Quality and Impact in Global Education : Empirical and Conceptual Perspectives for Planning and Evaluation / Claudia Bergmüller, Susanne Höck, Bernward Causemann, Jean-Marie Krier, Eva Quiring

For several years now, the demand for increased impact orientation has also affected the field of Global Education (GE) / Development Education and Awareness Raising (DEAR). In this context, a vivid discussion is still ongoing regarding what can be considered an ›impact‹ in GE/DEAR and how these imp...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
VerfasserIn:
Year of Publication:2021
Edition:1st, New ed.
Language:English
Series:Erziehungswissenschaft und Weltgesellschaft 14
Physical Description:1 online resource (220 p.)
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id 993546458904498
ctrlnum (CKB)5470000000557277
(Waxmann)9783830992196
(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/72310
(EXLCZ)995470000000557277
collection bib_alma
record_format marc
spelling 1\u Bergmüller, Claudia aut
Quality and Impact in Global Education Empirical and Conceptual Perspectives for Planning and Evaluation [electronic resource] Claudia Bergmüller, Susanne Höck, Bernward Causemann, Jean-Marie Krier, Eva Quiring
1st, New ed.
Münster Waxmann 2021
1 online resource (220 p.)
text txt rdacontent
computer c rdamedia
online resource cr rdacarrier
Erziehungswissenschaft und Weltgesellschaft 14
For several years now, the demand for increased impact orientation has also affected the field of Global Education (GE) / Development Education and Awareness Raising (DEAR). In this context, a vivid discussion is still ongoing regarding what can be considered an ›impact‹ in GE/DEAR and how these impacts can be analysed. Both questions are dealt with within the scope of the research project ›Impacts and methods of impact monitoring in development education and awareness raising‹, which was financed by the German Federal Ministry for Economic Cooperation and Development (BMZ) and which is to be presented in this volume. Against the backdrop of the empirical findings of this research project, this publication shows which effects can be targeted in the planning and evaluation of GE-/DEAR-projects and which contextual conditions can influence their effectiveness.
1\u Claudia Bergmüller, M.A., Dr. phil., ist Professorin für Erziehungswissenschaft mit Schwerpunkt Schultheorie/historische Bildungsforschung an der Pädagogischen Hochschule Weingarten. Zu ihren Arbeitsschwerpunkten gehören Bildung im Kontext globaler Gerechtigkeit, Evaluationsforschung sowie Schul- und Unterrichtsentwicklung. Sie begleitet seit vielen Jahren Nichtregierungsorganisationen bei der wirkungsorientierten Planung und Evaluation von Bildungsprojekten. Seit 2007 koordiniert sie das Netzwerk "Evaluation entwicklungsbezogener Inlandsarbeit".
2\u Susanne Höck, M.A., Dipl. Development Policy / Economics (UK), evaluiert seit Gründung von EOP 2002 (www.eop-evaluation.de) vor allem Projekte in den Bereichen entwicklungspolitische Bildung, Globales Lernen und BNE. Sie begleitet Selbstevaluationen und Organisationsentwicklungen und ist als Trainerin tätig.
3\u Bernward Causemann ist freier Berater in der Entwicklungszusammenarbeit und assoziiert mit der Firma FAKT gGmbH. Er berät, evaluiert und trainiert in der entwicklungspolitischen Inlands- und Auslandsarbeit. Zu seinen Schwerpunkten gehören Methoden der Wirkungserfassung und systemische Ansätze der Evaluation.
4\u Jean-Marie Krier, Dr., Erziehungswissenschaftler / Soziologe (Univ.), Betriebswirt (Univ.), ist Mitarbeiter der KommEnt GmbH in Salzburg, Österreich. Er evaluiert und berät seit vielen Jahren in den Bereichen entwicklungspolitische Bildungsarbeit, Globales Lernen und Fairer Handel im In- und Ausland.
5\u Eva Quiring, Dipl. Kulturwirtin (Univ.), M. Eval. (Univ.), ist Geschäftsführerin der EQ EvaluationsGmbH (www.eq-eval.de). Sie hat als freie Projektgutachterin für das Förderprogramm Entwicklungspolitische Bildung gearbeitet und ist heute als unabhängige Evaluatorin und Trainerin im In- und Ausland tätig.
