Medien der Offenbarung : : Visionsdarstellungen im Mittelalter.
Complementary to revelation in the Word, Christianity depends on visual media that provide insight into the realm of the otherwise invisible. One such medium for the Christian Middle Ages is the vision, which, however, needs to be translated into material images in order to be accessible not only to...
Saved in:
: | |
---|---|
Year of Publication: | 2008 |
Language: | German |
Physical Description: | 1 electronic resource (436 p.) |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
993546228804498 |
---|---|
ctrlnum |
(CKB)5400000000046159 (oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/74542 (EXLCZ)995400000000046159 |
collection |
bib_alma |
record_format |
marc |
spelling |
Ganz, David. auth Medien der Offenbarung : Visionsdarstellungen im Mittelalter. Berlin : Reimer Verlag, 2008. 1 electronic resource (436 p.) text txt rdacontent computer c rdamedia online resource cr rdacarrier Complementary to revelation in the Word, Christianity depends on visual media that provide insight into the realm of the otherwise invisible. One such medium for the Christian Middle Ages is the vision, which, however, needs to be translated into material images in order to be accessible not only to the eye of a few chosen ones, but also to a larger circle of viewers. In a diachronic perspective, the book takes a look at three different media constellations that shape the history of the representation of visions between the early and late Middle Ages: Vision as written image (early medieval Apocalypse manuscripts, vision books of Hildegard of Bingen and Birgitta of Sweden), Vision as interior space (representations of dreams and the Ascension, English Apocalypse cycles, Adoration diptychs), and Vision as body-sign (the stigmatizations of Francis and Catherine of Siena, representations of the Gregory Mass). The history of medieval representations of visions thus not only provides useful information about the high value of image-based communication within a (supposed) " written religion," it also brings to light a prehistory of those more open concepts of image and media that have replaced the mimesis-based easel painting of modern times since the modern era. Komplementär zur Offenbarung im Wort ist das Christentum auf visuelle Medien angewiesen, die Einblick in den Bereich des ansonsten Unsichtbaren gewähren. Ein solches Medium ist für das christliche Mittelalter die Vision, die aber der Übertragung in materielle Bilder bedarf, um nicht nur für das Auge einzelner Auserwählter, sondern auch für einen größeren Kreis von Betrachtern zugänglich zu sein. In diachroner Perspektive nimmt das Buch drei mediale Konstellationen in den Blick, die die Geschichte der Visionsdarstellung zwischen Früh- und Spätmittelalter prägen: die Vision als Schrift-Bild (frühmittelalterliche Apokalypse-Handschriften, Visionsbücher Hildegards von Bingen und Birgittas von Schweden), die Vision als Innen-Raum (Traum- und Himmelfahrtsdarstellungen, englische Apokalypse-Zyklen, Adorations-Diptychen) und die Vision als Körper-Zeichen (die Stigmatisierungen des Franziskus und Katharinas von Siena, Darstellungen der Gregorsmesse). Die Geschichte mittelalterlicher Visionsdarstellungen gibt so nicht nur wertvollen Aufschluss über den hohen Stellenwert bildgestützter Kommunikation innerhalb einer (angeblichen) „Schriftreligion“, sie fördert auch eine Vorgeschichte jener offenen Bild- und Medienkonzepte zutage, die das auf Mimesis basierende Staffeleibild der Neuzeit seit der Moderne wieder ablösen. German ART015070 bicssc Kunstgeschichte, Bildwissenschaft, Mittelalter, Frühe Neuzeit, christliche Kunst, Bildlichkeit versus Schriftlichkeit, Mimesis, Motiv, Stigmatisation 3-496-01376-1 |
language |
German |
format |
eBook |
author |
Ganz, David. |
spellingShingle |
Ganz, David. Medien der Offenbarung : Visionsdarstellungen im Mittelalter. |
author_facet |
Ganz, David. |
author_variant |
d g dg |
author_sort |
Ganz, David. |
title |
Medien der Offenbarung : Visionsdarstellungen im Mittelalter. |
title_sub |
Visionsdarstellungen im Mittelalter. |
title_full |
Medien der Offenbarung : Visionsdarstellungen im Mittelalter. |
title_fullStr |
Medien der Offenbarung : Visionsdarstellungen im Mittelalter. |
title_full_unstemmed |
Medien der Offenbarung : Visionsdarstellungen im Mittelalter. |
title_auth |
Medien der Offenbarung : Visionsdarstellungen im Mittelalter. |
title_new |
Medien der Offenbarung : |
title_sort |
medien der offenbarung : visionsdarstellungen im mittelalter. |
publisher |
Reimer Verlag, |
publishDate |
2008 |
physical |
1 electronic resource (436 p.) |
isbn |
3-496-01376-1 |
callnumber-first |
N - Fine Arts |
callnumber-subject |
N - Visual Arts |
callnumber-label |
N7850 |
callnumber-sort |
N 47850 G36 42008 |
illustrated |
Illustrated |
work_keys_str_mv |
AT ganzdavid medienderoffenbarungvisionsdarstellungenimmittelalter |
status_str |
n |
ids_txt_mv |
(CKB)5400000000046159 (oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/74542 (EXLCZ)995400000000046159 |
carrierType_str_mv |
cr |
is_hierarchy_title |
Medien der Offenbarung : Visionsdarstellungen im Mittelalter. |
_version_ |
1787548726822174721 |
fullrecord |
