Das (A)normale in der Pädagogik : Wissenspraktiken – Wissensordnungen – Wissensregime
With the end of the 19th century, a debate about the normal and the abnormal also emerged within pedagogy, especially by reference to psychiatric and juridical discourses. Supported by new administrative statistics, discourses and dispositives emerged that aimed not least at normalizing social devia...
Saved in:
HerausgeberIn: | |
---|---|
Sonstige: | |
Year of Publication: | 2022 |
Language: | German |
Physical Description: | 1 electronic resource (218 p.) |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
993567747504498 |
---|---|
ctrlnum |
(CKB)5860000000094891 (oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/93868 (EXLCZ)995860000000094891 |
collection |
bib_alma |
record_format |
marc |
spelling |
Moser, Vera edt Das (A)normale in der Pädagogik Wissenspraktiken – Wissensordnungen – Wissensregime Bad Heilbrunn Verlag Julius Klinkhardt 2022 1 electronic resource (218 p.) text txt rdacontent computer c rdamedia online resource cr rdacarrier With the end of the 19th century, a debate about the normal and the abnormal also emerged within pedagogy, especially by reference to psychiatric and juridical discourses. Supported by new administrative statistics, discourses and dispositives emerged that aimed not least at normalizing social deviance. This volume traces various discourses on the production of the pedagogical (a)normal between 1900 and 1970 and thus provides an important contribution to difference-theoretical analyses from the perspective of the history of education. Mit dem ausgehenden 19. Jahrhundert entstand auch innerhalb der Pädagogik, insbesondere durch Bezugnahme auf psychiatrische und juridische Diskurse, eine Debatte um das Normale und das Anormale. Gestützt auf neue verwaltungswissenschaftliche Statistiken entstanden Diskurse und Dispositive, die nicht zuletzt darauf abzielten soziale Abweichungen zu normalisieren. Der vorliegende Band zeichnet verschiedene Diskurse zur Hervorbringung des pädagogischen (A)normalen zwischen 1900 und 1970 nach und liefert damit einen wichtigen Beitrag zu differenztheoretischen Analysen aus bildungshistorischer Perspektive. German Education bicssc Teaching of specific groups & persons with special educational needs bicssc Bildungsgeschichte; Hilfsschulen; Professionsforschung; Jugendgericht; Inklusionsforschung; Normative Ordnungen; Kategorisierung; Jugenddeliquenz; Sonderpädagogik; Schweiz 3-7815-2531-7 Garz, Jona T. edt Moser, Vera oth Garz, Jona T. oth |
language |
German |
format |
eBook |
author2 |
Garz, Jona T. Moser, Vera Garz, Jona T. |
author_facet |
Garz, Jona T. Moser, Vera Garz, Jona T. |
author2_variant |
v m vm j t g jt jtg |
author2_role |
HerausgeberIn Sonstige Sonstige |
title |
Das (A)normale in der Pädagogik Wissenspraktiken – Wissensordnungen – Wissensregime |
spellingShingle |
Das (A)normale in der Pädagogik Wissenspraktiken – Wissensordnungen – Wissensregime |
title_sub |
Wissenspraktiken – Wissensordnungen – Wissensregime |
title_full |
Das (A)normale in der Pädagogik Wissenspraktiken – Wissensordnungen – Wissensregime |
title_fullStr |
Das (A)normale in der Pädagogik Wissenspraktiken – Wissensordnungen – Wissensregime |
title_full_unstemmed |
Das (A)normale in der Pädagogik Wissenspraktiken – Wissensordnungen – Wissensregime |
title_auth |
Das (A)normale in der Pädagogik Wissenspraktiken – Wissensordnungen – Wissensregime |
title_new |
Das (A)normale in der Pädagogik |
title_sort |
das (a)normale in der pädagogik wissenspraktiken – wissensordnungen – wissensregime |
publisher |
Verlag Julius Klinkhardt |
publishDate |
2022 |
physical |
1 electronic resource (218 p.) |
isbn |
3-7815-5971-8 3-7815-2531-7 |
illustrated |
Not Illustrated |
work_keys_str_mv |
AT moservera dasanormaleinderpadagogikwissenspraktikenwissensordnungenwissensregime AT garzjonat dasanormaleinderpadagogikwissenspraktikenwissensordnungenwissensregime |
status_str |
n |
ids_txt_mv |
(CKB)5860000000094891 (oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/93868 (EXLCZ)995860000000094891 |
carrierType_str_mv |
cr |
is_hierarchy_title |
Das (A)normale in der Pädagogik Wissenspraktiken – Wissensordnungen – Wissensregime |
author2_original_writing_str_mv |
noLinkedField noLinkedField noLinkedField |
_version_ |
1796652525537984513 |
fullrecord |
