Reflexion und Reflexivität in Unterricht, Schule und Lehrer:innenbildung

Currently, the call for an increase in the 'reflective ability' of teachers in the course of school and lesson development, of students in the course of the expectation of shaping their own learning and educational path, and of student teachers and trainee teachers in the course of their p...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Studien zur Professionsforschung und Lehrer:innenbildung
HerausgeberIn:
Sonstige:
Year of Publication:2022
Language:German
Series:Studien zur Professionsforschung und Lehrer:innenbildung
Physical Description:1 electronic resource (304 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id 993567747604498
ctrlnum (CKB)5860000000094889
(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/93870
(EXLCZ)995860000000094889
collection bib_alma
record_format marc
spelling Reintjes, Christian edt
Reflexion und Reflexivität in Unterricht, Schule und Lehrer:innenbildung
Reflexion und Reflexivität in Unterricht, Schule und Lehrer
Reflexion und Reflexivität in Unterricht, Schule und Lehrer
Bad Heilbrunn Verlag Julius Klinkhardt 2022
1 electronic resource (304 p.)
text txt rdacontent
computer c rdamedia
online resource cr rdacarrier
Studien zur Professionsforschung und Lehrer:innenbildung
Currently, the call for an increase in the 'reflective ability' of teachers in the course of school and lesson development, of students in the course of the expectation of shaping their own learning and educational path, and of student teachers and trainee teachers in the course of their professionalization is getting louder. The resulting current challenges in education were discussed at a conference of the DGfE Section School Education in the fall of 2021 at the University of Osnabrück. This edited volume brings together contributions that emerged from selected symposia and open up diverse perspectives on the paradigm of reflection. In a first part, the theoretical discourses on reflection and reflexivity are deepened. This is followed by essays that focus the perspective on reflection and reflexivity in teacher education and examine the topic in relation to schools and teaching. The series "Studies on Professional Research and Teacher Education" is edited by Manuela Keller-Schneider, Katharina Kunze, Tobias Leonhard and Christian Reintjes.
Gegenwärtig wird der Ruf nach einer Steigerung der ‚Reflexionsfähigkeit’ von Lehrer:innen im Zuge von Schul- und Unterrichtsentwicklung, von Schüler:innen im Zuge der Erwartung der Gestaltung des eigenen Lern- und Bildungsweges und von Lehramtsstudierenden und Referendar:innen im Zuge ihrer Professionalisierung lauter. Die daraus erwachsenden aktuellen Herausforderungen im Bildungswesen wurden auf einer Tagung der DGfE-Sektion Schulpädagogik im Herbst 2021 an der Universität Osnabrück diskutiert. Der vorliegende Herausgeber:innenband vereint Beiträge, die aus ausgewählten Symposien hervorgegangen sind und vielfältige Perspektiven auf das Reflexionsparadigma eröffnen. In einem ersten Teil werden die theoretischen Diskurse zu Reflexion und Reflexivität vertieft. Daran schließen sich Aufsätze an, die die Perspektive auf Reflexion und Reflexivität in der Lehrer:innenbildung richten sowie die Thematik in Bezug auf Schule und Unterricht untersuchen. Die Reihe „Studien zur Professionsforschung und Lehrer:innenbildung“ wird herausgegeben von Manuela Keller-Schneider, Katharina Kunze, Tobias Leonhard und Christian Reintjes.
