Nicht-Besucherforschung : : Die Förderung kultureller Teilhabe durch Audience Development / / Thomas Renz.

Despite the political claim of a »culture for all,« only a small part of the German population regularly patronizes publicly funded cultural institutions. How can new patrons be won over with the help of strategic cultural policies and management? For the first time, this book offers an interdiscipl...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Title is part of eBook package: De Gruyter DG Plus eBook-Package 2015
VerfasserIn:
Place / Publishing House:Bielefeld : : transcript Verlag, , [2016]
©2015
Year of Publication:2016
Language:German
Series:Schriften zum Kultur- und Museumsmanagement
Online Access:
Physical Description:1 online resource (324 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id 9783839433560
lccn 2015512915
ctrlnum (DE-B1597)466318
(OCoLC)979596923
collection bib_alma
record_format marc
spelling Renz, Thomas, author. aut http://id.loc.gov/vocabulary/relators/aut
Nicht-Besucherforschung : Die Förderung kultureller Teilhabe durch Audience Development / Thomas Renz.
Bielefeld : transcript Verlag, [2016]
©2015
1 online resource (324 p.)
text txt rdacontent
computer c rdamedia
online resource cr rdacarrier
text file PDF rda
Schriften zum Kultur- und Museumsmanagement
Frontmatter -- Inhalt -- 1. Einleitung -- 2. Das Interesse an Nicht-Besuchern öffentlich geförderter Kulturveranstaltungen -- 3. Audience Development zwischen Marketing und Politik -- 4. Die wissenschaftliche Verortung der (Nicht-)Besucherforschung -- 5. Der quantitative Blick: Eine Sekundäranalyse der bestehenden Erkenntnisse zu Nicht-Besuchern -- 6. Der qualitative Blick: Die Erforschung von Gelegenheitsbesuchern von Theatern -- 7. Die Förderung von Teilhabe durch Kulturpolitik und Kulturmanagement -- Literatur -- Backmatter
restricted access http://purl.org/coar/access_right/c_16ec online access with authorization star
Despite the political claim of a »culture for all,« only a small part of the German population regularly patronizes publicly funded cultural institutions. How can new patrons be won over with the help of strategic cultural policies and management? For the first time, this book offers an interdisciplinary, theoretical and empirical perspective on »non-attendees«. Thomas Renz demonstrates in a practical fashion which instruments and strategies of »audience development,« cultural policy and cultural management can promote cultural participation, and how this pursuit of a socially diverse audience will change the cultural institutions.
Trotz des politischen Anspruchs einer »Kultur für alle« besucht nur ein kleiner Teil der Bevölkerung in Deutschland regelmäßig öffentlich geförderte Kultureinrichtungen. Wie kann es mithilfe kulturpolitischer und kulturmanagerialer Strategien gelingen, neue Besucher_innen zu gewinnen?Erstmals wird mit diesem Band ein interdisziplinärer, theoretischer und empirischer Blick auf die »Nicht-Besucher« gelenkt. Praxisnah stellt Thomas Renz dar, mit welchen Instrumenten und Strategien des »Audience Development« Kulturpolitik und Kulturmanagement kulturelle Teilhabe fördern können und wie dieses Streben nach einem sozial diverseren Publikum die Kultureinrichtungen verändern wird.
Issued also in print.
Mode of access: Internet via World Wide Web.
In German.
Description based on online resource; title from PDF title page (publisher's Web site, viewed 29. Nov 2021)
Arts audiences.
Audiences.
Culture.
Kulturelle Teilhabe.
Kulturpolitik.
Museum.
Museumsmanagement.
Museumspädagogik.
Museumswissenschaft.
Nicht-Besucher.
Publikumsforschung.
ART / Museum Studies. bisacsh
Cultural Participation.
Cultural Policy.
Museology.
Museum Management.
Non-visitors.
