Formationen einer Kunstwissenschaft : : Text- und Archivstudien zu Hans Sedlmayr / / Simon Morgenthaler.

In this study, new archival research enables a re-reading of the controversial art historian Hans Sedlmayr. Modes of citing, excerpting, and writing are analyzed in depth and examined as practices of theory formation. This textological investigation sheds light on receptive, productive, and material...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Title is part of eBook package: De Gruyter DG Plus DeG Package 2020 Part 1
VerfasserIn:
Place / Publishing House:Berlin ;, Boston : : De Gruyter, , [2020]
©2020
Year of Publication:2020
Language:German
Series:Textologie ; 8
Online Access:
Physical Description:1 online resource (X, 438 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Table of Contents:
  • Frontmatter
  • Vorwort
  • Inhaltsverzeichnis
  • 1 Einleitung
  • 2 Grundlegungen der Studie – Forschungsgeschichte, Methode und Ziele
  • 3 Instrumentarien – Bibliothek und Exzerpt
  • 4 Sedlmayrs Rezension von Karl Tolnais Buch Die Zeichnungen Pieter Bruegels (1925) und die Folgen
  • 5 Ansätze der Theoriebildung um 1930 – Lektüren, Entwürfe, Texte
  • 6 Die Architektur Borrominis – Umbau und Vermittlung älterer und neuer Theorieansätze in einer Monographie
  • 7 »Zu einer strengen Kunstwissenschaft« – eine Programmatik der Kunstwissenschaft in ihrem Kontext
  • 8 »Die Interpretation des Kunstwerks« und »Gestalt und anschaulicher Charakter am Kunstwerk« – zwei unpublizierte Arbeiten um 1940
  • 9 »Kunstwerk und Kunstgeschichte« – Umbauarbeiten in der Entstehung eines Aufsatzes vor und nach 1945
  • 10 »Pieter Bruegel. Der Sturz der Blinden. Paradigma einer Strukturanalyse« – experimentelle Validierung und begriffliche Ausdifferenzierung des anschaulichen Charakters
  • 11 Textpraktiken in Hans Sedlmayrs Verlust der Mitte
  • 12 Formationen einer Kunstwissenschaft
  • 13 Literaturverzeichnis
  • 14 Verzeichnis der Abbildungen
  • Personenregister
  • Sachregister