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><collection xmlns="http://www.loc.gov/MARC21/slim"><record><leader>02432nam-a2200349z--4500</leader><controlfield tag="001">993567747504498</controlfield><controlfield tag="005">20231214141253.0</controlfield><controlfield tag="006">m o d </controlfield><controlfield tag="007">cr|mn|---annan</controlfield><controlfield tag="008">202211s2022 xx |||||o ||| 0|ger d</controlfield><datafield tag="020" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">3-7815-5971-8</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(CKB)5860000000094891</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/93868</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(EXLCZ)995860000000094891</subfield></datafield><datafield tag="041" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">deu</subfield></datafield><datafield tag="100" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Moser, Vera</subfield><subfield code="4">edt</subfield></datafield><datafield tag="245" ind1="1" ind2="0"><subfield code="a">Das (A)normale in der Pädagogik</subfield><subfield code="b">Wissenspraktiken – Wissensordnungen – Wissensregime</subfield></datafield><datafield tag="260" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Bad Heilbrunn</subfield><subfield code="b">Verlag Julius Klinkhardt</subfield><subfield code="c">2022</subfield></datafield><datafield tag="300" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">1 electronic resource (218 p.)</subfield></datafield><datafield tag="336" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">text</subfield><subfield code="b">txt</subfield><subfield code="2">rdacontent</subfield></datafield><datafield tag="337" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">computer</subfield><subfield code="b">c</subfield><subfield code="2">rdamedia</subfield></datafield><datafield tag="338" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">online resource</subfield><subfield code="b">cr</subfield><subfield code="2">rdacarrier</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">With the end of the 19th century, a debate about the normal and the abnormal also emerged within pedagogy, especially by reference to psychiatric and juridical discourses. Supported by new administrative statistics, discourses and dispositives emerged that aimed not least at normalizing social deviance. This volume traces various discourses on the production of the pedagogical (a)normal between 1900 and 1970 and thus provides an important contribution to difference-theoretical analyses from the perspective of the history of education.</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Mit dem ausgehenden 19. Jahrhundert entstand auch innerhalb der Pädagogik, insbesondere durch Bezugnahme auf psychiatrische und juridische Diskurse, eine Debatte um das Normale und das Anormale. Gestützt auf neue verwaltungswissenschaftliche Statistiken entstanden Diskurse und Dispositive, die nicht zuletzt darauf abzielten soziale Abweichungen zu normalisieren. Der vorliegende Band zeichnet verschiedene Diskurse zur Hervorbringung des pädagogischen (A)normalen zwischen 1900 und 1970 nach und liefert damit einen wichtigen Beitrag zu differenztheoretischen Analysen aus bildungshistorischer Perspektive.</subfield></datafield><datafield tag="546" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">German</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">Education</subfield><subfield code="2">bicssc</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">Teaching of specific groups & persons with special educational needs</subfield><subfield code="2">bicssc</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Bildungsgeschichte; Hilfsschulen; Professionsforschung; Jugendgericht; Inklusionsforschung; Normative Ordnungen; Kategorisierung; Jugenddeliquenz; Sonderpädagogik; Schweiz</subfield></datafield><datafield tag="776" ind1=" " ind2=" "><subfield code="z">3-7815-2531-7</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Garz, Jona T.</subfield><subfield code="4">edt</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Moser, Vera</subfield><subfield code="4">oth</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Garz, Jona T.</subfield><subfield code="4">oth</subfield></datafield><datafield tag="906" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">BOOK</subfield></datafield><datafield tag="ADM" ind1=" " ind2=" "><subfield code="b">2024-01-13 05:04:37 Europe/Vienna</subfield><subfield code="f">system</subfield><subfield code="c">marc21</subfield><subfield code="a">2022-11-12 21:32:05 Europe/Vienna</subfield><subfield code="g">false</subfield></datafield><datafield tag="AVE" ind1=" " ind2=" "><subfield code="i">DOAB Directory of Open Access Books</subfield><subfield code="P">DOAB Directory of Open Access Books</subfield><subfield code="x">https://eu02.alma.exlibrisgroup.com/view/uresolver/43ACC_OEAW/openurl?u.ignore_date_coverage=true&portfolio_pid=5341093540004498&Force_direct=true</subfield><subfield code="Z">5341093540004498</subfield><subfield code="b">Available</subfield><subfield code="8">5341093540004498</subfield></datafield></record></collection> |