English
Evaluation
Entwicklungspolitik
Bildung für Nachhaltige Entwicklung
BNE
sustainable development goals
Empirische Bildungsforschung
Medien- und Umweltpädagogik
Bildung für Nachhaltige Entwicklung
3-8309-4219-2
2\u Höck, Susanne aut
3\u Causemann, Bernward aut
4\u Krier, Jean-Marie aut
5\u Quiring, Eva aut
language English
format Electronic
eBook
author Bergmüller, Claudia
Höck, Susanne
Causemann, Bernward
Krier, Jean-Marie
Quiring, Eva
spellingShingle Bergmüller, Claudia
Höck, Susanne
Causemann, Bernward
Krier, Jean-Marie
Quiring, Eva
Quality and Impact in Global Education Empirical and Conceptual Perspectives for Planning and Evaluation
Erziehungswissenschaft und Weltgesellschaft
author_facet Bergmüller, Claudia
Höck, Susanne
Causemann, Bernward
Krier, Jean-Marie
Quiring, Eva
Höck, Susanne
Causemann, Bernward
Krier, Jean-Marie
Quiring, Eva
author_variant c b cb
s h sh
b c bc
j m k jmk
e q eq
author_role VerfasserIn
VerfasserIn
VerfasserIn
VerfasserIn
VerfasserIn
author2 Höck, Susanne
Causemann, Bernward
Krier, Jean-Marie
Quiring, Eva
author2_role VerfasserIn
VerfasserIn
VerfasserIn
VerfasserIn
author_sort Bergmüller, Claudia
title Quality and Impact in Global Education Empirical and Conceptual Perspectives for Planning and Evaluation
title_sub Empirical and Conceptual Perspectives for Planning and Evaluation
title_full Quality and Impact in Global Education Empirical and Conceptual Perspectives for Planning and Evaluation [electronic resource] Claudia Bergmüller, Susanne Höck, Bernward Causemann, Jean-Marie Krier, Eva Quiring
title_fullStr Quality and Impact in Global Education Empirical and Conceptual Perspectives for Planning and Evaluation [electronic resource] Claudia Bergmüller, Susanne Höck, Bernward Causemann, Jean-Marie Krier, Eva Quiring
title_full_unstemmed Quality and Impact in Global Education Empirical and Conceptual Perspectives for Planning and Evaluation [electronic resource] Claudia Bergmüller, Susanne Höck, Bernward Causemann, Jean-Marie Krier, Eva Quiring
title_auth Quality and Impact in Global Education Empirical and Conceptual Perspectives for Planning and Evaluation
title_new Quality and Impact in Global Education
title_sort quality and impact in global education empirical and conceptual perspectives for planning and evaluation
series Erziehungswissenschaft und Weltgesellschaft
series2 Erziehungswissenschaft und Weltgesellschaft
publisher Waxmann
publishDate 2021
physical 1 online resource (220 p.)
edition 1st, New ed.