Title is part of eBook package: De Gruyter DG Plus eBook-Package 2015 9783110700985
Title is part of eBook package: De Gruyter EBOOK PACKAGE COMPLETE 2016 9783110485103 ZDB-23-DGG
Title is part of eBook package: De Gruyter EBOOK PACKAGE Economics 2016 9783110485158 ZDB-23-DBV
Title is part of eBook package: De Gruyter transcript Complete eBook Package 2014-2016 9783110489842 ZDB-23-TGP
print 9783837633566
https://doi.org/10.1515/9783839433560?locatt=mode:legacy
https://www.degruyter.com/isbn/9783839433560
Cover https://www.degruyter.com/document/cover/isbn/9783839433560/original
language German
format eBook
author Renz, Thomas,
Renz, Thomas,
spellingShingle Renz, Thomas,
Renz, Thomas,
Nicht-Besucherforschung : Die Förderung kultureller Teilhabe durch Audience Development /
Schriften zum Kultur- und Museumsmanagement
Frontmatter --
Inhalt --
1. Einleitung --
2. Das Interesse an Nicht-Besuchern öffentlich geförderter Kulturveranstaltungen --
3. Audience Development zwischen Marketing und Politik --
4. Die wissenschaftliche Verortung der (Nicht-)Besucherforschung --
5. Der quantitative Blick: Eine Sekundäranalyse der bestehenden Erkenntnisse zu Nicht-Besuchern --
6. Der qualitative Blick: Die Erforschung von Gelegenheitsbesuchern von Theatern --
7. Die Förderung von Teilhabe durch Kulturpolitik und Kulturmanagement --
Literatur --
Backmatter
author_facet Renz, Thomas,
Renz, Thomas,
author_variant t r tr
t r tr
author_role VerfasserIn
VerfasserIn
author_sort Renz, Thomas,
title Nicht-Besucherforschung : Die Förderung kultureller Teilhabe durch Audience Development /
title_sub Die Förderung kultureller Teilhabe durch Audience Development /
title_full Nicht-Besucherforschung : Die Förderung kultureller Teilhabe durch Audience Development / Thomas Renz.
title_fullStr Nicht-Besucherforschung : Die Förderung kultureller Teilhabe durch Audience Development / Thomas Renz.
title_full_unstemmed Nicht-Besucherforschung : Die Förderung kultureller Teilhabe durch Audience Development / Thomas Renz.
title_auth Nicht-Besucherforschung : Die Förderung kultureller Teilhabe durch Audience Development /
title_alt Frontmatter --
Inhalt --
1. Einleitung --
2. Das Interesse an Nicht-Besuchern öffentlich geförderter Kulturveranstaltungen --
3. Audience Development zwischen Marketing und Politik --
4. Die wissenschaftliche Verortung der (Nicht-)Besucherforschung --
5. Der quantitative Blick: Eine Sekundäranalyse der bestehenden Erkenntnisse zu Nicht-Besuchern --
6. Der qualitative Blick: Die Erforschung von Gelegenheitsbesuchern von Theatern --
7. Die Förderung von Teilhabe durch Kulturpolitik und Kulturmanagement --
Literatur --
Backmatter
title_new Nicht-Besucherforschung :
title_sort nicht-besucherforschung : die förderung kultureller teilhabe durch audience development /
series Schriften zum Kultur- und Museumsmanagement
series2 Schriften zum Kultur- und Museumsmanagement
publisher transcript Verlag,
publishDate 2016
physical 1 online resource (324 p.)
Issued also in print.
contents Frontmatter --
Inhalt --
1. Einleitung --
2. Das Interesse an Nicht-Besuchern öffentlich geförderter Kulturveranstaltungen --
3. Audience Development zwischen Marketing und Politik --
4. Die wissenschaftliche Verortung der (Nicht-)Besucherforschung --
5. Der quantitative Blick: Eine Sekundäranalyse der bestehenden Erkenntnisse zu Nicht-Besuchern --
6. Der qualitative Blick: Die Erforschung von Gelegenheitsbesuchern von Theatern --
7. Die Förderung von Teilhabe durch Kulturpolitik und Kulturmanagement --
Literatur --
Backmatter
isbn 9783839433560
9783110700985
9783110485103
9783110485158
9783110489842
9783837633566
callnumber-first G - Geography, Anthropology, Recreation
callnumber-subject GN - Anthropology
callnumber-label GN357
callnumber-sort GN 3357 R46 42016
url https://doi.org/10.1515/9783839433560?locatt=mode:legacy
https://www.degruyter.com/isbn/9783839433560
https://www.degruyter.com/document/cover/isbn/9783839433560/original
illustrated Not Illustrated
doi_str_mv 10.1515/9783839433560?locatt=mode:legacy
oclc_num 979596923
work_keys_str_mv AT renzthomas nichtbesucherforschungdieforderungkulturellerteilhabedurchaudiencedevelopment
status_str n
ids_txt_mv (DE-B1597)466318
(OCoLC)979596923
carrierType_str_mv cr
hierarchy_parent_title Title is part of eBook package: De Gruyter DG Plus eBook-Package 2015
Title is part of eBook package: De Gruyter EBOOK PACKAGE COMPLETE 2016
Title is part of eBook package: De Gruyter EBOOK PACKAGE Economics 2016
Title is part of eBook package: De Gruyter transcript Complete eBook Package 2014-2016
is_hierarchy_title Nicht-Besucherforschung : Die Förderung kultureller Teilhabe durch Audience Development /
container_title Title is part of eBook package: De Gruyter DG Plus eBook-Package 2015
_version_ 1806145793264975872
