionundreflexivitatimkontextgrundschule
status_str n
ids_txt_mv (CKB)5860000000094886
(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/93879
(EXLCZ)995860000000094886
carrierType_str_mv cr
hierarchy_parent_title Jahrbuch Grundschulforschung
is_hierarchy_title Reflexion und Reflexivität im Kontext Grundschule Perspektiven für Forschung, Lehrer:innenbildung und Praxis
container_title Jahrbuch Grundschulforschung
author2_original_writing_str_mv noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
_version_ 1796652525544275970
fullrecord <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><collection xmlns="http://www.loc.gov/MARC21/slim"><record><leader>02672nam-a2200421z--4500</leader><controlfield tag="001">993567747704498</controlfield><controlfield tag="005">20231214141259.0</controlfield><controlfield tag="006">m o d </controlfield><controlfield tag="007">cr|mn|---annan</controlfield><controlfield tag="008">202211s2022 xx |||||o ||| 0|ger d</controlfield><datafield tag="020" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">3-7815-5965-3</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(CKB)5860000000094886</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/93879</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(EXLCZ)995860000000094886</subfield></datafield><datafield tag="041" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">deu</subfield></datafield><datafield tag="100" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Gläser, Eva</subfield><subfield code="4">edt</subfield></datafield><datafield tag="245" ind1="1" ind2="0"><subfield code="a">Reflexion und Reflexivität im Kontext Grundschule</subfield><subfield code="b">Perspektiven für Forschung, Lehrer:innenbildung und Praxis</subfield></datafield><datafield tag="246" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Reflexion und Reflexivität im Kontext Grundschule </subfield></datafield><datafield tag="260" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Bad Heilbrunn</subfield><subfield code="b">Verlag Julius Klinkhardt</subfield><subfield code="c">2022</subfield></datafield><datafield tag="300" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">1 electronic resource (316 p.)</subfield></datafield><datafield tag="336" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">text</subfield><subfield code="b">txt</subfield><subfield code="2">rdacontent</subfield></datafield><datafield tag="337" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">computer</subfield><subfield code="b">c</subfield><subfield code="2">rdamedia</subfield></datafield><datafield tag="338" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">online resource</subfield><subfield code="b">cr</subfield><subfield code="2">rdacarrier</subfield></datafield><datafield tag="490" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Jahrbuch Grundschulforschung</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">With the end of the 19th century, a debate about the normal and the abnormal also emerged within pedagogy, especially by reference to psychiatric and juridical discourses. Supported by new administrative statistics, discourses and dispositives emerged that aimed not least at normalizing social deviance. This volume traces various discourses on the production of the pedagogical (a)normal between 1900 and 1970 and thus provides an important contribution to difference-theoretical analyses from the perspective of the history of education.</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Mit dem ausgehenden 19. Jahrhundert entstand auch innerhalb der Pädagogik, insbesondere durch Bezugnahme auf psychiatrische und juridische Diskurse, eine Debatte um das Normale und das Anormale. Gestützt auf neue verwaltungswissenschaftliche Statistiken entstanden Diskurse und Dispositive, die nicht zuletzt darauf abzielten soziale Abweichungen zu normalisieren. Der vorliegende Band zeichnet verschiedene Diskurse zur Hervorbringung des pädagogischen (A)normalen zwischen 1900 und 1970 nach und liefert damit einen wichtigen Beitrag zu differenztheoretischen Analysen aus bildungshistorischer Perspektive.</subfield></datafield><datafield tag="546" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">German</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">Schools</subfield><subfield code="2">bicssc</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">Teacher training</subfield><subfield code="2">bicssc</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Bildungsgeschichte; Hilfsschulen; Professionsforschung; Jugendgericht; Inklusionsforschung; Normative Ordnungen; Kategorisierung; Jugenddeliquenz; Sonderpädagogik; Schweiz</subfield></datafield><datafield tag="776" ind1=" " ind2=" "><subfield code="z">3-7815-2525-2</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Poschmann, Julia</subfield><subfield code="4">edt</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Büker, Petra</subfield><subfield code="4">edt</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Miller, Susanne</subfield><subfield code="4">edt</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Gläser, Eva</subfield><subfield code="4">oth</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Poschmann, Julia</subfield><subfield code="4">oth</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Büker, Petra</subfield><subfield code="4">oth</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Miller, Susanne</subfield><subfield code="4">oth</subfield></datafield><datafield tag="906" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">BOOK</subfield></datafield><datafield tag="ADM" ind1=" " ind2=" "><subfield code="b">2024-01-16 02:18:46 Europe/Vienna</subfield><subfield code="f">system</subfield><subfield code="c">marc21</subfield><subfield code="a">2022-11-12 21:32:05 Europe/Vienna</subfield><subfield code="g">false</subfield></datafield><datafield tag="AVE" ind1=" " ind2=" "><subfield code="i">DOAB Directory of Open Access Books</subfield><subfield code="P">DOAB Directory of Open Access Books</subfield><subfield code="x">https://eu02.alma.exlibrisgroup.com/view/uresolver/43ACC_OEAW/openurl?u.ignore_date_coverage=true&amp;portfolio_pid=5341093600004498&amp;Force_direct=true</subfield><subfield code="Z">5341093600004498</subfield><subfield code="b">Available</subfield><subfield code="8">5341093600004498</subfield></datafield></record></collection>