Reflexion und Reflexivität im Kontext Grundschule : Perspektiven für Forschung, Lehrer:innenbildung und Praxis
With the end of the 19th century, a debate about the normal and the abnormal also emerged within pedagogy, especially by reference to psychiatric and juridical discourses. Supported by new administrative statistics, discourses and dispositives emerged that aimed not least at normalizing social devia...
Saved in:
Superior document: | Jahrbuch Grundschulforschung |
---|---|
HerausgeberIn: | |
Sonstige: | |
Year of Publication: | 2022 |
Language: | German |
Series: | Jahrbuch Grundschulforschung
|
Physical Description: | 1 electronic resource (316 p.) |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
993567747704498 |
---|---|
ctrlnum |
(CKB)5860000000094886 (oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/93879 (EXLCZ)995860000000094886 |
collection |
bib_alma |
record_format |
marc |
spelling |
Gläser, Eva edt Reflexion und Reflexivität im Kontext Grundschule Perspektiven für Forschung, Lehrer:innenbildung und Praxis Reflexion und Reflexivität im Kontext Grundschule Bad Heilbrunn Verlag Julius Klinkhardt 2022 1 electronic resource (316 p.) text txt rdacontent computer c rdamedia online resource cr rdacarrier Jahrbuch Grundschulforschung With the end of the 19th century, a debate about the normal and the abnormal also emerged within pedagogy, especially by reference to psychiatric and juridical discourses. Supported by new administrative statistics, discourses and dispositives emerged that aimed not least at normalizing social deviance. This volume traces various discourses on the production of the pedagogical (a)normal between 1900 and 1970 and thus provides an important contribution to difference-theoretical analyses from the perspective of the history of education. Mit dem ausgehenden 19. Jahrhundert entstand auch innerhalb der Pädagogik, insbesondere durch Bezugnahme auf psychiatrische und juridische Diskurse, eine Debatte um das Normale und das Anormale. Gestützt auf neue verwaltungswissenschaftliche Statistiken entstanden Diskurse und Dispositive, die nicht zuletzt darauf abzielten soziale Abweichungen zu normalisieren. Der vorliegende Band zeichnet verschiedene Diskurse zur Hervorbringung des pädagogischen (A)normalen zwischen 1900 und 1970 nach und liefert damit einen wichtigen Beitrag zu differenztheoretischen Analysen aus bildungshistorischer Perspektive. German Schools bicssc Teacher training bicssc Bildungsgeschichte; Hilfsschulen; Professionsforschung; Jugendgericht; Inklusionsforschung; Normative Ordnungen; Kategorisierung; Jugenddeliquenz; Sonderpädagogik; Schweiz 3-7815-2525-2 Poschmann, Julia edt Büker, Petra edt Miller, Susanne edt Gläser, Eva oth Poschmann, Julia oth Büker, Petra oth Miller, Susanne oth |
language |
German |
format |
eBook |
author2 |
Poschmann, Julia Büker, Petra Miller, Susanne Gläser, Eva Poschmann, Julia Büker, Petra Miller, Susanne |
author_facet |
Poschmann, Julia Büker, Petra Miller, Susanne Gläser, Eva Poschmann, Julia Büker, Petra Miller, Susanne |
author2_variant |
e g eg j p jp p b pb s m sm |
author2_role |
HerausgeberIn HerausgeberIn HerausgeberIn Sonstige Sonstige Sonstige Sonstige |
title |
Reflexion und Reflexivität im Kontext Grundschule Perspektiven für Forschung, Lehrer:innenbildung und Praxis |
spellingShingle |
Reflexion und Reflexivität im Kontext Grundschule Perspektiven für Forschung, Lehrer:innenbildung und Praxis Jahrbuch Grundschulforschung |
title_sub |
Perspektiven für Forschung, Lehrer:innenbildung und Praxis |
title_full |
Reflexion und Reflexivität im Kontext Grundschule Perspektiven für Forschung, Lehrer:innenbildung und Praxis |
title_fullStr |
Reflexion und Reflexivität im Kontext Grundschule Perspektiven für Forschung, Lehrer:innenbildung und Praxis |
title_full_unstemmed |
Reflexion und Reflexivität im Kontext Grundschule Perspektiven für Forschung, Lehrer:innenbildung und Praxis |
title_auth |
Reflexion und Reflexivität im Kontext Grundschule Perspektiven für Forschung, Lehrer:innenbildung und Praxis |
title_alt |
Reflexion und Reflexivität im Kontext Grundschule |
title_new |
Reflexion und Reflexivität im Kontext Grundschule |
title_sort |
reflexion und reflexivität im kontext grundschule perspektiven für forschung, lehrer:innenbildung und praxis |
series |
Jahrbuch Grundschulforschung |
series2 |
Jahrbuch Grundschulforschung |
publisher |
Verlag Julius Klinkhardt |
publishDate |
2022 |
physical |
1 electronic resource (316 p.) |
isbn |
3-7815-5965-3 3-7815-2525-2 |
illustrated |
Not Illustrated |
work_keys_str_mv |
AT glasereva reflexionundreflexivitatimkontextgrundschuleperspektivenfurforschunglehrerinnenbildungundpraxis AT poschmannjulia reflexionundreflexivitatimkontextgrundschuleperspektivenfurforschunglehrerinnenbildungundpraxis AT bukerpetra reflexionundreflexivitatimkontextgrundschuleperspektivenfurforschunglehrerinnenbildungundpraxis AT millersusanne reflexionundreflexivitatimkontextgrundschuleperspektivenfurforschunglehrerinnenbildungundpraxis AT glasereva reflexionundreflexivitatimkontextgrundschule AT poschmannjulia reflexionundreflexivitatimkontextgrundschule AT bukerpetra reflexionundreflexivitatimkontextgrundschule AT millersusanne reflexionundreflexivitatimkontextgrundschule |
status_str |
n |
ids_txt_mv |
(CKB)5860000000094886 (oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/93879 (EXLCZ)995860000000094886 |
carrierType_str_mv |
cr |
hierarchy_parent_title |
Jahrbuch Grundschulforschung |
is_hierarchy_title |
Reflexion und Reflexivität im Kontext Grundschule Perspektiven für Forschung, Lehrer:innenbildung und Praxis |
container_title |
Jahrbuch Grundschulforschung |
author2_original_writing_str_mv |
noLinkedField noLinkedField noLinkedField noLinkedField noLinkedField noLinkedField noLinkedField |
_version_ |
1796652525544275970 |