German
Teacher training bicssc
Schools bicssc
Unterrichtsentwicklung, Lehramtsstudium, Professionalisierung, Unterrichtsforschung, Reflexion, Professionsforschung, Lehrerbildung, Lehrer:innenbildung, Schulentwicklung
3-7815-2529-5
Kunze, Ingrid edt
Reintjes, Christian oth
Kunze, Ingrid oth
language German
format eBook
author2 Kunze, Ingrid
Reintjes, Christian
Kunze, Ingrid
author_facet Kunze, Ingrid
Reintjes, Christian
Kunze, Ingrid
author2_variant c r cr
i k ik
author2_role HerausgeberIn
Sonstige
Sonstige
title Reflexion und Reflexivität in Unterricht, Schule und Lehrer:innenbildung
spellingShingle Reflexion und Reflexivität in Unterricht, Schule und Lehrer:innenbildung
Studien zur Professionsforschung und Lehrer:innenbildung
title_full Reflexion und Reflexivität in Unterricht, Schule und Lehrer:innenbildung
title_fullStr Reflexion und Reflexivität in Unterricht, Schule und Lehrer:innenbildung
title_full_unstemmed Reflexion und Reflexivität in Unterricht, Schule und Lehrer:innenbildung
title_auth Reflexion und Reflexivität in Unterricht, Schule und Lehrer:innenbildung
title_alt Reflexion und Reflexivität in Unterricht, Schule und Lehrer
Reflexion und Reflexivität in Unterricht, Schule und Lehrer
title_new Reflexion und Reflexivität in Unterricht, Schule und Lehrer:innenbildung
title_sort reflexion und reflexivität in unterricht, schule und lehrer:innenbildung
series Studien zur Professionsforschung und Lehrer:innenbildung
series2 Studien zur Professionsforschung und Lehrer:innenbildung
publisher Verlag Julius Klinkhardt
publishDate 2022
physical 1 electronic resource (304 p.)
isbn 3-7815-5969-6
3-7815-2529-5
illustrated Not Illustrated
work_keys_str_mv AT reintjeschristian reflexionundreflexivitatinunterrichtschuleundlehrerinnenbildung
AT kunzeingrid reflexionundreflexivitatinunterrichtschuleundlehrerinnenbildung
AT reintjeschristian reflexionundreflexivitatinunterrichtschuleundlehrer
AT kunzeingrid reflexionundreflexivitatinunterrichtschuleundlehrer
status_str n
ids_txt_mv (CKB)5860000000094889
(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/93870
(EXLCZ)995860000000094889
carrierType_str_mv cr
hierarchy_parent_title Studien zur Professionsforschung und Lehrer:innenbildung
is_hierarchy_title Reflexion und Reflexivität in Unterricht, Schule und Lehrer:innenbildung
container_title Studien zur Professionsforschung und Lehrer:innenbildung
author2_original_writing_str_mv noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
_version_ 1796652525519110145
fullrecord <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><collection xmlns="http://www.loc.gov/MARC21/slim"><record><leader>03730nam-a2200385z--4500</leader><controlfield tag="001">993567747604498</controlfield><controlfield tag="005">20231214141254.0</controlfield><controlfield tag="006">m o d </controlfield><controlfield tag="007">cr|mn|---annan</controlfield><controlfield tag="008">202211s2022 xx |||||o ||| 0|ger d</controlfield><datafield tag="020" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">3-7815-5969-6</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(CKB)5860000000094889</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/93870</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(EXLCZ)995860000000094889</subfield></datafield><datafield tag="041" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">deu</subfield></datafield><datafield tag="100" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Reintjes, Christian</subfield><subfield code="4">edt</subfield></datafield><datafield tag="245" ind1="1" ind2="0"><subfield code="a">Reflexion und Reflexivität in Unterricht, Schule und Lehrer:innenbildung</subfield></datafield><datafield tag="246" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Reflexion und Reflexivität in Unterricht, Schule und Lehrer</subfield></datafield><datafield tag="246" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Reflexion und Reflexivität in Unterricht, Schule und Lehrer</subfield></datafield><datafield tag="260" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Bad Heilbrunn</subfield><subfield code="b">Verlag Julius Klinkhardt</subfield><subfield code="c">2022</subfield></datafield><datafield tag="300" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">1 electronic resource (304 p.)