Palais de Tokyo : : Kunstpolitik und Ästhetik im 20. und 21. Jahrhundert / / Benjamin Fellmann.

Das monumentale Palais de Tokyo in Paris, einst im internationalen Austausch zur Weltausstellung 1937 konzipiert als modernster Museumsbau, ist heute eines der größten Kunstzentren Europas. Diese erste umfassende Monographie zeigt, wie das erste staatliche Museum moderner Kunst Frankreichs zu einem...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Title is part of eBook package: De Gruyter DG Plus DeG Package 2019 Part 1
VerfasserIn:
Place / Publishing House:Berlin ;, Boston : : De Gruyter, , [2019]
©2019
Year of Publication:2019
Language:German
Series:Studien aus dem Warburg-Haus , 22
Online Access:
Physical Description:1 online resource (760 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Other title:Frontmatter --
INHALT --
VORWORT --
SEISMOGRAF, PRISMA, MONUMENT: DAS PALAIS DE TOKYO --
ARCHITEKTUR ALS SOZIALES MEDIUM: DAS PROJEKT EINES MUSÉE D’ART MODERNE IM KONTEXT DER WELTAUSSTELLUNG 1937 --
POLITISCHE ÄSTHETIK UND AUSSTELLUNGSGESCHICHTE: DIE ERSTEN JAHRE DES PALAIS DE TOKYO ALS MUSÉE NATIONAL D’ART MODERNE --
EIN MONUMENT DER KUNST IN SOZIALEN DURCHDRINGUNGSPROZESSEN: VON DER NACHKRIEGS- ZEIT ZUR ENTSTEHUNG DES CENTRE POMPIDOU --
DAS PORÖSE MUSEUM: DAS PALAIS DE TOKYO AUF DEM WEG INS NEUE JAHRTAUSEND --
VON DER KUNSTPOLITIK ZUR »POLITIK DER KUNST«: DAS PALAIS DE TOKYO UND ÄSTHETISCHE THEORIEN DER GEGENWART --
MONUMENT DER MODERNE, MONUMENT EINER ÄSTHETIK DER GEGENWART --
BIBLIOGRAFIE --
BILDNACHWEIS --
INDEX
Summary:Das monumentale Palais de Tokyo in Paris, einst im internationalen Austausch zur Weltausstellung 1937 konzipiert als modernster Museumsbau, ist heute eines der größten Kunstzentren Europas. Diese erste umfassende Monographie zeigt, wie das erste staatliche Museum moderner Kunst Frankreichs zu einem globalen Zentrum der Gegenwartskunst und der zeitgenössischen Kunsttheorie wurde. Besatzungs- und Nachkriegszeit, die Planung des Centre Pompidou, das experimentelle Musée d’Art et d’Essai, das Institut des Hautes Études en Arts Plastiques und Ambitionen für ein staatliches Zentrum für Foto und Film seit den 1980er Jahren sind nur einige Eckpunkte dieser Geschichte bis zur Entstehung des zeitgenössischen Ausstellungshauses und jüngsten Debatten um relationale Ästhetik und partizipative Kunst.
Palais de Tokyo. Art politics and aesthetics in the 20th and 21st century Since the beginning of the 20th century, the monumental Palais de Tokyo in Paris has been a seismograph for the role of contemporary art in international perspectives and its public place in society. Today, as one of the largest art centers in Europe, it is one of the world’s leading exhibition venues. Conceived in intellectual exchanges in the context of the League of Nations and planned as a state-of-the-art museum building in the »world capital of art«, the Palais de Tokyo was built on the occasion of the 1937 world’s fair for both a museum of the state and one of the city. This first comprehensive monograph shows how France’s first state museum of modern art became a global center of contemporary art and art theory, drawing on a vast amount of source material. The Musée national d’Art moderne, the 1937 World Exposition, the occupation and post-war period, the genesis of the Centre Pompidou in response to the Palais de Tokyo, the experimental Musée d’Art et d’Essai, the Institut des Hautes Études en Arts Plastiques and ambitions for a national center of photography and film since the 1980s are some of the key elements of this history up to the emergence of the contemporary institution and theories of relational aesthetics and participatory art.
Format:Mode of access: Internet via World Wide Web.
ISBN:9783110626612
9783110762464
9783110719567
9783110605785
9783110664232
ISSN:2192-0079 ;
DOI:10.1515/9783110626612
Access:restricted access
Hierarchical level:Monograph
Statement of Responsibility: Benjamin Fellmann.