isbn 3-8309-9219-X
3-8309-4219-2
illustrated Not Illustrated
work_keys_str_mv AT bergmullerclaudia qualityandimpactinglobaleducationempiricalandconceptualperspectivesforplanningandevaluation
AT hocksusanne qualityandimpactinglobaleducationempiricalandconceptualperspectivesforplanningandevaluation
AT causemannbernward qualityandimpactinglobaleducationempiricalandconceptualperspectivesforplanningandevaluation
AT krierjeanmarie qualityandimpactinglobaleducationempiricalandconceptualperspectivesforplanningandevaluation
AT quiringeva qualityandimpactinglobaleducationempiricalandconceptualperspectivesforplanningandevaluation
status_str c
ids_txt_mv (CKB)5470000000557277
(Waxmann)9783830992196
(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/72310
(EXLCZ)995470000000557277
carrierType_str_mv cr
is_hierarchy_title Quality and Impact in Global Education Empirical and Conceptual Perspectives for Planning and Evaluation
author2_original_writing_str_mv noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
noLinkedField
_version_ 1758560173912227840
fullrecord <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><collection xmlns="http://www.loc.gov/MARC21/slim"><record><leader>04706cam a2200589 c 4500</leader><controlfield tag="001">993546458904498</controlfield><controlfield tag="005">20220221094418.0</controlfield><controlfield tag="006">m o d </controlfield><controlfield tag="007">cr nnunnnannuu</controlfield><controlfield tag="008">220221s2021 gw o ||| 0 eng d</controlfield><datafield tag="020" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">3-8309-9219-X</subfield></datafield><datafield tag="024" ind1="3" ind2=" "><subfield code="a">9783830992196</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(CKB)5470000000557277</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(Waxmann)9783830992196</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(oapen)https://directory.doabooks.org/handle/20.500.12854/72310</subfield></datafield><datafield tag="035" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">(EXLCZ)995470000000557277</subfield></datafield><datafield tag="040" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Waxmann</subfield><subfield code="b">eng</subfield><subfield code="c">Waxmann</subfield></datafield><datafield tag="041" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">eng</subfield></datafield><datafield tag="072" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">JNAM</subfield><subfield code="2">thema</subfield></datafield><datafield tag="072" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">GTP</subfield><subfield code="2">thema</subfield></datafield><datafield tag="072" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">JPS</subfield><subfield code="2">thema</subfield></datafield><datafield tag="072" ind1=" " ind2="7"><subfield code="a">1572</subfield><subfield code="2">wsb</subfield></datafield><datafield tag="100" ind1="1" ind2=" "><subfield code="8">1\u</subfield><subfield code="a">Bergmüller, Claudia</subfield><subfield code="4">aut</subfield></datafield><datafield tag="245" ind1="1" ind2="0"><subfield code="a">Quality and Impact in Global Education</subfield><subfield code="b">Empirical and Conceptual Perspectives for Planning and Evaluation</subfield><subfield code="h">[electronic resource]</subfield><subfield code="c">Claudia Bergmüller, Susanne Höck, Bernward Causemann, Jean-Marie Krier, Eva Quiring</subfield></datafield><datafield tag="250" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">1st, New ed.</subfield></datafield><datafield tag="260" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Münster</subfield><subfield code="b">Waxmann</subfield><subfield code="c">2021</subfield></datafield><datafield tag="300" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">1 online resource (220 p.)</subfield></datafield><datafield tag="336" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">text</subfield><subfield code="b">txt</subfield><subfield code="2">rdacontent</subfield></datafield><datafield tag="337" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">computer</subfield><subfield code="b">c</subfield><subfield code="2">rdamedia</subfield></datafield><datafield tag="338" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">online resource</subfield><subfield code="b">cr</subfield><subfield code="2">rdacarrier</subfield></datafield><datafield tag="490" ind1="0" ind2=" "><subfield code="a">Erziehungswissenschaft und Weltgesellschaft</subfield><subfield code="v">14</subfield></datafield><datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">For several years now, the demand for increased impact orientation has also affected the field of Global Education (GE) / Development Education and Awareness Raising (DEAR). In this context, a vivid discussion is still ongoing regarding what can be considered an ›impact‹ in GE/DEAR and how these impacts can be analysed. Both questions are dealt with within the scope of the research project ›Impacts and methods of impact monitoring in development education and awareness raising‹, which was financed by the German Federal Ministry for Economic Cooperation and Development (BMZ) and which is to be presented in this volume. Against the backdrop of the empirical findings of this research project, this publication shows which effects can be targeted in the planning and evaluation of GE-/DEAR-projects and which contextual conditions can influence their effectiveness.