Problematisierung statt Optimierung? : Verhandlungen einer klärungsbedürftigen Beziehung in der Erwachsenenbildung
The first special issue of the journal „Debatte“ brings together contributions and replicas on adult education that put a change of perspective up for discussion: While optimisation is often used as a solution to problems in educational science, the special issue focuses on problematisation. For opt...
Saved in:
Superior document: | Debatte Sonderheft |
---|---|
HerausgeberIn: | |
Sonstige: | |
Year of Publication: | 2023 |
Language: | German |
Series: | Debatte Sonderheft
|
Physical Description: | 1 electronic resource (94 p.) |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
993567775604498 |
---|---|
ctrlnum |
(CKB)25304129100041 (oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/93528 (EXLCZ)9925304129100041 |
collection |
bib_alma |
record_format |
marc |
spelling |
Ebner von Eschenbach, Malte edt Problematisierung statt Optimierung? Verhandlungen einer klärungsbedürftigen Beziehung in der Erwachsenenbildung Verlag Barbara Budrich 2023 1 electronic resource (94 p.) text txt rdacontent computer c rdamedia online resource cr rdacarrier Debatte Sonderheft The first special issue of the journal „Debatte“ brings together contributions and replicas on adult education that put a change of perspective up for discussion: While optimisation is often used as a solution to problems in educational science, the special issue focuses on problematisation. For optimisation implicitly presupposes an already defined goal, whereas problematisation allows an openness to its object. The adjunctive implications unfold along the following empirical fields: migration research, higher education, science communication and continuing education counselling. Das erste Sonderheft der Zeitschrift Debatte versammelt Beiträge und Repliken zur Erwachsenenbildung, die einen Perspektivwechsel zur Diskussion stellen: Während Optimierung häufig als Lösung für erziehungswissenschaftliche Problemstellungen eingesetzt wird, lenkt das Sonderheft den Fokus auf Problematisierung. Denn Optimierung setzt implizit ein bereits definiertes Ziel voraus, während die Problematisierung eine Offenheit gegenüber ihrem Gegenstand erlaubt. Die damit verbundenen Implikationen werden entlang folgender empirischer Felder entfaltet: Migrationsforschung, Hochschulweiterbildung, Wissenschaftskommunikation und Weiterbildungsberatung. German Humboldt-Universität zu Berlin Adult education, continuous learning bicssc adult education;Erwachsenenbildung;continuing education;Weiterbildung;educational science;Erziehungswissenschaft;Kritik;problematisation;Migrationsforschung;optimisation;criticism;Hochschulweiterbildung;migration research;Wissenschaftskommunikation;continuing higher education;Weiterbildungsberatung;science communication;continuing education counselling 9783847424864 Kondratjuk, Maria edt Stimm, Maria edt Trumann, Jana edt Wagner, Farina edt Ebner von Eschenbach, Malte oth Kondratjuk, Maria oth Stimm, Maria oth Trumann, Jana oth Wagner, Farina oth |
language |
German |
format |
eBook |
author2 |
Kondratjuk, Maria Stimm, Maria Trumann, Jana Wagner, Farina Ebner von Eschenbach, Malte Kondratjuk, Maria Stimm, Maria Trumann, Jana Wagner, Farina |
author_facet |
Kondratjuk, Maria Stimm, Maria Trumann, Jana Wagner, Farina Ebner von Eschenbach, Malte Kondratjuk, Maria Stimm, Maria Trumann, Jana Wagner, Farina |
author2_variant |
v e m e vem veme m k mk m s ms j t jt f w fw |
author2_role |
HerausgeberIn HerausgeberIn HerausgeberIn HerausgeberIn Sonstige Sonstige Sonstige Sonstige Sonstige |
title |
Problematisierung statt Optimierung? Verhandlungen einer klärungsbedürftigen Beziehung in der Erwachsenenbildung |
spellingShingle |
Problematisierung statt Optimierung? Verhandlungen einer klärungsbedürftigen Beziehung in der Erwachsenenbildung Debatte Sonderheft |
title_sub |
Verhandlungen einer klärungsbedürftigen Beziehung in der Erwachsenenbildung |
title_full |
Problematisierung statt Optimierung? Verhandlungen einer klärungsbedürftigen Beziehung in der Erwachsenenbildung |