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><collection xmlns="http://www.loc.gov/MARC21/slim"><record><leader>03700nam a2200289zi 4500</leader><controlfield tag="001">993546228804498</controlfield><controlfield tag="005">20230425154258.0</controlfield><controlfield tag="006">m o d </controlfield><controlfield tag="007">cr|mn|---annan</controlfield><controlfield tag="008">202112s2008 xx |||o o | 00| 0 ger </controlfield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(CKB)5400000000046159</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/74542</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(EXLCZ)995400000000046159</subfield></datafield><datafield tag="050" ind1="0" ind2="0"><subfield code="a">N7850</subfield><subfield code="b">.G36 2008</subfield></datafield><datafield tag="100" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Ganz, David.</subfield><subfield code="4">auth</subfield></datafield><datafield tag="245" ind1="1" ind2="0"><subfield code="a">Medien der Offenbarung :</subfield><subfield code="b">Visionsdarstellungen im Mittelalter.</subfield></datafield><datafield tag="260" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Berlin :</subfield><subfield code="b">Reimer Verlag,</subfield><subfield code="c">2008.</subfield></datafield><datafield tag="300" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">1 electronic resource (436 p.)</subfield></datafield><datafield tag="336" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">text</subfield><subfield code="b">txt</subfield><subfield code="2">rdacontent</subfield></datafield><datafield tag="337" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">computer</subfield><subfield code="b">c</subfield><subfield code="2">rdamedia</subfield></datafield><datafield tag="338" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">online resource</subfield><subfield code="b">cr</subfield><subfield code="2">rdacarrier</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Complementary to revelation in the Word, Christianity depends on visual media that provide insight into the realm of the otherwise invisible. One such medium for the Christian Middle Ages is the vision, which, however, needs to be translated into material images in order to be accessible not only to the eye of a few chosen ones, but also to a larger circle of viewers. In a diachronic perspective, the book takes a look at three different media constellations that shape the history of the representation of visions between the early and late Middle Ages: Vision as written image (early medieval Apocalypse manuscripts, vision books of Hildegard of Bingen and Birgitta of Sweden), Vision as interior space (representations of dreams and the Ascension, English Apocalypse cycles, Adoration diptychs), and Vision as body-sign (the stigmatizations of Francis and Catherine of Siena, representations of the Gregory Mass). The history of medieval representations of visions thus not only provides useful information about the high value of image-based communication within a (supposed) " written religion," it also brings to light a prehistory of those more open concepts of image and media that have replaced the mimesis-based easel painting of modern times since the modern era.</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Komplementär zur Offenbarung im Wort ist das Christentum auf visuelle Medien angewiesen, die Einblick in den Bereich des ansonsten Unsichtbaren gewähren. Ein solches Medium ist für das christliche Mittelalter die Vision, die aber der Übertragung in materielle Bilder bedarf, um nicht nur für das Auge einzelner Auserwählter, sondern auch für einen größeren Kreis von Betrachtern zugänglich zu sein. In diachroner Perspektive nimmt das Buch drei mediale Konstellationen in den Blick, die die Geschichte der Visionsdarstellung zwischen Früh- und Spätmittelalter prägen: die Vision als Schrift-Bild (frühmittelalterliche Apokalypse-Handschriften, Visionsbücher Hildegards von Bingen und Birgittas von Schweden), die Vision als Innen-Raum (Traum- und Himmelfahrtsdarstellungen, englische Apokalypse-Zyklen, Adorations-Diptychen) und die Vision als Körper-Zeichen (die Stigmatisierungen des Franziskus und Katharinas von Siena, Darstellungen der Gregorsmesse). Die Geschichte mittelalterlicher Visionsdarstellungen gibt so nicht nur wertvollen Aufschluss über den hohen Stellenwert bildgestützter Kommunikation innerhalb einer (angeblichen) „Schriftreligion“, sie fördert auch eine Vorgeschichte jener offenen Bild- und Medienkonzepte zutage, die das auf Mimesis basierende Staffeleibild der Neuzeit seit der Moderne wieder ablösen.</subfield></datafield><datafield tag="546" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">German</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">ART015070</subfield><subfield code="2">bicssc</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Kunstgeschichte, Bildwissenschaft, Mittelalter, Frühe Neuzeit, christliche Kunst, Bildlichkeit versus Schriftlichkeit, Mimesis, Motiv, Stigmatisation</subfield></datafield><datafield tag="776" ind1=" " ind2=" "><subfield code="z">3-496-01376-1</subfield></datafield><datafield tag="906" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">BOOK</subfield></datafield><datafield tag="ADM" ind1=" " ind2=" "><subfield code="b">2023-04-26 22:37:33 Europe/Vienna</subfield><subfield code="f">system</subfield><subfield code="c">marc21</subfield><subfield code="a">2022-04-04 09:22:53 Europe/Vienna</subfield><subfield code="g">false</subfield></datafield><datafield tag="AVE" ind1=" " ind2=" "><subfield code="i">DOAB Directory of Open Access Books</subfield><subfield code="P">DOAB Directory of Open Access Books</subfield><subfield code="x">https://eu02.alma.exlibrisgroup.com/view/uresolver/43ACC_OEAW/openurl?u.ignore_date_coverage=true&portfolio_pid=5338191200004498&Force_direct=true</subfield><subfield code="Z">5338191200004498</subfield><subfield code="b">Available</subfield><subfield code="8">5338191200004498</subfield></datafield></record></collection> |