Diversität in der Kulturellen Bildung / / hrsg. von Viola Kelb, Susanne Keuchel.

Diversity is considered a founding principle of cultural education, and the diversity of forms of cultural expression a major strength. It is not uncommon for artistic education practice to emphasize intercultural or transcultural learning as an explicit educational goal. But what does diversity-awa...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Title is part of eBook package: De Gruyter DG Plus eBook-Package 2015
MitwirkendeR:
HerausgeberIn:
Place / Publishing House:Bielefeld : : transcript Verlag, , [2016]
©2015
Year of Publication:2016
Edition:1. Aufl.
Language:German
Series:Perspektivwechsel Kulturelle Bildung : Fachdiskurs, Fortbildung, Forschung ; 1
Online Access:
Physical Description:1 online resource (258 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Other title:Frontmatter --
Inhalt --
Einleitung --
Kapitel l. Diversität im Kontext fachlicher Perspektiven der Kulturellen Bildung --
Kulturelle Bildung in Zeiten wachsender Unterschiede --
Diversität, Globalisierung und Individualisierung --
Kulturelle und curriculare Barrieren der Potenzialentfaltung von Zuwanderern --
Lokale Bildungslandschaften und Diversität --
Kapitel II. Diversität im Kontext von Professionalität und Praxis der Kulturellen Bildung --
Homogene Gruppen in einer vielfältigen Gesellschaft --
Diversität - eine Frage der Quote --
Partizipative Kunstprojekte --
"Internationalität" in der kulturellen Bildungspraxis --
Diversität in der Kulturellen Bildung - eine Quadratur des Kreises? --
Kapitel III. Diversität im Kontext von Methodik und (Fort-)Bildung der Kulturellen Bildung --
Diversitätsbewusste Kulturelle Bildung (DiKuBi) --
Digitale Helden - globale Helden? --
Choreografie einer Diversität --
Transkulturelle urbane Räume --
Autorinnen und Autoren
Summary:Diversity is considered a founding principle of cultural education, and the diversity of forms of cultural expression a major strength. It is not uncommon for artistic education practice to emphasize intercultural or transcultural learning as an explicit educational goal. But what does diversity-aware education actually mean? And how open is cultural education really to the diverse needs of the most varied target groups? This book systematically illuminates these and other aspect from various vantage points. Alongside generalized, expert perspectives, the knowledge and concerns of cultural education practice as well as the resultant need for further education are all taken up.
Diversität gilt als Grundprinzip und die Vielfalt kultureller Ausdrucksformen als große Stärke der Kulturellen Bildung. Nicht selten hebt künstlerische Bildungspraxis interkulturelles bzw. transkulturelles Lernen als explizites Bildungsziel hervor. Doch was bedeutet eigentlich diversitätsbewusste Bildung? Und wie offen ist die Kulturelle Bildung wirklich für die vielfältigen Bedürfnisse unterschiedlichster Zielgruppen?Das Buch beleuchtet diese und weitere Aspekte systematisch aus verschiedenen Blickwinkeln. Neben allgemeinen fachlichen Perspektiven werden Erkenntnisse und Belange aus der kulturellen Bildungspraxis sowie daraus resultierender Fortbildungsbedarf aufgegriffen.
Format:Mode of access: Internet via World Wide Web.
ISBN:9783839432402
9783110700985
9783110485103
9783110485332
9783110489842
DOI:10.1515/9783839432402?locatt=mode:legacy
Access:restricted access
Hierarchical level:Monograph
Statement of Responsibility: hrsg. von Viola Kelb, Susanne Keuchel.