Entfesselte Körper : Ästhetische Reflexionen zum modernen Menschen im frühen russischen Film
With its new media possibilities, film at the beginning of the 20th century brought increased intensity to the perception of body representations. It now showed the body in an aesthetic tension of authenticity, alienation, fetishization and ephemerality and at the same time created media and aesthet...
Saved in:
Superior document: | Zürcher Filmstudien |
---|---|
: | |
Year of Publication: | 2023 |
Language: | German |
Series: | Zürcher Filmstudien
|
Physical Description: | 1 electronic resource (328 p.) |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
993581036304498 |
---|---|
ctrlnum |
(CKB)5680000000296480 (oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/96033 (EXLCZ)995680000000296480 |
collection |
bib_alma |
record_format |
marc |
spelling |
Wanner, Clea auth Entfesselte Körper Ästhetische Reflexionen zum modernen Menschen im frühen russischen Film Schüren Verlag 2023 1 electronic resource (328 p.) text txt rdacontent computer c rdamedia online resource cr rdacarrier Zürcher Filmstudien With its new media possibilities, film at the beginning of the 20th century brought increased intensity to the perception of body representations. It now showed the body in an aesthetic tension of authenticity, alienation, fetishization and ephemerality and at the same time created media and aesthetic constellations which combined numerous (theoretical) considerations and artistic articulations of a crisis-ridden modernity Visions of a new man – especially a new woman – were omnipresent. Using a broad spectrum of cinematic artefacts and historical materials, the book examines the first decade of narrative cinema, 1908-1918 in the late Tsarist Empire, how cinema specifically modeled cinematic concepts of physicality and thus significantly the idea of the human being in Russian modernity, a cultural culture characterized by transmediality Epoch, co-designed. Accordingly, in the study, practices from theater and dance as well as cultural, artistic and literary discourses, such as from the avant-garde or symbolism, are intertwined with developments in film aesthetics and film theory. Mit seinen neuen medialen Möglichkeiten brachte der Film zu Beginn des 20. Jahrhunderts eine gesteigerte Intensität in die Wahrnehmung von Körperrepräsentationen. Er zeigte den Körper nun in einer ästhetischen Spannung von Authentizität, Verfremdung, Fetischisierung und Flüchtigkeit und schuf zugleich mediale und ästhetische Konstellationen, an die sich zahlreiche (theoretische) Überlegungen und künstlerische Artikulationen einer krisenhaften Moderne banden. Visionen von einem Neuen Menschen – insbesondere einer Neuen Frau – waren allgegenwärtig. Anhand eines breiten Spektrums filmischer Artefakte und historischer Materialien untersucht das Buch zur ersten Dekade des Erzählkinos, 1908-1918 im ausgehenden Zarenreich, wie das Kino spezifisch filmische Konzepte von Körperlichkeit modellierte und somit maßgeblich die Vorstellung vom Menschen in der russischen Moderne, einer transmedial geprägten kulturellen Epoche, mitgestaltete. Entsprechend werden in der Studie Praktiken aus Theater und Tanz sowie kulturelle, künstlerische und literarische Diskurse, etwa aus der Avantgarde oder dem Symbolismus, mit filmästhetischen und filmtheoretischen Entwicklungen verschränkt. German Film guides & reviews bicssc Körperbilder im Film;Russischer Film;Ekstatische Körper;Sowjetische Filmgeschichte;Körperbild;Früher Film;Femme Fatal;Tanz;Avantgarde;Evgenij Bauėr;Moderne;Danse macabre;Pola Negri;Totentanz;Tango;Ekstase;Geißlersekte 3-7410-0347-6 |
language |
German |
format |
eBook |
author |
Wanner, Clea |
spellingShingle |
Wanner, Clea Entfesselte Körper Ästhetische Reflexionen zum modernen Menschen im frühen russischen Film Zürcher Filmstudien |
author_facet |
Wanner, Clea |
author_variant |
c w cw |
author_sort |
Wanner, Clea |
title |
Entfesselte Körper Ästhetische Reflexionen zum modernen Menschen im frühen russischen Film |
title_sub |
Ästhetische Reflexionen zum modernen Menschen im frühen russischen Film |
title_full |
Entfesselte Körper Ästhetische Reflexionen zum modernen Menschen im frühen russischen Film |
title_fullStr |
Entfesselte Körper Ästhetische Reflexionen zum modernen Menschen im frühen russischen Film |
title_full_unstemmed |
Entfesselte Körper Ästhetische Reflexionen zum modernen Menschen im frühen russischen Film |
title_auth |
Entfesselte Körper Ästhetische Reflexionen zum modernen Menschen im frühen russischen Film |
title_new |
Entfesselte Körper |
title_sort |
entfesselte körper ästhetische reflexionen zum modernen menschen im frühen russischen film |
series |
Zürcher Filmstudien |
series2 |
Zürcher Filmstudien |
publisher |
Schüren Verlag |
publishDate |
2023 |
physical |
1 electronic resource (328 p.) |
isbn |
3-7410-0348-4 3-7410-0347-6 |
illustrated |
Not Illustrated |
work_keys_str_mv |
AT wannerclea entfesseltekorperasthetischereflexionenzummodernenmenschenimfruhenrussischenfilm |
status_str |
n |
ids_txt_mv |
(CKB)5680000000296480 (oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/96033 (EXLCZ)995680000000296480 |
carrierType_str_mv |
cr |
hierarchy_parent_title |
Zürcher Filmstudien |
is_hierarchy_title |
Entfesselte Körper Ästhetische Reflexionen zum modernen Menschen im frühen russischen Film |
container_title |
Zürcher Filmstudien |
_version_ |
1796652748714803200 |
fullrecord |
