Ethik in pädagogischen Beziehungen

The question of ethics in pedagogical relationships, i.e., what is to be evaluated as right or wrong, appropriate or inappropriate, required or to be omitted, arises again and again at any time. This is currently impressively demonstrated by the ambivalences of the regulation of closeness and distan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
HerausgeberIn:
Sonstige:
Year of Publication:2022
Language:German
Physical Description:1 electronic resource (239 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id 993555376504498
ctrlnum (CKB)5850000000060407
(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/91513
(EXLCZ)995850000000060407
collection bib_alma
record_format marc
spelling Berndt, Constanze edt
Ethik in pädagogischen Beziehungen
Bad Heilbrunn Verlag Julius Klinkhardt 2022
1 electronic resource (239 p.)
text txt rdacontent
computer c rdamedia
online resource cr rdacarrier
The question of ethics in pedagogical relationships, i.e., what is to be evaluated as right or wrong, appropriate or inappropriate, required or to be omitted, arises again and again at any time. This is currently impressively demonstrated by the ambivalences of the regulation of closeness and distance as well as the intersubjective recognition process, which have become alarmingly visible in the wake of the numerous uncovered cases of forcibly imposed closeness and other forms of violence. The authors shed light on questions of ethics in pedagogical relationships from different disciplines and invite us to reflect and think further.
Die Frage einer Ethik in pädagogischen Beziehungen, d.h., was als richtig oder falsch, angemessen oder unangemessen, geboten oder zu unterlassen zu bewerten ist, stellt sich zu jeder Zeit immer wieder neu. Das zeigt sich aktuell eindrücklich an den Ambivalenzen der Regulation von Nähe und Distanz sowie des intersubjektiven Anerkennungsgeschehens, die in der Folge der zahlreichen aufgedeckten Fälle gewaltsam aufgezwungener Nähe und anderer Formen von Gewalt in erschreckender Weise sichtbar geworden sind. Die Autor:innen beleuchten Fragen einer Ethik in pädagogischen Beziehungen aus unterschiedlichen Disziplinen und laden zum Nach- und Weiterdenken ein.
German
Philosophy & theory of education bicssc
Ethik; Pädagogik; Beziehung; Philosophie; Erziehungswissenschaft; Pluralität; Psychoanalytische Pädagogik; Psychoanalyse; Antipädagogik; Generationenbeziehung; Disziplin <Ordnung>; Islam; Ethische Erziehung; Westliche Welt; Sozialpädagogik; Anerkennung; Differenz; Gleichheit; Vielfalt; Heterogenität; Kinderrechtskonvention; Würde; Kind; Menschenrechte; Pädagogisches Handeln; Evangelische Religion; Freiheit; Bildung; Kompetenzorientierung; Neurowissenschaften; Vorschulalter; Vorschule; Frühkindliche Entwicklung; Neurobiologie; Frühpädagogik; Schulpädagogik; Ethos; Unterricht; Berufsethos; Lehrberuf; Didaktik; Lernprozess; Entwicklungsprozess; Sozialisation; Schule; Lernen; Spiritualität; Lerntheorie; Optimierung; Autonomie; Subjekt <Phil>; Neoliberalismus; Demokratische Erziehung; Demokratie; Medienethik; Digitalisierung; Medienpädagogik; Theorie; Bildungstheorie; Soziale Arbeit; Pädagogische Praxis; Kant, Immanuel; Taylor, Charles; 20. Jahrhundert; 21. Jahrhundert; Ethics; Pedagogics; Sciences of education; Philosophy; Plurality; Plurals; Psychoanalysis; Antipedagogics; Generation relationship; Moral education; Western world; Social pedagogics; Heterogeneity; Child; Human rights; Freedom; Education; Pre-school age; Preschool age; Nursery school; Preschool school; Reception class; Infant development; Early childhood education; School pedagogics; Teaching; Apprenticeship trade; Teaching profession; Training method; Learning process; Developmental continuity; Socialisation; Socialization; School; Learning; Spirituality; Learning theory; Autonomy; Neo-liberalism; Civic education; Democratic education; Democracy; Digitalization; Media education; Media pedagogics; Theory; Educational theory; Theory of education; Social work
3-7815-2520-1
Häcker, Thomas edt
Walm, Maik edt
Berndt, Constanze oth
Häcker, Thomas oth
Walm, Maik oth
language German
format eBook
author2 Häcker, Thomas
Walm, Maik
Berndt, Constanze
Häcker, Thomas
Walm, Maik
author_facet Häcker, Thomas
Walm, Maik
Berndt, Constanze
Häcker, Thomas
Walm, Maik
author2_variant c b cb
t h th
m w mw
author2_role HerausgeberIn
HerausgeberIn
Sonstige
Sonstige
Sonstige
title Ethik in pädagogischen Beziehungen
spellingShingle Ethik in pädagogischen Beziehungen
title_full Ethik in pädagogischen Beziehungen
title_fullStr Ethik in pädagogischen Beziehungen
title_full_unstemmed Ethik in pädagogischen Beziehungen
title_auth Ethik in pädagogischen Beziehungen
title_new Ethik in pädagogischen Beziehungen
title_sort ethik in pädagogischen beziehungen
publisher Verlag Julius Klinkhardt
publishDate 2022
physical 1 electronic resource (239 p.)
