EDU:TRANSVERSAL No. 02/2024 : : Educational Turn / Bildungsoffensive / / ed. by Ruth Mateus-Berr.

Neue interdisziplinäre Bildungsforschung Angesichts der aktuellen Anforderungen an Schule und Unterricht und der damit verbundenen Herausforderungen, in einer zunehmend komplexen und unbeständigen Welt, müssen neue und visionäre Bildungswege eingeschlagen und neue Bildungskonzepte entwickelt werden....

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
MitwirkendeR:
HerausgeberIn:
Place / Publishing House:Berlin ;, Boston : : De Gruyter, , [2024]
©2024
Year of Publication:2024
Language:English
Series:Edition Angewandte ,
Online Access:
Physical Description:1 online resource (192 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id 9783111371641
ctrlnum (DE-B1597)670274
collection bib_alma
record_format marc
spelling EDU:TRANSVERSAL No. 02/2024 : Educational Turn / Bildungsoffensive / ed. by Ruth Mateus-Berr.
Berlin ; Boston : De Gruyter, [2024]
©2024
1 online resource (192 p.)
text txt rdacontent
computer c rdamedia
online resource cr rdacarrier
text file PDF rda
Edition Angewandte , 1866-248X
Frontmatter -- IMPRINT -- ACKNOWLEDGMENTS/DANKSAGUNG -- TABLE OF CONTENTS / INHALTSVERZEICHNIS -- INTRODUCTION -- VORWORT -- LITERATURE -- #keepingupwith digitalnatives. Pleasurable Critique between Aesthetic and Political Education / #keepingupwith digitalnatives. Lustvolle Kritik zwischen ästhetischer und politischer Bildung -- The Digital Image Archive as a Collaborative Field of Classroom Inquiry. Using Digital Fine Arts Archives to Think and Act Didactically beyond Subject Boundaries / Das digitale Bildarchiv als gemeinschaftliches Forschungsfeld im Unterricht. Über didaktisches Handeln und Denken jenseits der Fächergrenzen anhand digitaler Bildarchive bildender Kunst -- Chaos & Order. An Interdisciplinary Approach Involving Art and Education, Psychology and Mathematics / Chaos & Order. Ein interdisziplinärer Ansatz unter Einbeziehung von Kunst und Pädagogik, Psychologie und Mathematik -- The Effect of Artistic Interventions on Chronic Pain Patients (CPPs) in Austria. An Interdisciplinary Approach to Assess the Effects of Artistic Interventions on the Subjective Wellbeing of CPPs / Die Auswirkung künstlerischer Interventionen auf chronische Schmerzpatient*innen (CSPs) in Österreich. Ein interdisziplinärer Ansatz zur Bewertung der Wirkungen künstlerischer Interventionen auf das subjektive Wohlbefinden von CSPs -- Alliances. Collaboration in Educational, Artistic Film Projects as an Example of an Interdisciplinary Community-Based Approach to Education / Allianzen. Kollaboration in künstlerisch-edukativen Filmprojekten als Beispiel für einen interdisziplinären und an Gemeinschaft orientierten Bildungsansatz -- Through Plasmons into the Attosecond World. The Concept of Time in Science and Art: An Aesthetic Exploration / Durch die Plasmonen in die Welt der Attosekunde. Das Konzept der Zeit in Wissenschaft und Kunst: Eine ästhetische Annäherung -- Technology and Design between New Diversity and Invasive Species. Neophytes, Their Potential in Teaching, and Associated Educational Opportunities / Technik und Design zwischen neuer Vielfalt und invasiven Arten. Von Neobioten, ihrem Vermittlungspotenzial und den damit verbundenen Bildungschancen -- BIOGRAPHIES / BIOGRAFIEN
restricted access http://purl.org/coar/access_right/c_16ec online access with authorization star
Neue interdisziplinäre Bildungsforschung Angesichts der aktuellen Anforderungen an Schule und Unterricht und der damit verbundenen Herausforderungen, in einer zunehmend komplexen und unbeständigen Welt, müssen neue und visionäre Bildungswege eingeschlagen und neue Bildungskonzepte entwickelt werden. Interdisziplinäre Zusammenarbeit als Teil der Lehrpläne kann dabei essenziell sein, um unbekannte Möglichkeitsräume für Bildung zu eröffnen. EDU:TRANSVERSAL No. 02/2024 präsentiert transversale Forschungsergebnisse, gibt Einblicke in innovative Projekte und stellt fächerverbindende Praxen aus Schule und Hochschule vor. In den Beiträgen werden etwa Themen wie das digitale Bildarchiv als Lehr- und Lernraum im Kunst- und Deutschunterricht oder das Potenzial von Memes zur Förderung kritischer Meinungsbildung im Internet im Kunst- und Politikunterricht verhandelt. Zweite Ausgabe des Periodikums zur transversalen Forschung im Bildungswesen State of the Art interdisziplinärer Forschung in der Fachdidaktik Mit Beiträgen von Alessandra Bellissimo, Julia Fromm, Eva Greisberger, Maria Mogy, Gudrun Ragossnig, Eva-Maria Schitter, Birke Sturm, Petra Weixelbraun u. a.
