Jungen in Bildungskontexten : Männlichkeit, Geschlecht und Pädagogik in Kindheit und Jugend

Reflections on boys and education have become rare in the academic field after intense debates in the 2000s and early 2010s. Even though there is a persistently active field of pedagogical practice that addresses boys and their life situations in a gender-reflective way, results of empirical researc...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Superior document:Studien zu Differenz, Bildung und Kultur
HerausgeberIn:
Sonstige:
Year of Publication:2022
Language:German
Series:Studien zu Differenz, Bildung und Kultur
Physical Description:1 electronic resource (324 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id 993549277604498
ctrlnum (CKB)5700000000101237
(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/87654
(EXLCZ)995700000000101237
collection bib_alma
record_format marc
spelling Budde, Jürgen edt
Jungen in Bildungskontexten Männlichkeit, Geschlecht und Pädagogik in Kindheit und Jugend
Jungen in Bildungskontexten
Verlag Barbara Budrich 2022
1 electronic resource (324 p.)
text txt rdacontent
computer c rdamedia
online resource cr rdacarrier
Studien zu Differenz, Bildung und Kultur
Reflections on boys and education have become rare in the academic field after intense debates in the 2000s and early 2010s. Even though there is a persistently active field of pedagogical practice that addresses boys and their life situations in a gender-reflective way, results of empirical research and theoretical reflections are published only sporadically. There is a need for updating the knowledge about boys and education. Primarily, this knowledge captures the workings of ideas and norms of masculinity that are oriented toward dominance. This volume sheds light on the practical parallelism of different conceptions of masculinity in educational practice, thus contributing to a differentiation of theoretical perspectives. Based on empirical studies, the contributions address the topic in relation to early childhood and school pedagogy, vocational education, open youth work, and vocational training biographies.
Diskurse über Jungen und Bildung sind im akademischen Feld nach intensiven Debatten in den 2000ern und frühen 2010ern seltener geworden. Zwar gibt es ein anhaltend aktives Feld der pädagogischen Praxis, die Jungen und deren Lebenslagen geschlechterreflektiert adressiert. Doch die Anzahl an empirischen Studien zu Jungen und Bildung ist überschaubar. Dabei gibt es durchaus eine Vielzahl aktueller erziehungswissenschaftlicher Fragen im Kontext der Transformation von Geschlechterverhältnissen und ökonomischem und kulturellem Wandel. Der Band stellt empirische Studien vor, die sich diesen Fragen in Bezug auf Früh- und Schulpädagogik, berufliche Bildung, offene Jugendarbeit sowie Berufsbildungsbiographien widmen. Zudem enthält er theoretische Reflexionen zu Männlichkeitsforschung und zum Verhältnis von Jungen und Bildung.
German
Gender studies, gender groups bicssc
Bildungsinstitutionen;care;early education;educational institutions;Frühpädagogik;gender reflective pedagogy;gender;geschlechterreflektierte Pädagogik;Geschlecht;inequality;intersectionality;Intersektionalität;Jugend;masculinity;Männlichkeit;subjectification;Subjektivierung;Ungleichheit;youth
Rieske, Thomas edt
Budde, Jürgen oth
Rieske, Thomas oth
3-8474-2534-X
language German
format eBook
author2 Rieske, Thomas
Budde, Jürgen
Rieske, Thomas
author_facet Rieske, Thomas
Budde, Jürgen
Rieske, Thomas
author2_variant j b jb
t r tr
author2_role HerausgeberIn
Sonstige
Sonstige
title Jungen in Bildungskontexten Männlichkeit, Geschlecht und Pädagogik in Kindheit und Jugend
spellingShingle Jungen in Bildungskontexten Männlichkeit, Geschlecht und Pädagogik in Kindheit und Jugend
Studien zu Differenz, Bildung und Kultur
title_sub Männlichkeit, Geschlecht und Pädagogik in Kindheit und Jugend
title_full Jungen in Bildungskontexten Männlichkeit, Geschlecht und Pädagogik in Kindheit und Jugend
title_fullStr Jungen in Bildungskontexten Männlichkeit, Geschlecht und Pädagogik in Kindheit und Jugend
title_full_unstemmed Jungen in Bildungskontexten Männlichkeit, Geschlecht und Pädagogik in Kindheit und Jugend
title_auth Jungen in Bildungskontexten Männlichkeit, Geschlecht und Pädagogik in Kindheit und Jugend
title_alt Jungen in Bildungskontexten
title_new Jungen in Bildungskontexten
title_sort jungen in bildungskontexten männlichkeit, geschlecht und pädagogik in kindheit und jugend
series Studien zu Differenz, Bildung und Kultur
series2 Studien zu Differenz, Bildung und Kultur
publisher Verlag Barbara Budrich
publishDate 2022
physical 1 electronic resource (324 p.)
