Problematisierung statt Optimierung? : Verhandlungen einer klärungsbedürftigen Beziehung in der Erwachsenenbildung

The first special issue of the journal „Debatte“ brings together contributions and replicas on adult education that put a change of perspective up for discussion: While optimisation is often used as a solution to problems in educational science, the special issue focuses on problematisation. For opt...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Debatte Sonderheft
HerausgeberIn:
Sonstige:
Year of Publication:2023
Language:German
Series:Debatte Sonderheft
Physical Description:1 electronic resource (94 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
LEADER 02996nam-a2200433z--4500
001 993567775604498
005 20231214141216.0
006 m o d
007 cr|mn|---annan
008 202211s2023 xx |||||o ||| 0|ger d
020 |a 3-8474-1630-8 
035 |a (CKB)25304129100041 
035 |a (oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/93528 
035 |a (EXLCZ)9925304129100041 
041 0 |a deu 
100 1 |a Ebner von Eschenbach, Malte  |4 edt 
245 1 0 |a Problematisierung statt Optimierung?  |b Verhandlungen einer klärungsbedürftigen Beziehung in der Erwachsenenbildung 
260 |b Verlag Barbara Budrich  |c 2023 
300 |a 1 electronic resource (94 p.) 
336 |a text  |b txt  |2 rdacontent 
337 |a computer  |b c  |2 rdamedia 
338 |a online resource  |b cr  |2 rdacarrier 
490 1 |a Debatte Sonderheft 
520 |a The first special issue of the journal „Debatte“ brings together contributions and replicas on adult education that put a change of perspective up for discussion: While optimisation is often used as a solution to problems in educational science, the special issue focuses on problematisation. For optimisation implicitly presupposes an already defined goal, whereas problematisation allows an openness to its object. The adjunctive implications unfold along the following empirical fields: migration research, higher education, science communication and continuing education counselling. 
520 |a Das erste Sonderheft der Zeitschrift Debatte versammelt Beiträge und Repliken zur Erwachsenenbildung, die einen Perspektivwechsel zur Diskussion stellen: Während Optimierung häufig als Lösung für erziehungswissenschaftliche Problemstellungen eingesetzt wird, lenkt das Sonderheft den Fokus auf Problematisierung. Denn Optimierung setzt implizit ein bereits definiertes Ziel voraus, während die Problematisierung eine Offenheit gegenüber ihrem Gegenstand erlaubt. Die damit verbundenen Implikationen werden entlang folgender empirischer Felder entfaltet: Migrationsforschung, Hochschulweiterbildung, Wissenschaftskommunikation und Weiterbildungsberatung. 
546 |a German 
536 |a Humboldt-Universität zu Berlin 
650 7 |a Adult education, continuous learning  |2 bicssc 
653 |a adult education;Erwachsenenbildung;continuing education;Weiterbildung;educational science;Erziehungswissenschaft;Kritik;problematisation;Migrationsforschung;optimisation;criticism;Hochschulweiterbildung;migration research;Wissenschaftskommunikation;continuing higher education;Weiterbildungsberatung;science communication;continuing education counselling 
776 |z 9783847424864 
700 1 |a Kondratjuk, Maria  |4 edt 
700 1 |a Stimm, Maria  |4 edt 
700 1 |a Trumann, Jana  |4 edt 
700 1 |a Wagner, Farina  |4 edt 
700 1 |a Ebner von Eschenbach, Malte  |4 oth 
700 1 |a Kondratjuk, Maria  |4 oth 
700 1 |a Stimm, Maria  |4 oth 
700 1 |a Trumann, Jana  |4 oth 
700 1 |a Wagner, Farina  |4 oth 
906 |a BOOK 
ADM |b 2023-12-15 06:07:18 Europe/Vienna  |f system  |c marc21  |a 2022-11-14 16:08:07 Europe/Vienna  |g false 
AVE |i DOAB Directory of Open Access Books  |P DOAB Directory of Open Access Books  |x https://eu02.alma.exlibrisgroup.com/view/uresolver/43ACC_OEAW/openurl?u.ignore_date_coverage=true&portfolio_pid=5341102470004498&Force_direct=true  |Z 5341102470004498  |b Available  |8 5341102470004498