isbn 3-7815-5960-2
3-7815-2520-1
illustrated Not Illustrated
work_keys_str_mv AT berndtconstanze ethikinpadagogischenbeziehungen
AT hackerthomas ethikinpadagogischenbeziehungen
AT walmmaik ethikinpadagogischenbeziehungen
status_str n
ids_txt_mv (CKB)5850000000060407
(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/91513
(EXLCZ)995850000000060407
carrierType_str_mv cr
is_hierarchy_title Ethik in pädagogischen Beziehungen
author2_original_writing_str_mv noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
_version_ 1787955048397930496
fullrecord <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><collection xmlns="http://www.loc.gov/MARC21/slim"><record><leader>04139nam-a2200361z--4500</leader><controlfield tag="001">993555376504498</controlfield><controlfield tag="005">20231214141153.0</controlfield><controlfield tag="006">m o d </controlfield><controlfield tag="007">cr|mn|---annan</controlfield><controlfield tag="008">202208s2022 xx |||||o ||| 0|ger d</controlfield><datafield tag="020" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">3-7815-5960-2</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(CKB)5850000000060407</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/91513</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(EXLCZ)995850000000060407</subfield></datafield><datafield tag="041" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">deu</subfield></datafield><datafield tag="100" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Berndt, Constanze</subfield><subfield code="4">edt</subfield></datafield><datafield tag="245" ind1="1" ind2="0"><subfield code="a">Ethik in pädagogischen Beziehungen</subfield></datafield><datafield tag="260" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Bad Heilbrunn</subfield><subfield code="b">Verlag Julius Klinkhardt</subfield><subfield code="c">2022</subfield></datafield><datafield tag="300" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">1 electronic resource (239 p.)</subfield></datafield><datafield tag="336" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">text</subfield><subfield code="b">txt</subfield><subfield code="2">rdacontent</subfield></datafield><datafield tag="337" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">computer</subfield><subfield code="b">c</subfield><subfield code="2">rdamedia</subfield></datafield><datafield tag="338" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">online resource</subfield><subfield code="b">cr</subfield><subfield code="2">rdacarrier</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">The question of ethics in pedagogical relationships, i.e., what is to be evaluated as right or wrong, appropriate or inappropriate, required or to be omitted, arises again and again at any time. This is currently impressively demonstrated by the ambivalences of the regulation of closeness and distance as well as the intersubjective recognition process, which have become alarmingly visible in the wake of the numerous uncovered cases of forcibly imposed closeness and other forms of violence. The authors shed light on questions of ethics in pedagogical relationships from different disciplines and invite us to reflect and think further.</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Die Frage einer Ethik in pädagogischen Beziehungen, d.h., was als richtig oder falsch, angemessen oder unangemessen, geboten oder zu unterlassen zu bewerten ist, stellt sich zu jeder Zeit immer wieder neu. Das zeigt sich aktuell eindrücklich an den Ambivalenzen der Regulation von Nähe und Distanz sowie des intersubjektiven Anerkennungsgeschehens, die in der Folge der zahlreichen aufgedeckten Fälle gewaltsam aufgezwungener Nähe und anderer Formen von Gewalt in erschreckender Weise sichtbar geworden sind. Die Autor:innen beleuchten Fragen einer Ethik in pädagogischen Beziehungen aus unterschiedlichen Disziplinen und laden zum Nach- und Weiterdenken ein.