Aufbrüche, Umbrüche, Abbrüche : Wegmarken qualitativer Bildungs- und Biographieforschung

The beginnings of the institutionalisation of qualitative educational and biographical research go back to 1978 and to representatives such as Dieter Baacke and Theodor Schulze, with whom qualitative research approaches found their way into educational science. Some forty years later, this volume ta...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Schriftenreihe der DGfE-Kommission Qualitative Bildungs- und Biographieforschung
HerausgeberIn:
Sonstige:
Year of Publication:2022
Language:German
Series:Schriftenreihe der DGfE-Kommission Qualitative Bildungs- und Biographieforschung
Physical Description:1 electronic resource (364 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id 993553543604498
ctrlnum (CKB)5680000000070980
(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/90977
(EXLCZ)995680000000070980
collection bib_alma
record_format marc
spelling Fuchs, Thorsten edt
Aufbrüche, Umbrüche, Abbrüche Wegmarken qualitativer Bildungs- und Biographieforschung
Aufbrüche, Umbrüche, Abbrüche
Aufbrüche, Umbrüche, Abbrüche
Verlag Barbara Budrich 2022
1 electronic resource (364 p.)
text txt rdacontent
computer c rdamedia
online resource cr rdacarrier
Schriftenreihe der DGfE-Kommission Qualitative Bildungs- und Biographieforschung
Open Access Unrestricted online access star
The beginnings of the institutionalisation of qualitative educational and biographical research go back to 1978 and to representatives such as Dieter Baacke and Theodor Schulze, with whom qualitative research approaches found their way into educational science. Some forty years later, this volume takes a closer look at the paths of development from a theoretical and methodological perspective. What are the achievements? Which of the once formulated concerns have remained unfulfilled? What challenges, breaking points and turning points can be identified? The articles illuminate the ups, downs and upheavals of biographical pedagogy and qualitative-empirical research.
Die Institutionalisierung qualitativer Bildungs- und Biographieforschung in der Erziehungswissenschaft reicht bis in das Jahr 1978 zurück. Es waren Dieter Baacke und Theodor Schulze, die mit ihrer Thematisierung der wissenschaftlichen Erschließung autobiographischer und literarischer Quellen für pädagogische Erkenntnisabsichten seinerzeit nicht nur die Grundlinien einer biographisch orientierten, narrativen Pädagogik formulierten und programmatische Hinweise zur „Einübung pädagogischen Verstehens“ gaben, sondern auch – zusammen mit anderen Fachvertretenden – Zugängen und Methoden der qualitativen Forschung insgesamt Raum und Gehör verschafften. Rund vierzig Jahre später blickt der Band genauer auf die Wegmarken in theoretischer, methodologischer und methodischer Perspektive. Welche Errungenschaften sind seitdem zu verbuchen? Welche der einst formulierten Anliegen sind uneingelöst geblieben? Welche Herausforderungen, Bruchstellen und Wendepunkte lassen sich ausmachen? Die Beiträge beleuchten damit Auf-, Um- und Abbrüche biographischer Pädagogik sowie qualitativer Bildungs- und Biographieforschung.
