Ethik in pädagogischen Beziehungen

The question of ethics in pedagogical relationships, i.e., what is to be evaluated as right or wrong, appropriate or inappropriate, required or to be omitted, arises again and again at any time. This is currently impressively demonstrated by the ambivalences of the regulation of closeness and distan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
HerausgeberIn:
Sonstige:
Year of Publication:2022
Language:German
Physical Description:1 electronic resource (239 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
LEADER 04139nam-a2200361z--4500
001 993555376504498
005 20231214141153.0
006 m o d
007 cr|mn|---annan
008 202208s2022 xx |||||o ||| 0|ger d
020 |a 3-7815-5960-2 
035 |a (CKB)5850000000060407 
035 |a (oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/91513 
035 |a (EXLCZ)995850000000060407 
041 0 |a deu 
100 1 |a Berndt, Constanze  |4 edt 
245 1 0 |a Ethik in pädagogischen Beziehungen 
260 |a Bad Heilbrunn  |b Verlag Julius Klinkhardt  |c 2022 
300 |a 1 electronic resource (239 p.) 
336 |a text  |b txt  |2 rdacontent 
337 |a computer  |b c  |2 rdamedia 
338 |a online resource  |b cr  |2 rdacarrier 
520 |a The question of ethics in pedagogical relationships, i.e., what is to be evaluated as right or wrong, appropriate or inappropriate, required or to be omitted, arises again and again at any time. This is currently impressively demonstrated by the ambivalences of the regulation of closeness and distance as well as the intersubjective recognition process, which have become alarmingly visible in the wake of the numerous uncovered cases of forcibly imposed closeness and other forms of violence. The authors shed light on questions of ethics in pedagogical relationships from different disciplines and invite us to reflect and think further. 
520 |a Die Frage einer Ethik in pädagogischen Beziehungen, d.h., was als richtig oder falsch, angemessen oder unangemessen, geboten oder zu unterlassen zu bewerten ist, stellt sich zu jeder Zeit immer wieder neu. Das zeigt sich aktuell eindrücklich an den Ambivalenzen der Regulation von Nähe und Distanz sowie des intersubjektiven Anerkennungsgeschehens, die in der Folge der zahlreichen aufgedeckten Fälle gewaltsam aufgezwungener Nähe und anderer Formen von Gewalt in erschreckender Weise sichtbar geworden sind. Die Autor:innen beleuchten Fragen einer Ethik in pädagogischen Beziehungen aus unterschiedlichen Disziplinen und laden zum Nach- und Weiterdenken ein. 
546 |a German 
650 7 |a Philosophy & theory of education  |2 bicssc 
653 |a Ethik; Pädagogik; Beziehung; Philosophie; Erziehungswissenschaft; Pluralität; Psychoanalytische Pädagogik; Psychoanalyse; Antipädagogik; Generationenbeziehung; Disziplin <Ordnung>; Islam; Ethische Erziehung; Westliche Welt; Sozialpädagogik; Anerkennung; Differenz; Gleichheit; Vielfalt; Heterogenität; Kinderrechtskonvention; Würde; Kind; Menschenrechte; Pädagogisches Handeln; Evangelische Religion; Freiheit; Bildung; Kompetenzorientierung; Neurowissenschaften; Vorschulalter; Vorschule; Frühkindliche Entwicklung; Neurobiologie; Frühpädagogik; Schulpädagogik; Ethos; Unterricht; Berufsethos; Lehrberuf; Didaktik; Lernprozess; Entwicklungsprozess; Sozialisation; Schule; Lernen; Spiritualität; Lerntheorie; Optimierung; Autonomie; Subjekt <Phil>; Neoliberalismus; Demokratische Erziehung; Demokratie; Medienethik; Digitalisierung; Medienpädagogik; Theorie; Bildungstheorie; Soziale Arbeit; Pädagogische Praxis; Kant, Immanuel; Taylor, Charles; 20. Jahrhundert; 21. Jahrhundert; Ethics; Pedagogics; Sciences of education; Philosophy; Plurality; Plurals; Psychoanalysis; Antipedagogics; Generation relationship; Moral education; Western world; Social pedagogics; Heterogeneity; Child; Human rights; Freedom; Education; Pre-school age; Preschool age; Nursery school; Preschool school; Reception class; Infant development; Early childhood education; School pedagogics; Teaching; Apprenticeship trade; Teaching profession; Training method; Learning process; Developmental continuity; Socialisation; Socialization; School; Learning; Spirituality; Learning theory; Autonomy; Neo-liberalism; Civic education; Democratic education; Democracy; Digitalization; Media education; Media pedagogics; Theory; Educational theory; Theory of education; Social work 
776 |z 3-7815-2520-1 
700 1 |a Häcker, Thomas  |4 edt 
700 1 |a Walm, Maik  |4 edt 
700 1 |a Berndt, Constanze  |4 oth 
700 1 |a Häcker, Thomas  |4 oth 
700 1 |a Walm, Maik  |4 oth 
906 |a BOOK 
ADM |b 2024-01-13 05:04:41 Europe/Vienna  |f system  |c marc21  |a 2022-09-03 21:29:14 Europe/Vienna  |g false 
AVE |i DOAB Directory of Open Access Books  |P DOAB Directory of Open Access Books  |x https://eu02.alma.exlibrisgroup.com/view/uresolver/43ACC_OEAW/openurl?u.ignore_date_coverage=true&portfolio_pid=5339742520004498&Force_direct=true  |Z 5339742520004498  |b Available  |8 5339742520004498