Reflexion und Reflexivität im Kontext Grundschule : Perspektiven für Forschung, Lehrer:innenbildung und Praxis

With the end of the 19th century, a debate about the normal and the abnormal also emerged within pedagogy, especially by reference to psychiatric and juridical discourses. Supported by new administrative statistics, discourses and dispositives emerged that aimed not least at normalizing social devia...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Jahrbuch Grundschulforschung
HerausgeberIn:
Sonstige:
Year of Publication:2022
Language:German
Series:Jahrbuch Grundschulforschung
Physical Description:1 electronic resource (316 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
LEADER 02672nam-a2200421z--4500
001 993567747704498
005 20231214141259.0
006 m o d
007 cr|mn|---annan
008 202211s2022 xx |||||o ||| 0|ger d
020 |a 3-7815-5965-3 
035 |a (CKB)5860000000094886 
035 |a (oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/93879 
035 |a (EXLCZ)995860000000094886 
041 0 |a deu 
100 1 |a Gläser, Eva  |4 edt 
245 1 0 |a Reflexion und Reflexivität im Kontext Grundschule  |b Perspektiven für Forschung, Lehrer:innenbildung und Praxis 
246 |a Reflexion und Reflexivität im Kontext Grundschule  
260 |a Bad Heilbrunn  |b Verlag Julius Klinkhardt  |c 2022 
300 |a 1 electronic resource (316 p.) 
336 |a text  |b txt  |2 rdacontent 
337 |a computer  |b c  |2 rdamedia 
338 |a online resource  |b cr  |2 rdacarrier 
490 1 |a Jahrbuch Grundschulforschung 
520 |a With the end of the 19th century, a debate about the normal and the abnormal also emerged within pedagogy, especially by reference to psychiatric and juridical discourses. Supported by new administrative statistics, discourses and dispositives emerged that aimed not least at normalizing social deviance. This volume traces various discourses on the production of the pedagogical (a)normal between 1900 and 1970 and thus provides an important contribution to difference-theoretical analyses from the perspective of the history of education. 
520 |a Mit dem ausgehenden 19. Jahrhundert entstand auch innerhalb der Pädagogik, insbesondere durch Bezugnahme auf psychiatrische und juridische Diskurse, eine Debatte um das Normale und das Anormale. Gestützt auf neue verwaltungswissenschaftliche Statistiken entstanden Diskurse und Dispositive, die nicht zuletzt darauf abzielten soziale Abweichungen zu normalisieren. Der vorliegende Band zeichnet verschiedene Diskurse zur Hervorbringung des pädagogischen (A)normalen zwischen 1900 und 1970 nach und liefert damit einen wichtigen Beitrag zu differenztheoretischen Analysen aus bildungshistorischer Perspektive. 
546 |a German 
650 7 |a Schools  |2 bicssc 
650 7 |a Teacher training  |2 bicssc 
653 |a Bildungsgeschichte; Hilfsschulen; Professionsforschung; Jugendgericht; Inklusionsforschung; Normative Ordnungen; Kategorisierung; Jugenddeliquenz; Sonderpädagogik; Schweiz 
776 |z 3-7815-2525-2 
700 1 |a Poschmann, Julia  |4 edt 
700 1 |a Büker, Petra  |4 edt 
700 1 |a Miller, Susanne  |4 edt 
700 1 |a Gläser, Eva  |4 oth 
700 1 |a Poschmann, Julia  |4 oth 
700 1 |a Büker, Petra  |4 oth 
700 1 |a Miller, Susanne  |4 oth 
906 |a BOOK 
ADM |b 2024-01-16 02:18:46 Europe/Vienna  |f system  |c marc21  |a 2022-11-12 21:32:05 Europe/Vienna  |g false 
AVE |i DOAB Directory of Open Access Books  |P DOAB Directory of Open Access Books  |x https://eu02.alma.exlibrisgroup.com/view/uresolver/43ACC_OEAW/openurl?u.ignore_date_coverage=true&portfolio_pid=5341093600004498&Force_direct=true  |Z 5341093600004498  |b Available  |8 5341093600004498