German
Philosophy & theory of education bicssc
Bildungsforschung;biographical research;Biographieforschung;educational research;educational science;Erziehungswissenschaft;Forschungsmethoden;institutionalisation;Institutionalisierung;qualitative Methoden;qualitative methods;research methods;research topics;Themen;Theorieentwicklung;theory development
3-8474-2554-4
Demmer, Christine edt
Wiezorek, Christine edt
Fuchs, Thorsten oth
Demmer, Christine oth
Wiezorek, Christine oth
language German
format eBook
author2 Demmer, Christine
Wiezorek, Christine
Fuchs, Thorsten
Demmer, Christine
Wiezorek, Christine
author_facet Demmer, Christine
Wiezorek, Christine
Fuchs, Thorsten
Demmer, Christine
Wiezorek, Christine
author2_variant t f tf
c d cd
c w cw
author2_role HerausgeberIn
HerausgeberIn
Sonstige
Sonstige
Sonstige
title Aufbrüche, Umbrüche, Abbrüche Wegmarken qualitativer Bildungs- und Biographieforschung
spellingShingle Aufbrüche, Umbrüche, Abbrüche Wegmarken qualitativer Bildungs- und Biographieforschung
Schriftenreihe der DGfE-Kommission Qualitative Bildungs- und Biographieforschung
title_sub Wegmarken qualitativer Bildungs- und Biographieforschung
title_full Aufbrüche, Umbrüche, Abbrüche Wegmarken qualitativer Bildungs- und Biographieforschung
title_fullStr Aufbrüche, Umbrüche, Abbrüche Wegmarken qualitativer Bildungs- und Biographieforschung
title_full_unstemmed Aufbrüche, Umbrüche, Abbrüche Wegmarken qualitativer Bildungs- und Biographieforschung
title_auth Aufbrüche, Umbrüche, Abbrüche Wegmarken qualitativer Bildungs- und Biographieforschung
title_alt Aufbrüche, Umbrüche, Abbrüche
Aufbrüche, Umbrüche, Abbrüche
title_new Aufbrüche, Umbrüche, Abbrüche
title_sort aufbrüche, umbrüche, abbrüche wegmarken qualitativer bildungs- und biographieforschung
series Schriftenreihe der DGfE-Kommission Qualitative Bildungs- und Biographieforschung
series2 Schriftenreihe der DGfE-Kommission Qualitative Bildungs- und Biographieforschung
publisher Verlag Barbara Budrich
publishDate 2022
physical 1 electronic resource (364 p.)
isbn 3-8474-1701-0
3-8474-2554-4
illustrated Not Illustrated
work_keys_str_mv AT fuchsthorsten aufbrucheumbrucheabbruchewegmarkenqualitativerbildungsundbiographieforschung
AT demmerchristine aufbrucheumbrucheabbruchewegmarkenqualitativerbildungsundbiographieforschung
AT wiezorekchristine aufbrucheumbrucheabbruchewegmarkenqualitativerbildungsundbiographieforschung
AT fuchsthorsten aufbruicheumbruicheabbruiche
AT demmerchristine aufbruicheumbruicheabbruiche
AT wiezorekchristine aufbruicheumbruicheabbruiche
AT fuchsthorsten aufbrucheumbrucheabbruche
AT demmerchristine aufbrucheumbrucheabbruche
AT wiezorekchristine aufbrucheumbrucheabbruche
status_str n
ids_txt_mv (CKB)5680000000070980
(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/90977
(EXLCZ)995680000000070980
carrierType_str_mv cr
hierarchy_parent_title Schriftenreihe der DGfE-Kommission Qualitative Bildungs- und Biographieforschung
is_hierarchy_title Aufbrüche, Umbrüche, Abbrüche Wegmarken qualitativer Bildungs- und Biographieforschung
container_title Schriftenreihe der DGfE-Kommission Qualitative Bildungs- und Biographieforschung
author2_original_writing_str_mv noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
_version_ 1796652178489737216
fullrecord <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><collection xmlns="http://www.loc.gov/MARC21/slim"><record><leader>03592nam-a2200409z--4500</leader><controlfield tag="001">993553543604498</controlfield><controlfield tag="005">20240326204600.0</controlfield><controlfield tag="006">m o d </controlfield><controlfield tag="007">cr|mn|---annan</controlfield><controlfield tag="008">202208s2022 xx |||||o ||| 0|ger d</controlfield><datafield tag="020" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">3-8474-1701-0</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(CKB)5680000000070980</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/90977</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(EXLCZ)995680000000070980</subfield></datafield><datafield tag="041" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">deu</subfield></datafield><datafield tag="100" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Fuchs, Thorsten</subfield><subfield code="4">edt</subfield></datafield><datafield tag="245" ind1="1" ind2="0"><subfield code="a">Aufbrüche, Umbrüche, Abbrüche</subfield><subfield code="b">Wegmarken qualitativer Bildungs- und Biographieforschung</subfield></datafield><datafield tag="246" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Aufbrüche, Umbrüche, Abbrüche</subfield></datafield><datafield tag="246" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Aufbrüche, Umbrüche, Abbrüche</subfield></datafield><datafield tag="260" ind1=" " ind2=" "><subfield code="b">Verlag Barbara Budrich</subfield><subfield code="c">2022</subfield></datafield><datafield tag="300" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">1 electronic resource (364 p.)