New interdisciplinary research in education Given the current demands on schools and the challenges they face in an increasingly complex and volatile world, new and visionary educational paths and new educational concepts are urgently needed. Interdisciplinary collaboration within the curriculum can open up new possibilities for education. EDU:TRANSVERSAL No. 02/2024 presents transversal research findings, offers insights into innovative projects, and introduces interdisciplinary practices from schools and universities. The contributions deal with topics such as the digital image archive as a teaching and learning space for classes in art or German and the potential of memes for promoting critical Internet use in art and politics classes. Second issue of this periodical on transversal research in education State of the art of interdisciplinary research in didactics With contributions by Alessandra Bellissimo, Julia Fromm, Eva Greisberger, Maria Mogy, Gudrun Ragossnig, Eva-Maria Schitter, Birke Sturm, Petra Weixelbraun, and others
Issued also in print.
Mode of access: Internet via World Wide Web.
In English.
Description based on online resource; title from PDF title page (publisher's Web site, viewed 26. Apr 2024)
Bildungsforschung.
Fachdidaktik.
Interdisziplinarität.
Künstlerische Forschung.
Lehre.
ART / History / General. bisacsh
Educational research.
artistic research.
didactics.
interdisciplinarity.
teaching.
Bellissimo, Alessandra, contributor. ctb https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb
Emmer, Elisabeth, contributor. ctb https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb
Fromm, Julia, contributor. ctb https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb
Greisberger, Eva, contributor. ctb https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb
Iby, Paul, contributor. ctb https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb
Ilic, Matejana, contributor. ctb https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb
Kernegger, Magdalena, contributor. ctb https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb
Klein, Paula, contributor. ctb https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb
Koger, Nathalie, contributor. ctb https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb
Mateus-Berr, Ruth, contributor. ctb https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb
Mateus-Berr, Ruth, editor. edt http://id.loc.gov/vocabulary/relators/edt
Mogy, Maria, contributor. ctb https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb
Omran, Shirin, contributor. ctb https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb
Prieler, Magdalena, contributor. ctb https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb
Radovic, Ljiljana, contributor. ctb https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb
Radovic, Petar, contributor. ctb https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb
Ragossnig, Gudrun, contributor. ctb https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb
Schitter, Eva-Maria, contributor. ctb https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb
Schmidt, Julia, contributor. ctb https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb
Sonderegger, Lea, contributor. ctb https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb
Sturm, Birke, contributor. ctb https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb
Weixelbraun, Petra, contributor. ctb https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb
print 9783111365374
https://doi.org/10.1515/9783111371641
https://www.degruyter.com/isbn/9783111371641
Cover https://www.degruyter.com/document/cover/isbn/9783111371641/original
language English
format eBook
author2 Bellissimo, Alessandra,
Bellissimo, Alessandra,
Emmer, Elisabeth,
Emmer, Elisabeth,
Fromm, Julia,
Fromm, Julia,
Greisberger, Eva,
