Jungen in Bildungskontexten : Männlichkeit, Geschlecht und Pädagogik in Kindheit und Jugend
Reflections on boys and education have become rare in the academic field after intense debates in the 2000s and early 2010s. Even though there is a persistently active field of pedagogical practice that addresses boys and their life situations in a gender-reflective way, results of empirical researc...
Saved in:
Superior document: | Studien zu Differenz, Bildung und Kultur |
---|---|
HerausgeberIn: | |
Sonstige: | |
Year of Publication: | 2022 |
Language: | German |
Series: | Studien zu Differenz, Bildung und Kultur
|
Physical Description: | 1 electronic resource (324 p.) |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
993549277604498 |
---|---|
ctrlnum |
(CKB)5700000000101237 (oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/87654 (EXLCZ)995700000000101237 |
collection |
bib_alma |
record_format |
marc |
spelling |
Budde, Jürgen edt Jungen in Bildungskontexten Männlichkeit, Geschlecht und Pädagogik in Kindheit und Jugend Jungen in Bildungskontexten Verlag Barbara Budrich 2022 1 electronic resource (324 p.) text txt rdacontent computer c rdamedia online resource cr rdacarrier Studien zu Differenz, Bildung und Kultur Reflections on boys and education have become rare in the academic field after intense debates in the 2000s and early 2010s. Even though there is a persistently active field of pedagogical practice that addresses boys and their life situations in a gender-reflective way, results of empirical research and theoretical reflections are published only sporadically. There is a need for updating the knowledge about boys and education. Primarily, this knowledge captures the workings of ideas and norms of masculinity that are oriented toward dominance. This volume sheds light on the practical parallelism of different conceptions of masculinity in educational practice, thus contributing to a differentiation of theoretical perspectives. Based on empirical studies, the contributions address the topic in relation to early childhood and school pedagogy, vocational education, open youth work, and vocational training biographies. Diskurse über Jungen und Bildung sind im akademischen Feld nach intensiven Debatten in den 2000ern und frühen 2010ern seltener geworden. Zwar gibt es ein anhaltend aktives Feld der pädagogischen Praxis, die Jungen und deren Lebenslagen geschlechterreflektiert adressiert. Doch die Anzahl an empirischen Studien zu Jungen und Bildung ist überschaubar. Dabei gibt es durchaus eine Vielzahl aktueller erziehungswissenschaftlicher Fragen im Kontext der Transformation von Geschlechterverhältnissen und ökonomischem und kulturellem Wandel. Der Band stellt empirische Studien vor, die sich diesen Fragen in Bezug auf Früh- und Schulpädagogik, berufliche Bildung, offene Jugendarbeit sowie Berufsbildungsbiographien widmen. Zudem enthält er theoretische Reflexionen zu Männlichkeitsforschung und zum Verhältnis von Jungen und Bildung. German Gender studies, gender groups bicssc Bildungsinstitutionen;care;early education;educational institutions;Frühpädagogik;gender reflective pedagogy;gender;geschlechterreflektierte Pädagogik;Geschlecht;inequality;intersectionality;Intersektionalität;Jugend;masculinity;Männlichkeit;subjectification;Subjektivierung;Ungleichheit;youth Rieske, Thomas edt Budde, Jürgen oth Rieske, Thomas oth 3-8474-2534-X |
language |
German |
format |
eBook |
author2 |
Rieske, Thomas Budde, Jürgen Rieske, Thomas |
author_facet |
Rieske, Thomas Budde, Jürgen Rieske, Thomas |
author2_variant |
j b jb t r tr |
author2_role |
HerausgeberIn Sonstige Sonstige |
title |
Jungen in Bildungskontexten Männlichkeit, Geschlecht und Pädagogik in Kindheit und Jugend |
spellingShingle |
Jungen in Bildungskontexten Männlichkeit, Geschlecht und Pädagogik in Kindheit und Jugend Studien zu Differenz, Bildung und Kultur |
title_sub |
Männlichkeit, Geschlecht und Pädagogik in Kindheit und Jugend |
title_full |
Jungen in Bildungskontexten Männlichkeit, Geschlecht und Pädagogik in Kindheit und Jugend |
title_fullStr |
Jungen in Bildungskontexten Männlichkeit, Geschlecht und Pädagogik in Kindheit und Jugend |
title_full_unstemmed |
Jungen in Bildungskontexten Männlichkeit, Geschlecht und Pädagogik in Kindheit und Jugend |
title_auth |
Jungen in Bildungskontexten Männlichkeit, Geschlecht und Pädagogik in Kindheit und Jugend |
title_alt |
Jungen in Bildungskontexten |
title_new |
Jungen in Bildungskontexten |
title_sort |
jungen in bildungskontexten männlichkeit, geschlecht und pädagogik in kindheit und jugend |
series |
Studien zu Differenz, Bildung und Kultur |
series2 |
Studien zu Differenz, Bildung und Kultur |
publisher |
Verlag Barbara Budrich |
publishDate |
2022 |
physical |
1 electronic resource (324 p.) |
isbn |
3-8474-1682-0 3-8474-2534-X |
illustrated |
Not Illustrated |
work_keys_str_mv |
AT buddejurgen jungeninbildungskontextenmannlichkeitgeschlechtundpadagogikinkindheitundjugend AT rieskethomas jungeninbildungskontextenmannlichkeitgeschlechtundpadagogikinkindheitundjugend AT buddejurgen jungeninbildungskontexten AT rieskethomas jungeninbildungskontexten |
status_str |
n |
ids_txt_mv |
(CKB)5700000000101237 (oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/87654 (EXLCZ)995700000000101237 |
carrierType_str_mv |
cr |
hierarchy_parent_title |
Studien zu Differenz, Bildung und Kultur |
is_hierarchy_title |
Jungen in Bildungskontexten Männlichkeit, Geschlecht und Pädagogik in Kindheit und Jugend |
container_title |
Studien zu Differenz, Bildung und Kultur |
author2_original_writing_str_mv |
noLinkedField noLinkedField noLinkedField |
_version_ |
1794644123880259588 |
fullrecord |