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><collection xmlns="http://www.loc.gov/MARC21/slim"><record><leader>03570nam-a2200313z--4500</leader><controlfield tag="001">993581036304498</controlfield><controlfield tag="005">20231214141134.0</controlfield><controlfield tag="006">m o d </controlfield><controlfield tag="007">cr|mn|---annan</controlfield><controlfield tag="008">202301s2023 xx |||||o ||| 0|ger d</controlfield><datafield tag="020" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">3-7410-0348-4</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(CKB)5680000000296480</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/96033</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(EXLCZ)995680000000296480</subfield></datafield><datafield tag="041" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">deu</subfield></datafield><datafield tag="100" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Wanner, Clea</subfield><subfield code="4">auth</subfield></datafield><datafield tag="245" ind1="1" ind2="0"><subfield code="a">Entfesselte Körper</subfield><subfield code="b">Ästhetische Reflexionen zum modernen Menschen im frühen russischen Film</subfield></datafield><datafield tag="260" ind1=" " ind2=" "><subfield code="b">Schüren Verlag</subfield><subfield code="c">2023</subfield></datafield><datafield tag="300" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">1 electronic resource (328 p.)</subfield></datafield><datafield tag="336" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">text</subfield><subfield code="b">txt</subfield><subfield code="2">rdacontent</subfield></datafield><datafield tag="337" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">computer</subfield><subfield code="b">c</subfield><subfield code="2">rdamedia</subfield></datafield><datafield tag="338" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">online resource</subfield><subfield code="b">cr</subfield><subfield code="2">rdacarrier</subfield></datafield><datafield tag="490" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Zürcher Filmstudien</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">With its new media possibilities, film at the beginning of the 20th century brought increased intensity to the perception of body representations. It now showed the body in an aesthetic tension of authenticity, alienation, fetishization and ephemerality and at the same time created media and aesthetic constellations which combined numerous (theoretical) considerations and artistic articulations of a crisis-ridden modernity Visions of a new man – especially a new woman – were omnipresent. Using a broad spectrum of cinematic artefacts and historical materials, the book examines the first decade of narrative cinema, 1908-1918 in the late Tsarist Empire, how cinema specifically modeled cinematic concepts of physicality and thus significantly the idea of the human being in Russian modernity, a cultural culture characterized by transmediality Epoch, co-designed. Accordingly, in the study, practices from theater and dance as well as cultural, artistic and literary discourses, such as from the avant-garde or symbolism, are intertwined with developments in film aesthetics and film theory.</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Mit seinen neuen medialen Möglichkeiten brachte der Film zu Beginn des 20. Jahrhunderts eine gesteigerte Intensität in die Wahrnehmung von Körperrepräsentationen. Er zeigte den Körper nun in einer ästhetischen Spannung von Authentizität, Verfremdung, Fetischisierung und Flüchtigkeit und schuf zugleich mediale und ästhetische Konstellationen, an die sich zahlreiche (theoretische) Überlegungen und künstlerische Artikulationen einer krisenhaften Moderne banden. Visionen von einem Neuen Menschen – insbesondere einer Neuen Frau – waren allgegenwärtig. Anhand eines breiten Spektrums filmischer Artefakte und historischer Materialien untersucht das Buch zur ersten Dekade des Erzählkinos, 1908-1918 im ausgehenden Zarenreich, wie das Kino spezifisch filmische Konzepte von Körperlichkeit modellierte und somit maßgeblich die Vorstellung vom Menschen in der russischen Moderne, einer transmedial geprägten kulturellen Epoche, mitgestaltete. Entsprechend werden in der Studie Praktiken aus Theater und Tanz sowie kulturelle, künstlerische und literarische Diskurse, etwa aus der Avantgarde oder dem Symbolismus, mit filmästhetischen und filmtheoretischen Entwicklungen verschränkt.</subfield></datafield><datafield tag="546" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">German</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">Film guides & reviews</subfield><subfield code="2">bicssc</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Körperbilder im Film;Russischer Film;Ekstatische Körper;Sowjetische Filmgeschichte;Körperbild;Früher Film;Femme Fatal;Tanz;Avantgarde;Evgenij Bauėr;Moderne;Danse macabre;Pola Negri;Totentanz;Tango;Ekstase;Geißlersekte</subfield></datafield><datafield tag="776" ind1=" " ind2=" "><subfield code="z">3-7410-0347-6</subfield></datafield><datafield tag="906" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">BOOK</subfield></datafield><datafield tag="ADM" ind1=" " ind2=" "><subfield code="b">2024-01-16 02:15:26 Europe/Vienna</subfield><subfield code="f">system</subfield><subfield code="c">marc21</subfield><subfield code="a">2023-01-18 06:03:23 Europe/Vienna</subfield><subfield code="g">false</subfield></datafield><datafield tag="AVE" ind1=" " ind2=" "><subfield code="i">DOAB Directory of Open Access Books</subfield><subfield code="P">DOAB Directory of Open Access Books</subfield><subfield code="x">https://eu02.alma.exlibrisgroup.com/view/uresolver/43ACC_OEAW/openurl?u.ignore_date_coverage=true&portfolio_pid=5343010180004498&Force_direct=true</subfield><subfield code="Z">5343010180004498</subfield><subfield code="b">Available</subfield><subfield code="8">5343010180004498</subfield></datafield></record></collection> |