Reflexion und Reflexivität in Unterricht, Schule und Lehrer:innenbildung
Currently, the call for an increase in the 'reflective ability' of teachers in the course of school and lesson development, of students in the course of the expectation of shaping their own learning and educational path, and of student teachers and trainee teachers in the course of their p...
Saved in:
Superior document: | Studien zur Professionsforschung und Lehrer:innenbildung |
---|---|
HerausgeberIn: | |
Sonstige: | |
Year of Publication: | 2022 |
Language: | German |
Series: | Studien zur Professionsforschung und Lehrer:innenbildung
|
Physical Description: | 1 electronic resource (304 p.) |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
993567747604498 |
---|---|
ctrlnum |
(CKB)5860000000094889 (oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/93870 (EXLCZ)995860000000094889 |
collection |
bib_alma |
record_format |
marc |
spelling |
Reintjes, Christian edt Reflexion und Reflexivität in Unterricht, Schule und Lehrer:innenbildung Reflexion und Reflexivität in Unterricht, Schule und Lehrer Reflexion und Reflexivität in Unterricht, Schule und Lehrer Bad Heilbrunn Verlag Julius Klinkhardt 2022 1 electronic resource (304 p.) text txt rdacontent computer c rdamedia online resource cr rdacarrier Studien zur Professionsforschung und Lehrer:innenbildung Currently, the call for an increase in the 'reflective ability' of teachers in the course of school and lesson development, of students in the course of the expectation of shaping their own learning and educational path, and of student teachers and trainee teachers in the course of their professionalization is getting louder. The resulting current challenges in education were discussed at a conference of the DGfE Section School Education in the fall of 2021 at the University of Osnabrück. This edited volume brings together contributions that emerged from selected symposia and open up diverse perspectives on the paradigm of reflection. In a first part, the theoretical discourses on reflection and reflexivity are deepened. This is followed by essays that focus the perspective on reflection and reflexivity in teacher education and examine the topic in relation to schools and teaching. The series "Studies on Professional Research and Teacher Education" is edited by Manuela Keller-Schneider, Katharina Kunze, Tobias Leonhard and Christian Reintjes. Gegenwärtig wird der Ruf nach einer Steigerung der ‚Reflexionsfähigkeit’ von Lehrer:innen im Zuge von Schul- und Unterrichtsentwicklung, von Schüler:innen im Zuge der Erwartung der Gestaltung des eigenen Lern- und Bildungsweges und von Lehramtsstudierenden und Referendar:innen im Zuge ihrer Professionalisierung lauter. Die daraus erwachsenden aktuellen Herausforderungen im Bildungswesen wurden auf einer Tagung der DGfE-Sektion Schulpädagogik im Herbst 2021 an der Universität Osnabrück diskutiert. Der vorliegende Herausgeber:innenband vereint Beiträge, die aus ausgewählten Symposien hervorgegangen sind und vielfältige Perspektiven auf das Reflexionsparadigma eröffnen. In einem ersten Teil werden die theoretischen Diskurse zu Reflexion und Reflexivität vertieft. Daran schließen sich Aufsätze an, die die Perspektive auf Reflexion und Reflexivität in der Lehrer:innenbildung richten sowie die Thematik in Bezug auf Schule und Unterricht untersuchen. Die Reihe „Studien zur Professionsforschung und Lehrer:innenbildung“ wird herausgegeben von Manuela Keller-Schneider, Katharina Kunze, Tobias Leonhard und Christian Reintjes. German Teacher training bicssc Schools bicssc Unterrichtsentwicklung, Lehramtsstudium, Professionalisierung, Unterrichtsforschung, Reflexion, Professionsforschung, Lehrerbildung, Lehrer:innenbildung, Schulentwicklung 3-7815-2529-5 Kunze, Ingrid edt Reintjes, Christian oth Kunze, Ingrid oth |
language |
German |
format |
eBook |
author2 |
Kunze, Ingrid Reintjes, Christian Kunze, Ingrid |
author_facet |
Kunze, Ingrid Reintjes, Christian Kunze, Ingrid |
author2_variant |
c r cr i k ik |
author2_role |
HerausgeberIn Sonstige Sonstige |
title |
Reflexion und Reflexivität in Unterricht, Schule und Lehrer:innenbildung |
spellingShingle |
Reflexion und Reflexivität in Unterricht, Schule und Lehrer:innenbildung Studien zur Professionsforschung und Lehrer:innenbildung |
