Berufsausbildung zwischen Hygienemaßnahmen und Lockdown(s) / / Dietmar Heisler, Jörg A. Meier (Hg.).

Der Sammelband beschreibt Chancen und Herausforderungen für die berufliche Bildung während der Coronapandemie. Lockdown-Phasen und Hygienemaßnahmen veränderten Arbeitsprozesse und verstärkten den Einsatz digitaler Medien. Die Autor:innen bilanzieren und reflektieren anhand unterschiedlicher Frag...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Berufsbildung, Arbeit und Innovation ; Volume 65
TeilnehmendeR:
Place / Publishing House:Bielefeld : : wbv Publikation,, [2022]
©2022
Year of Publication:2022
Language:German
Series:Berufsbildung, Arbeit und Innovation ; Volume 65.
Physical Description:1 online resource (440 pages) :; illustrations.
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
LEADER 05282nam a2200385 i 4500
001 993554868504498
005 20230328110334.0
006 m o d
007 cr |||||||||||
008 230328s2022 gw a o 000 0 ger d
024 8 |a https://doi.org/10.3278/9783763972579 
035 |a (CKB)5580000000361911 
035 |a (NjHacI)995580000000361911 
035 |a (ScCtBLL)2f4488e6-92be-4507-97c8-4b5c8b53786c 
035 |a (EXLCZ)995580000000361911 
040 |a NjHacI  |b eng  |e rda  |c NjHacl 
050 4 |a LC1043  |b .B478 2022 
082 0 4 |a 370.113  |2 23 
245 0 0 |a Berufsausbildung zwischen Hygienemaßnahmen und Lockdown(s) /  |c Dietmar Heisler, Jörg A. Meier (Hg.). 
246 |a Berufsausbildung zwischen Hygienemaßnahmen und Lockdown 
246 |a Berufsausbildung zwischen Hygienemaßnahmen und Lockdown 
246 |a Berufsausbildung zwischen Hygienemaßnahmen und Lockdown 
264 1 |a Bielefeld :  |b wbv Publikation,  |c [2022] 
264 4 |c ©2022 
300 |a 1 online resource (440 pages) :  |b illustrations. 
336 |a text  |b txt  |2 rdacontent 
337 |a computer  |b c  |2 rdamedia 
338 |a online resource  |b cr  |2 rdacarrier 
490 1 |a Berufsbildung, Arbeit und Innovation ;  |v Volume 65 
588 |a Description based on publisher supplied metadata and other sources. 
520 |a Der Sammelband beschreibt Chancen und Herausforderungen für die berufliche Bildung während der Coronapandemie. Lockdown-Phasen und Hygienemaßnahmen veränderten Arbeitsprozesse und verstärkten den Einsatz digitaler Medien. Die Autor:innen bilanzieren und reflektieren anhand unterschiedlicher Fragestellungen die zentralen Entwicklungen und Effekte der Pandemie. Der Band ist in vier Themenschwerpunkte unterteilt: Krise, Wandel und Chancen, akademische Ausbildung und Lehrkräfteausbildung, Impulse für die Digitalisierung des Lernens sowie Herausforderungen für die über- und außerbetriebliche berufliche Förderung, Weiterbildung und Erwachsenenbildung. Durch seine Vielschichtigkeit ist der Band sowohl für die Berufsbildungsforschung als auch für Bildungseinrichtungen und Betriebe relevant. 
505 0 |a Vocational training between hygiene measures and lockdown(s): Consequences for school and extracurricular vocational training, in schools, companies and educational institutions. To introduce this volume -- Vocational training in the corona pandemic. A first overview. -- Crisis, change and opportunities in the pandemic -- Crisis without reaction? The consequences of the corona pandemic on the dual training market in the light of vocational training statistics and the vocational training policy reaction -- Learning place cooperation in Corona times - revival or standstill? -- Gender - Care - Corona: Relationship determinations in pandemic times -- "C'est un bureau pour moi" - Social difference and transformations of the workplace and their meaning in the context of pandemic, working from home and data streams -- Studying in the Pandemic: Academic Education and Teacher Training -- From necessity to virtue!? Forced digitization as a result of the corona pandemic as an impetus for the design of digitally supported university teaching in the teacher training courses -- Studying in the "Corona semester": On the role of resilience and self-efficacy -- Learning under pandemic conditions - limits of distance learning? -- The experience of stress of teacher candidates in the preparatory service. Exploratory results on the training situation changed by the corona pandemic -- Impulses for the digitization of learning: challenges for training staff, vocational schools, teachers and students -- Corona changes everything - teaching and learning in Corona times from the perspective of teachers at vocational schools -- How do teachers in professional subjects experience the corona pandemic and digital teaching and organizing? Results from the Digi-BS study -- How does the dual vocational training system of industrial metal and electrical training work under pandemic conditions? Teachers and trainees reflect -- Vocational schools in the area of ​​tension between face-to-face and distance teaching - a field report from the lockdown to the opening of schools at the state. Vocational school center "Hugo Mairich" Gotha -- Teaching and learning practices in times of Corona - from technological to didactic transformation -- Organization of the dual vocational training as a salesman and clerk in retail in the context of the COVID-19 pandemic -- Challenges in nursing training during the corona pandemic from a special perspective of school and company training staff -- Challenges and consequences for internal and external institutions in vocational support, further education and adult education -- Participation promotion of long-term unemployed people with health restrictions - new approaches to vocational rehabilitation in times of the COVID-19 pandemic -- In conversation: Consequences of the corona pandemic for providers and educational institutions of vocational support -- Practice and experience report: "Working and learning in Corona times in the springboard production schools" -- The corona pandemic and the jump into very cold water. Survey results of a study in the education center of the HWK Münster. 
540 |f CC BY-SA 
650 0 |a Vocational education. 
650 0 |a COVID-19 (Disease) 
650 0 |a Distance education. 
776 |z 3-7639-7146-7 
776 |z 3-7639-7257-9 
700 1 |a Meier, Jörg A.,  |e editor. 
700 1 |a Heisler, Dietmar,  |e editor. 
830 0 |a Berufsbildung, Arbeit und Innovation ;  |v Volume 65. 
906 |a BOOK 
ADM |b 2024-02-08 04:27:48 Europe/Vienna  |f system  |c marc21  |a 2022-08-13 21:17:26 Europe/Vienna  |g false 
AVE |i DOAB Directory of Open Access Books  |P DOAB Directory of Open Access Books  |x https://eu02.alma.exlibrisgroup.com/view/uresolver/43ACC_OEAW/openurl?u.ignore_date_coverage=true&portfolio_pid=5339689660004498&Force_direct=true  |Z 5339689660004498  |b Available  |8 5339689660004498