isbn 3-8474-1682-0
3-8474-2534-X
illustrated Not Illustrated
work_keys_str_mv AT buddejurgen jungeninbildungskontextenmannlichkeitgeschlechtundpadagogikinkindheitundjugend
AT rieskethomas jungeninbildungskontextenmannlichkeitgeschlechtundpadagogikinkindheitundjugend
AT buddejurgen jungeninbildungskontexten
AT rieskethomas jungeninbildungskontexten
status_str n
ids_txt_mv (CKB)5700000000101237
(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/87654
(EXLCZ)995700000000101237
carrierType_str_mv cr
hierarchy_parent_title Studien zu Differenz, Bildung und Kultur
is_hierarchy_title Jungen in Bildungskontexten Männlichkeit, Geschlecht und Pädagogik in Kindheit und Jugend
container_title Studien zu Differenz, Bildung und Kultur
author2_original_writing_str_mv noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
_version_ 1794644123880259588
fullrecord <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><collection xmlns="http://www.loc.gov/MARC21/slim"><record><leader>03220nam-a2200361z--4500</leader><controlfield tag="001">993549277604498</controlfield><controlfield tag="005">20231214141122.0</controlfield><controlfield tag="006">m o d </controlfield><controlfield tag="007">cr|mn|---annan</controlfield><controlfield tag="008">202207s2022 xx |||||o ||| 0|ger d</controlfield><datafield tag="020" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">3-8474-1682-0</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(CKB)5700000000101237</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/87654</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(EXLCZ)995700000000101237</subfield></datafield><datafield tag="041" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">deu</subfield></datafield><datafield tag="100" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Budde, Jürgen</subfield><subfield code="4">edt</subfield></datafield><datafield tag="245" ind1="1" ind2="0"><subfield code="a">Jungen in Bildungskontexten</subfield><subfield code="b">Männlichkeit, Geschlecht und Pädagogik in Kindheit und Jugend</subfield></datafield><datafield tag="246" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Jungen in Bildungskontexten </subfield></datafield><datafield tag="260" ind1=" " ind2=" "><subfield code="b">Verlag Barbara Budrich</subfield><subfield code="c">2022</subfield></datafield><datafield tag="300" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">1 electronic resource (324 p.)</subfield></datafield><datafield tag="336" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">text</subfield><subfield code="b">txt</subfield><subfield code="2">rdacontent</subfield></datafield><datafield tag="337" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">computer</subfield><subfield code="b">c</subfield><subfield code="2">rdamedia</subfield></datafield><datafield tag="338" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">online resource</subfield><subfield code="b">cr</subfield><subfield code="2">rdacarrier</subfield></datafield><datafield tag="490" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Studien zu Differenz, Bildung und Kultur</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Reflections on boys and education have become rare in the academic field after intense debates in the 2000s and early 2010s. Even though there is a persistently active field of pedagogical practice that addresses boys and their life situations in a gender-reflective way, results of empirical research and theoretical reflections are published only sporadically. There is a need for updating the knowledge about boys and education. Primarily, this knowledge captures the workings of ideas and norms of masculinity that are oriented toward dominance. This volume sheds light on the practical parallelism of different conceptions of masculinity in educational practice, thus contributing to a differentiation of theoretical perspectives. Based on empirical studies, the contributions address the topic in relation to early childhood and school pedagogy, vocational education, open youth work, and vocational training biographies.</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Diskurse über Jungen und Bildung sind im akademischen Feld nach intensiven Debatten in den 2000ern und frühen 2010ern seltener geworden. Zwar gibt es ein anhaltend aktives Feld der pädagogischen Praxis, die Jungen und deren Lebenslagen geschlechterreflektiert adressiert. Doch die Anzahl an empirischen Studien zu Jungen und Bildung ist überschaubar. Dabei gibt es durchaus eine Vielzahl aktueller erziehungswissenschaftlicher Fragen im Kontext der Transformation von Geschlechterverhältnissen und ökonomischem und kulturellem Wandel. Der Band stellt empirische Studien vor, die sich diesen Fragen in Bezug auf Früh- und Schulpädagogik, berufliche Bildung, offene Jugendarbeit sowie Berufsbildungsbiographien widmen. Zudem enthält er theoretische Reflexionen zu Männlichkeitsforschung und zum Verhältnis von Jungen und Bildung.</subfield></datafield><datafield tag="546" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">German</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">Gender studies, gender groups</subfield><subfield code="2">bicssc</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Bildungsinstitutionen;care;early education;educational institutions;Frühpädagogik;gender reflective pedagogy;gender;geschlechterreflektierte Pädagogik;Geschlecht;inequality;intersectionality;Intersektionalität;Jugend;masculinity;Männlichkeit;subjectification;Subjektivierung;Ungleichheit;youth</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Rieske, Thomas</subfield><subfield code="4">edt</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Budde, Jürgen</subfield><subfield code="4">oth</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="a">Rieske, Thomas</subfield><subfield code="4">oth</subfield></datafield><datafield tag="776" ind1=" " ind2=" "><subfield code="z">3-8474-2534-X</subfield></datafield><datafield tag="906" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">BOOK</subfield></datafield><datafield tag="ADM" ind1=" " ind2=" "><subfield code="b">2024-03-27 01:14:32 Europe/Vienna</subfield><subfield code="f">system</subfield><subfield code="c">marc21</subfield><subfield code="a">2022-07-14 08:50:39 Europe/Vienna</subfield><subfield code="g">false</subfield></datafield><datafield tag="AVE" ind1=" " ind2=" "><subfield code="i">DOAB Directory of Open Access Books</subfield><subfield code="P">DOAB Directory of Open Access Books</subfield><subfield code="x">https://eu02.alma.exlibrisgroup.com/view/uresolver/43ACC_OEAW/openurl?u.ignore_date_coverage=true&amp;portfolio_pid=5338972990004498&amp;Force_direct=true</subfield><subfield code="Z">5338972990004498</subfield><subfield code="b">Available</subfield><subfield code="8">5338972990004498</subfield></datafield></record></collection>