Tours de force - Die Ästhetik des Grotesken in der französischen Pantomime des 19. Jahrhunderts / / Jörg von Brincken.

19th century French pantomime was notable for its affinities with motifs centering around violence and horror. This double-bind between comical entertainment and more sinister features makes it a cardinal instance of a modern aesthetic that upgraded ugliness in the form of grotesquerie to the status...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Title is part of eBook package: De Gruyter DGBA Literary and Cultural Studies 2000 - 2014
VerfasserIn:
Place / Publishing House:Tübingen : : Max Niemeyer Verlag, , [2012]
©2007
Year of Publication:2012
Language:German
Series:Theatron : Studien zur Geschichte und Theorie der dramatischen Künste , 51
Online Access:
Physical Description:1 online resource (402 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Table of Contents:
  • i-iv
  • Danksagung
  • Inhaltsverzeichnis
  • Einleitung
  • II. Theoretische Fokussierung
  • III. Die Problematik des Grotesken: Der historische Diskurs
  • IV. Victor Hugos Préface de Cromwell: Die romantische Programmatik des Hässlichen
  • V. Die französische Pantomime: Das Theâtre des Funambules und Deburau
  • VI. Die englischen Clowns
  • VII. Die Wiedergeburt der Pantomime aus dem Geist des Bösen
  • VIII. Schluss: ... mit Lustig?
  • IX. Anhang