Das (A)normale in der Pädagogik : Wissenspraktiken – Wissensordnungen – Wissensregime

With the end of the 19th century, a debate about the normal and the abnormal also emerged within pedagogy, especially by reference to psychiatric and juridical discourses. Supported by new administrative statistics, discourses and dispositives emerged that aimed not least at normalizing social devia...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
HerausgeberIn:
Sonstige:
Year of Publication:2022
Language:German
Physical Description:1 electronic resource (218 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id 993567747504498
ctrlnum (CKB)5860000000094891
(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/93868
(EXLCZ)995860000000094891
collection bib_alma
record_format marc
spelling Moser, Vera edt
Das (A)normale in der Pädagogik Wissenspraktiken – Wissensordnungen – Wissensregime
Bad Heilbrunn Verlag Julius Klinkhardt 2022
1 electronic resource (218 p.)
text txt rdacontent
computer c rdamedia
online resource cr rdacarrier
With the end of the 19th century, a debate about the normal and the abnormal also emerged within pedagogy, especially by reference to psychiatric and juridical discourses. Supported by new administrative statistics, discourses and dispositives emerged that aimed not least at normalizing social deviance. This volume traces various discourses on the production of the pedagogical (a)normal between 1900 and 1970 and thus provides an important contribution to difference-theoretical analyses from the perspective of the history of education.
Mit dem ausgehenden 19. Jahrhundert entstand auch innerhalb der Pädagogik, insbesondere durch Bezugnahme auf psychiatrische und juridische Diskurse, eine Debatte um das Normale und das Anormale. Gestützt auf neue verwaltungswissenschaftliche Statistiken entstanden Diskurse und Dispositive, die nicht zuletzt darauf abzielten soziale Abweichungen zu normalisieren. Der vorliegende Band zeichnet verschiedene Diskurse zur Hervorbringung des pädagogischen (A)normalen zwischen 1900 und 1970 nach und liefert damit einen wichtigen Beitrag zu differenztheoretischen Analysen aus bildungshistorischer Perspektive.
German
Education bicssc
Teaching of specific groups & persons with special educational needs bicssc
Bildungsgeschichte; Hilfsschulen; Professionsforschung; Jugendgericht; Inklusionsforschung; Normative Ordnungen; Kategorisierung; Jugenddeliquenz; Sonderpädagogik; Schweiz
3-7815-2531-7
Garz, Jona T. edt
Moser, Vera oth
Garz, Jona T. oth
language German
format eBook
author2 Garz, Jona T.
Moser, Vera
Garz, Jona T.
author_facet Garz, Jona T.
Moser, Vera
Garz, Jona T.
author2_variant v m vm
j t g jt jtg
author2_role HerausgeberIn
Sonstige
Sonstige
title Das (A)normale in der Pädagogik Wissenspraktiken – Wissensordnungen – Wissensregime
spellingShingle Das (A)normale in der Pädagogik Wissenspraktiken – Wissensordnungen – Wissensregime
title_sub Wissenspraktiken – Wissensordnungen – Wissensregime
title_full Das (A)normale in der Pädagogik Wissenspraktiken – Wissensordnungen – Wissensregime
title_fullStr Das (A)normale in der Pädagogik Wissenspraktiken – Wissensordnungen – Wissensregime
title_full_unstemmed Das (A)normale in der Pädagogik Wissenspraktiken – Wissensordnungen – Wissensregime
title_auth Das (A)normale in der Pädagogik Wissenspraktiken – Wissensordnungen – Wissensregime
title_new Das (A)normale in der Pädagogik
title_sort das (a)normale in der pädagogik wissenspraktiken – wissensordnungen – wissensregime
publisher Verlag Julius Klinkhardt
publishDate 2022
physical 1 electronic resource (218 p.)
