Museum und Inklusion : : Kreative Wege zur kulturellen Teilhabe / / hrsg. von Cornelia Röhlke, Bärbel Maul.

How can inclusive education at the museum be successful for students with a cognitive handicap - even beyond the education through texts and language? How can methods taken from the field of healing and special education contribute to the inclusive museum education for that target group? Based on re...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Title is part of eBook package: De Gruyter DG Plus PP Package 2018 Part 2
Funder:
MitwirkendeR:
HerausgeberIn:
:
Place / Publishing House:Bielefeld : : transcript Verlag, , [2018]
©2018
Year of Publication:2018
Language:German
Series:Edition Museum ; 34
Online Access:
Physical Description:1 online resource (168 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Other title:Frontmatter --
Inhalt --
Vorwort --
Grußwort der Kulturstiftung des Bundes --
Wie normal es ist, verschieden zu sein --
Museum inklusive --
Das Museum als sozialer Ort zwischen Museumspädagogik und Sozialarbeit --
Vom unbekannten zum vertrauten Ort - neue Besucherinnen und Besucher im Museum --
»Zwei sind allemal besser dran ...« --
mehr ¬ Sinn® Geschichten erzählen, erleben und verstehen --
»Geschichten, die das Leben schreibt« --
Volxkultur im Museum --
Workshop »Partizipative Zugänge« --
Workshop »Mit allen Sinnen« --
Workshop »Biografische Zugänge« --
Workshop »Leichte Sprache im Museum?« --
Perspektiven im Dialog --
Abbildungen --
Autorinnen und Autoren
Summary:How can inclusive education at the museum be successful for students with a cognitive handicap - even beyond the education through texts and language? How can methods taken from the field of healing and special education contribute to the inclusive museum education for that target group? Based on research findings and reports on practical experience, the contributors introduce a wide range of sample projects with different educational approaches and offers. They show that the dialog between museums and special education experts is very important for any inclusive museum education. Published upon the request of the magistrate of the town of Rüsselsheim am Main.
Wie kann inklusive Bildung im Museum für Menschen mit einer kognitiven Beeinträchtigung gelingen - auch jenseits der Vermittlung durch Text und Sprache? Was können Methoden aus der Heil- und Sonderpädagogik für eine inklusive Museumsarbeit mit dieser Zielgruppe bieten?Anhand von Forschungsergebnissen und Erfahrungsberichten stellen die Beiträger_innen eine große Bandbreite an Projektbeispielen mit unterschiedlichen Vermittlungszugängen und Angeboten vor. Dabei wird deutlich: Für eine inklusive Museumspädagogik ist der Dialog zwischen Museen und Fachleuten der Behindertenhilfe von großer Bedeutung.Herausgegeben im Auftrag des Magistrats der Stadt Rüsselsheims am Main.
Format:Mode of access: Internet via World Wide Web.
ISBN:9783839444207
9783110766677
9783110719550
9783110603088
9783110603255
DOI:10.1515/9783839444207?locatt=mode:legacy
Access:restricted access
Hierarchical level:Monograph
Statement of Responsibility: hrsg. von Cornelia Röhlke, Bärbel Maul.