Greisberger, Eva,
Iby, Paul,
Iby, Paul,
Ilic, Matejana,
Ilic, Matejana,
Kernegger, Magdalena,
Kernegger, Magdalena,
Klein, Paula,
Klein, Paula,
Koger, Nathalie,
Koger, Nathalie,
Mateus-Berr, Ruth,
Mateus-Berr, Ruth,
Mateus-Berr, Ruth,
Mateus-Berr, Ruth,
Mogy, Maria,
Mogy, Maria,
Omran, Shirin,
Omran, Shirin,
Prieler, Magdalena,
Prieler, Magdalena,
Radovic, Ljiljana,
Radovic, Ljiljana,
Radovic, Petar,
Radovic, Petar,
Ragossnig, Gudrun,
Ragossnig, Gudrun,
Schitter, Eva-Maria,
Schitter, Eva-Maria,
Schmidt, Julia,
Schmidt, Julia,
Sonderegger, Lea,
Sonderegger, Lea,
Sturm, Birke,
Sturm, Birke,
Weixelbraun, Petra,
Weixelbraun, Petra,
author_facet Bellissimo, Alessandra,
Bellissimo, Alessandra,
Emmer, Elisabeth,
Emmer, Elisabeth,
Fromm, Julia,
Fromm, Julia,
Greisberger, Eva,
Greisberger, Eva,
Iby, Paul,
Iby, Paul,
Ilic, Matejana,
Ilic, Matejana,
Kernegger, Magdalena,
Kernegger, Magdalena,
Klein, Paula,
Klein, Paula,
Koger, Nathalie,
Koger, Nathalie,
Mateus-Berr, Ruth,
Mateus-Berr, Ruth,
Mateus-Berr, Ruth,
Mateus-Berr, Ruth,
Mogy, Maria,
Mogy, Maria,
Omran, Shirin,
Omran, Shirin,
Prieler, Magdalena,
Prieler, Magdalena,
Radovic, Ljiljana,
Radovic, Ljiljana,
Radovic, Petar,
Radovic, Petar,
Ragossnig, Gudrun,
Ragossnig, Gudrun,
Schitter, Eva-Maria,
Schitter, Eva-Maria,
Schmidt, Julia,
Schmidt, Julia,
Sonderegger, Lea,
Sonderegger, Lea,
Sturm, Birke,
Sturm, Birke,
Weixelbraun, Petra,
Weixelbraun, Petra,
author2_variant a b ab
a b ab
e e ee
e e ee
j f jf
j f jf
e g eg
e g eg
p i pi
p i pi
m i mi
m i mi
m k mk
m k mk
p k pk
p k pk
n k nk
n k nk
r m b rmb
r m b rmb
r m b rmb
r m b rmb
m m mm
m m mm
s o so
s o so
m p mp
m p mp
l r lr
l r lr
p r pr
p r pr
g r gr
g r gr
e m s ems
e m s ems
j s js
j s js
l s ls
l s ls
b s bs
b s bs
p w pw
p w pw
author2_role MitwirkendeR
MitwirkendeR
MitwirkendeR
MitwirkendeR
MitwirkendeR
MitwirkendeR
MitwirkendeR
MitwirkendeR
MitwirkendeR
MitwirkendeR
MitwirkendeR
MitwirkendeR
MitwirkendeR
MitwirkendeR
MitwirkendeR
MitwirkendeR
MitwirkendeR
MitwirkendeR
MitwirkendeR
MitwirkendeR
HerausgeberIn
HerausgeberIn
MitwirkendeR
MitwirkendeR
MitwirkendeR
MitwirkendeR
MitwirkendeR
MitwirkendeR
MitwirkendeR
MitwirkendeR
MitwirkendeR
MitwirkendeR
MitwirkendeR
MitwirkendeR
MitwirkendeR
MitwirkendeR
MitwirkendeR
MitwirkendeR
MitwirkendeR
MitwirkendeR
MitwirkendeR
MitwirkendeR
MitwirkendeR
MitwirkendeR
author_sort Bellissimo, Alessandra,
title EDU:TRANSVERSAL No. 02/2024 : Educational Turn / Bildungsoffensive /
spellingShingle EDU:TRANSVERSAL No. 02/2024 : Educational Turn / Bildungsoffensive /
Edition Angewandte ,
Frontmatter --
IMPRINT --
ACKNOWLEDGMENTS/DANKSAGUNG --
TABLE OF CONTENTS / INHALTSVERZEICHNIS --
INTRODUCTION --
VORWORT --
LITERATURE --
#keepingupwith digitalnatives. Pleasurable Critique between Aesthetic and Political Education / #keepingupwith digitalnatives. Lustvolle Kritik zwischen ästhetischer und politischer Bildung --
The Digital Image Archive as a Collaborative Field of Classroom Inquiry. Using Digital Fine Arts Archives to Think and Act Didactically beyond Subject Boundaries / Das digitale Bildarchiv als gemeinschaftliches Forschungsfeld im Unterricht. Über didaktisches Handeln und Denken jenseits der Fächergrenzen anhand digitaler Bildarchive bildender Kunst --
Chaos & Order. An Interdisciplinary Approach Involving Art and Education, Psychology and Mathematics / Chaos & Order. Ein interdisziplinärer Ansatz unter Einbeziehung von Kunst und Pädagogik, Psychologie und Mathematik --
The Effect of Artistic Interventions on Chronic Pain Patients (CPPs) in Austria. An Interdisciplinary Approach to Assess the Effects of Artistic Interventions on the Subjective Wellbeing of CPPs / Die Auswirkung künstlerischer Interventionen auf chronische Schmerzpatient*innen (CSPs) in Österreich. Ein interdisziplinärer Ansatz zur Bewertung der Wirkungen künstlerischer Interventionen auf das subjektive Wohlbefinden von CSPs --