title_fullStr |
Problematisierung statt Optimierung? Verhandlungen einer klärungsbedürftigen Beziehung in der Erwachsenenbildung |
title_full_unstemmed |
Problematisierung statt Optimierung? Verhandlungen einer klärungsbedürftigen Beziehung in der Erwachsenenbildung |
title_auth |
Problematisierung statt Optimierung? Verhandlungen einer klärungsbedürftigen Beziehung in der Erwachsenenbildung |
title_new |
Problematisierung statt Optimierung? |
title_sort |
problematisierung statt optimierung? verhandlungen einer klärungsbedürftigen beziehung in der erwachsenenbildung |
series |
Debatte Sonderheft |
series2 |
Debatte Sonderheft |
publisher |
Verlag Barbara Budrich |
publishDate |
2023 |
physical |
1 electronic resource (94 p.) |
isbn |
3-8474-1630-8 9783847424864 |
illustrated |
Not Illustrated |
work_keys_str_mv |
AT ebnervoneschenbachmalte problematisierungstattoptimierungverhandlungeneinerklarungsbedurftigenbeziehungindererwachsenenbildung AT kondratjukmaria problematisierungstattoptimierungverhandlungeneinerklarungsbedurftigenbeziehungindererwachsenenbildung AT stimmmaria problematisierungstattoptimierungverhandlungeneinerklarungsbedurftigenbeziehungindererwachsenenbildung AT trumannjana problematisierungstattoptimierungverhandlungeneinerklarungsbedurftigenbeziehungindererwachsenenbildung AT wagnerfarina problematisierungstattoptimierungverhandlungeneinerklarungsbedurftigenbeziehungindererwachsenenbildung |
status_str |
n |
ids_txt_mv |
(CKB)25304129100041 (oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/93528 (EXLCZ)9925304129100041 |
carrierType_str_mv |
cr |
hierarchy_parent_title |
Debatte Sonderheft |
is_hierarchy_title |
Problematisierung statt Optimierung? Verhandlungen einer klärungsbedürftigen Beziehung in der Erwachsenenbildung |
container_title |
Debatte Sonderheft |
author2_original_writing_str_mv |
noLinkedField noLinkedField noLinkedField noLinkedField noLinkedField noLinkedField noLinkedField noLinkedField noLinkedField |
_version_ |
1796652525376503809 |
fullrecord |
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><collection xmlns="http://www.loc.gov/MARC21/slim"><record><leader>02996nam-a2200433z--4500</leader><controlfield tag="001">993567775604498</controlfield><controlfield tag="005">20231214141216.0</controlfield><controlfield tag="006">m o d </controlfield><controlfield tag="007">cr|mn|---annan</controlfield><controlfield tag="008">202211s2023 xx |||||o ||| 0|ger d</controlfield><datafield tag="020" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">3-8474-1630-8</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(CKB)25304129100041</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/93528</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(EXLCZ)9925304129100041</subfield></datafield><datafield tag="041" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">deu</subfield></datafield><datafield tag="100" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Ebner von Eschenbach, Malte</subfield><subfield code="4">edt</subfield></datafield><datafield tag="245" ind1="1" ind2="0"><subfield code="a">Problematisierung statt Optimierung?</subfield><subfield code="b">Verhandlungen einer klärungsbedürftigen Beziehung in der Erwachsenenbildung</subfield></datafield><datafield tag="260" ind1=" " ind2=" "><subfield code="b">Verlag Barbara Budrich</subfield><subfield code="c">2023</subfield></datafield><datafield tag="300" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">1 electronic resource (94 p.)