Die Schaffung eines Marktes : : Preispolitik, Wettbewerb und Fernsehgerätehandel in der BRD und den USA 1945–1985 / / Sebastian Teupe.

Did markets function differently in West Germany and the United States? This study in economic sociology examines this question by focusing specifically on the market for tv sets. It shows that social contexts decidedly shape market behavior on the part of manufacturers, dealers, and consumers. The...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Title is part of eBook package: De Gruyter DG Plus DeG Package 2016 Part 1
VerfasserIn:
Place / Publishing House:München ;, Wien : : De Gruyter Oldenbourg, , [2016]
©2016
Year of Publication:2016
Language:German
Series:Schriftenreihe zur Zeitschrift für Unternehmensgeschichte , 29
Online Access:
Physical Description:1 online resource (XIV, 433 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Other title:Frontmatter --
Vorwort --
Inhalt --
Verzeichnis der verwendeten Grafiken --
Tabellenverzeichnis --
1. Einleitung --
2. Eine historische Theorie des Marktes --
3. Produkt und Produzenten. Die Fernsehgeräteindustrie im Wandel --
4. Zwischen Fabrik und Wohnzimmer. Die Rolle des Groß- und Einzelhandels --
5. Vom Luxus zum Standard. Fernsehgeräte als Konsumgüter im Wandel --
6. Vertraute Bindungen. Hersteller und Händler in BRD und USA --
7. Verhandelte Werte. Konsumenten und Händler im Markt für Fernsehgeräte --
8. Fazit --
9. Quellen- und Literaturverzeichnis
Summary:Did markets function differently in West Germany and the United States? This study in economic sociology examines this question by focusing specifically on the market for tv sets. It shows that social contexts decidedly shape market behavior on the part of manufacturers, dealers, and consumers. The study thus transcends the model of national "market cultures" to reveal changes in and similarities between consumer markets in the two societies.
Haben Märkte in der BRD und den USA unterschiedlich funktioniert? Das Buch geht dieser Frage mit Hilfe der Wirtschaftssoziologie am Beispiel des Marktes für TV-Geräte nach. Es zeigt, dass die sozialen Kontexte das Markthandeln der Hersteller, Händler und Konsumenten entscheidend prägten. Dabei geht es über die Schablone nationaler "Marktkulturen" hinaus und zeigt die Veränderungen und Ähnlichkeiten des Marktes in den beiden Gesellschaften.
Format:Mode of access: Internet via World Wide Web.
ISBN:9783110497946
9783110762501
9783110701005
9783110485103
9783110485189
ISSN:2509-291X ;
DOI:10.1515/9783110497946
Access:restricted access
Hierarchical level:Monograph
Statement of Responsibility: Sebastian Teupe.