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><collection xmlns="http://www.loc.gov/MARC21/slim"><record><leader>03220nam-a2200361z--4500</leader><controlfield tag="001">993549277604498</controlfield><controlfield tag="005">20231214141122.0</controlfield><controlfield tag="006">m o d </controlfield><controlfield tag="007">cr|mn|---annan</controlfield><controlfield tag="008">202207s2022 xx |||||o ||| 0|ger d</controlfield><datafield tag="020" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">3-8474-1682-0</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(CKB)5700000000101237</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/87654</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(EXLCZ)995700000000101237</subfield></datafield><datafield tag="041" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">deu</subfield></datafield><datafield tag="100" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Budde, Jürgen</subfield><subfield code="4">edt</subfield></datafield><datafield tag="245" ind1="1" ind2="0"><subfield code="a">Jungen in Bildungskontexten</subfield><subfield code="b">Männlichkeit, Geschlecht und Pädagogik in Kindheit und Jugend</subfield></datafield><datafield tag="246" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Jungen in Bildungskontexten </subfield></datafield><datafield tag="260" ind1=" " ind2=" "><subfield code="b">Verlag Barbara Budrich</subfield><subfield code="c">2022</subfield></datafield><datafield tag="300" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">1 electronic resource (324 p.)</subfield></datafield><datafield tag="336" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">text</subfield><subfield code="b">txt</subfield><subfield code="2">rdacontent</subfield></datafield><datafield tag="337" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">computer</subfield><subfield code="b">c</subfield><subfield code="2">rdamedia</subfield></datafield><datafield tag="338" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">online resource</subfield><subfield code="b">cr</subfield><subfield code="2">rdacarrier</subfield></datafield><datafield tag="490" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Studien zu Differenz, Bildung und Kultur</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Reflections on boys and education have become rare in the academic field after intense debates in the 2000s and early 2010s. Even though there is a persistently active field of pedagogical practice that addresses boys and their life situations in a gender-reflective way, results of empirical research and theoretical reflections are published only sporadically. There is a need for updating the knowledge about boys and education. Primarily, this knowledge captures the workings of ideas and norms of masculinity that are oriented toward dominance. This volume sheds light on the practical parallelism of different conceptions of masculinity in educational practice, thus contributing to a differentiation of theoretical perspectives. Based on empirical studies, the contributions address the topic in relation to early childhood and school pedagogy, vocational education, open youth work, and vocational training biographies.</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Diskurse über Jungen und Bildung sind im akademischen Feld nach intensiven Debatten in den 2000ern und frühen 2010ern seltener geworden. Zwar gibt es ein anhaltend aktives Feld der pädagogischen Praxis, die Jungen und deren Lebenslagen geschlechterreflektiert adressiert. Doch die Anzahl an empirischen Studien zu Jungen und Bildung ist überschaubar. Dabei gibt es durchaus eine Vielzahl aktueller erziehungswissenschaftlicher Fragen im Kontext der Transformation von Geschlechterverhältnissen und ökonomischem und kulturellem Wandel. Der Band stellt empirische Studien vor, die sich diesen Fragen in Bezug auf Früh- und Schulpädagogik, berufliche Bildung, offene Jugendarbeit sowie Berufsbildungsbiographien widmen. Zudem enthält er theoretische Reflexionen zu Männlichkeitsforschung und zum Verhältnis von Jungen und Bildung.</subfield></datafield><datafield tag="546" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">German</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">Gender studies, gender groups</subfield><subfield code="2">bicssc</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Bildungsinstitutionen;care;early education;educational institutions;Frühpädagogik;gender reflective pedagogy;gender;geschlechterreflektierte Pädagogik;Geschlecht;inequality;intersectionality;Intersektionalität;Jugend;masculinity;Männlichkeit;subjectification;Subjektivierung;Ungleichheit;youth</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Rieske, Thomas</subfield><subfield code="4">edt</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Budde, Jürgen</subfield><subfield code="4">oth</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Rieske, Thomas</subfield><subfield code="4">oth</subfield></datafield><datafield tag="776" ind1=" " ind2=" "><subfield code="z">3-8474-2534-X</subfield></datafield><datafield tag="906" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">BOOK</subfield></datafield><datafield tag="ADM" ind1=" " ind2=" "><subfield code="b">2024-03-27 01:14:32 Europe/Vienna</subfield><subfield code="f">system</subfield><subfield code="c">marc21</subfield><subfield code="a">2022-07-14 08:50:39 Europe/Vienna</subfield><subfield code="g">false</subfield></datafield><datafield tag="AVE" ind1=" " ind2=" "><subfield code="i">DOAB Directory of Open Access Books</subfield><subfield code="P">DOAB Directory of Open Access Books</subfield><subfield code="x">https://eu02.alma.exlibrisgroup.com/view/uresolver/43ACC_OEAW/openurl?u.ignore_date_coverage=true&portfolio_pid=5338972990004498&Force_direct=true</subfield><subfield code="Z">5338972990004498</subfield><subfield code="b">Available</subfield><subfield code="8">5338972990004498</subfield></datafield></record></collection> |