Alliances. Collaboration in Educational, Artistic Film Projects as an Example of an Interdisciplinary Community-Based Approach to Education / Allianzen. Kollaboration in künstlerisch-edukativen Filmprojekten als Beispiel für einen interdisziplinären und an Gemeinschaft orientierten Bildungsansatz --
Through Plasmons into the Attosecond World. The Concept of Time in Science and Art: An Aesthetic Exploration / Durch die Plasmonen in die Welt der Attosekunde. Das Konzept der Zeit in Wissenschaft und Kunst: Eine ästhetische Annäherung --
Technology and Design between New Diversity and Invasive Species. Neophytes, Their Potential in Teaching, and Associated Educational Opportunities / Technik und Design zwischen neuer Vielfalt und invasiven Arten. Von Neobioten, ihrem Vermittlungspotenzial und den damit verbundenen Bildungschancen --
BIOGRAPHIES / BIOGRAFIEN
title_sub Educational Turn / Bildungsoffensive /
title_full EDU:TRANSVERSAL No. 02/2024 : Educational Turn / Bildungsoffensive / ed. by Ruth Mateus-Berr.
title_fullStr EDU:TRANSVERSAL No. 02/2024 : Educational Turn / Bildungsoffensive / ed. by Ruth Mateus-Berr.
title_full_unstemmed EDU:TRANSVERSAL No. 02/2024 : Educational Turn / Bildungsoffensive / ed. by Ruth Mateus-Berr.
title_auth EDU:TRANSVERSAL No. 02/2024 : Educational Turn / Bildungsoffensive /
title_alt Frontmatter --
IMPRINT --
ACKNOWLEDGMENTS/DANKSAGUNG --
TABLE OF CONTENTS / INHALTSVERZEICHNIS --
INTRODUCTION --
VORWORT --
LITERATURE --
#keepingupwith digitalnatives. Pleasurable Critique between Aesthetic and Political Education / #keepingupwith digitalnatives. Lustvolle Kritik zwischen ästhetischer und politischer Bildung --
The Digital Image Archive as a Collaborative Field of Classroom Inquiry. Using Digital Fine Arts Archives to Think and Act Didactically beyond Subject Boundaries / Das digitale Bildarchiv als gemeinschaftliches Forschungsfeld im Unterricht. Über didaktisches Handeln und Denken jenseits der Fächergrenzen anhand digitaler Bildarchive bildender Kunst --
Chaos & Order. An Interdisciplinary Approach Involving Art and Education, Psychology and Mathematics / Chaos & Order. Ein interdisziplinärer Ansatz unter Einbeziehung von Kunst und Pädagogik, Psychologie und Mathematik --
The Effect of Artistic Interventions on Chronic Pain Patients (CPPs) in Austria. An Interdisciplinary Approach to Assess the Effects of Artistic Interventions on the Subjective Wellbeing of CPPs / Die Auswirkung künstlerischer Interventionen auf chronische Schmerzpatient*innen (CSPs) in Österreich. Ein interdisziplinärer Ansatz zur Bewertung der Wirkungen künstlerischer Interventionen auf das subjektive Wohlbefinden von CSPs --
Alliances. Collaboration in Educational, Artistic Film Projects as an Example of an Interdisciplinary Community-Based Approach to Education / Allianzen. Kollaboration in künstlerisch-edukativen Filmprojekten als Beispiel für einen interdisziplinären und an Gemeinschaft orientierten Bildungsansatz --
Through Plasmons into the Attosecond World. The Concept of Time in Science and Art: An Aesthetic Exploration / Durch die Plasmonen in die Welt der Attosekunde. Das Konzept der Zeit in Wissenschaft und Kunst: Eine ästhetische Annäherung --
Technology and Design between New Diversity and Invasive Species. Neophytes, Their Potential in Teaching, and Associated Educational Opportunities / Technik und Design zwischen neuer Vielfalt und invasiven Arten. Von Neobioten, ihrem Vermittlungspotenzial und den damit verbundenen Bildungschancen --
BIOGRAPHIES / BIOGRAFIEN
title_new EDU:TRANSVERSAL No. 02/2024 :
title_sort edu:transversal no. 02/2024 : educational turn / bildungsoffensive /
series Edition Angewandte ,
series2 Edition Angewandte ,
publisher De Gruyter,
publishDate 2024
physical 1 online resource (192 p.)