title_full |
Reflexion und Reflexivität in Unterricht, Schule und Lehrer:innenbildung |
title_fullStr |
Reflexion und Reflexivität in Unterricht, Schule und Lehrer:innenbildung |
title_full_unstemmed |
Reflexion und Reflexivität in Unterricht, Schule und Lehrer:innenbildung |
title_auth |
Reflexion und Reflexivität in Unterricht, Schule und Lehrer:innenbildung |
title_alt |
Reflexion und Reflexivität in Unterricht, Schule und Lehrer Reflexion und Reflexivität in Unterricht, Schule und Lehrer |
title_new |
Reflexion und Reflexivität in Unterricht, Schule und Lehrer:innenbildung |
title_sort |
reflexion und reflexivität in unterricht, schule und lehrer:innenbildung |
series |
Studien zur Professionsforschung und Lehrer:innenbildung |
series2 |
Studien zur Professionsforschung und Lehrer:innenbildung |
publisher |
Verlag Julius Klinkhardt |
publishDate |
2022 |
physical |
1 electronic resource (304 p.) |
isbn |
3-7815-5969-6 3-7815-2529-5 |
illustrated |
Not Illustrated |
work_keys_str_mv |
AT reintjeschristian reflexionundreflexivitatinunterrichtschuleundlehrerinnenbildung AT kunzeingrid reflexionundreflexivitatinunterrichtschuleundlehrerinnenbildung AT reintjeschristian reflexionundreflexivitatinunterrichtschuleundlehrer AT kunzeingrid reflexionundreflexivitatinunterrichtschuleundlehrer |
status_str |
n |
ids_txt_mv |
(CKB)5860000000094889 (oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/93870 (EXLCZ)995860000000094889 |
carrierType_str_mv |
cr |
hierarchy_parent_title |
Studien zur Professionsforschung und Lehrer:innenbildung |
is_hierarchy_title |
Reflexion und Reflexivität in Unterricht, Schule und Lehrer:innenbildung |
container_title |
Studien zur Professionsforschung und Lehrer:innenbildung |
author2_original_writing_str_mv |
noLinkedField noLinkedField noLinkedField |
_version_ |
1796652525519110145 |
fullrecord |
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><collection xmlns="http://www.loc.gov/MARC21/slim"><record><leader>03730nam-a2200385z--4500</leader><controlfield tag="001">993567747604498</controlfield><controlfield tag="005">20231214141254.0</controlfield><controlfield tag="006">m o d </controlfield><controlfield tag="007">cr|mn|---annan</controlfield><controlfield tag="008">202211s2022 xx |||||o ||| 0|ger d</controlfield><datafield tag="020" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">3-7815-5969-6</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(CKB)5860000000094889</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/93870</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(EXLCZ)995860000000094889</subfield></datafield><datafield tag="041" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">deu</subfield></datafield><datafield tag="100" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Reintjes, Christian</subfield><subfield code="4">edt</subfield></datafield><datafield tag="245" ind1="1" ind2="0"><subfield code="a">Reflexion und Reflexivität in Unterricht, Schule und Lehrer:innenbildung</subfield></datafield><datafield tag="246" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Reflexion und Reflexivität in Unterricht, Schule und Lehrer</subfield></datafield><datafield tag="246" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Reflexion und Reflexivität in Unterricht, Schule und Lehrer</subfield></datafield><datafield tag="260" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Bad Heilbrunn</subfield><subfield code="b">Verlag Julius Klinkhardt</subfield><subfield code="c">2022</subfield></datafield><datafield tag="300" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">1 electronic resource (304 p.)