Kompetenzen für eine Nachhaltige Entwicklung aus der Perspektive beruflicher Praxis : Eine empirische Untersuchung zu idealtypischen subjektiven Theorien über nachhaltigkeitsbezogene Anforderungen

University graduates face a multitude of challenges after graduation – including sustainability-related requirements in professional practice. But what should sustainability competence enable them to do in professional practice? What is the role of higher education institutions in the provision of s...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Schriftenreihe „Ökologie und Erziehungswissenschaft“ der Kommission Bildung für nachhaltige Entwicklung der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE)
:
Year of Publication:2023
Edition:1st ed.
Language:German
Series:Schriftenreihe „Ökologie und Erziehungswissenschaft“ der Kommission Bildung für nachhaltige Entwicklung der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE)
Physical Description:1 electronic resource (164 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
LEADER 03317nam-a2200325z--4500
001 993573512904498
005 20231214141135.0
006 m o d
007 cr|mn|---annan
008 202212s2023 xx |||||o ||| 0|ger d
020 |a 3-8474-1842-4 
035 |a (CKB)25753754900041 
035 |a (oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/95459 
035 |a (EXLCZ)9925753754900041 
041 0 |a deu 
100 1 |a Ruesch Schweizer, Corinne  |4 auth 
245 1 0 |a Kompetenzen für eine Nachhaltige Entwicklung aus der Perspektive beruflicher Praxis  |b Eine empirische Untersuchung zu idealtypischen subjektiven Theorien über nachhaltigkeitsbezogene Anforderungen 
250 |a 1st ed. 
260 |b Verlag Barbara Budrich  |c 2023 
300 |a 1 electronic resource (164 p.) 
336 |a text  |b txt  |2 rdacontent 
337 |a computer  |b c  |2 rdamedia 
338 |a online resource  |b cr  |2 rdacarrier 
490 1 |a Schriftenreihe „Ökologie und Erziehungswissenschaft“ der Kommission Bildung für nachhaltige Entwicklung der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE) 
520 |a University graduates face a multitude of challenges after graduation – including sustainability-related requirements in professional practice. But what should sustainability competence enable them to do in professional practice? What is the role of higher education institutions in the provision of sustainability-related study programmes? Corinne Ruesch Schweizer explores these questions, which are mostly discussed in normative terms, in a qualitative-empirical study and thus not only provides a sound basis for curricular decisions and reflections in higher education for sustainable development, but also makes a long-demanded specification of the concept of sustainability competence. 
520 |a Wozu soll Nachhaltigkeitskompetenz Hochschulabgänger*innen in ihrer beruflichen Praxis befähigen? Corinne Ruesch Schweizer geht dieser bisher zumeist normativ diskutierten Frage mit einer qualitativ-empirischen Studie nach. Über Situationsschilderungen der von ihr befragten Praxisexpert*innen arbeitet sie typische nachhaltigkeitsbezogene Anforderungen beschäftigungspraktischer Situationen heraus. Damit liefert sie nicht nur eine empirisch-fundierte Entscheidungs- und Reflexionsgrundlage für die curriculare Gestaltung von Studienangeboten im Kontext der Hochschulbildung für Nachhaltige Entwicklung, sondern zeigt auch die Relevanz des organisationalen Handlungskontextes für die Präzisierung der Nachhaltigkeitskompetenz auf. 
546 |a German 
650 7 |a Higher & further education, tertiary education  |2 bicssc 
653 |a Nachhaltigkeitskompetenz;sustainability competence;higher education;Hochschulbildung;competences;Universität;education for sustainable development;Kompetenzen;Bildung für Nachhaltige Entwicklung;sustainability;curriculum;Nachhaltigkeit;transformative learning;change agents;Transformatives Lernen;sustainability management;Nachhaltigkeitsmanagement;professional requirements;berufliche Anforderungen;subjective theories;subjektive Theorien;university;Hochschulabgänger;university graduates;Hochschulabgänger*innen;Hochschulabsolventen;Hochschulabsolvent*innen 
776 |z 9783847426707 
906 |a BOOK 
ADM |b 2024-01-16 00:46:37 Europe/Vienna  |f system  |c marc21  |a 2022-12-22 16:06:49 Europe/Vienna  |g false 
AVE |i DOAB Directory of Open Access Books  |P DOAB Directory of Open Access Books  |x https://eu02.alma.exlibrisgroup.com/view/uresolver/43ACC_OEAW/openurl?u.ignore_date_coverage=true&portfolio_pid=5341793340004498&Force_direct=true  |Z 5341793340004498  |b Available  |8 5341793340004498