Issued also in print.
contents Frontmatter --
IMPRINT --
ACKNOWLEDGMENTS/DANKSAGUNG --
TABLE OF CONTENTS / INHALTSVERZEICHNIS --
INTRODUCTION --
VORWORT --
LITERATURE --
#keepingupwith digitalnatives. Pleasurable Critique between Aesthetic and Political Education / #keepingupwith digitalnatives. Lustvolle Kritik zwischen ästhetischer und politischer Bildung --
The Digital Image Archive as a Collaborative Field of Classroom Inquiry. Using Digital Fine Arts Archives to Think and Act Didactically beyond Subject Boundaries / Das digitale Bildarchiv als gemeinschaftliches Forschungsfeld im Unterricht. Über didaktisches Handeln und Denken jenseits der Fächergrenzen anhand digitaler Bildarchive bildender Kunst --
Chaos & Order. An Interdisciplinary Approach Involving Art and Education, Psychology and Mathematics / Chaos & Order. Ein interdisziplinärer Ansatz unter Einbeziehung von Kunst und Pädagogik, Psychologie und Mathematik --
The Effect of Artistic Interventions on Chronic Pain Patients (CPPs) in Austria. An Interdisciplinary Approach to Assess the Effects of Artistic Interventions on the Subjective Wellbeing of CPPs / Die Auswirkung künstlerischer Interventionen auf chronische Schmerzpatient*innen (CSPs) in Österreich. Ein interdisziplinärer Ansatz zur Bewertung der Wirkungen künstlerischer Interventionen auf das subjektive Wohlbefinden von CSPs --
Alliances. Collaboration in Educational, Artistic Film Projects as an Example of an Interdisciplinary Community-Based Approach to Education / Allianzen. Kollaboration in künstlerisch-edukativen Filmprojekten als Beispiel für einen interdisziplinären und an Gemeinschaft orientierten Bildungsansatz --
Through Plasmons into the Attosecond World. The Concept of Time in Science and Art: An Aesthetic Exploration / Durch die Plasmonen in die Welt der Attosekunde. Das Konzept der Zeit in Wissenschaft und Kunst: Eine ästhetische Annäherung --
Technology and Design between New Diversity and Invasive Species. Neophytes, Their Potential in Teaching, and Associated Educational Opportunities / Technik und Design zwischen neuer Vielfalt und invasiven Arten. Von Neobioten, ihrem Vermittlungspotenzial und den damit verbundenen Bildungschancen --
BIOGRAPHIES / BIOGRAFIEN
isbn 9783111371641
9783111365374
issn 1866-248X
url https://doi.org/10.1515/9783111371641
https://www.degruyter.com/isbn/9783111371641
https://www.degruyter.com/document/cover/isbn/9783111371641/original
illustrated Not Illustrated
doi_str_mv 10.1515/9783111371641
work_keys_str_mv AT bellissimoalessandra edutransversalno022024educationalturnbildungsoffensive
AT emmerelisabeth edutransversalno022024educationalturnbildungsoffensive
AT frommjulia edutransversalno022024educationalturnbildungsoffensive
AT greisbergereva edutransversalno022024educationalturnbildungsoffensive
AT ibypaul edutransversalno022024educationalturnbildungsoffensive
AT ilicmatejana edutransversalno022024educationalturnbildungsoffensive
AT kerneggermagdalena edutransversalno022024educationalturnbildungsoffensive
AT kleinpaula edutransversalno022024educationalturnbildungsoffensive
AT kogernathalie edutransversalno022024educationalturnbildungsoffensive
AT mateusberrruth edutransversalno022024educationalturnbildungsoffensive
AT mogymaria edutransversalno022024educationalturnbildungsoffensive
AT omranshirin edutransversalno022024educationalturnbildungsoffensive
AT prielermagdalena edutransversalno022024educationalturnbildungsoffensive
AT radovicljiljana edutransversalno022024educationalturnbildungsoffensive
AT radovicpetar edutransversalno022024educationalturnbildungsoffensive
AT ragossniggudrun edutransversalno022024educationalturnbildungsoffensive
AT schitterevamaria edutransversalno022024educationalturnbildungsoffensive
AT schmidtjulia edutransversalno022024educationalturnbildungsoffensive
AT sondereggerlea edutransversalno022024educationalturnbildungsoffensive
AT sturmbirke edutransversalno022024educationalturnbildungsoffensive
AT weixelbraunpetra edutransversalno022024educationalturnbildungsoffensive
status_str n
ids_txt_mv (DE-B1597)670274
carrierType_str_mv cr
is_hierarchy_title EDU:TRANSVERSAL No. 02/2024 : Educational Turn / Bildungsoffensive /
author2_original_writing_str_mv noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
_version_ 1806144960098992128
