Tours de force - Die Ästhetik des Grotesken in der französischen Pantomime des 19. Jahrhunderts / / Jörg von Brincken.
19th century French pantomime was notable for its affinities with motifs centering around violence and horror. This double-bind between comical entertainment and more sinister features makes it a cardinal instance of a modern aesthetic that upgraded ugliness in the form of grotesquerie to the status...
Saved in:
Superior document: | Title is part of eBook package: De Gruyter DGBA Literary and Cultural Studies 2000 - 2014 |
---|---|
VerfasserIn: | |
Place / Publishing House: | Tübingen : : Max Niemeyer Verlag, , [2012] ©2007 |
Year of Publication: | 2012 |
Language: | German |
Series: | Theatron : Studien zur Geschichte und Theorie der dramatischen Künste ,
51 |
Online Access: | |
Physical Description: | 1 online resource (402 p.) |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Table of Contents:
- i-iv
- Danksagung
- Inhaltsverzeichnis
- Einleitung
- II. Theoretische Fokussierung
- III. Die Problematik des Grotesken: Der historische Diskurs
- IV. Victor Hugos Préface de Cromwell: Die romantische Programmatik des Hässlichen
- V. Die französische Pantomime: Das Theâtre des Funambules und Deburau
- VI. Die englischen Clowns
- VII. Die Wiedergeburt der Pantomime aus dem Geist des Bösen
- VIII. Schluss: ... mit Lustig?
- IX. Anhang