Reflexion und Reflexivität in Unterricht, Schule und Lehrer:innenbildung

Currently, the call for an increase in the 'reflective ability' of teachers in the course of school and lesson development, of students in the course of the expectation of shaping their own learning and educational path, and of student teachers and trainee teachers in the course of their p...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Studien zur Professionsforschung und Lehrer:innenbildung
HerausgeberIn:
Sonstige:
Year of Publication:2022
Language:German
Series:Studien zur Professionsforschung und Lehrer:innenbildung
Physical Description:1 electronic resource (304 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
LEADER 03730nam-a2200385z--4500
001 993567747604498
005 20231214141254.0
006 m o d
007 cr|mn|---annan
008 202211s2022 xx |||||o ||| 0|ger d
020 |a 3-7815-5969-6 
035 |a (CKB)5860000000094889 
035 |a (oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/93870 
035 |a (EXLCZ)995860000000094889 
041 0 |a deu 
100 1 |a Reintjes, Christian  |4 edt 
245 1 0 |a Reflexion und Reflexivität in Unterricht, Schule und Lehrer:innenbildung 
246 |a Reflexion und Reflexivität in Unterricht, Schule und Lehrer 
246 |a Reflexion und Reflexivität in Unterricht, Schule und Lehrer 
260 |a Bad Heilbrunn  |b Verlag Julius Klinkhardt  |c 2022 
300 |a 1 electronic resource (304 p.) 
336 |a text  |b txt  |2 rdacontent 
337 |a computer  |b c  |2 rdamedia 
338 |a online resource  |b cr  |2 rdacarrier 
490 1 |a Studien zur Professionsforschung und Lehrer:innenbildung 
520 |a Currently, the call for an increase in the 'reflective ability' of teachers in the course of school and lesson development, of students in the course of the expectation of shaping their own learning and educational path, and of student teachers and trainee teachers in the course of their professionalization is getting louder. The resulting current challenges in education were discussed at a conference of the DGfE Section School Education in the fall of 2021 at the University of Osnabrück. This edited volume brings together contributions that emerged from selected symposia and open up diverse perspectives on the paradigm of reflection. In a first part, the theoretical discourses on reflection and reflexivity are deepened. This is followed by essays that focus the perspective on reflection and reflexivity in teacher education and examine the topic in relation to schools and teaching. The series "Studies on Professional Research and Teacher Education" is edited by Manuela Keller-Schneider, Katharina Kunze, Tobias Leonhard and Christian Reintjes. 
520 |a Gegenwärtig wird der Ruf nach einer Steigerung der ‚Reflexionsfähigkeit’ von Lehrer:innen im Zuge von Schul- und Unterrichtsentwicklung, von Schüler:innen im Zuge der Erwartung der Gestaltung des eigenen Lern- und Bildungsweges und von Lehramtsstudierenden und Referendar:innen im Zuge ihrer Professionalisierung lauter. Die daraus erwachsenden aktuellen Herausforderungen im Bildungswesen wurden auf einer Tagung der DGfE-Sektion Schulpädagogik im Herbst 2021 an der Universität Osnabrück diskutiert. Der vorliegende Herausgeber:innenband vereint Beiträge, die aus ausgewählten Symposien hervorgegangen sind und vielfältige Perspektiven auf das Reflexionsparadigma eröffnen. In einem ersten Teil werden die theoretischen Diskurse zu Reflexion und Reflexivität vertieft. Daran schließen sich Aufsätze an, die die Perspektive auf Reflexion und Reflexivität in der Lehrer:innenbildung richten sowie die Thematik in Bezug auf Schule und Unterricht untersuchen. Die Reihe „Studien zur Professionsforschung und Lehrer:innenbildung“ wird herausgegeben von Manuela Keller-Schneider, Katharina Kunze, Tobias Leonhard und Christian Reintjes. 
546 |a German 
650 7 |a Teacher training  |2 bicssc 
650 7 |a Schools  |2 bicssc 
653 |a Unterrichtsentwicklung, Lehramtsstudium, Professionalisierung, Unterrichtsforschung, Reflexion, Professionsforschung, Lehrerbildung, Lehrer:innenbildung, Schulentwicklung 
776 |z 3-7815-2529-5 
700 1 |a Kunze, Ingrid  |4 edt 
700 1 |a Reintjes, Christian  |4 oth 
700 1 |a Kunze, Ingrid  |4 oth 
906 |a BOOK 
ADM |b 2024-01-16 02:18:48 Europe/Vienna  |f system  |c marc21  |a 2022-11-12 21:32:05 Europe/Vienna  |g false 
AVE |i DOAB Directory of Open Access Books  |P DOAB Directory of Open Access Books  |x https://eu02.alma.exlibrisgroup.com/view/uresolver/43ACC_OEAW/openurl?u.ignore_date_coverage=true&portfolio_pid=5341093570004498&Force_direct=true  |Z 5341093570004498  |b Available  |8 5341093570004498