</subfield></datafield><datafield tag="336" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">text</subfield><subfield code="b">txt</subfield><subfield code="2">rdacontent</subfield></datafield><datafield tag="337" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">computer</subfield><subfield code="b">c</subfield><subfield code="2">rdamedia</subfield></datafield><datafield tag="338" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">online resource</subfield><subfield code="b">cr</subfield><subfield code="2">rdacarrier</subfield></datafield><datafield tag="490" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Studien zur Professionsforschung und Lehrer:innenbildung</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Currently, the call for an increase in the 'reflective ability' of teachers in the course of school and lesson development, of students in the course of the expectation of shaping their own learning and educational path, and of student teachers and trainee teachers in the course of their professionalization is getting louder. The resulting current challenges in education were discussed at a conference of the DGfE Section School Education in the fall of 2021 at the University of Osnabrück. This edited volume brings together contributions that emerged from selected symposia and open up diverse perspectives on the paradigm of reflection. In a first part, the theoretical discourses on reflection and reflexivity are deepened. This is followed by essays that focus the perspective on reflection and reflexivity in teacher education and examine the topic in relation to schools and teaching. The series "Studies on Professional Research and Teacher Education" is edited by Manuela Keller-Schneider, Katharina Kunze, Tobias Leonhard and Christian Reintjes.</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Gegenwärtig wird der Ruf nach einer Steigerung der ‚Reflexionsfähigkeit’ von Lehrer:innen im Zuge von Schul- und Unterrichtsentwicklung, von Schüler:innen im Zuge der Erwartung der Gestaltung des eigenen Lern- und Bildungsweges und von Lehramtsstudierenden und Referendar:innen im Zuge ihrer Professionalisierung lauter. Die daraus erwachsenden aktuellen Herausforderungen im Bildungswesen wurden auf einer Tagung der DGfE-Sektion Schulpädagogik im Herbst 2021 an der Universität Osnabrück diskutiert. Der vorliegende Herausgeber:innenband vereint Beiträge, die aus ausgewählten Symposien hervorgegangen sind und vielfältige Perspektiven auf das Reflexionsparadigma eröffnen. In einem ersten Teil werden die theoretischen Diskurse zu Reflexion und Reflexivität vertieft. Daran schließen sich Aufsätze an, die die Perspektive auf Reflexion und Reflexivität in der Lehrer:innenbildung richten sowie die Thematik in Bezug auf Schule und Unterricht untersuchen. Die Reihe „Studien zur Professionsforschung und Lehrer:innenbildung“ wird herausgegeben von Manuela Keller-Schneider, Katharina Kunze, Tobias Leonhard und Christian Reintjes.</subfield></datafield><datafield tag="546" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">German</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">Teacher training</subfield><subfield code="2">bicssc</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">Schools</subfield><subfield code="2">bicssc</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Unterrichtsentwicklung, Lehramtsstudium, Professionalisierung, Unterrichtsforschung, Reflexion, Professionsforschung, Lehrerbildung, Lehrer:innenbildung, Schulentwicklung</subfield></datafield><datafield tag="776" ind1=" " ind2=" "><subfield code="z">3-7815-2529-5</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Kunze, Ingrid</subfield><subfield code="4">edt</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Reintjes, Christian</subfield><subfield code="4">oth</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Kunze, Ingrid</subfield><subfield code="4">oth</subfield></datafield><datafield tag="906" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">BOOK</subfield></datafield><datafield tag="ADM" ind1=" " ind2=" "><subfield code="b">2024-01-16 02:18:48 Europe/Vienna</subfield><subfield code="f">system</subfield><subfield code="c">marc21</subfield><subfield code="a">2022-11-12 21:32:05 Europe/Vienna</subfield><subfield code="g">false</subfield></datafield><datafield tag="AVE" ind1=" " ind2=" "><subfield code="i">DOAB Directory of Open Access Books</subfield><subfield code="P">DOAB Directory of Open Access Books</subfield><subfield code="x">https://eu02.alma.exlibrisgroup.com/view/uresolver/43ACC_OEAW/openurl?u.ignore_date_coverage=true&amp;portfolio_pid=5341093570004498&amp;Force_direct=true</subfield><subfield code="Z">5341093570004498</subfield><subfield code="b">Available</subfield><subfield code="8">5341093570004498</subfield></datafield></record></collection>