fullrecord <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><collection xmlns="http://www.loc.gov/MARC21/slim"><record><leader>08822nam a2200949Ia 4500</leader><controlfield tag="001">9783111371641</controlfield><controlfield tag="003">DE-B1597</controlfield><controlfield tag="005">20240426104009.0</controlfield><controlfield tag="006">m|||||o||d||||||||</controlfield><controlfield tag="007">cr || ||||||||</controlfield><controlfield tag="008">240426t20242024gw fo d z eng d</controlfield><datafield tag="020" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">9783111371641</subfield></datafield><datafield tag="024" ind1="7" ind2=" "><subfield code="a">10.1515/9783111371641</subfield><subfield code="2">doi</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(DE-B1597)670274</subfield></datafield><datafield tag="040" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">DE-B1597</subfield><subfield code="b">eng</subfield><subfield code="c">DE-B1597</subfield><subfield code="e">rda</subfield></datafield><datafield tag="041" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">eng</subfield></datafield><datafield tag="044" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">gw</subfield><subfield code="c">DE</subfield></datafield><datafield tag="072" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">ART015000</subfield><subfield code="2">bisacsh</subfield></datafield><datafield tag="245" ind1="0" ind2="0"><subfield code="a">EDU:TRANSVERSAL No. 02/2024 :</subfield><subfield code="b">Educational Turn / Bildungsoffensive /</subfield><subfield code="c">ed. by Ruth Mateus-Berr.</subfield></datafield><datafield tag="264" ind1=" " ind2="1"><subfield code="a">Berlin ;</subfield><subfield code="a">Boston : </subfield><subfield code="b">De Gruyter, </subfield><subfield code="c">[2024]</subfield></datafield><datafield tag="264" ind1=" " ind2="4"><subfield code="c">©2024</subfield></datafield><datafield tag="300" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">1 online resource (192 p.)</subfield></datafield><datafield tag="336" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">text</subfield><subfield code="b">txt</subfield><subfield code="2">rdacontent</subfield></datafield><datafield tag="337" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">computer</subfield><subfield code="b">c</subfield><subfield code="2">rdamedia</subfield></datafield><datafield tag="338" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">online resource</subfield><subfield code="b">cr</subfield><subfield code="2">rdacarrier</subfield></datafield><datafield tag="347" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">text file</subfield><subfield code="b">PDF</subfield><subfield code="2">rda</subfield></datafield><datafield tag="490" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">Edition Angewandte ,</subfield><subfield code="x">1866-248X</subfield></datafield><datafield tag="505" ind1="0" ind2="0"><subfield code="t">Frontmatter -- </subfield><subfield code="t">IMPRINT -- </subfield><subfield code="t">ACKNOWLEDGMENTS/DANKSAGUNG -- </subfield><subfield code="t">TABLE OF CONTENTS / INHALTSVERZEICHNIS -- </subfield><subfield code="t">INTRODUCTION -- </subfield><subfield code="t">VORWORT -- </subfield><subfield code="t">LITERATURE -- </subfield><subfield code="t">#keepingupwith digitalnatives. Pleasurable Critique between Aesthetic and Political Education / #keepingupwith digitalnatives. Lustvolle Kritik zwischen ästhetischer und politischer Bildung -- </subfield><subfield code="t">The Digital Image Archive as a Collaborative Field of Classroom Inquiry. Using Digital Fine Arts Archives to Think and Act Didactically beyond Subject Boundaries / Das digitale Bildarchiv als gemeinschaftliches Forschungsfeld im Unterricht. Über didaktisches Handeln und Denken jenseits der Fächergrenzen anhand digitaler Bildarchive bildender Kunst -- </subfield><subfield code="t">Chaos &amp; Order. An Interdisciplinary Approach Involving Art and Education, Psychology and Mathematics / Chaos &amp; Order. Ein interdisziplinärer Ansatz unter Einbeziehung von Kunst und Pädagogik, Psychologie und Mathematik -- </subfield><subfield code="t">The Effect of Artistic Interventions on Chronic Pain Patients (CPPs) in Austria. An Interdisciplinary Approach to Assess the Effects of Artistic Interventions on the Subjective Wellbeing of CPPs / Die Auswirkung künstlerischer Interventionen auf chronische Schmerzpatient*innen (CSPs) in Österreich. Ein interdisziplinärer Ansatz zur Bewertung der Wirkungen künstlerischer Interventionen auf das subjektive Wohlbefinden von CSPs -- </subfield><subfield code="t">Alliances. Collaboration in Educational, Artistic Film Projects as an Example of an Interdisciplinary Community-Based Approach to Education / Allianzen. Kollaboration in künstlerisch-edukativen Filmprojekten als Beispiel für einen interdisziplinären und an Gemeinschaft orientierten Bildungsansatz -- </subfield><subfield code="t">Through Plasmons into the Attosecond World. The Concept of Time in Science and Art: An Aesthetic Exploration / Durch die Plasmonen in die Welt der Attosekunde. Das Konzept der Zeit in Wissenschaft und Kunst: Eine ästhetische Annäherung -- </subfield><subfield code="t">Technology and Design between New Diversity and Invasive Species. Neophytes, Their