fullrecord <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><collection xmlns="http://www.loc.gov/MARC21/slim"><record><leader>05403nam a22009975i 4500</leader><controlfield tag="001">9783839433560</controlfield><controlfield tag="003">DE-B1597</controlfield><controlfield tag="005">20211129102213.0</controlfield><controlfield tag="006">m|||||o||d||||||||</controlfield><controlfield tag="007">cr || ||||||||</controlfield><controlfield tag="008">211129t20162015gw fo d z ger d</controlfield><datafield tag="010" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">2015512915</subfield></datafield><datafield tag="019" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(OCoLC)1002248452</subfield></datafield><datafield tag="019" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(OCoLC)1004873257</subfield></datafield><datafield tag="019" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(OCoLC)1011454806</subfield></datafield><datafield tag="019" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(OCoLC)987928231</subfield></datafield><datafield tag="019" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(OCoLC)992454512</subfield></datafield><datafield tag="019" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(OCoLC)999370013</subfield></datafield><datafield tag="020" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">9783839433560</subfield></datafield><datafield tag="024" ind1="7" ind2=" "><subfield code="a">10.1515/9783839433560</subfield><subfield code="2">doi</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(DE-B1597)466318</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(OCoLC)979596923</subfield></datafield><datafield tag="040" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">DE-B1597</subfield><subfield code="b">eng</subfield><subfield code="c">DE-B1597</subfield><subfield code="e">rda</subfield></datafield><datafield tag="041" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">ger</subfield></datafield><datafield tag="044" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">gw</subfield><subfield code="c">DE</subfield></datafield><datafield tag="050" ind1="0" ind2="0"><subfield code="a">GN357</subfield><subfield code="b">.R46 2016</subfield></datafield><datafield tag="050" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">GN357</subfield><subfield code="b">.R46 2016</subfield></datafield><datafield tag="072" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">ART059000</subfield><subfield code="2">bisacsh</subfield></datafield><datafield tag="100" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Renz, Thomas, </subfield><subfield code="e">author.</subfield><subfield code="4">aut</subfield><subfield code="4">http://id.loc.gov/vocabulary/relators/aut</subfield></datafield><datafield tag="245" ind1="1" ind2="0"><subfield code="a">Nicht-Besucherforschung :</subfield><subfield code="b">Die Förderung kultureller Teilhabe durch Audience Development /</subfield><subfield code="c">Thomas Renz.</subfield></datafield><datafield tag="264" ind1=" " ind2="1"><subfield code="a">Bielefeld : </subfield><subfield code="b">transcript Verlag, </subfield><subfield code="c">[2016]</subfield></datafield><datafield tag="264" ind1=" " ind2="4"><subfield code="c">©2015</subfield></datafield><datafield tag="300" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">1 online resource (324 p.)</subfield></datafield><datafield tag="336" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">text</subfield><subfield code="b">txt</subfield><subfield code="2">rdacontent</subfield></datafield><datafield tag="337" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">computer</subfield><subfield code="b">c</subfield><subfield code="2">rdamedia</subfield></datafield><datafield tag="338" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">online resource</subfield><subfield code="b">cr</subfield><subfield code="2">rdacarrier</subfield></datafield><datafield tag="347" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">text file</subfield><subfield code="b">PDF</subfield><subfield code="2">rda</subfield></datafield><datafield tag="490" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">Schriften zum Kultur- und Museumsmanagement</subfield></datafield><datafield tag="505" ind1="0" ind2="0"><subfield code="t">Frontmatter -- </subfield><subfield code="t">Inhalt -- </subfield><subfield code="t">1. Einleitung -- </subfield><subfield code="t">2. Das Interesse an Nicht-Besuchern öffentlich geförderter Kulturveranstaltungen -- </subfield><subfield code="t">3. Audience Development zwischen Marketing und Politik -- </subfield><subfield code="t">4. Die wissenschaftliche Verortung der (Nicht-)Besucherforschung -- </subfield><subfield code="t">5. Der quantitative Blick: Eine Sekundäranalyse der bestehenden Erkenntnisse zu Nicht-Besuchern -- </subfield><subfield code="t">6. Der qualitative Blick: Die Erforschung von Gelegenheitsbesuchern von Theatern -- </subfield><subfield code="t">7. Die Förderung von Teilhabe durch Kulturpolitik und Kulturmanagement -- </subfield><subfield code="t">Literatur -- </subfield><subfield code="t">Backmatter</subfield></datafield><datafield tag="506" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">restricted access</subfield><subfield code="u">http://purl.org/coar/access_right/c_16ec</subfield><subfield code="f">online access with authorization</subfield><subfield code="2">star</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Despite the political claim of a »culture for all,« only a small part of the German population regularly patronizes publicly funded cultural institutions. How can new patrons be won over with the help of strategic cultural policies and management? For the first time, this book offers an interdisciplinary, theoretical and empirical perspective on »non-attendees«. Thomas Renz demonstrates in a practical fashion which instruments and strategies of »audience development,« cultural policy and cultural management can promote cultural participation, and how this pursuit of a socially diverse audience will change the cultural institutions.