isbn 3-7815-5971-8
3-7815-2531-7
illustrated Not Illustrated
work_keys_str_mv AT moservera dasanormaleinderpadagogikwissenspraktikenwissensordnungenwissensregime
AT garzjonat dasanormaleinderpadagogikwissenspraktikenwissensordnungenwissensregime
status_str n
ids_txt_mv (CKB)5860000000094891
(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/93868
(EXLCZ)995860000000094891
carrierType_str_mv cr
is_hierarchy_title Das (A)normale in der Pädagogik Wissenspraktiken – Wissensordnungen – Wissensregime
author2_original_writing_str_mv noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
_version_ 1796652525537984513
fullrecord <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><collection xmlns="http://www.loc.gov/MARC21/slim"><record><leader>02432nam-a2200349z--4500</leader><controlfield tag="001">993567747504498</controlfield><controlfield tag="005">20231214141253.0</controlfield><controlfield tag="006">m o d </controlfield><controlfield tag="007">cr|mn|---annan</controlfield><controlfield tag="008">202211s2022 xx |||||o ||| 0|ger d</controlfield><datafield tag="020" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">3-7815-5971-8</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(CKB)5860000000094891</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/93868</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(EXLCZ)995860000000094891</subfield></datafield><datafield tag="041" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">deu</subfield></datafield><datafield tag="100" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Moser, Vera</subfield><subfield code="4">edt</subfield></datafield><datafield tag="245" ind1="1" ind2="0"><subfield code="a">Das (A)normale in der Pädagogik</subfield><subfield code="b">Wissenspraktiken – Wissensordnungen – Wissensregime</subfield></datafield><datafield tag="260" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Bad Heilbrunn</subfield><subfield code="b">Verlag Julius Klinkhardt</subfield><subfield code="c">2022</subfield></datafield><datafield tag="300" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">1 electronic resource (218 p.)</subfield></datafield><datafield tag="336" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">text</subfield><subfield code="b">txt</subfield><subfield code="2">rdacontent</subfield></datafield><datafield tag="337" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">computer</subfield><subfield code="b">c</subfield><subfield code="2">rdamedia</subfield></datafield><datafield tag="338" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">online resource</subfield><subfield code="b">cr</subfield><subfield code="2">rdacarrier</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">With the end of the 19th century, a debate about the normal and the abnormal also emerged within pedagogy, especially by reference to psychiatric and juridical discourses. Supported by new administrative statistics, discourses and dispositives emerged that aimed not least at normalizing social deviance. This volume traces various discourses on the production of the pedagogical (a)normal between 1900 and 1970 and thus provides an important contribution to difference-theoretical analyses from the perspective of the history of education.</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Mit dem ausgehenden 19. Jahrhundert entstand auch innerhalb der Pädagogik, insbesondere durch Bezugnahme auf psychiatrische und juridische Diskurse, eine Debatte um das Normale und das Anormale. Gestützt auf neue verwaltungswissenschaftliche Statistiken entstanden Diskurse und Dispositive, die nicht zuletzt darauf abzielten soziale Abweichungen zu normalisieren. Der vorliegende Band zeichnet verschiedene Diskurse zur Hervorbringung des pädagogischen (A)normalen zwischen 1900 und 1970 nach und liefert damit einen wichtigen Beitrag zu differenztheoretischen Analysen aus bildungshistorischer Perspektive.</subfield></datafield><datafield tag="546" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">German</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">Education</subfield><subfield code="2">bicssc</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">Teaching of specific groups &amp; persons with special educational needs</subfield><subfield code="2">bicssc</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Bildungsgeschichte; Hilfsschulen; Professionsforschung; Jugendgericht; Inklusionsforschung; Normative Ordnungen; Kategorisierung; Jugenddeliquenz; Sonderpädagogik; Schweiz</subfield></datafield><datafield tag="776" ind1=" " ind2=" "><subfield code="z">3-7815-2531-7</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Garz, Jona T.</subfield><subfield code="4">edt</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Moser, Vera</subfield><subfield code="4">oth</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Garz, Jona T.</subfield><subfield code="4">oth</subfield></datafield><datafield tag="906" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">BOOK</subfield></datafield><datafield tag="ADM" ind1=" " ind2=" "><subfield code="b">2024-01-13 05:04:37 Europe/Vienna</subfield><subfield code="f">system</subfield><subfield code="c">marc21</subfield><subfield code="a">2022-11-12 21:32:05 Europe/Vienna</subfield><subfield code="g">false</subfield></datafield><datafield tag="AVE" ind1=" " ind2=" "><subfield code="i">DOAB Directory of Open Access Books</subfield><subfield code="P">DOAB Directory of Open Access Books</subfield><subfield code="x">https://eu02.alma.exlibrisgroup.com/view/uresolver/43ACC_OEAW/openurl?u.ignore_date_coverage=true&amp;portfolio_pid=5341093540004498&amp;Force_direct=true</subfield><subfield code="Z">5341093540004498</subfield><subfield code="b">Available</subfield><subfield code="8">5341093540004498</subfield></datafield></record></collection>