</subfield></datafield><datafield tag="336" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">text</subfield><subfield code="b">txt</subfield><subfield code="2">rdacontent</subfield></datafield><datafield tag="337" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">computer</subfield><subfield code="b">c</subfield><subfield code="2">rdamedia</subfield></datafield><datafield tag="338" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">online resource</subfield><subfield code="b">cr</subfield><subfield code="2">rdacarrier</subfield></datafield><datafield tag="490" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Studien zur Professionsforschung und Lehrer:innenbildung</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Currently, the call for an increase in the 'reflective ability' of teachers in the course of school and lesson development, of students in the course of the expectation of shaping their own learning and educational path, and of student teachers and trainee teachers in the course of their professionalization is getting louder. The resulting current challenges in education were discussed at a conference of the DGfE Section School Education in the fall of 2021 at the University of Osnabrück. This edited volume brings together contributions that emerged from selected symposia and open up diverse perspectives on the paradigm of reflection. In a first part, the theoretical discourses on reflection and reflexivity are deepened. This is followed by essays that focus the perspective on reflection and reflexivity in teacher education and examine the topic in relation to schools and teaching. The series "Studies on Professional Research and Teacher Education" is edited by Manuela Keller-Schneider, Katharina Kunze, Tobias Leonhard and Christian Reintjes.</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Gegenwärtig wird der Ruf nach einer Steigerung der ‚Reflexionsfähigkeit’ von Lehrer:innen im Zuge von Schul- und Unterrichtsentwicklung, von Schüler:innen im Zuge der Erwartung der Gestaltung des eigenen Lern- und Bildungsweges und von Lehramtsstudierenden und Referendar:innen im Zuge ihrer Professionalisierung lauter. Die daraus erwachsenden aktuellen Herausforderungen im Bildungswesen wurden auf einer Tagung der DGfE-Sektion Schulpädagogik im Herbst 2021 an der Universität Osnabrück diskutiert. Der vorliegende Herausgeber:innenband vereint Beiträge, die aus ausgewählten Symposien hervorgegangen sind und vielfältige Perspektiven auf das Reflexionsparadigma eröffnen. In einem ersten Teil werden die theoretischen Diskurse zu Reflexion und Reflexivität vertieft. Daran schließen sich Aufsätze an, die die Perspektive auf Reflexion und Reflexivität in der Lehrer:innenbildung richten sowie die Thematik in Bezug auf Schule und Unterricht untersuchen. Die Reihe „Studien zur Professionsforschung und Lehrer:innenbildung“ wird herausgegeben von Manuela Keller-Schneider, Katharina Kunze, Tobias Leonhard und Christian Reintjes.</subfield></datafield><datafield tag="546" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">German</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">Teacher training</subfield><subfield code="2">bicssc</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">Schools</subfield><subfield code="2">bicssc</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Unterrichtsentwicklung, Lehramtsstudium, Professionalisierung, Unterrichtsforschung, Reflexion, Professionsforschung, Lehrerbildung, Lehrer:innenbildung, Schulentwicklung</subfield></datafield><datafield tag="776" ind1=" " ind2=" "><subfield code="z">3-7815-2529-5</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Kunze, Ingrid</subfield><subfield code="4">edt</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Reintjes, Christian</subfield><subfield code="4">oth</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Kunze, Ingrid</subfield><subfield code="4">oth</subfield></datafield><datafield tag="906" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">BOOK</subfield></datafield><datafield tag="ADM" ind1=" " ind2=" "><subfield code="b">2024-01-16 02:18:48 Europe/Vienna</subfield><subfield code="f">system</subfield><subfield code="c">marc21</subfield><subfield code="a">2022-11-12 21:32:05 Europe/Vienna</subfield><subfield code="g">false</subfield></datafield><datafield tag="AVE" ind1=" " ind2=" "><subfield code="i">DOAB Directory of Open Access Books</subfield><subfield code="P">DOAB Directory of Open Access Books</subfield><subfield code="x">https://eu02.alma.exlibrisgroup.com/view/uresolver/43ACC_OEAW/openurl?u.ignore_date_coverage=true&portfolio_pid=5341093570004498&Force_direct=true</subfield><subfield code="Z">5341093570004498</subfield><subfield code="b">Available</subfield><subfield code="8">5341093570004498</subfield></datafield></record></collection> |