</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Trotz des politischen Anspruchs einer »Kultur für alle« besucht nur ein kleiner Teil der Bevölkerung in Deutschland regelmäßig öffentlich geförderte Kultureinrichtungen. Wie kann es mithilfe kulturpolitischer und kulturmanagerialer Strategien gelingen, neue Besucher_innen zu gewinnen?Erstmals wird mit diesem Band ein interdisziplinärer, theoretischer und empirischer Blick auf die »Nicht-Besucher« gelenkt. Praxisnah stellt Thomas Renz dar, mit welchen Instrumenten und Strategien des »Audience Development« Kulturpolitik und Kulturmanagement kulturelle Teilhabe fördern können und wie dieses Streben nach einem sozial diverseren Publikum die Kultureinrichtungen verändern wird.</subfield></datafield><datafield tag="530" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Issued also in print.</subfield></datafield><datafield tag="538" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Mode of access: Internet via World Wide Web.</subfield></datafield><datafield tag="546" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">In German.</subfield></datafield><datafield tag="588" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">Description based on online resource; title from PDF title page (publisher's Web site, viewed 29. Nov 2021)</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="0"><subfield code="a">Arts audiences.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="0"><subfield code="a">Audiences.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="0"><subfield code="a">Culture.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Kulturelle Teilhabe.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Kulturpolitik.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Museum.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Museumsmanagement.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Museumspädagogik.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Museumswissenschaft.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Nicht-Besucher.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Publikumsforschung.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">ART / Museum Studies.</subfield><subfield code="2">bisacsh</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Cultural Participation.</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Cultural Policy.</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Museology.</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Museum Management.</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Museum.</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Non-visitors.</subfield></datafield><datafield tag="773" ind1="0" ind2="8"><subfield code="i">Title is part of eBook package:</subfield><subfield code="d">De Gruyter</subfield><subfield code="t">DG Plus eBook-Package 2015</subfield><subfield code="z">9783110700985</subfield></datafield><datafield tag="773" ind1="0" ind2="8"><subfield code="i">Title is part of eBook package:</subfield><subfield code="d">De Gruyter</subfield><subfield code="t">EBOOK PACKAGE COMPLETE 2016</subfield><subfield code="z">9783110485103</subfield><subfield code="o">ZDB-23-DGG</subfield></datafield><datafield tag="773" ind1="0" ind2="8"><subfield code="i">Title is part of eBook package:</subfield><subfield code="d">De Gruyter</subfield><subfield code="t">EBOOK PACKAGE Economics 2016</subfield><subfield code="z">9783110485158</subfield><subfield code="o">ZDB-23-DBV</subfield></datafield><datafield tag="773" ind1="0" ind2="8"><subfield code="i">Title is part of eBook package:</subfield><subfield code="d">De Gruyter</subfield><subfield code="t">transcript Complete eBook Package 2014-2016</subfield><subfield code="z">9783110489842</subfield><subfield code="o">ZDB-23-TGP</subfield></datafield><datafield tag="776" ind1="0" ind2=" "><subfield code="c">print</subfield><subfield code="z">9783837633566</subfield></datafield><datafield tag="856" ind1="4" ind2="0"><subfield code="u">https://doi.org/10.1515/9783839433560?locatt=mode:legacy</subfield></datafield><datafield tag="856" ind1="4" ind2="0"><subfield code="u">https://www.degruyter.com/isbn/9783839433560</subfield></datafield><datafield tag="856" ind1="4" ind2="2"><subfield code="3">Cover</subfield><subfield code="u">https://www.degruyter.com/document/cover/isbn/9783839433560/original</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">978-3-11-070098-5 DG Plus eBook-Package 2015</subfield><subfield code="b">2015</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">EBA_BACKALL</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">EBA_CL_MUAR</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">EBA_EBKALL</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">EBA_PPALL</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">EBA_SSHALL</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">EBA_STMALL</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV-deGruyter-alles</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">PDA11SSHE</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">PDA12STME</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">PDA5EBK</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">ZDB-23-DBV</subfield><subfield code="b">2016</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">ZDB-23-DGG</subfield><subfield code="b">2016</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">ZDB-23-TGP</subfield><subfield code="c">2014</subfield><subfield code="d">2016</subfield></datafield></record></collection>