Potential in Teaching, and Associated Educational Opportunities / Technik und Design zwischen neuer Vielfalt und invasiven Arten. Von Neobioten, ihrem Vermittlungspotenzial und den damit verbundenen Bildungschancen -- </subfield><subfield code="t">BIOGRAPHIES / BIOGRAFIEN</subfield></datafield><datafield tag="506" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">restricted access</subfield><subfield code="u">http://purl.org/coar/access_right/c_16ec</subfield><subfield code="f">online access with authorization</subfield><subfield code="2">star</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Neue interdisziplinäre Bildungsforschung Angesichts der aktuellen Anforderungen an Schule und Unterricht und der damit verbundenen Herausforderungen, in einer zunehmend komplexen und unbeständigen Welt, müssen neue und visionäre Bildungswege eingeschlagen und neue Bildungskonzepte entwickelt werden. Interdisziplinäre Zusammenarbeit als Teil der Lehrpläne kann dabei essenziell sein, um unbekannte Möglichkeitsräume für Bildung zu eröffnen. EDU:TRANSVERSAL No. 02/2024 präsentiert transversale Forschungsergebnisse, gibt Einblicke in innovative Projekte und stellt fächerverbindende Praxen aus Schule und Hochschule vor. In den Beiträgen werden etwa Themen wie das digitale Bildarchiv als Lehr- und Lernraum im Kunst- und Deutschunterricht oder das Potenzial von Memes zur Förderung kritischer Meinungsbildung im Internet im Kunst- und Politikunterricht verhandelt. Zweite Ausgabe des Periodikums zur transversalen Forschung im Bildungswesen State of the Art interdisziplinärer Forschung in der Fachdidaktik Mit Beiträgen von Alessandra Bellissimo, Julia Fromm, Eva Greisberger, Maria Mogy, Gudrun Ragossnig, Eva-Maria Schitter, Birke Sturm, Petra Weixelbraun u. a.</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">New interdisciplinary research in education Given the current demands on schools and the challenges they face in an increasingly complex and volatile world, new and visionary educational paths and new educational concepts are urgently needed. Interdisciplinary collaboration within the curriculum can open up new possibilities for education. EDU:TRANSVERSAL No. 02/2024 presents transversal research findings, offers insights into innovative projects, and introduces interdisciplinary practices from schools and universities. The contributions deal with topics such as the digital image archive as a teaching and learning space for classes in art or German and the potential of memes for promoting critical Internet use in art and politics classes. Second issue of this periodical on transversal research in education State of the art of interdisciplinary research in didactics With contributions by Alessandra Bellissimo, Julia Fromm, Eva Greisberger, Maria Mogy, Gudrun Ragossnig, Eva-Maria Schitter, Birke Sturm, Petra Weixelbraun, and others</subfield></datafield><datafield tag="530" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Issued also in print.</subfield></datafield><datafield tag="538" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Mode of access: Internet via World Wide Web.</subfield></datafield><datafield tag="546" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">In English.</subfield></datafield><datafield tag="588" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">Description based on online resource; title from PDF title page (publisher's Web site, viewed 26. Apr 2024)</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Bildungsforschung.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Fachdidaktik.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Interdisziplinarität.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Künstlerische Forschung.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Lehre.</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">ART / History / General.</subfield><subfield code="2">bisacsh</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Educational research.</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">artistic research.</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">didactics.</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">interdisciplinarity.</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">teaching.</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Bellissimo, Alessandra, </subfield><subfield code="e">contributor.</subfield><subfield code="4">ctb</subfield><subfield code="4">https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Emmer, Elisabeth, </subfield><subfield code="e">contributor.</subfield><subfield code="4">ctb</subfield><subfield code="4">https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Fromm, Julia, </subfield><subfield code="e">contributor.