Handbuch Trauma - Pädagogik - Schule / / hrsg. von Christian Fuchs, Bettina Wuttig, Monika Jäckle.

In this handbook, the traumatic experiences of children and adolescents and their manifestations and consequences are systematically placed in a school context for the first time. The interdisciplinary contributions anchor the psychotraumatological knowledge in the field of school education, thus in...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Title is part of eBook package: De Gruyter DG Plus eBook-Package 2017
MitwirkendeR:
HerausgeberIn:
Place / Publishing House:Bielefeld : : transcript Verlag, , [2017]
©2017
Year of Publication:2017
Edition:1. Aufl.
Language:German
Series:Pädagogik
Online Access:
Physical Description:1 online resource (726 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Table of Contents:
  • Frontmatter
  • Inhalt
  • Traumatische Gespenster
  • Topographie des Traumatischen
  • Trauma und Erziehungswissenschaft
  • Die Perspektive der Humanistischen Pädagogik
  • Relationale Grenzgänge des Traumatischen
  • Die innere und äußere Beziehungsstörung
  • Trauma zwischen Diagnostik und Verstehen
  • Horizonte heterogener Traumazugänge
  • Politische Dimensionen von Trauma
  • Trauma und Traumadiskurse im sozialen Prozess
  • Traumata und Traumatisierung im Entwicklungsverlauf
  • Trauma, Attachment and Neuroaffective Developmental Psychology
  • Leidvolle Geschichte(n)
  • Trauma-Ozean
  • Diskursive Grenzen des Sagbaren
  • Alterität
  • "Always placed as the Other"
  • Trauma und Neuroliberalismus
  • Traumatisierung und Intergeschlechtlichkeit
  • Über Schule als traumatischer Ort der Individualisierung
  • Trauma trifft nicht Einzelne
  • Traumatische Visionen
  • Vergangenes Hören wider einer gegenwärtigen Lärmerei
  • Handlungsdimensionen in der Schule
  • Vom Überleben zur Lebensgestaltung
  • Reflexionen
  • Zur Topographie der Vulnerabilität
  • Psychosoziale Diagnostik in der TraumaPädagogik
  • Die Sprachlosigkeit der Gruppe
  • Trauma und Behinderung
  • Postkoloniale Ambivalenzen
  • Resonanzen
  • Leiblichkeit, Kindheit, Trauma
  • Leroy (7 Years Old) − "It Is Almost Like He Is Two Children"
  • Sequentielle Traumatisierung bei (Zwangs-)Migration
  • Trauma, Resilienz und Widerstand
  • Sorge
  • Praktiken
  • Quo vadis Traumapädagogik?
  • Schule als Lern- und Lebensraum für Jugendliche mit biographischen Verletzungen
  • Was lässt Jonas wieder lernen?
  • Notes on the 'Body-Brain'
  • Autor_innen