Grundthemen der Literaturwissenschaft: Lesen / / hrsg. von Rolf Parr, Alexander Honold.

This volume brings together for the first time recent scholarship on reading, exploring its connections to theoretical, historical, societal, and cultural issues while also considering basic questions in literary studies from an inter-philological perspective. The essays go beyond mere surveys to of...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Title is part of eBook package: De Gruyter DG Plus DeG Package 2018 Part 1
MitwirkendeR:
HerausgeberIn:
Place / Publishing House:Berlin ;, Boston : : De Gruyter, , [2018]
©2018
Year of Publication:2018
Language:German
Series:Grundthemen der Literaturwissenschaft ,
Online Access:
Physical Description:1 online resource (VIII, 666 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Table of Contents:
  • Frontmatter
  • Inhaltsverzeichnis
  • I Einleitung
  • Lesen – literatur-, kultur- und medienwissenschaftlich
  • II Lesen: historische Perspektiven
  • Geschichte und Sozialgeschichte des Lesens und der Lesekulturen
  • III Zentrale Fragestellungen
  • III.1 Grundlagen
  • III.1.1 Medien des Lesens
  • III.1.2 Literaturwissenschaftliche Theorien des Lesens
  • III.1.3 Lesen und Verstehen (Sinnbildung)
  • III.1.4 Lesen als Interpretieren
  • III.1.5 Der Leser als Adressat
  • III.1.6 Fehllesen
  • III.1.7 Unlesbarkeit
  • III.1.8 Theorien des Nicht-Lesens
  • III.2 Praktiken des Lesens
  • III.2.1 Leselust
  • III.2.2 Geschichte und Formen des individuellen Lesens
  • III.2.3 Geschichte und Formen sozialer Lesekonstellationen
  • III.2.4 Relektüre – Wiederlesen
  • III.2.5 Parallele Lektüren
  • III.2.6 Geheimes Lesen: De-Chiffrieren
  • III.2.7 Magische Lektüren
  • III.2.8 Lesen von Text/Bild-Korrelationen
  • III.3 (Selbst-)Beobachtungen des Lesens
  • III.3.1 Lesende Romanfiguren
  • III.3.2 Repräsentationen des Lesens in Literatur, Kunst, Film und Fernsehen
  • IV Interdisziplinäre Implikationen und Konzepte
  • IV.1 Lesen aus Sicht der Kognitionswissenschaften
  • IV.2 Lesen aus textlinguistischer Perspektive
  • IV.3 Psychologische Dimensionen des Lesens
  • IV.4 Lesen im Zeitalter der Digitalisierung
  • IV.5 Der Leser als Produzent in Sozialen Medien
  • IV.6 Mehrsprachiges und interkulturelles Lesen
  • IV.7 Didaktische Leseforschung
  • IV.8 Genderspezifisches Lesen
  • IV.9 Kulturwissenschaftliches Lesen
  • IV.10 Metaphern des Lesens
  • V Anhang
  • Forschungsbibliographie
  • Sachregister
  • Personenregister
  • Beiträgerinnen und Beiträger