Vom „Türkenjoch“ zu „Deutschlands Freundschaft für die Türkei“ : Der Wandel des Wissens über das Osmanische Reich in deutschen Geschichtsschulbüchern 1839–1918

The change of saying "From the Turkish yoke" to "Germany's friendship for Turkey" shows the changed perception of the Ottoman Empire in German history textbooks of the 19th and early early 20th century. This book offers comprehensive insights into historical textbook texts a...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Wie die Türken in unsere Köpfe kamen. Eine deutsche Bildungsgeschichte
:
Year of Publication:2023
Language:German
Series:Wie die Türken in unsere Köpfe kamen. Eine deutsche Bildungsgeschichte
Physical Description:1 electronic resource (322 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
LEADER 02788nam-a2200337z--4500
001 993577373204498
005 20231214141229.0
006 m o d
007 cr|mn|---annan
008 202301s2023 xx |||||o ||| 0|ger d
020 |a 3-7815-5986-6 
035 |a (CKB)5470000001633532 
035 |a (oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/95966 
035 |a (EXLCZ)995470000001633532 
041 0 |a deu 
100 1 |a Hellmanzik, Timm Gerd  |4 auth 
245 1 0 |a Vom „Türkenjoch“ zu „Deutschlands Freundschaft für die Türkei“  |b Der Wandel des Wissens über das Osmanische Reich in deutschen Geschichtsschulbüchern 1839–1918 
246 |a Vom „Türkenjoch“ zu „Deutschlands Freundschaft für die Türkei“  
260 |a Bad Heilbrunn  |b Verlag Julius Klinkhardt  |c 2023 
300 |a 1 electronic resource (322 p.) 
336 |a text  |b txt  |2 rdacontent 
337 |a computer  |b c  |2 rdamedia 
338 |a online resource  |b cr  |2 rdacarrier 
490 1 |a Wie die Türken in unsere Köpfe kamen. Eine deutsche Bildungsgeschichte 
520 |a The change of saying "From the Turkish yoke" to "Germany's friendship for Turkey" shows the changed perception of the Ottoman Empire in German history textbooks of the 19th and early early 20th century. This book offers comprehensive insights into historical textbook texts and their ways of representing "Turks" and "Turkey", which have hardly been taken into account in research on the history of education. It documents the interplay of images of the self and the other within the the pedagogical discourse of the time from a transnational and transnational and postcolonial perspective. 
520 |a Der Wandel des Sprechens „Vom Türkenjoch“ zu „Deutschlands Freundschaft für die Türkei“ zeigt die veränderte Wahrnehmung des Osmanischen Reichs in deutschen Geschichtsschulbüchern des 19. und frühen 20. Jahrhunderts. Das vorliegende Buch bietet umfassende Einblicke in historische Schulbuchtexte und ihre Darstellungsweisen von „Türken“ und „der Türkei“, die in der bildungshistorischen Forschung bisher kaum Berücksichtigung fanden. Es dokumentiert das Wechselspiel von Selbst- und Fremdbildern innerhalb des pädagogischen Diskurses der damaligen Zeit aus transnationaler und postkolonialer Perspektive. 
546 |a German 
536 |a Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG) 
650 7 |a Education  |2 bicssc 
653 |a Geschichtsschulbücher; Türkei; historische Bildungsforschung; Selbstbilder; Fremdbilder; postkoloniale Perspektive; transnationale Perspektive 
776 |z 3-7815-2546-5 
906 |a BOOK 
ADM |b 2024-01-16 02:12:15 Europe/Vienna  |f system  |c marc21  |a 2023-01-18 06:03:23 Europe/Vienna  |g false 
AVE |i DOAB Directory of Open Access Books  |P DOAB Directory of Open Access Books  |x https://eu02.alma.exlibrisgroup.com/view/uresolver/43ACC_OEAW/openurl?u.ignore_date_coverage=true&portfolio_pid=5342571110004498&Force_direct=true  |Z 5342571110004498  |b Available  |8 5342571110004498