</subfield><subfield code="4">ctb</subfield><subfield code="4">https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Greisberger, Eva, </subfield><subfield code="e">contributor.</subfield><subfield code="4">ctb</subfield><subfield code="4">https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Iby, Paul, </subfield><subfield code="e">contributor.</subfield><subfield code="4">ctb</subfield><subfield code="4">https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Ilic, Matejana, </subfield><subfield code="e">contributor.</subfield><subfield code="4">ctb</subfield><subfield code="4">https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Kernegger, Magdalena, </subfield><subfield code="e">contributor.</subfield><subfield code="4">ctb</subfield><subfield code="4">https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Klein, Paula, </subfield><subfield code="e">contributor.</subfield><subfield code="4">ctb</subfield><subfield code="4">https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Koger, Nathalie, </subfield><subfield code="e">contributor.</subfield><subfield code="4">ctb</subfield><subfield code="4">https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Mateus-Berr, Ruth, </subfield><subfield code="e">contributor.</subfield><subfield code="4">ctb</subfield><subfield code="4">https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Mateus-Berr, Ruth, </subfield><subfield code="e">editor.</subfield><subfield code="4">edt</subfield><subfield code="4">http://id.loc.gov/vocabulary/relators/edt</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Mogy, Maria, </subfield><subfield code="e">contributor.</subfield><subfield code="4">ctb</subfield><subfield code="4">https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Omran, Shirin, </subfield><subfield code="e">contributor.</subfield><subfield code="4">ctb</subfield><subfield code="4">https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Prieler, Magdalena, </subfield><subfield code="e">contributor.</subfield><subfield code="4">ctb</subfield><subfield code="4">https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Radovic, Ljiljana, </subfield><subfield code="e">contributor.</subfield><subfield code="4">ctb</subfield><subfield code="4">https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Radovic, Petar, </subfield><subfield code="e">contributor.</subfield><subfield code="4">ctb</subfield><subfield code="4">https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Ragossnig, Gudrun, </subfield><subfield code="e">contributor.</subfield><subfield code="4">ctb</subfield><subfield code="4">https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Schitter, Eva-Maria, </subfield><subfield code="e">contributor.</subfield><subfield code="4">ctb</subfield><subfield code="4">https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Schmidt, Julia, </subfield><subfield code="e">contributor.</subfield><subfield code="4">ctb</subfield><subfield code="4">https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Sonderegger, Lea, </subfield><subfield code="e">contributor.</subfield><subfield code="4">ctb</subfield><subfield code="4">https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Sturm, Birke, </subfield><subfield code="e">contributor.</subfield><subfield code="4">ctb</subfield><subfield code="4">https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Weixelbraun, Petra, </subfield><subfield code="e">contributor.</subfield><subfield code="4">ctb</subfield><subfield code="4">https://id.loc.gov/vocabulary/relators/ctb</subfield></datafield><datafield tag="776" ind1="0" ind2=" "><subfield code="c">print</subfield><subfield code="z">9783111365374</subfield></datafield><datafield tag="856" ind1="4" ind2="0"><subfield code="u">https://doi.org/10.1515/9783111371641</subfield></datafield><datafield tag="856" ind1="4" ind2="0"><subfield code="u">https://www.degruyter.com/isbn/9783111371641</subfield></datafield><datafield tag="856" ind1="4" ind2="2"><subfield code="3">Cover</subfield><subfield code="u">https://www.degruyter.com/document/cover/isbn/9783111371641/original</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">EBA_CL_MUAR</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">EBA_CL_SN</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">EBA_DGALL</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">EBA_EBKALL</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">EBA_ECL_MUAR</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">EBA_ECL_SN</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">EBA_EEBKALL</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">EBA_ESSHALL</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">EBA_SSHALL</subfield></datafield><datafield tag="912" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">GBV-deGruyter-alles</subfield></datafield></record></collection>