Medien der Offenbarung : : Visionsdarstellungen im Mittelalter.

Complementary to revelation in the Word, Christianity depends on visual media that provide insight into the realm of the otherwise invisible. One such medium for the Christian Middle Ages is the vision, which, however, needs to be translated into material images in order to be accessible not only to...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
:
Year of Publication:2008
Language:German
Physical Description:1 electronic resource (436 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
LEADER 03700nam a2200289zi 4500
001 993546228804498
005 20230425154258.0
006 m o d
007 cr|mn|---annan
008 202112s2008 xx |||o o | 00| 0 ger
035 |a (CKB)5400000000046159 
035 |a (oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/74542 
035 |a (EXLCZ)995400000000046159 
050 0 0 |a N7850  |b .G36 2008 
100 1 |a Ganz, David.  |4 auth 
245 1 0 |a Medien der Offenbarung :  |b Visionsdarstellungen im Mittelalter. 
260 |a Berlin :  |b Reimer Verlag,  |c 2008. 
300 |a 1 electronic resource (436 p.) 
336 |a text  |b txt  |2 rdacontent 
337 |a computer  |b c  |2 rdamedia 
338 |a online resource  |b cr  |2 rdacarrier 
520 |a Complementary to revelation in the Word, Christianity depends on visual media that provide insight into the realm of the otherwise invisible. One such medium for the Christian Middle Ages is the vision, which, however, needs to be translated into material images in order to be accessible not only to the eye of a few chosen ones, but also to a larger circle of viewers. In a diachronic perspective, the book takes a look at three different media constellations that shape the history of the representation of visions between the early and late Middle Ages: Vision as written image (early medieval Apocalypse manuscripts, vision books of Hildegard of Bingen and Birgitta of Sweden), Vision as interior space (representations of dreams and the Ascension, English Apocalypse cycles, Adoration diptychs), and Vision as body-sign (the stigmatizations of Francis and Catherine of Siena, representations of the Gregory Mass). The history of medieval representations of visions thus not only provides useful information about the high value of image-based communication within a (supposed) " written religion," it also brings to light a prehistory of those more open concepts of image and media that have replaced the mimesis-based easel painting of modern times since the modern era. 
520 |a Komplementär zur Offenbarung im Wort ist das Christentum auf visuelle Medien angewiesen, die Einblick in den Bereich des ansonsten Unsichtbaren gewähren. Ein solches Medium ist für das christliche Mittelalter die Vision, die aber der Übertragung in materielle Bilder bedarf, um nicht nur für das Auge einzelner Auserwählter, sondern auch für einen größeren Kreis von Betrachtern zugänglich zu sein. In diachroner Perspektive nimmt das Buch drei mediale Konstellationen in den Blick, die die Geschichte der Visionsdarstellung zwischen Früh- und Spätmittelalter prägen: die Vision als Schrift-Bild (frühmittelalterliche Apokalypse-Handschriften, Visionsbücher Hildegards von Bingen und Birgittas von Schweden), die Vision als Innen-Raum (Traum- und Himmelfahrtsdarstellungen, englische Apokalypse-Zyklen, Adorations-Diptychen) und die Vision als Körper-Zeichen (die Stigmatisierungen des Franziskus und Katharinas von Siena, Darstellungen der Gregorsmesse). Die Geschichte mittelalterlicher Visionsdarstellungen gibt so nicht nur wertvollen Aufschluss über den hohen Stellenwert bildgestützter Kommunikation innerhalb einer (angeblichen) „Schriftreligion“, sie fördert auch eine Vorgeschichte jener offenen Bild- und Medienkonzepte zutage, die das auf Mimesis basierende Staffeleibild der Neuzeit seit der Moderne wieder ablösen. 
546 |a German 
650 7 |a ART015070  |2 bicssc 
653 |a Kunstgeschichte, Bildwissenschaft, Mittelalter, Frühe Neuzeit, christliche Kunst, Bildlichkeit versus Schriftlichkeit, Mimesis, Motiv, Stigmatisation 
776 |z 3-496-01376-1 
906 |a BOOK 
ADM |b 2023-04-26 22:37:33 Europe/Vienna  |f system  |c marc21  |a 2022-04-04 09:22:53 Europe/Vienna  |g false 
AVE |i DOAB Directory of Open Access Books  |P DOAB Directory of Open Access Books  |x https://eu02.alma.exlibrisgroup.com/view/uresolver/43ACC_OEAW/openurl?u.ignore_date_coverage=true&portfolio_pid=5338191200004498&Force_direct=true  |Z 5338191200004498  |b Available  |8 5338191200004498