fullrecord |
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><collection xmlns="http://www.loc.gov/MARC21/slim"><record><leader>02672nam-a2200421z--4500</leader><controlfield tag="001">993567747704498</controlfield><controlfield tag="005">20231214141259.0</controlfield><controlfield tag="006">m o d </controlfield><controlfield tag="007">cr|mn|---annan</controlfield><controlfield tag="008">202211s2022 xx |||||o ||| 0|ger d</controlfield><datafield tag="020" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">3-7815-5965-3</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(CKB)5860000000094886</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/93879</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(EXLCZ)995860000000094886</subfield></datafield><datafield tag="041" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">deu</subfield></datafield><datafield tag="100" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Gläser, Eva</subfield><subfield code="4">edt</subfield></datafield><datafield tag="245" ind1="1" ind2="0"><subfield code="a">Reflexion und Reflexivität im Kontext Grundschule</subfield><subfield code="b">Perspektiven für Forschung, Lehrer:innenbildung und Praxis</subfield></datafield><datafield tag="246" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Reflexion und Reflexivität im Kontext Grundschule </subfield></datafield><datafield tag="260" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Bad Heilbrunn</subfield><subfield code="b">Verlag Julius Klinkhardt</subfield><subfield code="c">2022</subfield></datafield><datafield tag="300" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">1 electronic resource (316 p.)</subfield></datafield><datafield tag="336" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">text</subfield><subfield code="b">txt</subfield><subfield code="2">rdacontent</subfield></datafield><datafield tag="337" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">computer</subfield><subfield code="b">c</subfield><subfield code="2">rdamedia</subfield></datafield><datafield tag="338" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">online resource</subfield><subfield code="b">cr</subfield><subfield code="2">rdacarrier</subfield></datafield><datafield tag="490" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Jahrbuch Grundschulforschung</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">With the end of the 19th century, a debate about the normal and the abnormal also emerged within pedagogy, especially by reference to psychiatric and juridical discourses. Supported by new administrative statistics, discourses and dispositives emerged that aimed not least at normalizing social deviance. This volume traces various discourses on the production of the pedagogical (a)normal between 1900 and 1970 and thus provides an important contribution to difference-theoretical analyses from the perspective of the history of education.</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Mit dem ausgehenden 19. Jahrhundert entstand auch innerhalb der Pädagogik, insbesondere durch Bezugnahme auf psychiatrische und juridische Diskurse, eine Debatte um das Normale und das Anormale. Gestützt auf neue verwaltungswissenschaftliche Statistiken entstanden Diskurse und Dispositive, die nicht zuletzt darauf abzielten soziale Abweichungen zu normalisieren. Der vorliegende Band zeichnet verschiedene Diskurse zur Hervorbringung des pädagogischen (A)normalen zwischen 1900 und 1970 nach und liefert damit einen wichtigen Beitrag zu differenztheoretischen Analysen aus bildungshistorischer Perspektive.</subfield></datafield><datafield tag="546" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">German</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">Schools</subfield><subfield code="2">bicssc</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">Teacher training</subfield><subfield code="2">bicssc</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Bildungsgeschichte; Hilfsschulen; Professionsforschung; Jugendgericht; Inklusionsforschung; Normative Ordnungen; Kategorisierung; Jugenddeliquenz; Sonderpädagogik; Schweiz</subfield></datafield><datafield tag="776" ind1=" " ind2=" "><subfield code="z">3-7815-2525-2</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Poschmann, Julia</subfield><subfield code="4">edt</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Büker, Petra</subfield><subfield code="4">edt</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Miller, Susanne</subfield><subfield code="4">edt</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Gläser, Eva</subfield><subfield code="4">oth</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Poschmann, Julia</subfield><subfield code="4">oth</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Büker, Petra</subfield><subfield code="4">oth</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Miller, Susanne</subfield><subfield code="4">oth</subfield></datafield><datafield tag="906" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">BOOK</subfield></datafield><datafield tag="ADM" ind1=" " ind2=" "><subfield code="b">2024-01-16 02:18:46 Europe/Vienna</subfield><subfield code="f">system</subfield><subfield code="c">marc21</subfield><subfield code="a">2022-11-12 21:32:05 Europe/Vienna</subfield><subfield code="g">false</subfield></datafield><datafield tag="AVE" ind1=" " ind2=" "><subfield code="i">DOAB Directory of Open Access Books</subfield><subfield code="P">DOAB Directory of Open Access Books</subfield><subfield code="x">https://eu02.alma.exlibrisgroup.com/view/uresolver/43ACC_OEAW/openurl?u.ignore_date_coverage=true&portfolio_pid=5341093600004498&Force_direct=true</subfield><subfield code="Z">5341093600004498</subfield><subfield code="b">Available</subfield><subfield code="8">5341093600004498</subfield></datafield></record></collection> |