</subfield></datafield><datafield tag="336" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">text</subfield><subfield code="b">txt</subfield><subfield code="2">rdacontent</subfield></datafield><datafield tag="337" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">computer</subfield><subfield code="b">c</subfield><subfield code="2">rdamedia</subfield></datafield><datafield tag="338" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">online resource</subfield><subfield code="b">cr</subfield><subfield code="2">rdacarrier</subfield></datafield><datafield tag="490" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Schriftenreihe der DGfE-Kommission Qualitative Bildungs- und Biographieforschung</subfield></datafield><datafield tag="506" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Open Access</subfield><subfield code="f">Unrestricted online access</subfield><subfield code="2">star</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">The beginnings of the institutionalisation of qualitative educational and biographical research go back to 1978 and to representatives such as Dieter Baacke and Theodor Schulze, with whom qualitative research approaches found their way into educational science. Some forty years later, this volume takes a closer look at the paths of development from a theoretical and methodological perspective. What are the achievements? Which of the once formulated concerns have remained unfulfilled? What challenges, breaking points and turning points can be identified? The articles illuminate the ups, downs and upheavals of biographical pedagogy and qualitative-empirical research.</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Die Institutionalisierung qualitativer Bildungs- und Biographieforschung in der Erziehungswissenschaft reicht bis in das Jahr 1978 zurück. Es waren Dieter Baacke und Theodor Schulze, die mit ihrer Thematisierung der wissenschaftlichen Erschließung autobiographischer und literarischer Quellen für pädagogische Erkenntnisabsichten seinerzeit nicht nur die Grundlinien einer biographisch orientierten, narrativen Pädagogik formulierten und programmatische Hinweise zur „Einübung pädagogischen Verstehens“ gaben, sondern auch – zusammen mit anderen Fachvertretenden – Zugängen und Methoden der qualitativen Forschung insgesamt Raum und Gehör verschafften. Rund vierzig Jahre später blickt der Band genauer auf die Wegmarken in theoretischer, methodologischer und methodischer Perspektive. Welche Errungenschaften sind seitdem zu verbuchen? Welche der einst formulierten Anliegen sind uneingelöst geblieben? Welche Herausforderungen, Bruchstellen und Wendepunkte lassen sich ausmachen? Die Beiträge beleuchten damit Auf-, Um- und Abbrüche biographischer Pädagogik sowie qualitativer Bildungs- und Biographieforschung.</subfield></datafield><datafield tag="546" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">German</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">Philosophy &amp; theory of education</subfield><subfield code="2">bicssc</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Bildungsforschung;biographical research;Biographieforschung;educational research;educational science;Erziehungswissenschaft;Forschungsmethoden;institutionalisation;Institutionalisierung;qualitative Methoden;qualitative methods;research methods;research topics;Themen;Theorieentwicklung;theory development</subfield></datafield><datafield tag="776" ind1=" " ind2=" "><subfield code="z">3-8474-2554-4</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Demmer, Christine</subfield><subfield code="4">edt</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Wiezorek, Christine</subfield><subfield code="4">edt</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Fuchs, Thorsten</subfield><subfield code="4">oth</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Demmer, Christine</subfield><subfield code="4">oth</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Wiezorek, Christine</subfield><subfield code="4">oth</subfield></datafield><datafield tag="906" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">BOOK</subfield></datafield><datafield tag="ADM" ind1=" " ind2=" "><subfield code="b">2024-03-27 08:21:34 Europe/Vienna</subfield><subfield code="f">system</subfield><subfield code="c">marc21</subfield><subfield code="a">2022-08-13 21:17:26 Europe/Vienna</subfield><subfield code="g">false</subfield></datafield><datafield tag="AVE" ind1=" " ind2=" "><subfield code="i">DOAB Directory of Open Access Books</subfield><subfield code="P">DOAB Directory of Open Access Books</subfield><subfield code="x">https://eu02.alma.exlibrisgroup.com/view/uresolver/43ACC_OEAW/openurl?u.ignore_date_coverage=true&amp;portfolio_pid=5339492890004498&amp;Force_direct=true</subfield><subfield code="Z">5339492890004498</subfield><subfield code="b">Available</subfield><subfield code="8">5339492890004498</subfield></datafield></record></collection>