Ausleseinstrument, Denkschule und Muttersprache des Abendlandes : : Debatten um den Lateinunterricht in Deutschland 1920-1980 / / Anna Kranzdorf.

Is Latin instruction still appropriate in our time? The question is as old as the idea of the Humboldt Gymnasium itself. To this day, Latin is still part of the educational canon in Germany. By examining political decision-making and educational philosophy, this study exposes the German conceptions...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Title is part of eBook package: De Gruyter DG Plus DeG Package 2018 Part 1
VerfasserIn:
Place / Publishing House:München ;, Wien : : De Gruyter Oldenbourg, , [2018]
©2018
Year of Publication:2018
Language:German
Series:Wertewandel im 20. Jahrhundert , 5
Online Access:
Physical Description:1 online resource (439 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Other title:Frontmatter --
Vorwort --
Inhaltsverzeichnis --
I. Einleitung --
II. Die Weimarer Republik --
III. Die Zeit des Nationalsozialismus --
IV. Die Bundesrepublik Deutschland --
V. Fazit --
Quellen- und Literaturverzeichnis --
Personenregister
Summary:Is Latin instruction still appropriate in our time? The question is as old as the idea of the Humboldt Gymnasium itself. To this day, Latin is still part of the educational canon in Germany. By examining political decision-making and educational philosophy, this study exposes the German conceptions of society that emerge from the Latin instruction debate.
Ist Lateinunterricht noch zeitgemäß? Diese Diskussion ist fast so alt wie die Idee des humboldtschen Gymnasiums selbst. Dennoch gehört das Fach Latein in Deutschland bis heute fest zum Bildungskanon. Warum dies ein typisch deutsches Phänomen ist und was die Diskussionen um den Lateinunterricht über gesellschaftliche Leitvorstellungen verraten, zeigt diese Studie anhand von politischen Entscheidungsprozessen und fachdidaktischen Diskussionen. Dabei werden die Weimarer Republik, der Nationalsozialismus und die Bundesrepublik in einem diachronen Längsschnitt betrachtet, wodurch interessante Kontinuitäten und Brüche sichtbar werden.
Format:Mode of access: Internet via World Wide Web.
ISBN:9783110603408
9783110762488
9783110719550
9783110603255
9783110603149
ISSN:2366-9446 ;
DOI:10.1515/9783110603408
Access:restricted access
Hierarchical level:Monograph
Statement of Responsibility: Anna Kranzdorf.