</subfield></datafield><datafield tag="546" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">German</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">Philosophy &amp; theory of education</subfield><subfield code="2">bicssc</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Ethik; Pädagogik; Beziehung; Philosophie; Erziehungswissenschaft; Pluralität; Psychoanalytische Pädagogik; Psychoanalyse; Antipädagogik; Generationenbeziehung; Disziplin &lt;Ordnung&gt;; Islam; Ethische Erziehung; Westliche Welt; Sozialpädagogik; Anerkennung; Differenz; Gleichheit; Vielfalt; Heterogenität; Kinderrechtskonvention; Würde; Kind; Menschenrechte; Pädagogisches Handeln; Evangelische Religion; Freiheit; Bildung; Kompetenzorientierung; Neurowissenschaften; Vorschulalter; Vorschule; Frühkindliche Entwicklung; Neurobiologie; Frühpädagogik; Schulpädagogik; Ethos; Unterricht; Berufsethos; Lehrberuf; Didaktik; Lernprozess; Entwicklungsprozess; Sozialisation; Schule; Lernen; Spiritualität; Lerntheorie; Optimierung; Autonomie; Subjekt &lt;Phil&gt;; Neoliberalismus; Demokratische Erziehung; Demokratie; Medienethik; Digitalisierung; Medienpädagogik; Theorie; Bildungstheorie; Soziale Arbeit; Pädagogische Praxis; Kant, Immanuel; Taylor, Charles; 20. Jahrhundert; 21. Jahrhundert; Ethics; Pedagogics; Sciences of education; Philosophy; Plurality; Plurals; Psychoanalysis; Antipedagogics; Generation relationship; Moral education; Western world; Social pedagogics; Heterogeneity; Child; Human rights; Freedom; Education; Pre-school age; Preschool age; Nursery school; Preschool school; Reception class; Infant development; Early childhood education; School pedagogics; Teaching; Apprenticeship trade; Teaching profession; Training method; Learning process; Developmental continuity; Socialisation; Socialization; School; Learning; Spirituality; Learning theory; Autonomy; Neo-liberalism; Civic education; Democratic education; Democracy; Digitalization; Media education; Media pedagogics; Theory; Educational theory; Theory of education; Social work</subfield></datafield><datafield tag="776" ind1=" " ind2=" "><subfield code="z">3-7815-2520-1</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Häcker, Thomas</subfield><subfield code="4">edt</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Walm, Maik</subfield><subfield code="4">edt</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Berndt, Constanze</subfield><subfield code="4">oth</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Häcker, Thomas</subfield><subfield code="4">oth</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Walm, Maik</subfield><subfield code="4">oth</subfield></datafield><datafield tag="906" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">BOOK</subfield></datafield><datafield tag="ADM" ind1=" " ind2=" "><subfield code="b">2024-01-13 05:04:41 Europe/Vienna</subfield><subfield code="f">system</subfield><subfield code="c">marc21</subfield><subfield code="a">2022-09-03 21:29:14 Europe/Vienna</subfield><subfield code="g">false</subfield></datafield><datafield tag="AVE" ind1=" " ind2=" "><subfield code="i">DOAB Directory of Open Access Books</subfield><subfield code="P">DOAB Directory of Open Access Books</subfield><subfield code="x">https://eu02.alma.exlibrisgroup.com/view/uresolver/43ACC_OEAW/openurl?u.ignore_date_coverage=true&amp;portfolio_pid=5339742520004498&amp;Force_direct=true</subfield><subfield code="Z">5339742520004498</subfield><subfield code="b">Available</subfield><subfield code="8">5339742520004498</subfield></datafield></record></collection>