</subfield></datafield><datafield tag="336" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">text</subfield><subfield code="b">txt</subfield><subfield code="2">rdacontent</subfield></datafield><datafield tag="337" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">computer</subfield><subfield code="b">c</subfield><subfield code="2">rdamedia</subfield></datafield><datafield tag="338" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">online resource</subfield><subfield code="b">cr</subfield><subfield code="2">rdacarrier</subfield></datafield><datafield tag="490" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Debatte Sonderheft</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">The first special issue of the journal „Debatte“ brings together contributions and replicas on adult education that put a change of perspective up for discussion: While optimisation is often used as a solution to problems in educational science, the special issue focuses on problematisation. For optimisation implicitly presupposes an already defined goal, whereas problematisation allows an openness to its object. The adjunctive implications unfold along the following empirical fields: migration research, higher education, science communication and continuing education counselling.</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Das erste Sonderheft der Zeitschrift Debatte versammelt Beiträge und Repliken zur Erwachsenenbildung, die einen Perspektivwechsel zur Diskussion stellen: Während Optimierung häufig als Lösung für erziehungswissenschaftliche Problemstellungen eingesetzt wird, lenkt das Sonderheft den Fokus auf Problematisierung. Denn Optimierung setzt implizit ein bereits definiertes Ziel voraus, während die Problematisierung eine Offenheit gegenüber ihrem Gegenstand erlaubt. Die damit verbundenen Implikationen werden entlang folgender empirischer Felder entfaltet: Migrationsforschung, Hochschulweiterbildung, Wissenschaftskommunikation und Weiterbildungsberatung.</subfield></datafield><datafield tag="546" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">German</subfield></datafield><datafield tag="536" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Humboldt-Universität zu Berlin</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">Adult education, continuous learning</subfield><subfield code="2">bicssc</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">adult education;Erwachsenenbildung;continuing education;Weiterbildung;educational science;Erziehungswissenschaft;Kritik;problematisation;Migrationsforschung;optimisation;criticism;Hochschulweiterbildung;migration research;Wissenschaftskommunikation;continuing higher education;Weiterbildungsberatung;science communication;continuing education counselling</subfield></datafield><datafield tag="776" ind1=" " ind2=" "><subfield code="z">9783847424864</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Kondratjuk, Maria</subfield><subfield code="4">edt</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Stimm, Maria</subfield><subfield code="4">edt</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Trumann, Jana</subfield><subfield code="4">edt</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Wagner, Farina</subfield><subfield code="4">edt</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Ebner von Eschenbach, Malte</subfield><subfield code="4">oth</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Kondratjuk, Maria</subfield><subfield code="4">oth</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Stimm, Maria</subfield><subfield code="4">oth</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Trumann, Jana</subfield><subfield code="4">oth</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Wagner, Farina</subfield><subfield code="4">oth</subfield></datafield><datafield tag="906" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">BOOK</subfield></datafield><datafield tag="ADM" ind1=" " ind2=" "><subfield code="b">2023-12-15 06:07:18 Europe/Vienna</subfield><subfield code="f">system</subfield><subfield code="c">marc21</subfield><subfield code="a">2022-11-14 16:08:07 Europe/Vienna</subfield><subfield code="g">false</subfield></datafield><datafield tag="AVE" ind1=" " ind2=" "><subfield code="i">DOAB Directory of Open Access Books</subfield><subfield code="P">DOAB Directory of Open Access Books</subfield><subfield code="x">https://eu02.alma.exlibrisgroup.com/view/uresolver/43ACC_OEAW/openurl?u.ignore_date_coverage=true&portfolio_pid=5341102470004498&Force_direct=true</subfield><subfield code="Z">5341102470004498</subfield><subfield code="b">Available</subfield><subfield code="8">5341102470004498</subfield></datafield></record></collection> |