</subfield></datafield><datafield tag="545" ind1="0" ind2=" "><subfield code="8">1\u</subfield><subfield code="a">Claudia Bergmüller, M.A., Dr. phil., ist Professorin für Erziehungswissenschaft mit Schwerpunkt Schultheorie/historische Bildungsforschung an der Pädagogischen Hochschule Weingarten. Zu ihren Arbeitsschwerpunkten gehören Bildung im Kontext globaler Gerechtigkeit, Evaluationsforschung sowie Schul- und Unterrichtsentwicklung. Sie begleitet seit vielen Jahren Nichtregierungsorganisationen bei der wirkungsorientierten Planung und Evaluation von Bildungsprojekten. Seit 2007 koordiniert sie das Netzwerk "Evaluation entwicklungsbezogener Inlandsarbeit".</subfield></datafield><datafield tag="545" ind1="0" ind2=" "><subfield code="8">2\u</subfield><subfield code="a">Susanne Höck, M.A., Dipl. Development Policy / Economics (UK), evaluiert seit Gründung von EOP 2002 (www.eop-evaluation.de) vor allem Projekte in den Bereichen entwicklungspolitische Bildung, Globales Lernen und BNE. Sie begleitet Selbstevaluationen und Organisationsentwicklungen und ist als Trainerin tätig.</subfield></datafield><datafield tag="545" ind1="0" ind2=" "><subfield code="8">3\u</subfield><subfield code="a">Bernward Causemann ist freier Berater in der Entwicklungszusammenarbeit und assoziiert mit der Firma FAKT gGmbH. Er berät, evaluiert und trainiert in der entwicklungspolitischen Inlands- und Auslandsarbeit. Zu seinen Schwerpunkten gehören Methoden der Wirkungserfassung und systemische Ansätze der Evaluation.</subfield></datafield><datafield tag="545" ind1="0" ind2=" "><subfield code="8">4\u</subfield><subfield code="a">Jean-Marie Krier, Dr., Erziehungswissenschaftler / Soziologe (Univ.), Betriebswirt (Univ.), ist Mitarbeiter der KommEnt GmbH in Salzburg, Österreich. Er evaluiert und berät seit vielen Jahren in den Bereichen entwicklungspolitische Bildungsarbeit, Globales Lernen und Fairer Handel im In- und Ausland.</subfield></datafield><datafield tag="545" ind1="0" ind2=" "><subfield code="8">5\u</subfield><subfield code="a">Eva Quiring, Dipl. Kulturwirtin (Univ.), M. Eval. (Univ.), ist Geschäftsführerin der EQ EvaluationsGmbH (www.eq-eval.de). Sie hat als freie Projektgutachterin für das Förderprogramm Entwicklungspolitische Bildung gearbeitet und ist heute als unabhängige Evaluatorin und Trainerin im In- und Ausland tätig.</subfield></datafield><datafield tag="546" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">English</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Evaluation</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Entwicklungspolitik</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Bildung für Nachhaltige Entwicklung</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">BNE</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">sustainable development goals</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Empirische Bildungsforschung</subfield></datafield><datafield tag="650" ind1=" " ind2="4"><subfield code="a">Medien- und Umweltpädagogik</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Evaluation</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Entwicklungspolitik</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">Bildung für Nachhaltige Entwicklung</subfield></datafield><datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">sustainable development goals</subfield></datafield><datafield tag="776" ind1=" " ind2=" "><subfield code="z">3-8309-4219-2</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="8">2\u</subfield><subfield code="a">Höck, Susanne</subfield><subfield code="4">aut</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="8">3\u</subfield><subfield code="a">Causemann, Bernward</subfield><subfield code="4">aut</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="8">4\u</subfield><subfield code="a">Krier, Jean-Marie</subfield><subfield code="4">aut</subfield></datafield><datafield tag="700" ind1="1" ind2=" "><subfield code="8">5\u</subfield><subfield code="a">Quiring, Eva</subfield><subfield code="4">aut</subfield></datafield><datafield tag="906" ind1=" " ind2=" "><subfield code="a">BOOK</subfield></datafield><datafield tag="ADM" ind1=" " ind2=" "><subfield code="b">2023-02-22 19:58:50 Europe/Vienna</subfield><subfield code="f">system</subfield><subfield code="c">marc21</subfield><subfield code="a">2021-06-12 22:12:12 Europe/Vienna</subfield><subfield code="g">false</subfield></datafield><datafield tag="AVE" ind1=" " ind2=" "><subfield code="P">DOAB Directory of Open Access Books</subfield><subfield code="x">https://eu02.alma.exlibrisgroup.com/view/uresolver/43ACC_OEAW/openurl?u.ignore_date_coverage=true&amp;portfolio_pid=5338250190004498&amp;Force_direct=true</subfield><subfield code="Z">5338250190004498</subfield><subfield code="8">5338250190004498</subfield></datafield></record></collection>